Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
&trida::metoda
.
Dohledal jsem mnoho implementací "delegation/c++ method callback" z různých dob na různých verzích C++.
Rád bych se zeptat, jak dnes, tady a teď řešit tuto problematiku.
Díky
Jak známo, pokud nebudu používat statické metody, není možné použít &trida::metoda.
Huh? A tohle je "známo" odkdy? Že jsem to nějak nepostřehnul… Tady jsou "nestatické" metody a &třída::metoda
:
#include <iostream> #include <memory> #include <string> #include <tuple> class BunchOfCallbacks { public: BunchOfCallbacks(std::string state) : state_(std::move(state)) {} void Callback1(const std::string& message) const { std::cout << "Callback1 (" << state_ << "): " << message << std::endl; } void Callback2(const std::string& message) const { std::cout << "Callback2 (" << state_ << "): " << message << std::endl; } private: const std::string state_; }; int main() { const std::tuple<BunchOfCallbacks, void (BunchOfCallbacks::*)(const std::string&) const> callbacks[]{ {BunchOfCallbacks{"first state"}, &BunchOfCallbacks::Callback1}, {BunchOfCallbacks{"second state"}, &BunchOfCallbacks::Callback2}, }; for (const auto& bunch_callback : callbacks) { const auto& bunch{std::get<0>(bunch_callback)}; const auto callback{std::get<1>(bunch_callback)}; (bunch.*callback)("Yay! I can select a callback!"); } }
Bývá problém to předat do API nějaké céčkovské knihovny, ne?
Tam to často řeší tak, že kromě (statické) funkce lze předat i libovolný ukazatel, který se pak použije jako parametr při volání té funkce (tzn. tohle je způsob jak tam dostat to this
nebo nějaký kontext)
Máš pravdu, (implicitní) požadavek na interoperabilitu s C jsem tady úplně přehlédl. Ano, tam by se to muselo řešit jinak.
Problém totiž je, že member pointer je dost podivná věc. Například sizeof(void (BunchOfCallbacks::*)(const std::string&))
je asi tak 16, což zjevně neodpovídá pointeru, se kterým by mohlo pracovat přímo C.
(Důvod pro velikost member pointeru nějak souvisí s tím, že skrz něj musí správně fungovat taky virtuální metody. Což je u tříd bez virtuálních metod celkem jedno, ale ta implementace už je zkrátka taková.)
Když to má spolupracovat s C, asi bych ten callback napsal jako virtuální metodu, tj. každý typ callbacku by byl třída. Tam se pak dá předat tomu C nějaký void*
a vhodný C++ wrapper (viditelný z C) ho může interpretovat jako ukazatel na toho abstraktního předka a zavolat jeho virtuální metodu.
Inu, epoll()
neznám, takže příklad s epoll()
tady narychlo nesesmolím, ale takhle by mohla (obecně) vypadat ta spolupráce s C (tady konkrétně s pthread
):
#include <errno.h> #include <pthread.h> #include <string.h> #include <iostream> namespace { struct Callback { virtual void* call() = 0; }; class ThreadWrapper { pthread_t thread_; public: ThreadWrapper(void* (*start_routine)(void*), void* arg) { if (-1 == pthread_create(&thread_, nullptr, start_routine, arg)) { throw errno; } } ~ThreadWrapper() { if (-1 == pthread_join(thread_, nullptr)) { std::cerr << "Join failed!\n"; } } }; void* ThreadBody(void* arg) { return static_cast<Callback*>(arg)->call(); } } // namespace int main() { struct Callback1 : public Callback { void* call() override { std::cout << "I'm Callback 1!\n"; return nullptr; } } callback1; struct Callback2 : public Callback { void* call() override { std::cout << "I'm Callback 2!\n"; return nullptr; } } callback2; try { ThreadWrapper t1(ThreadBody, &callback1); ThreadWrapper t2(ThreadBody, &callback2); } catch (int e) { std::cerr << strerror(e) << std::endl; } }
To^^^ pochopitelně vyžaduje -lpthread
.
(Jasně, používat takhle v C++ pthread
je nesmysl, protože C++ má už dávno (od dob Rapperswilu) na vlákna vhodnější abstrakce, nicméně tohle je míněno jako příklad na "callback mezi C a C++".)
Tiskni
Sdílej: