Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Potřeboval bych poradit ohledně nastavení GCC pro kompilaci balíčků a jádra.
Proč nebývá v distribucích defaultně nastavena optimalizace -O3 pro kompilaci balíčků? Napadají mě 3 možné odpovědi, ale netuším, která je správně.
Co z toho je pravda?
O podobných třech možnostech jsem uvažoval ještě u dvou jiných voleb:
-funit-at-a-time
popsaná zde takto: Parse the whole compilation unit before starting to produce code. This allows some extra optimizations to take place but consumes more memory.
Zrovna hodně kompiluju a rád bych proto věděl, co se vyplatí nastavit. Máte s tím někdo bližší zkušenosti? Která ze tří možností je v jednotlivých případech nejblíž pravdě?
Když je rozdíl i subjektivně poznat, to už je dobrý výsledek, který stojí za to. S tím kernelem to zkusím.
Jenže otázka je, jestli chyba opravdu tolik nevadí. Nerad bych, aby pak práce s mým počítačem byla o nervy a abych se musel pořád jen obávat, kdy to spadne. Jak časté ty chyby můžou být? Je ta volba -O3 oficiální a odzkoušená, nebo je experimentální a nespolehlivá?
-O3 -fomit-frame-pointer -march=pentium2 -fPIC
mimo jádra a glibc a nepadá mi nic.
Věřím, že například na hodně standardním desktopu všechno stoprocentně funguje. Na speciálnějších konfiguracích je to ale složitější. Já mám Asus M2400N (notebook). Mám na něm Linux už odnepaměti. Funguje mi všechen hardware i suspend.
Dva dny zpátky jsem si zkompiloval kernel 2.6.13 a vstaly mi vlasy hrůzou. Software suspend z www.suspend2.net, který vždy stoprocentně fungoval, najednou začal blbnout, plivat chybové hlášky a zasekávat systém, ještě k tomu náhodně a když to nejmíň potřebuju. Driver pro modem (slmodem 2.6.10) nezkompiluju ani zázrakem a patche nepomáhají.
Zkoušel jsem kompilovat jádro s parametry v registrech a fungovalo na první pohled stejně spolehlivě jako bez nich, dokonce o pár sekund rychleji bootovalo. Chyby při uspání se vyskytovaly s přibližně stejnou pravděpodobností. Takže zatím nechávám parametry v registrech.
Právě výměna jádra mě vedla k dotazu ohledně nastavení gcc - jestli třeba nedělám něco špatně. Možná ale spíš jen předbíhám událostem a měl bych počkat, až budou patche pro kernel, suspend a modem. Přece jen asi není dobré instalovat kernel, který je dva dny po vydání...
Když to ale vezmu z jiného pohledu, kdybych si ho nenainstaloval já společně se spoustou dalších kaskadérů, kdo by ho potom vyzkoušel?
-fPIC
kompiluju z pohodlnosti všechno, protože knihovny se mi s tím automaticky bohužel nekompilují, někdy dokonce ani tehdy, když to dám do CFLAGS/CPPFLAGS
, třeba Qt. Navíc z některých programů rád dělám knihovny - třeba takové xpdf, LPRng
nebo Samba
. Běh programu se tím snad nezpomalí, řekl bych, že jen jeho spouštění.
CFLAGS/CPPFLAGS
, ze zdrojáků instaluju skoro všechno a nechce se mi na to myslet při každé kompilaci. Zjistil jsem ale, že sdílených knihovnách je uložena velká část kódu - u mě je to asi 276 MB z 580 MB. Řekl bych, že zapnutím PIC pro všechno zase tolik neztratím.
-O3
je maximum (pokud vím, v manuálové stránce vyšší není), takže mají jen třetí stupeň, i když napíšou osmičku.
Tiskni
Sdílej: