Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
#include <stdlib.h>
int main(void)
{
system("grep -e slovo soubor.txt");
}
==
bude stačit).
To je všechno pravda, ale měl jsem dojem, že otázka nápadně připomíná nějaký zápočťák.
Záleží na konkrétním zadání. Jestliže zadání říká například „implementujte insert a delete ve vyvážených stromech“, použití std::set
asi nebude preferovaná metoda vypracování úkolu.
Kromě toho je rozdíl mezi něčím, co je pouze technicky náročné bez jakéhokoliv přínosu pro pochopení algoritmů, a něčím, na čem se člověk učí. Jistě by šlo otevřít soubor klidně bez glibc, tedy nastudovat ABI, připravit data, vyvolat příslušný syscall a tak podobně. Přínos pro algoritmické myšlení tam ovšem nevidím ani v náznaku. Naopak (re)implementace něčeho jako std::set
může programátora hodně obohatit. Pro vyhledávání v textu platí totéž.
Jedním z dobrých rozlišovacích znaků mezi bezúčelnou duplikací knihoven a poučnou reimplementací zajímavého algoritmu může být portovatelnost. Otevření souboru nebude portovatelné ani z Linuxu na FreeBSD, zatímco my_great::set
poběží všude možně, stejně jako Aho-Corasick.
Existují například vystudovaní informatici, pro které je dobrá znalost POSIXového API, zkušenost s kernelovým programováním, znalost několika jazyků od C a C++ přes Javu až po Python a pár běžných vývojových nástrojů (gcc/clang, gdb, valgrind, KDevelop, JDK, Eclipse/IntelliJ, Git, SVN, ...) samozřejmostí, bez které si neumějí informatiku představit.
Existují ovšem také „ti druzí informatici“, kteří nejsou o nic horší nebo lepší, o nic hloupější či chytřejší, ale podle mého názoru by si měli říkat spíš „matematici“. Zabývají se pouze teoretickými záležitostmi, získat jednoduchý projekt z repository je pro ně nepřekonatelný problém, desktopy jim musí instalovat správce sítě a v mém oblíbeném testu (napsat, přeložit a spustit Hello World v libovolném kompilovaném jazyce) by někteří neuspěli.
Vědecký přínos takových teoretických informatiků může být v konečném součtu větší než v případě těch praktických. Problém ovšem může nastat, když se teoretici rozhodnou pracovat v industry, protože z hlediska praktických dovedností dělají někteří z nich „vystudovaným informatikům“ ostudu.
Tvorba efektivního a udržovatelného software vyžaduje z každé oblasti něco. Znalost algoritmů a jejich vlastností je nutné skloubit s technickými dovednostmi a se schopností srozumitelně formulovat problém. V tom je věda, řemeslo i umění zároveň.
Tiskni
Sdílej: