Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Nejvíc práce Vám dá podle mého "infrastruktura" - implementace datových struktur, loadování dat z disku, nějaký výstup (uživatelské rozhraní) - budete tu topologii skutečně graficky zobrazovat (případně i zadávat)? Až budete mít tohle hotovo, pak si můžete hrát s heuristikou algoritmu - ala "robot Karel"
Pokud by hrany byly rovnocenné, asi bych začal tím, že bych se snažil procházet graf "od buka do buka" (jako když na lyžích křižujete sjezdovku). Tj. začal bych třeba "jdi do sousedního uzlu, který je nejvíc vlevo z dosud nenavštívených" - a když bych narazil na koncový uzel (žádný další nenavštívený uzel), zkusil bych pátrat po nejbližším dalším dosud nenavštíveném uzlu (pátral bych 1,2,3... hopy okolo) nebo bych si pamatoval, ve kterém uzlu jsem naposledy zaznamenal víc než jednu možnost, kam se vydat, a tam bych se vrátil. A pokračoval bych doprava. Anebo dál doleva, ale pak by to nebylo "cik cak", ale "zvenčí dovnitř" (resp. zevnitř ven, podle toho kde jste začal). V dalším kroku bych mohl zkusit zohlednit v rozhodování cenu další hrany (nějakou váhou). Nebo bych mohl zkusit nějakou "shlukovou analýzu blízkého okolí (N hopů)" - abych si zbytečně nevytvářel "dlouhé slepé větve", nebo abych elegantně "vyčistil malé lokální smyčky bez únikových cest", třeba i s lokální dooptimalizací hrubou silou (všechny možnosti). Nebo bych v "blízkém okolí" detekoval cykly v grafu a vyhýbal bych se dražším hranám... Zkuste přemýšlet, jak byste problém řešil selským rozumem (za volantem s mapou v ruce) - a algoritmus zapsat jako program.
Tak mě napadá: je to rovinný (2D) graf, nebo amorfní chumel? (při zobrazení v 2D se hrany kříží a vedou klidně napříč celým grafem) Tam by pak neměly smysl pojmy "napravo a nalevo"
Nemám v oboru formální vzdělání - nicméně mám představu, že tohle nemá nějaké "jediné správné a přímo spočítatelné" řešení. Problém typu "obchodní cestující" má k Vašemu zadání skutečně nejblíž. Patrně velmi přesně Vaše zadání odpovídá praktickému problému různých kurýrních služeb (pošta, DHL/UPS/TNT/DPD/PPL/GP...). Četl jsem, že to někdo zkouší třeba pomocí genetických algoritmů. Taky mi to připomíná některá "témata" Xscreensaveru
Otrava...
Problém má určitou složitost. Takže sebelepší algoritmus nebude lepší, než je třída problému. Pokud je problém NP-úplný, tak na polynomickou složitost algoritmu zapoměňte.
Samozřejmě, když si odpostíme podmínku optimálnosti, tak se dají vymyslet heuristiky, které občas trochu pomůžou.
Tak som si určil, že tie body v krajine sú vrcholy grafu a hrany medzi nimi sú rôzne možné cesty ohodnotené počtom kilometrov medzi nimi. Lenže potom ma napadlo, že kritérium vzdialenosti nieje jediné, podľa ktorého sa človek v teréne rozhoduje. Tento algoritmus by ma totiž napríklad viedol z hrebeňa dole do doliny lebo je tam blízky bod a potom naspäť hore na hrebeň na nejaký ďalší bod, ktorý je trebars len o kúsok ďalej. Lenže človek by logicky dal prednosť prejsť najprv 2 body hore na hrebeni v jednej nadmorskej výške aj keď sú trebars dvojnásobne vzdialené ako bod v doline. A až potom by zišiel dole aby v kuse nechodil hore-dole čo by ma na biku vyčerpalo
Preto som z grafu urobil digraf (orientovaný graf) aby som smer AB (dolekopcom) mohol ohodniť inak ako opačný smer BA (horekopcom). Takto môžem hrane z bodu A do B dať hodnotu 4 (4 km) a naopak z B do A dať 6 (4 km + 2 ako penalizácia že to je hore kopcom). Túto penalizáciu budem dávať len tak subjektívne z hlavy podľa sklonu kopca. Určite by sa dal nájsť aj nejaký algoritmus ktorý by tu penalizáciu vypočítaval automaticky ako rozdiel nadmorskej výšky dvoch bodov...Ďalšia penalizácia môže byť či to je pekná/rozbitá cesta, atraktívne/neatraktívne okolie...No a výsledok je že mám ako som písal v prvom príspevku orientovaný graf s hranami ohodnotenými nejakými hodnotamy a chcem prejsť v grafe všetky vrcholy s najmenšou "vzdialenosťou" (v uvodzovkách pretože ako som písal, ohodnotenie hrán nevyjadruje len vzdialenosť).
Žiadne ďalšie obmedzenia niesu. Začať a skončiť môžem kde chcem. Ak to je výhodné tak vrcholom grafu môžem prejsť aj viackrát (ale minimálne raz). Po rovnakých hranách môžem prechádzať tiež viackrát, po nevýhodných hranách nemusím ísť ani raz...
for i in 1..1000: # or another big number instead of 1000
x = random_permutation()
if length(x) < best_length:
best_x = x;
best_length = length(x)
Tiskni
Sdílej: