Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
DIM a%(2) DEF SEG = VARSEG(a%(0)) FOR i% = 0 TO 2 READ d% POKE VARPTR(a%(0)) + i%, d% NEXT i% DATA 205, 5, 203 CALL ABSOLUTE(VARPTR(a%(0))) DEF SEG
Řešení dotazu:
Zapisovat můžeš pomocí funkce outb():
outb(0b00000001, addr);
Nebo si ukazatel mířící na dané místo v paměti přetypovat na datový typ, který chceš zapsat a pak normálně přiřadit pomocí =.
Cílem je kopírovat příklady z Dokumentace QBasicu poplatné reálnému režimu x86.
Ne že by ho jazyk C omezoval v zapisování do paměti. Ale skok na konkrétní adresu už problém bude. Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou. A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání. Nehledě na to, že volání BIOSu mu z uživatelského ringu opět fungovat nebude. Ale je docela možné, že tazatel stále používá DOS a jen vyměnil QBasic za C.
Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou. A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání. Nehledě na to, že volání BIOSu mu z uživatelského ringu opět fungovat nebude. Ale je docela možné, že tazatel stále používá DOS a jen vyměnil QBasic za C.Ak on mysli na skok na nejaku funkciu z adresa, da sa to. Zavolat funkciu cez smernik na funkciu. Ale nechod tak LOW ak nemusis a nechod az tak LOW ako pascal resp. assambler. Ano, ma pravdu, ze existuje nejake standart, ako sa predavaju data medzi OS a programom. A je to v C osetrene aj platformove veci - napr. big/little endian. Pokial sa bavime o OS s Linuxom. Ak to zariadenie nema OS. Tak volas funkcie alebo funkcie cez smernik na funkcie, pouzitie goto alebo inline assambler v C.
Ale skok na konkrétní adresu už problém bude. Předně C bude očekávat platformě závislou volací konvenci, takže autor bude muset ty tři bajty kódu obalit nějakou hlavičkou.A pokud se bude chtít vrátit, tak bude muset vědět, co ten kód udělal, a jak po něm uklidit. Ale to mu neporadíme dokud nebudeme vědět o co se snaží. (pokud to má správnou konvenci tak teoreticky chce udělat to co dělá dlopen/dlsym, ne?)
A pak bude muset najít operační systém, který mu dovolí spustit kód z adresy, kam má právo zapisovat. Řada moderních systémů takovému mapování paměti brání.AFAIK to jde třeba na Linuxu dost snadno vypnout (viz mprotect) a i takový non-executable stack se teprve nedávno řešil že by měl být všude defaultně zapnutý.
volatile uint16_t *const bootKeyPtr = (volatile uint16_t *)0x0300; *bootKeyPtr = 0x7777;Samozřejmě pokud je to na nějakém operačním systému a ne přímo bare-metal, tak jde o virtuální paměť, kterou tvému programu poskytl operační systém. Pokud chceš přímo zapisovat do fyzické paměti (například máš v paměti namapované nějaké zařízení, které se pomocí zápisů ovládá), musíš si (na Linuxu) zkompilovat podporu pro zařízení
/dev/mem. Následně toto zařízení otevřeš, pomocí lseek dojedeš na danou pozici a pomocí read přečteš (případně je možné namapovat kousek tohoto souboru pomocí mmap do tvého virtuálního prostoru a zápisy jsou pak překládány jak by člověk čekal).
#include <stdlib.h>
void int5() {
asm volatile("int $5" : : : "memory");
}
int main(int argc, char **argv) {
int5();
return EXIT_SUCCESS;
}
Tiskni
Sdílej: