Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Řešení dotazu:
cislo & 1 == 1. Při dělení celého čísla celým číslem, dostanu opět celé číslo se zahozeným zbytkem (např. 26/10=2). Budu-li chtít zjistit sudost čísla pomocí dělení, musím vydělit číslo dvojkou, pak vynásobit dvojkou a porovnat s původním číslem, jestli jsem dostal to samé. Což znamená výrazně vyšší časovou složitost.
Moc pěkné využití bitových operátorů je pro masky. Představte si, že máte nějaký systém, do kterého přistupuje více lidí. Těmto lidem chceme udělovat nějaká oprávnění. Daný člověk oprávnění buďto má, nebo nemá. Žádná jiná možnost není přípustná. Tato oprávnění seřadím v libovolném pořadí. Teď už mi stačí udělat jen to, že každému uživateli přiřadím jedno číslo ve dvojkové soustavě, které bude reprezentovat jeho množinu oprávnění. Na dané pozici bude 1, pokud oprávnění má, a 0, pokud ne. Zjišťování a nastavování oprávnění lze jednoduše implementovat pomocí binárních operátorů při velice nízké spotřebě procesorového času i paměti.
Máte-li dvě proměnné typu char, můžete na ně bez problémů použít OR. Následující kód tedy bude fungovat bez problémů:
char a = 'A'; char b = 'B'; char c = a | b;
return a*5; versus return (a<<2)+a; a při kompilaci GCC už při optimalizaci -O1 z obou zápisů vygeneroval naprosto shodný assembler. Takže myslím, že u toho dělení to bude stejně tak a programátor se nemusí o optimalizaci na této úrovni starat, neboť to za něj udělá překladač.
#define EXECUTE (1 << 0) // 0. bit #define WRITE (1 << 1) // 1. bit #define READ (1 << 2) // 2. bitTaková práva lze potom snadno testovat právě pomocí binárních operací:
if (perm & EXECUTE) {
// Lze spouštět
}
if (perm & (READ | WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
}
Stejně tak je lze i měnit:
perm &= ~EXECUTE; // Nyní je (perm & EXECUTE) vždy nepravdivé, tj. 0. bit je vždy 0 perm |= WRITE; // Nyní je (perm & WRITE) vždy pravdivé, tj. 1. bit je vždy 1
if (perm & (READ | WRITE)) {
// Špatně: Lze číst i zapisovat
// Správně: Lze číst nebo zapisovat (nebo oboje)
}
if ((perm & READ) && (perm & WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
// "moderní" styl
// Nemusí být bezpečné, pro masky pouze s jedním bitem!
}
if (perm & (READ | WRITE) == (READ | WRITE)) {
// Lze číst i zapisovat
// "klasický" styl
// Bezpečné, i pro masky, které mohou mít více bitů (zde díky použití |)
// Pokud má maska jenom jeden bit, kompilátor to porování stejně odstraní
}
Tiskni
Sdílej: