Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
#include <stdlib.h>
int main(void)
{
system("grep -e slovo soubor.txt");
}
==
bude stačit).
To je všechno pravda, ale měl jsem dojem, že otázka nápadně připomíná nějaký zápočťák.
Záleží na konkrétním zadání. Jestliže zadání říká například „implementujte insert a delete ve vyvážených stromech“, použití std::set
asi nebude preferovaná metoda vypracování úkolu.
Kromě toho je rozdíl mezi něčím, co je pouze technicky náročné bez jakéhokoliv přínosu pro pochopení algoritmů, a něčím, na čem se člověk učí. Jistě by šlo otevřít soubor klidně bez glibc, tedy nastudovat ABI, připravit data, vyvolat příslušný syscall a tak podobně. Přínos pro algoritmické myšlení tam ovšem nevidím ani v náznaku. Naopak (re)implementace něčeho jako std::set
může programátora hodně obohatit. Pro vyhledávání v textu platí totéž.
Jedním z dobrých rozlišovacích znaků mezi bezúčelnou duplikací knihoven a poučnou reimplementací zajímavého algoritmu může být portovatelnost. Otevření souboru nebude portovatelné ani z Linuxu na FreeBSD, zatímco my_great::set
poběží všude možně, stejně jako Aho-Corasick.
Existují například vystudovaní informatici, pro které je dobrá znalost POSIXového API, zkušenost s kernelovým programováním, znalost několika jazyků od C a C++ přes Javu až po Python a pár běžných vývojových nástrojů (gcc/clang, gdb, valgrind, KDevelop, JDK, Eclipse/IntelliJ, Git, SVN, ...) samozřejmostí, bez které si neumějí informatiku představit.
Existují ovšem také „ti druzí informatici“, kteří nejsou o nic horší nebo lepší, o nic hloupější či chytřejší, ale podle mého názoru by si měli říkat spíš „matematici“. Zabývají se pouze teoretickými záležitostmi, získat jednoduchý projekt z repository je pro ně nepřekonatelný problém, desktopy jim musí instalovat správce sítě a v mém oblíbeném testu (napsat, přeložit a spustit Hello World v libovolném kompilovaném jazyce) by někteří neuspěli.
Vědecký přínos takových teoretických informatiků může být v konečném součtu větší než v případě těch praktických. Problém ovšem může nastat, když se teoretici rozhodnou pracovat v industry, protože z hlediska praktických dovedností dělají někteří z nich „vystudovaným informatikům“ ostudu.
Tvorba efektivního a udržovatelného software vyžaduje z každé oblasti něco. Znalost algoritmů a jejich vlastností je nutné skloubit s technickými dovednostmi a se schopností srozumitelně formulovat problém. V tom je věda, řemeslo i umění zároveň.
Tiskni
Sdílej: