abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:44 | Nová verze

    Byla vydána beta verze Ubuntu 25.04 s kódovým názvem Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.04 mělo vyjít 17. dubna 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Nová verze

    Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.11 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 05:00 | Komunita

    Živé ISO obrazy Debianu Bookworm jsou 100 % reprodukovatelné.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.3. 13:44 | Zajímavý článek

    Boudhayan "bbhtt" Bhattcharya v článku Uzavření kapitoly o OpenH264 vysvětluje, proč bylo OpenH264 odstraněno z Freedesktop SDK.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    26.3. 03:44 | IT novinky

    Představeny byly nové verze AI modelů: DeepSeek V3-0324, Google Gemini 2.5 a OpenAI 4o Image Generation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.3. 03:11 | Nová verze

    XZ Utils (Wikipedie) byly vydány ve verzi 5.8.0. Jedná se o první větší vydání od backdooru v XZ v loňském roce.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.3. 20:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.40.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 63
    25.3. 14:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.20 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.3. 04:22 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.3.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je interaktivní HTML BOM (Bill of Materials) a počáteční podpora Rustu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.3. 03:33 | Komunita

    Minulý měsíc Hector "marcan" Martin skončil jako upstream vývojář linuxového jádra i jako vedoucí projektu Asahi Linux. Vývoj Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon, ale pokračuje dál. Byl publikován březnový přehled dění a novinek z vývoje. Vývojáře lze podpořit na Open Collective.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    Jaké je vaše preferované prostředí?
     (28%)
     (1%)
     (1%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (63%)
     (2%)
    Celkem 241 hlasů
     Komentářů: 10, poslední 24.3. 12:37
    Rozcestník

    Dotaz: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    28.9.2009 14:12 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou
    Přečteno: 283×

    Zdravím,

    delší dobu uvažuji o GUI mixeru pro alsu. Stávající řešení (alsamixer, gnome mixer, mixer v KDE) jen nějakou heuristikou řadí ovládací prvky definované ovladačem zvukovky do skupin na záložky. Složitější karty definují desítky ovládacích prvků a žádná heuristika se nedokáže přiblížit specializovanému grafickému mixeru windowsího ovladače přímo od výrobce té které karty.

    Je samozřejmě nesmysl pro každou kartu programovat vlastní GUI, jako je tomu ve windows. Ale věřím, že by se dal vytvořit univerzální nástroj, který by na vstupu vzal popisný konfigurák od autora ovladače (nebo jiného znalého dobrovolníka), který by popisoval jednak funkční závislosti ovládacích prvků, obsahoval detailní textový popis netriviálních "čudlíků", a zároveň do určité míry grafickému nástroji naznačoval, co jak vykreslit, aby to na první pohled dávalo smysl. Funkční závislosti ovl. prvků budou možná poskytovat přímo ovladače, to se již pomalu v konferenci alsy občas objevuje. Ale jejich smysluplné vykreslení do mixeru nikdo neřeší (alespoň o tom nevím).

    Pulseaudio se snaží o zjednodušení sady ovl. prvků na základní a jejich umístění na GUI pulseaudia, ale mně jde o zpřístupnění všech čudlíků zvukovky (jako v GUI windowsích ovladačů od výrobce), tedy ještě v doméně alsy.

    Tímto bych se chtěl zeptat, zda máte někdo zkušenosti s vhodnou grafickou knihovnou, která by bylo ideálně nezávislá na gnome/KDE/Xfce atd. a šla by snadno propojit s nějakým takovým konfigurákem. Možná by se hodil i nějaký skriptovaný jazyk (Python?), tato aplikace nevyžaduje žádný výpočetní výkon. Možná by i java dávala smysl. Pokud by ta knihovna podporovala i konzoli (ncurses?), o to lépe. Ale to není zásadní požadavek. Samozřejmě by to chtělo podporu lokalizace, i těch delších popisů čudlíků.

    Jsem ve fázi přemýšlení, hledání možností, do alsí konference bych rád přišel již s představou něčeho konkrétnějšího. Díky moc za nápady, návrhy, doporučení.

    Odpovědi

    28.9.2009 14:31 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Nakonec možná i PHP a HTML by dávalo smysl, navíc by to rovnou mělo síťovou podporu :) V konzoli by byl elinks, v Xkách libovolný browser, nebo okno s embedded HTML browserem. Bohužel složitější na instalaci kvůli webovému serveru.

    28.9.2009 14:36 Gelmir
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou
    Len tak pre inspiraciu http://www.root.cz/diskuse/4068/
    28.9.2009 15:05 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Díky, bohužel jsem tam nenašel žádné řešení. Nebo jsem to přehlédl? Díky.

    29.9.2009 11:16 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou
    Sice tématu ani trochu nerozumím, ale k zamyšlení: možná by bylo dobré, aby ten konfigurák byl přímo vykonatelný skript volající nějaké jednoduché API, které navrhneš. Osobně dávám přednost Ruby, ale zdá se mi, že na podobné úlohy je Python v Linuxu prostě rozšířenější, a PyQt i PyGTK jsou už poměrně dobře "prověřené" knihovny (bindingy).

    Zkus dát nějaký příklad, jak takový netriviální mixér vypadá, a můžeme se bavit, jak by měly ty konfiguráky/skripty vypadat. Zkusím ztvárnit svou naivní představu, která by s trochou snahy mohla být spustitelným kódem v Groovy (protože Python neumím a nevím, jestli v něm jde dělat tak hezké minijazyky).
    group { // skupina ovládacích prvků, v GUI jako záložka?
      id "play"
      name "Přehrávání"
      // nebo ala gettext:
      name _("Přehrávání")
    
      control { // ovládací prvek
        id "mute0"
        name _("název")
        description _("popis")
        type "checkbox" // ovládací prvek je "zaškrtávátko"
        action { // kód, který se provede při změně stavu ovládacího prvku
          if (this.checked) { // this je aktuální ovládací prvek, tedy mute0
            soundCard.mute() // :-) zřejmě nějaké volání API Alsy
            controls["volume0"].disable()
          } else {
            soundCard.unmute() // :-)
            controls["volume0"].enable()
          }
        }
      }
    
      control {
        id "volume0"
        type "slider" // ovládací prvek je "táhlo"
        range 0, 100 // rozsah hodnot (má smysl pouze pro type slider)
        action {
          soundCard.setVolume(this.value) // opět this je "tento" ovládací prvek, tedy volume0
        }
      }
    }
    
    group {
      id "record"
      ...
    }
    Tohle funguje na základě takové drobné magie: group ,control, id, name, action atd. jsou vlastně všechno volání metod s danými parametry (které můžou a nemusí být uzavřeny v závorkách). Bloky { ... } jsou taky parametry – kusy kódu, které si lze uložit a kdykoli vykonat (u definičních metod se asi vykonají ihned, metoda action kód uchová a ten pak bude volán později při každé změně příslušného ovládacího prvku).

    Volání metod vlastně v paměti vyrobí model mixéru, a ten pak můžeš vyrenderovat jak chceš. Vím, že v Ruby by to šlo velmi podobně, jak v Pythonu netuším.

    No a protože zvukovým kartám vlastně vůbec nerozumím, tak to je ode mne asi tak všechno :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    29.9.2009 17:11 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Díky moc, promyslím to a budu otravovat dále :)


    29.9.2009 14:15 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

     Pulseaudio nemam rad, hlavne kvuli tomu ze porad jeste nefunguje spolehlive. Kazdopadne inteligentni razeni ovladacich prvku je jednim z cilu toho projektu. Autor pulseaudia spolupracuje s vyjojari ALSy a ALSA meni svoje API na zaklade pozadavku PulseAudio.

     

    29.9.2009 14:51 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Pulseaudio chce zobrazovat zakladni sadu ovladacich prvku (jako napr. panel zvuku, soucast windows) a mapovat je na konkretni cudliky zvukovek. Zatim to resi pres nazvy a typy ovladacich prvku.

    Mojim cilem je neco trochu jineho - zobrazit hezky a logicky vsechny ovladaci prvky karty, jako to dela GUI ovladace od vyrobce zvukovky. Umoznit i treba nejake logicke vazby mezi nimi (control 1 disabled if control 2 nema value 1, atd. - treba toto v driveru definovat nejde). Vyuziti na urovni stavajicich alsa mixeru (GUI i CLI), ale graficky a informacne tak, aby se v tom slo vyznat i bez studia zdrojaku driveru (nebo nejakeho popisu na wiki), coz byva dnes jedina moznost (jen popis na wiki stejne neni :) ).

    29.9.2009 16:26 martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    pouzivam svuj jednoduchej mixer v openboxu jen na volume.

    je napsany v pythonu s pomoci pygtk a pyalsaaudio.

    myslim ze na tvoje potreby pyalsaaudio bude stacit

    viz:  alsaaudio.mixers()

     

    29.9.2009 16:59 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Díky za tip, to vypadá celkem použitelně. Python neumím, ale údajně není tak složitý. Mrknu na to.

    29.9.2009 19:59 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou
    A neumí to náhodou už alsa sama o sobě?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    30.9.2009 00:56 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Technologie pro GUI nadstavbu nad alsou

    Bohužel toto ještě neumí.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.