abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:33 | IT novinky

    Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    27.4. 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 47
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 880 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?

    19.11.2011 17:03 sad
    Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Přečteno: 993×
    tímto způsobem:

    int pole[3];
    pole[0] = 666; pole[1] = 777; pole[2] = 888;

    int main()
    {
    return 0;
    }


    Vím, že by to šlo udělat int pole[3]= {666, 777, 888}; jenže tenhle způsob mi nevyhovuje, jelikož těch prvků v poli mám hodně a rád bych viděl jejich indexy kvůli přehlednosti.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Tarmaq avatar 19.11.2011 17:11 Tarmaq | skóre: 39
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    k cemu to ma byt dobre? nemuze to byt takto?
    int main()
    {
        int pole[3];
        pole[0] = 666;
        pole[1] = 777;
        pole[2] = 888;
        return 0;
    }
    
    asi uplne nerozumim otazce
    Don't panic!
    19.11.2011 17:27 sad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Právě, že takhle to nechci. Protože mám velké množství slov, které je uloženo v poli řetězců char *pole[30]; a abych ten zdroják trochu zpřehlednil, rád bych dal ty řetězce do jiného souboru a inkludoval ho #include "texty.c", jenže v tom jiném souboru jsou inicializace mimo funkci a překladač hlásí chybu.
    24.11.2011 14:51 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    rád bych dal ty řetězce do jiného souboru a inkludoval ho #include "texty.c", jenže v tom jiném souboru jsou inicializace mimo funkci a překladač hlásí chybu.

    Includování vůbec nemusí být na začátku souboru, klidně je možné (čímž neříkám, že je to vhodné!) to napsat takto:

    int main()
    {
        int array[3];
        #include "array.c"
    
        return 0;
    }
    

    a v array.c mít:

    array[0] = 0;
    array[1] = 1;
    array[2] = 2;
    

    Je potřeba si uvědomit, že preprocesor při #include prostě jenom vkládá obsah souboru na dané místo, nic víc.

    Každý má právo na můj názor!
    Josef Kufner avatar 24.11.2011 19:08 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    A co si udělat preprocesor, který převede např. CSV na C? Je to jen o seřazení, vyplnění mezer nulama a trochy formátování. A třeba by se dalo použít i lepší editor (záleží na datech).

    Ono totiž tohle přiřazování je výrazně pomalejší než inicializace při deklaraci pole (benchmark jsem nedělal, ale mělo by to tak být). Takže při větším objemu dat by to mohlo zdržovat start programu.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    25.11.2011 12:56 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Ono totiž tohle přiřazování je výrazně pomalejší než inicializace při deklaraci pole (benchmark jsem nedělal, ale mělo by to tak být). Takže při větším objemu dat by to mohlo zdržovat start programu.

    Nemyslim, že by se to mělo lišit, dobrej kompilátor by to měl přeložit stejně. To naplnění pole datama se musí při startu programu provést tak jako tak.

    Každý má právo na můj názor!
    25.11.2011 16:19 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Protože si myslím totéž co Josef Kufner v druhém odstavci a protože bych nečekal (dokonce je mi to proti srsti), že by compiler optimalizoval takovou věc, tak jsem si zkusil malý test a gcc-čko se chová tak jak bych čekal, tedy je v tom rozdíl (samozřejmě nepatrný, ale jasně měřitelný) a co mě překvapilo, je citelný rozdíl v době kompilace.
    gcc verze 4.3.2 na slabším PC mi dalo tyto výsledky:
    Results:
     Normal {}, compile: 0.205938; run: 0.003925
     Assign [], compile: 1.220017; run: 0.004166
    Binary filesize:
    -rwxr-xr-x 1 imega users 139K 2011-11-25 16:00 ./normal
    -rwxr-xr-x 1 imega users 331K 2011-11-25 16:01 ./assign
    
    PS: Zdroje přiloženy a ./test.bash je třeba spustit z aktuálním adresáře v rozbalené složce.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    pavlix avatar 25.11.2011 16:40 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Mohl jsi přiložit alespoň informaci o tom, jak se kompilace spouští, nebudu kvůli tomu stahovat .tar.gz a rozbalovat.
    protože bych nečekal (dokonce je mi to proti srsti), že by compiler optimalizoval takovou věc
    Já bych čekal, že při některé volbě optimalizace bude kompilátor takovouto věc optimalizovat. Protože to jde.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    25.11.2011 17:04 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    A co když je tam někde funkce s __attribute__(constructor), která to pole čte, a čeká, že bude v tu chvíli plné nul? Nebo cokoli podobného. Kompilátor to může zoptimalizovat pouze v případě, že je výsledný kód ekvivalentní.
    25.11.2011 17:16 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Tady se jedná opravdu jen o (v případě těch testů):
    int main(int argc, char **argv) {
      int array[MAX_ARRAY]={
        1,  //0
    ...
        32768  //32767
      };
      if(argc == 2)
      {
        int n = atoi(argv[1]);
        if((n < 0)||(n >= MAX_ARRAY))
          printf("Bad 1st parameter (0 - 32767)\n");
        else printf("%d\n",array[n]);
      } else printf("Bad 1st parameter (0 - 32767)\n");
      return 0;
    }
    
    a
    int main(int argc, char **argv) {
      int array[MAX_ARRAY];
      array[0] = 1;
    ...
      array[32767] = 32768;
      if(argc == 2)
      {
        int n = atoi(argv[1]);
        if((n < 0)||(n >= MAX_ARRAY))
          printf("Bad 1st parameter (0 - 32767)\n");
        else printf("%d\n",array[n]);
      } else printf("Bad 1st parameter (0 - 32767)\n");
      return 0;
    }
    
