Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
if (x > y) {
z = x - y
} else {
z = y - x
}
#define ABS_DIFF(X,Y) ((X > Y) ? (X - Y) : (Y - X))
Řešení dotazu:
/* Return the absolute value of I. */
int
abs (int i)
{
return i < 0 ? -i : i;
}
na tom mym srotu (i686) to pri pouziti makra a prelozeni s -O1 vychazi podobne jako volani abs, a mezi pouzitim short a int neni taktez temer rozdil.
Dost mozny, ze to brzdi ten short. Prace s typem, kterej nema velikost slova muze bejt asi drazsi.
int abs(int i)
{
int t = i >> (32 - 1);
return (i ^ t) - t;
}(a presne to isté generuje gcc pre 32 bitový int)
unsigned short my_abs(int i)
{
int t = i >> (sizeof(int) * CHAR_BIT - 1);
/* patent free */
return (i + t) ^ t;
/*return (i ^ t) - t;*/
}
Jinak ta varianta s minusem je možná patentově chráněna (viz.) :)
Např.:
unsigned short x = 5; unsigned short y = 20; unsigned short z = my_abs(x - y);Přetypování my_abs(x - y) typicky zabere jeden procesorový cyklus. Přetypování int na unsigned short je bez výkonové penalizace.
return i < 0 ? -i : i;Všechny tři metody jsou ve výsledném kódu totožné. Doporučuji nepoužívat short, operace s ním jsou dražší než s intem (resp. longem na 64bitech).
function soucet_abs_hodnot(unsigned short *input1, unsigned short *input2, unsigned int size) {
int z = 0, i;
for (i = 0; i < size; i++) z+= abs(input1[i] - input2[i]);
return z;
}
Takhle přesně vypadá funkce kterou chci zoptimalizovat.
int abs(int i) {
if (i & 0x80000000) return -i; // hex hodnota se samozřejmě liší podle použitých číselných typů
return i;
}int sim = 0; int i; for (i = 1; i <= input2[0]; i++) sim+= abs((int) input1[i] - (int) input2[i]); return sim;
real 0m16.898s user 0m56.828s
#define MACRO_DIST(X,Y) ((X < Y) ? (Y - X) : (X - Y)) unsigned short sim = 0; for (i = 1; i <= input2[0]; i++) sim += MACRO_DIST(input1[i],input2[i]); return sim;
real 0m20.070s user 1m18.761sData ve formátu float
float sim = 0; int i; for (i = 1; i <= input2[0]; i++) sim+= fabs(input1[i] - input2[i]); return sim;
real 0m12.351s user 0m33.758s
#include <stdio.h>
#include <math.h>
// Config.
#define USE_SSE2
#define USE_SSSE3
// SSE2.
#if defined(USE_SSE2)
#include <emmintrin.h>
#endif // USE_SSE2
// SSSE3.
#if defined(USE_SSSE3)
#include <tmmintrin.h>
#endif // USE_SSE3
#define ABS_C(_Value_) abs(_Value_)
int sum_abs_u16(
const unsigned short* input1,
const unsigned short* input2,
size_t size)
{
size_t i = size;
int z = 0;
#if defined(USE_SSE2)
if (i >= 20)
{
// Align.
while ((intptr_t)input1 & (intptr_t)0xF)
{
z += ABS_C((int)input1[0] - (int)input2[0]);
if (--i == 0) return z;
input1++;
input2++;
}
// Counter.
__m128i cn = _mm_setzero_si128();
__m128i zn = _mm_setzero_si128();
// Large loop.
while (i >= 16)
{
__m128i r0, r1;
__m128i r2, r3;
__m128i r4, r5;
// Load input1, aligned.
r0 = _mm_load_si128(reinterpret_cast<const __m128i*>(input1 + 0));
r3 = _mm_load_si128(reinterpret_cast<const __m128i*>(input1 + 8));
// Load input2, unaligned.
r2 = _mm_loadu_si128(reinterpret_cast<const __m128i*>(input2 + 0));
r4 = _mm_loadu_si128(reinterpret_cast<const __m128i*>(input2 + 8));
// Get absolute values.
r1 = _mm_subs_epu16(r2, r0);
r0 = _mm_subs_epu16(r0, r2);
r5 = _mm_subs_epu16(r3, r4);
r4 = _mm_subs_epu16(r4, r3);
r0 = _mm_add_epi16(r0, r1);
r4 = _mm_add_epi16(r4, r5);
// Unpack to 32-bit and sum.
r1 = _mm_unpackhi_epi16(r0, zn);
r5 = _mm_unpackhi_epi16(r4, zn);
r0 = _mm_unpacklo_epi16(r0, zn);
r4 = _mm_unpacklo_epi16(r4, zn);
r0 = _mm_add_epi32(r0, r1);
r4 = _mm_add_epi32(r4, r5);
cn = _mm_add_epi32(cn, r0);
cn = _mm_add_epi32(cn, r4);
i -= 16;
input1 += 16;
input2 += 16;
}
#if defined(USE_SSSE3)
cn = _mm_hadd_epi32(cn, cn);
cn = _mm_hadd_epi32(cn, cn);
z += _mm_cvtsi128_si32(cn);
#else
cn = _mm_add_epi32(cn, _mm_shuffle_epi32(cn, _MM_SHUFFLE(2, 3, 0, 1)));
cn = _mm_add_epi32(cn, _mm_shuffle_epi32(cn, _MM_SHUFFLE(0, 1, 3, 2)));
z += _mm_cvtsi128_si32(cn);
#endif
}
#endif // USE_SSE2
// Small loop.
while (i > 0)
{
z += ABS_C((int)input1[0] - (int)input2[0]);
i--;
input1++;
input2++;
}
return z;
}
int main(int argc, char* argv[])
{
const unsigned short input1[40] = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 };
const unsigned short input2[40] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 };
int sum = sum_abs_u16(input1, input2, 40);
printf("Sum=%d\n", sum);
return 0;
}
gcc -O3 -mssse3), tak vygeneruje jeste o kousek lepsi kod (protoze ma funkci abs).
// Small loop.
while (i > 0)
{
z += ABS_C((int)input1[0] - (int)input2[0]);
i--;
input1++;
input2++;
}
Prelozi nejak takhle:
movl 8(%ebp), %ebx
xorl %edx, %edx
xorl %eax, %eax
pxor %xmm4, %xmm4
pxor %xmm5, %xmm5
.p2align 4,,7
.p2align 3
.L7:
movdqu (%ebx,%eax), %xmm2
movdqu (%edi,%eax), %xmm3
movdqa %xmm2, %xmm0
movdqa %xmm3, %xmm1
punpcklwd %xmm5, %xmm0
punpcklwd %xmm5, %xmm1
addl $1, %edx
psubd %xmm1, %xmm0
punpckhwd %xmm5, %xmm2
pabsd %xmm0, %xmm0
punpckhwd %xmm5, %xmm3
paddd %xmm4, %xmm0
psubd %xmm3, %xmm2
addl $16, %eax
cmpl %edx, %ecx
pabsd %xmm2, %xmm4
paddd %xmm0, %xmm4
ja .L7
+ nejaka ta omacko okolo.
Tiskni
Sdílej: