Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Nejak nemuzu najit jednoduche vysvetli prepoctu address processoru (v mem pripade 32-bit ARM) po pouziti funkci mmap. Nejaky odkaz na matematiku adresovani.
#define MAP_SIZE 4096UL
#define MAP_MASK (MAP_SIZE - 1)
#define PIOB_BASE=$FFFFF600;
#define PIOC_IFDR PIOC_BASE + 0x0024
d = open("/dev/mem", O_RDWR | O_SYNC));
map_base = mmap(NULL, MAP_SIZE, PROT_READ | PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, PIOB_BASE & ~MAP_MASK);
*((unsigned long *) (map_base + (PIOB_IFDR & MAP_MASK))) = PIO_B27;
Proc pri mapovani stranky rozmerem 4096 (0x1000) se musi BASE adress se delit na celo 0x1000 (PIOB_BASE & ~MAP_MASK)= div(PIOB_BASE,0x1000)?
Proc dalsi pro zapis na dalsi adresu PIOC_IFDR vychazi posun na (PIOB_IFDR & MAP_MASK)=0x624?
Dekuji moc.Řešení dotazu:
PIOB_BASE & ~MAP_MASK není dělení, nýbrž zaokrouhlení. A to mi nepřijde jako zvláštní požadavek, když se mají stránky systémové paměti namapovat do prostoru virtuální paměti procesu.
Mate pravdu je to vlaste deleni s zaokroulenim. Ale mne zajima jak se addresy prepocitavaji po namapovani pomoci funkci mmap. Potrebuji jen nasmerovat
.Pochobil jsem ze base address PIOB_BASE se ma rozdelit na velikost stranky 0x1000. A pak offset na dalsi addresu PIOB_OER PIOB_BASE + 0x0010 se ma delat pomoci vstahu (PIOB_BASE + 0x0010) & MAP_MASK
#define PIOB_BASE=$FFFFF600; #define PIOB_IFDR_OFFSET 0x0024 map_base = mmap(NULL, MAP_SIZE, PROT_READ | PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, PIOB_BASE - (PIOB_BASE % MAP_SIZE); *((unsigned long *) (map_base + (PIOB_BASE % MAP_SIZE) + PIOB_IFDR_OFFSET)) = neco;Takhle je to myslím pochopitelnější. Mimochodem ten kód je dost zprasený, předpokládá se, že se bude mapovat jen jedna stránka, MAP_SIZE by mělo jmenovat PAGE_SIZE, které by se mělo zjistit voláním getpagesize() a ne to mít definované natvrdo a úplně ten kód přestane fungovat, pokud by offset registru překročil hranici stránky. Více man 2 mmap.
Dekuji za odpoved'. Tento kod se tyka primo urciteho druhu procesoru a ovladani PIO (parallel input output) pinu na devepment boardu a v tom to pripade jedna stranka bohate staci. Mate pravdu, ze kod je prasacky a tezko se chape z toho jak se pocitaji adresy. Ale je to vice mene nejaky priklad. Stejne vlastni aplikaci budu psat na FreePascalu.
Jinak mi slo o to proc se to ma tak pocitat. A je to dane tim,ze v Linuxu se pouziva strankova pamet'. A to znamena,ze v pripade 32-bitove adresy offset z budou tvorit 12 mladsich bitu (pocet bitu offsetu=log2(page_size)), zbylych starsich 20-bitu je cislo stranky.
Omluvam se za to, ze asi jsem nespravne zformuloval otazku. Dekuji vsem.
Tiskni
Sdílej: