Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
#include <stdlib.h>
int main(void)
{
system("grep -e slovo soubor.txt");
}
== bude stačit).
To je všechno pravda, ale měl jsem dojem, že otázka nápadně připomíná nějaký zápočťák. 
Záleží na konkrétním zadání. Jestliže zadání říká například „implementujte insert a delete ve vyvážených stromech“, použití std::set asi nebude preferovaná metoda vypracování úkolu.
Kromě toho je rozdíl mezi něčím, co je pouze technicky náročné bez jakéhokoliv přínosu pro pochopení algoritmů, a něčím, na čem se člověk učí. Jistě by šlo otevřít soubor klidně bez glibc, tedy nastudovat ABI, připravit data, vyvolat příslušný syscall a tak podobně. Přínos pro algoritmické myšlení tam ovšem nevidím ani v náznaku. Naopak (re)implementace něčeho jako std::set může programátora hodně obohatit. Pro vyhledávání v textu platí totéž.
Jedním z dobrých rozlišovacích znaků mezi bezúčelnou duplikací knihoven a poučnou reimplementací zajímavého algoritmu může být portovatelnost. Otevření souboru nebude portovatelné ani z Linuxu na FreeBSD, zatímco my_great::set poběží všude možně, stejně jako Aho-Corasick.
Existují například vystudovaní informatici, pro které je dobrá znalost POSIXového API, zkušenost s kernelovým programováním, znalost několika jazyků od C a C++ přes Javu až po Python a pár běžných vývojových nástrojů (gcc/clang, gdb, valgrind, KDevelop, JDK, Eclipse/IntelliJ, Git, SVN, ...) samozřejmostí, bez které si neumějí informatiku představit.
Existují ovšem také „ti druzí informatici“, kteří nejsou o nic horší nebo lepší, o nic hloupější či chytřejší, ale podle mého názoru by si měli říkat spíš „matematici“. Zabývají se pouze teoretickými záležitostmi, získat jednoduchý projekt z repository je pro ně nepřekonatelný problém, desktopy jim musí instalovat správce sítě a v mém oblíbeném testu (napsat, přeložit a spustit Hello World v libovolném kompilovaném jazyce) by někteří neuspěli.
Vědecký přínos takových teoretických informatiků může být v konečném součtu větší než v případě těch praktických. Problém ovšem může nastat, když se teoretici rozhodnou pracovat v industry, protože z hlediska praktických dovedností dělají někteří z nich „vystudovaným informatikům“ ostudu. 
Tvorba efektivního a udržovatelného software vyžaduje z každé oblasti něco. Znalost algoritmů a jejich vlastností je nutné skloubit s technickými dovednostmi a se schopností srozumitelně formulovat problém. V tom je věda, řemeslo i umění zároveň.
Tiskni
Sdílej: