Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Fedora zve na dvoudenní testování (2. a 3. prosince), během kterého si můžete vyzkoušet nové webové uživatelské rozhraní (WebUI) projektu FreeIPA. Pomozte vychytat veškeré chyby a vylepšit uživatelskou zkušenost ještě předtím, než se tato verze dostane k uživatelům Fedory a celého linuxového ekosystému.
Eben Upton oznámil zdražení počítačů Raspberry Pi, kvůli růstu cen pamětí, a představil 1GB verzi Raspberry Pi 5 za 45 dolarů.
Linus Torvalds na YouTube kanálu Linus Tech Tips staví dokonalý linuxový počítač.
Řešení dotazu:
cislo & 1 == 1. Při dělení celého čísla celým číslem, dostanu opět celé číslo se zahozeným zbytkem (např. 26/10=2). Budu-li chtít zjistit sudost čísla pomocí dělení, musím vydělit číslo dvojkou, pak vynásobit dvojkou a porovnat s původním číslem, jestli jsem dostal to samé. Což znamená výrazně vyšší časovou složitost.
Moc pěkné využití bitových operátorů je pro masky. Představte si, že máte nějaký systém, do kterého přistupuje více lidí. Těmto lidem chceme udělovat nějaká oprávnění. Daný člověk oprávnění buďto má, nebo nemá. Žádná jiná možnost není přípustná. Tato oprávnění seřadím v libovolném pořadí. Teď už mi stačí udělat jen to, že každému uživateli přiřadím jedno číslo ve dvojkové soustavě, které bude reprezentovat jeho množinu oprávnění. Na dané pozici bude 1, pokud oprávnění má, a 0, pokud ne. Zjišťování a nastavování oprávnění lze jednoduše implementovat pomocí binárních operátorů při velice nízké spotřebě procesorového času i paměti.
Máte-li dvě proměnné typu char, můžete na ně bez problémů použít OR. Následující kód tedy bude fungovat bez problémů:
char a = 'A'; char b = 'B'; char c = a | b;
return a*5; versus return (a<<2)+a; a při kompilaci GCC už při optimalizaci -O1 z obou zápisů vygeneroval naprosto shodný assembler. Takže myslím, že u toho dělení to bude stejně tak a programátor se nemusí o optimalizaci na této úrovni starat, neboť to za něj udělá překladač.
#define EXECUTE (1 << 0) // 0. bit #define WRITE (1 << 1) // 1. bit #define READ (1 << 2) // 2. bitTaková práva lze potom snadno testovat právě pomocí binárních operací:
if (perm & EXECUTE) {
// Lze spouštět
}
if (perm & (READ | WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
}
Stejně tak je lze i měnit:
perm &= ~EXECUTE; // Nyní je (perm & EXECUTE) vždy nepravdivé, tj. 0. bit je vždy 0 perm |= WRITE; // Nyní je (perm & WRITE) vždy pravdivé, tj. 1. bit je vždy 1
if (perm & (READ | WRITE)) {
// Špatně: Lze číst i zapisovat
// Správně: Lze číst nebo zapisovat (nebo oboje)
}
if ((perm & READ) && (perm & WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
// "moderní" styl
// Nemusí být bezpečné, pro masky pouze s jedním bitem!
}
if (perm & (READ | WRITE) == (READ | WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
// "klasický" styl
// Bezpečné, i pro masky, které mohou mít více bitů (zde díky použití |)
// Pokud má maska jenom jeden bit, kompilátor to porování stejně odstraní
}
Tiskni
Sdílej: