Byla vydána beta verze Ubuntu 25.04 s kódovým názvem Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.04 mělo vyjít 17. dubna 2025.
Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.11 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a poznámkách k vydání.
Živé ISO obrazy Debianu Bookworm jsou 100 % reprodukovatelné.
Boudhayan "bbhtt" Bhattcharya v článku Uzavření kapitoly o OpenH264 vysvětluje, proč bylo OpenH264 odstraněno z Freedesktop SDK.
Představeny byly nové verze AI modelů: DeepSeek V3-0324, Google Gemini 2.5 a OpenAI 4o Image Generation.
XZ Utils (Wikipedie) byly vydány ve verzi 5.8.0. Jedná se o první větší vydání od backdooru v XZ v loňském roce.
Byla vydána nová verze 0.40.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 2.20 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.3.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je interaktivní HTML BOM (Bill of Materials) a počáteční podpora Rustu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.
Minulý měsíc Hector "marcan" Martin skončil jako upstream vývojář linuxového jádra i jako vedoucí projektu Asahi Linux. Vývoj Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon, ale pokračuje dál. Byl publikován březnový přehled dění a novinek z vývoje. Vývojáře lze podpořit na Open Collective.
Zdravím,
delší dobu uvažuji o GUI mixeru pro alsu. Stávající řešení (alsamixer, gnome mixer, mixer v KDE) jen nějakou heuristikou řadí ovládací prvky definované ovladačem zvukovky do skupin na záložky. Složitější karty definují desítky ovládacích prvků a žádná heuristika se nedokáže přiblížit specializovanému grafickému mixeru windowsího ovladače přímo od výrobce té které karty.
Je samozřejmě nesmysl pro každou kartu programovat vlastní GUI, jako je tomu ve windows. Ale věřím, že by se dal vytvořit univerzální nástroj, který by na vstupu vzal popisný konfigurák od autora ovladače (nebo jiného znalého dobrovolníka), který by popisoval jednak funkční závislosti ovládacích prvků, obsahoval detailní textový popis netriviálních "čudlíků", a zároveň do určité míry grafickému nástroji naznačoval, co jak vykreslit, aby to na první pohled dávalo smysl. Funkční závislosti ovl. prvků budou možná poskytovat přímo ovladače, to se již pomalu v konferenci alsy občas objevuje. Ale jejich smysluplné vykreslení do mixeru nikdo neřeší (alespoň o tom nevím).
Pulseaudio se snaží o zjednodušení sady ovl. prvků na základní a jejich umístění na GUI pulseaudia, ale mně jde o zpřístupnění všech čudlíků zvukovky (jako v GUI windowsích ovladačů od výrobce), tedy ještě v doméně alsy.
Tímto bych se chtěl zeptat, zda máte někdo zkušenosti s vhodnou grafickou knihovnou, která by bylo ideálně nezávislá na gnome/KDE/Xfce atd. a šla by snadno propojit s nějakým takovým konfigurákem. Možná by se hodil i nějaký skriptovaný jazyk (Python?), tato aplikace nevyžaduje žádný výpočetní výkon. Možná by i java dávala smysl. Pokud by ta knihovna podporovala i konzoli (ncurses?), o to lépe. Ale to není zásadní požadavek. Samozřejmě by to chtělo podporu lokalizace, i těch delších popisů čudlíků.
Jsem ve fázi přemýšlení, hledání možností, do alsí konference bych rád přišel již s představou něčeho konkrétnějšího. Díky moc za nápady, návrhy, doporučení.
Nakonec možná i PHP a HTML by dávalo smysl, navíc by to rovnou mělo síťovou podporu :) V konzoli by byl elinks, v Xkách libovolný browser, nebo okno s embedded HTML browserem. Bohužel složitější na instalaci kvůli webovému serveru.
group { // skupina ovládacích prvků, v GUI jako záložka? id "play" name "Přehrávání" // nebo ala gettext: name _("Přehrávání") control { // ovládací prvek id "mute0" name _("název") description _("popis") type "checkbox" // ovládací prvek je "zaškrtávátko" action { // kód, který se provede při změně stavu ovládacího prvku if (this.checked) { // this je aktuální ovládací prvek, tedy mute0 soundCard.mute() //Tohle funguje na základě takové drobné magie:zřejmě nějaké volání API Alsy controls["volume0"].disable() } else { soundCard.unmute() //
controls["volume0"].enable() } } } control { id "volume0" type "slider" // ovládací prvek je "táhlo" range 0, 100 // rozsah hodnot (má smysl pouze pro type slider) action { soundCard.setVolume(this.value) // opět this je "tento" ovládací prvek, tedy volume0 } } } group { id "record" ... }
group
,control
, id
, name
, action
atd. jsou vlastně všechno volání metod s danými parametry (které můžou a nemusí být uzavřeny v závorkách). Bloky { ... }
jsou taky parametry – kusy kódu, které si lze uložit a kdykoli vykonat (u definičních metod se asi vykonají ihned, metoda action
kód uchová a ten pak bude volán později při každé změně příslušného ovládacího prvku).
Volání metod vlastně v paměti vyrobí model mixéru, a ten pak můžeš vyrenderovat jak chceš. Vím, že v Ruby by to šlo velmi podobně, jak v Pythonu netuším.
No a protože zvukovým kartám vlastně vůbec nerozumím, tak to je ode mne asi tak všechno Pulseaudio nemam rad, hlavne kvuli tomu ze porad jeste nefunguje spolehlive. Kazdopadne inteligentni razeni ovladacich prvku je jednim z cilu toho projektu. Autor pulseaudia spolupracuje s vyjojari ALSy a ALSA meni svoje API na zaklade pozadavku PulseAudio.
Pulseaudio chce zobrazovat zakladni sadu ovladacich prvku (jako napr. panel zvuku, soucast windows) a mapovat je na konkretni cudliky zvukovek. Zatim to resi pres nazvy a typy ovladacich prvku.
Mojim cilem je neco trochu jineho - zobrazit hezky a logicky vsechny ovladaci prvky karty, jako to dela GUI ovladace od vyrobce zvukovky. Umoznit i treba nejake logicke vazby mezi nimi (control 1 disabled if control 2 nema value 1, atd. - treba toto v driveru definovat nejde). Vyuziti na urovni stavajicich alsa mixeru (GUI i CLI), ale graficky a informacne tak, aby se v tom slo vyznat i bez studia zdrojaku driveru (nebo nejakeho popisu na wiki), coz byva dnes jedina moznost (jen popis na wiki stejne neni :) ).
pouzivam svuj jednoduchej mixer v openboxu jen na volume.
je napsany v pythonu s pomoci pygtk a pyalsaaudio.
myslim ze na tvoje potreby pyalsaaudio bude stacit
viz: alsaaudio.mixers()
Tiskni
Sdílej: