abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.

    Gréta | Komentářů: 1
    dnes 04:44 | Nová verze

    Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.10. 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.10. 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (47%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 279 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    Dotaz: Libavcodec a XVID.

    11.7.2006 11:04 x
    Libavcodec a XVID.
    Přečteno: 1514×
    Pokud enkóduji v Mencoderu s libavcodec, použije se kodek FMP4. Když dám volbu -ffourcc XVID, bude to opravdu s kodekem XVID, nebo to bude pouze napsáno v hlavičce, ale bude to furt FMP4? A navíc mi stále není jasné, v čem se ty dva kodeky liší, resp který z nich je lepší a v čem.

    Odpovědi

    11.7.2006 20:36 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    FourCC jsou pouze čtyři znaky zapsané do souboru - na videu obsaženém v něm to nic nemění. Je to jen identifikace kodeku, jako informace pro přehrávač atd. Takže když někdo třeba ve Windows má nainstalovaný kodek XviD, video s FourCC XVID si přehraje, s FOURCC FMP4 však asi ne.

    FFmpeg (libavcodec) MPEG-4 a XviD se liší tím, že je dělají jiní lidé. XviD je samostatný MPEG-4 ASP kodek, vyvíjený jako nástupce projektu OpenDivX (který firma DivX uzavřela a založila si na něm svůj komerční byznys), zatímco FFmpeg MPEG-4 je součástí obsáhlého projektu FFmpeg - jeden z mnoha kodeků, které libavcodec obsahuje, kodeky libavcodecu taky mají hodně společného, sdílí kód pro společné věci a tak.

    Co se týče kvality - názory se různí, já se přikláním k tomu, že s kodekem XviD ve většině běžných případů dostanete lepší výsledek. libavcodec je sice extrémně konfigurovatelný, s neskutečným množstvím různých parametrů kódování, ale i když použijete ty nejlepší a nejchytřejší volby, kvalita bude zhruba srovnatelná s kodekem XviD, zato rychlost daleko nižší. Zatímco bez těchto vysokokvalitních parametrů je kvalita jasně horší, byť rychlost naopak velmi dobrá, vyšší než u kodeku XviD - to se může hodit třeba k zachytávání videa v reálném čase.

    Jinak takové základní rozlišovací znamení - zatímco video kódované kodekem FFmpeg MPEG-4 vypadá "staticky", jednotlivé bloky v obraze se tolik nepohybují, což ale vede i k výraznému kostičkování (ze všech běžných MPEG-4 kodeků je kostičkování u FFmpeg MPEG-4 asi nejvýraznější), XviD používá trochu jiné vlastnosti odhadu pohybu a obraz působí vyhlazeněji - není to síť pravidelných pravoúhlých čtverečků, ale jednotlivé bloky se jemně pohybují tak, že obraz místy působí jakoby blátivě (efekt "pohybujících se zdí"), celé části obrazu jako by byly propojené a pohyblivé, ale to kostičkování se tím zahladí, zamaskuje, obraz už není tvořen čtverečky, ale jakýmisi nepravidelnými pohybujícími se "šmouhami".

    Záleží tedy na vkusu, čemu člověk dává přednost - někdy může u nějakého videa jeden kodek subjektivně zapůsobit líp než druhý. Zatímco u videa kódovaného FFmpeg MPEG-4 je často dobré při přehrávání použít postprocessing pro vyhlazení toho kostičkování, u videa kódovaného kodekem XviD to často vůbec není potřeba - postprocessing by stejně na ten zvláštní obraz kódovaný tímto kodekem (kde jsou ty čtverečky různě rozmazány na nečtvercové fleky) nebyl moc vhodný.

    Jinak co do schopností, jsou na tom zhruba stejně, podporují víceméně stejné vlastnosti. FFmpeg MPEG-4 je lepší ne dekódování - rychlejší a taky umí dekódovat video kódované prakticky jakýmkoli MPEG-4 kodekem, včetně nějakých nestandardních věcí a chyb některých kodeků. Proto je taky vestavěný a používaný jako výchozí prakticky ve všech linuxových přehrávačích videa.
    David Ježek avatar 11.7.2006 20:44 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    ja osobne jsem jiz zcela presedlal na x264. fullpal s bitrate 650-800kbps vypada celkem impozantne, takze misto abych mel film v xvid souboru o velikosti 2000MB, mam ho nyni v x264 o velikosti 500-600MB
    11.7.2006 20:58 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Soubor nemáte ani v "XviD souboru" ani "v x264". :-) XviD kóduje MPEG-4 ASP video, x264 kóduje MPEG-4 AVC video.

