abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:22 | Nová verze

    HollowByte je zranitelnost typu Denial of Service (DoS) v kryptografické knihovně OpenSSL. Útočník může odesíláním škodlivého payloadu o velikosti pouhých 11 bajtů zaplnit paměť serveru. OpenSSL před ověřením dat vyhradí nepřiměřený blok paměti (až 131 KB). Server pak čeká na data, která nepřišla. Zranitelnost je opravena ve verzích OpenSSL 4.0.1, 3.6.3, 3.5.7, 3.4.6 a 3.0.21.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Komunita

    Ve španělské A Coruñě probíhá GUADEC 2026, tj. letošní konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí GNOME. Videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Komunita

    Společnost Collabora ve spolupráci s Valve vyvíjí Holo Core, tj. port Arch Linuxu pro ARM64 procesory (AArch64), který bude pohánět VR headset Steam Frame. Pro testování Arch Linuxu pro AArch64 jsou k dispozici binární balíčky, zdrojové kódy i kontejner pro Docker nebo Podman.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:00 | IT novinky

    Mikroprocesor Zilog Z80 byl oficiálně uveden na trh před 50 lety, tj. v červenci 1976. Výroba mikroprocesoru skončila v roce 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:55 | Bezpečnostní upozornění

    Výzkumníci ze společnosti ESET objevili 11 zapomenutých UEFI shim zavaděčů, které byly podepsány společností Microsoft, a které umožňují útočníkům obejít ochranu UEFI Secure Boot na většině zařízení. Microsoft je zneplatnil (přidal jejich hash do databáze dbx) v rámci aktualizace Patch Tuesday dne 9. června 2026. Uživatelé Linuxu mohou databází aktualizovat pomocí LVFS. Ověřit zneplatnění zavaděčů lze pomocí skriptu uefi-dbx-audit. Jedná se o CVE-2026-8863 a CVE-2026-10797.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.7. 16:55 | Zajímavý software

    pico-usb-wifi je open source firmware pro Raspberry Pi Pico W, který jej promění v USB Wi-Fi adaptér. Po připojení k počítači se objeví jako zařízení USB CDC-NCM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 16:00 | IT novinky

    Americká společnost Google ze skupiny Alphabet bude muset podle nových požadavků Evropské unie umožnit společnosti OpenAI i dalším konkurentům v oblasti umělé inteligence (AI) a internetových vyhledávačů přístup ke svým službám. Ve svém rozhodnutí o tom včera informovala Evropská komise (EK). Opatření má zajistit dodržování pravidel, jejichž cílem je omezit v EU tržní sílu velkých technologických firem. Google s tím nesouhlasí.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 04:55 | Komunita

    Nové verze webových prohlížečů Chrome a Firefox jsou vydávány každé 4 týdny. Aktuální verze Chrome je 150. Aktuální verze Firefoxu je 152. V březnu bylo oznámeno, že od září přejde Chrome na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. To by znamenalo, že Chrome v číslování verzí Firefox brzy přeskočí. Vývojáři Firefoxu proto také od září přecházejí na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. :-)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    17.7. 00:22 | Zajímavý software

    Microsoft Comic Chat (Wikipedie), tj. grafický IRC klient z devadesátek, který převáděl konverzace na IRC do podoby komiksových panelů, a který zpopularizoval font Comic Sans, je dnešním dnem open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    16.7. 19:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 26.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 26.7 je Xenial Xenops. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (30%)
     (5%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (24%)
    Celkem 2178 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Dotaz: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM

    22.10.2009 15:20 David
    Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    Přečteno: 1198×
    Dobrý den, budu si pořizovat počítač s procesorem Intel Core i5-750, deska Gigabyte GA-P55-UD4 a 8GB DDR3 RAM.

    Měl jsem představu, že by na počítači byl nainstalovaný linux s KVM, který by měl ale na starosti pouze správu virtuálních počítačů. Teprve tyto virtuální stroje by sloužily pro práci či pokusy. Na stroj s KVM bych chtěl šahat jen minimálně (přidat/odebrat virt. PC, aktualizace, ...).

    Vzhledem k tomu, že počítač bude fungovat jako desktop, řeším, jak přistupovat k virtuálním počítačům. Předpokládám, že se neobejdu bez nějakého správce oken a programu virt-manager.

    Musím-li pro lokální přístup na virtuální počítače použít virt-manager, tak který správce oken vám nejvíce vyhovuje? Řekl bych, že KDE nebo GNOME jsou zbytečně veliké, když vlastně bude otevřeno např. jen 5 oken s jednotlivými virt. PC a mezi nimi se budu přepínat.

    Přemýšlel jsem dát počítač s KVM na nějaký starší 150GB disk i se swapem 16GB. Virtuály pak hodit na nový 1,5TB disk (bez RAIDu). Mám možnost ještě přidat 500GB disk. Má smysl spojit 1,5TB a 500GB disk a nějak mirrovat aspoň těch 500GB (např. pomocí LVM) nebo tam odlévat zálohy nebo snapshoty?

    Díky. David

    Odpovědi

    22.10.2009 19:02 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    Předpokládám, že se neobejdu bez nějakého správce oken a programu virt-manager.

    Teoreticky ano, vše jde konfigurovat přes command line. Přístup do VM pak můžete řešit 1) konzolí na sériovém portu 2) ncurses textovou konzolí nebo 3) přes VNC z jiného kompu (ve skutečnosti virt-manager také jede přes VNC na localhost).
    Řekl bych, že KDE nebo GNOME jsou zbytečně veliké, když vlastně bude otevřeno např. jen 5 oken s jednotlivými virt. PC a mezi nimi se budu přepínat.
    Minimální instalace gnome/kde bych se úplně nebál, ale samozřejmě existují další možnosti.
    Přemýšlel jsem dát počítač s KVM na nějaký starší 150GB disk i se swapem 16GB.
    Swap dejte na nejrychlejší disk co budete mít (předpokládám ten 1,5TB) a virtuálům nakonfigurujte pouze dostatek fyzické RAM bez vlastního swapu.
    Má smysl spojit 1,5TB a 500GB disk a nějak mirrovat aspoň těch 500GB (např. pomocí LVM) nebo tam odlévat zálohy nebo snapshoty?

    Pokud to chcete hrotit, tak 500 + 500 do stripped raidu (pokud jsou ty disky aspoň přibližně stejně rychlé) a zbylý 1 TB použít na zálohy / nevýkonné VM / swap.

    LVM samozřejmě použijte tak nebo tak, abyste měl oddíly pro VM přímo na disku a ne jako soubory v systému.

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    22.10.2009 23:55 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    virtuálům nakonfigurujte pouze dostatek fyzické RAM bez vlastního swapu.
    Řekl bych, že nějaký swap se hodí. Jednak "programy jdou pomalu" je lepší ukazatel toho, že virtuál nemá dost paměti, než "programy padají". Druhak se do toho swapu může u dlouho běžícího virtuálu odházet z paměti to, co se nepoužívá - něco se tím ušetří.

    K tomu dostatku fyzické paměti malá poznámka - nesmí se to přehnat, součet "fyzických pamětí" pro virtuály bych radši volil menší, než je celková paměť toho stroje. Host využije všechno, co dostane - z volné paměti udělá diskovou cache - takže když paměť všech hostů překročí fyzickou paměť hostitele, bude se swapovat (u KVM to jde). Zápis na hostech potom probíhá tak, že se data nejdřív na hostovi zapíší do cache (tj. na hostiteli se něco zapíše do swapu) a následně teprve zapíší na disk - je tam jedno zapisování na disk navíc.
    Teoreticky ano, vše jde konfigurovat přes command line.
    A samozřejmě i při spuštění z příkazové řádky je možné - pokud se použije nějaký správce oken - nechat KVM vykreslovat do jeho vlastního okna - tuším, že na to používá SDL.
    Quando omni flunkus moritati
    23.10.2009 06:42 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    tuším, že na to používá SDL
    Jo, to ale nepřežije pád/logout z okenního prostředí... a taky je nejpomalejší. Ale zase precizně emuluje myš bez potřeby usb tabletu.

    Jednak "programy jdou pomalu" je lepší ukazatel toho, že virtuál nemá dost paměti, než "programy padají". Druhak se do toho swapu může u dlouho běžícího virtuálu odházet z paměti to, co se nepoužívá - něco se tím ušetří.

    Tohle všechno budete mít u centrálního swapu taky, akorát se nebudou jednotlivé virtuály překřikovat při přístupu k němu a navíc
    Host využije všechno, co dostane - z volné paměti udělá diskovou cache
    se nebude cachovat swap virtuálek, ale udělá se s tou pamětí něco rozumnějšího.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    23.10.2009 08:51 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    Jo, to ale nepřežije pád/logout z okenního prostředí... a taky je nejpomalejší.
    Ani nepřipomínej. Jednou jsem instaloval stroj a dělal jsem to natřikrát. Při prvních dvou pokusech jsem se totiž přepnul na čtvrtou konzoli toho virtuálu. Zkratkou Alt+F4... (Ale -no-quit už jsem našel ;-))
    Ale zase precizně emuluje myš bez potřeby usb tabletu.
    VNC okno a myš. Bleh.

    Celé to záleží na tom, jak ten stroj tazatel hodlá využívat. Vzhledem k
    Vzhledem k tomu, že počítač bude fungovat jako desktop, řeším, jak přistupovat k virtuálním počítačům.
    tipuju, že se asi nebude jednat o serverové nasazení s tím, že by se těmi virtuály pracovalo vzdáleně, takže pro jednoduchost to SDL okno postačí. Změna není žádný problém.
    Tohle všechno budete mít u centrálního swapu taky
    Pravda, tady mi uniklo, že hostitel může vlastně udělat to samé. (Nicméně stále si myslím, že je lepší, když jde program pomalu, než když spadne.)
    Quando omni flunkus moritati
    23.10.2009 10:31 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    Nicméně stále si myslím, že je lepší, když jde program pomalu, než když spadne.
    Nevím proč by padal: paměti bude mít pořád stejně, jen o její umístění se bude starat hostitel, a ne ta virtuálka.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    23.10.2009 11:14 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    To není pravda. Když budou mít hosti jenom vlastní paměť a žádný swap, tak když paměť dojde, tak OOM killer něco picne.

    Když budou mít i swap, tak se běh toho virtuálu zpomalí - asi ne málo - což na nedostatek paměti upozorní taky dobře. Navíc v tomhle případě jde pomocí balloon ovladače paměť přidat i za běhu (a i kdyby ne, tak ukončení programu lze udělat, když se to bude hodit uživateli/správci)
    Quando omni flunkus moritati
    23.10.2009 16:23 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    OOM killer zabíjí i když dojde swap.

    Swap je primárně rozšířená paměť a ne detektor nedostatku RAM. Představa že budu detekovat nedostatek RAM z relativní pomalosti systému kvůlivá použití swapu je trochu naivní - když už tak tam nasadím monitorovací systém který mi to včas poví.

    Balloon je právě užitečný když RAM+swap hostitele mapujete jako RAM virtuálu.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    23.10.2009 22:43 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    Představa že budu detekovat nedostatek RAM z relativní pomalosti systému kvůlivá použití swapu je trochu naivní
    Stále přehlížíš fakt, že tazatel psal, že ten stroj má sloužit jako desktop a virtuály budou na testování a práci. Je vcelku jasné, že když něco půjde pomalu, uživatel si toho všimne a začne zjišťovat, proč. O nějaké automatizované detekci tu není řeč.
    OOM killer zabíjí i když dojde swap.
    To víme. Rozdíl je v tom, že bez swapu spustím aplikaci, ta si vesele běží a pak zhavaruje a můžu začít znova. Se swapem se zpomalí, ale buď doběhne - swap to zachrání - nebo mi to zpomalení aspoň dá čas věci řešit.
    Quando omni flunkus moritati
    24.10.2009 09:28 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    No, když chce někdo dělat věci obskurně tak proč ne :)

    Ale ta argumentace mi přijde jak ten trik s "máš jedenáct prstů": všechno se zdá v pořádku, ale není. Když budu mít 768 MB ram, tak aplikace, která sežere 769 MB samozřejmě nedostane paměť. Když budu mít místo toho 256 RAM + 512 swap tak nejen že nedostane nakonec paměť taky, ale pokud bude intenzivně točit přes swap všech 512 MB tak bude stejně jen na odstřel. (Nebo nevím jak jinak to chcete "řešit".)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    22.10.2009 23:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace pomocí KVM, virt-manager, LVM
    budu si pořizovat počítač s procesorem Intel Core i5-750, deska Gigabyte GA-P55-UD4 a 8GB DDR3 RAM.
    Doporučuji ověřit si, jestli ta deska podporuje virtualizaci. S tvými plány by tě tolik oblíbená hláška kvm: disabled by bios asi nepotěšila
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.