    x264 (obecně H.264) samozřejmě má lepší poměr kvalita/velikost než XviD (obecně MPEG-4 ASP), ale pro úplně každého ještě zcela použitelný není - H.264 má několikanásobně vyšší nároky na procesor při přehrávání, není dobré H.264 video ukládat do AVI souborů, je lepší používat kontejner MP4 (případně jiný, jako Matroska), což taky nevyhovuje všude, ASP kodeky a software s nimi pracující už se taky vyvíjejí delší dobu a jsou tedy četnější a "vyzrálejší", a obecně kompatibilita (i třeba u hardwarových přehrávačů) je zatím ve prospěch ASP videa. Byť se to mění a stále měnit bude. Ale jinak do budoucna je H.264 určitě dobrá volba.
    11.7.2006 21:29 xxxxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    To jsem já, x. Chci Vám poděkovat za obsáhlou odpověď. Chtěl bych se ještě zeptat na H.234, jak postupovat ? Je možno vyrobit AVI, a pak to překonvertit do MKV? A ještě, co říkáte kodeku SNOW? A pokud víte, co na to Widloidní a stolní přehrávače?
    Luboš Doležel (Doli) avatar 11.7.2006 21:32 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Je možno vyrobit AVI, a pak to překonvertit do MKV?
    Ano, pomocí mkvtoolnix (obsahuje klikátko mmg).
    11.7.2006 21:49 xxxxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Já vím JAK :-D , já se jen ptal, zda jde MEncoderem to dát dočasně do AVI... Jinak po druhém čtení odpovědi J.M. mně zaujalo, že i MP4 - ten myslím mencoder umí přímo. Chci se zeptat - jde do MP4 dát zvuk v OGG? (O AAC vím). A trvalý dotaz: AVI (SNOW), MKV (H264), MP4 (H264) - co na to b ěžné přehrávače ve Win?
    11.7.2006 22:41 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    MP4 je standardní MPEG-4 kontejner - na ASP a hlavně H.264 video je to tedy ten formát, který byl na tyto fomáty zamýšlen. MEncoder i třeba Avidemux už nějakou dobu podporují MP4 výstup, je otázkou, v jaké fázi to je - MP4 výstup založený na FFmpegu ještě nedávno, když jsem se díval, měl řadu nahlášených problémů a chyb. Ale existují i jíné, externí programy, které vytvářejí MP4 soubory.

    Jinak na Vorbis audio MP4 určen není (ne, že by do MP4 nešly různé věci nějak nacpat, ale standardní způsob je do něj vkládat MPEG audio a video formáty). Na to je vhodný kontejner Ogg, případně Matroska.

    Snow je zajímavý kodek, ale tak jako řada věcí ohledně FFmpegu trpí nedodělaností - v nějakém testu se ukázalo, že může skoro konkurovat (nebýt té nedodělanosti) kodekům jako Dirac, za kterým stojí velká firma a vyvíjí jej už dlouho, zatímco Snow, tak jako řada věcí z FFmpegu, je prací jednoho talentovaného člověka, který to udělal jen tak bokem za chvíli. Nicméně na reálné použití to není.

    Přehrávače ve Windows - moc nepoužívám, neznám, ale standardně Windows formáty jako MP4, OGM nebo Matroska neumí, na to je třeba software třetích stran. Lze použít multiplatformní přehrávače jako VLC nebo MPlayer, ale i nativní přehrávače nebo splittery (pro jednotlivé formáty) pro Windows jako MPC nebo OggDS.
    11.7.2006 22:51 xxxxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Děkuji. Ještě drobnost - jaké konkrétní "formáty" zvuku tedy MP4 snese?
    11.7.2006 23:07 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Klasicky AAC, MP3, MP2. Jinak tam lze dát i řadu dalších věcí přes privátní streamy, ale to už rovnou můžete použít tu Matrosku. MP4 se používá kvůli standardu - když do něj třeba uložíte MPEG-4 video, není to jako u AVI souboru, kde každý kodek má nesmyslně svoje FourCC, je to tam prostě jako MPEG-4 video.
    11.7.2006 23:40 xxxxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Tedy MPEG-4 video zpracované jakýmkoliv kodekem - chápu to správně? Jinak moc děkuji - opravdu jste mi velmi rozšířil obzory.
    12.7.2006 00:21 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Ano. Video kódované MPEG-4 kodeky je v MP4 souborech prostě MPEG-4 video. FourCC tam není. A tak to má být. V MP4 jsou si všichni rovni. :-)
    11.7.2006 22:58 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Můžete načrtnout postup, jak ty soubory vytváříte? Zatím jsem zkoušel jenom avidemux, a ten při použití x264 padá :(
    12.7.2006 00:05 svaca | skóre: 38
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Jakou pouzivas verzi Avidemuxu ??? Posledni ?
    Never give up ! Stay ATARI !
    12.7.2006 14:50 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Za poslední půlrok jsem průběžně zkoušel asi tři-čtyři verze včetně nočních tarballů a mezitím se i jednou nebo dvakrát upgradovalo x264. Pokaždé se to ale chovalo stejně a padlo to hned při spuštění prvního průchodu. Vliv na to neměly ani různé výstupní kontejnery a vynechání audia. Naposledy jsem to zkoušel asi 2 měsíce zpátky.
    12.7.2006 14:58 svaca | skóre: 38
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Aha, ja, ze mam posledni stble a nemam problem, ty to mas zkompilovany s VSEMA kodekama a moznostma ? a gcc 4, nebo 3 ?
    Never give up ! Stay ATARI !
    12.7.2006 14:59 svaca | skóre: 38
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libavcodec a XVID.
    Pokud vim, problem ma verze pro okna ...
    Never give up ! Stay ATARI !

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.