    PS: ten výpis dole je tam jen pro jistotu aby nedošlo k nějaké nechtěné optimalizaci :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    pavlix avatar 25.11.2011 18:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    A co když je tam někde funkce s __attribute__(constructor), která to pole čte, a čeká, že bude v tu chvíli plné nul?
    Tak minimálně u lokálních proměnných ta inicializace může klidně proběhnout tak nebo tak. Je to sice odchýlení od samotného dotazu,
    Kompilátor to může zoptimalizovat pouze v případě, že je výsledný kód ekvivalentní.
    Záleží v jaké ekvivalenci, že :). Asi nepožaduješ, aby byl výsledný kód totožný, a pokud není totožný, je v něm nějaká odlišnost, která u céčka vždy může vést na odlišnou funkcionalitu, pokud se sejde s nějakou chybou... takže tohle tvrzení je idealisticky správné, ale dost ošemetné.

    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    pavlix avatar 25.11.2011 18:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Kus jsem omylem nedopsal...

    Je to sice odchýlení od samotného dotazu, ale to už je naše vlákno. Takže hodně záleží, jestli se držíš původního požadavku, a taky jestli je opravdu použit konstruktor, nebo jestli je výsledkem program s funkcí main().
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    26.11.2011 12:23 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    To je celkem jedno, program s přiřazováním v main() je progra, který do té paměti zapíše hodnoty po spuštění funkce main(). Kompilátor může například optimalizovat pořadí, protože to dá ekvivalentí program, nebo to přiřazení po hodnotách změnit na nakopírování bloku paměti z .rodata, ale nemůže je tam přiřadit někdy jindy. Přehnaná (příliš optimisitická) optimalizace je jedna z velmi častých a záludných chyb v kompilátoru.
    pavlix avatar 26.11.2011 13:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Takže?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    25.11.2011 17:09 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Mohl, chtěl a zapomněl jsem.
    Níže uvedené výsledky (ty výše na které jsi odpověděl jsou z rozepsaného textu, kde jsem měl drobnou chybu při počítaní průměru a nevím jak jsem jej odeslal :-( ) jsou bez optimalizace tedy jen:
    gcc files.c -o files
    Problém mé zkušebny (což jsem chtěl taky naspat, ale dělám více věcí najednou, mám v hlavě jen jedno jádro s minimem chybující paměti…) je, že pokud ten test, který běží 16× pro každou variantu, bych chtěl spustit s -O1 až -O3 tak to pojede kvůli compilaci „dlouho“ (což by napovídalo, že pro gcc-čko varianta [] není vhodná pro rcyhlou kompilaci).
    Takže výsledek jen z měření 1× při gcc files.c -O1 -o files:
    Results:
     Normal {}, compile:   0.210428; run: 0.003084
     Assign [], compile: 189.525205; run: 0.003943
    Binary file size:
    -rwxr-xr-x 1 imega users 139K 2011-11-25 16:52 ./normal
    -rwxr-xr-x 1 imega users 331K 2011-11-25 16:56 ./assign
    
    A výsledek jen z měření 1× při gcc files.c -O3 -o files:
    
    Results:
     Normal {}, compile:   0.217521; run: 0.003655
     Assign [], compile: 199.537881; run: 0.003962
    Binary file size:
    -rwxr-xr-x 1 imega users 139K 2011-11-25 16:57 ./normal
    -rwxr-xr-x 1 imega users 331K 2011-11-25 17:00 ./assign
    
    Je tam vidět i nelogický rozptyl u '{}' a O1 a O3, ale jsou to tak malé časy a měření bylo jen jedno, tak bych tomu nepřikládal váhu.
    Že optimalizace je možná, je nasnadě, ale je to C-éčko, které by mělo dělat co chci já a pokud řeknu, že chci kus neinicializované paměti a pak ji inicializuji jako pole po jednom, tak by to tak mělo být - ale není se třeba o tom přít :-).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    26.11.2011 13:07 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    pokud řeknu, že chci kus neinicializované paměti a pak ji inicializuji jako pole po jednom
    Kdyby byla neinicializovaná (tedy s nedefinovaným obsahem), nic by nebránilo tomu, aby ,náhodou` od začátku obsahovala správné hodnoty. Ale je inicializovaná na nulu.
    26.11.2011 14:07 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Od kdy? (tam není žádné new, případně malloc a memset)
    #include <stdio.h>
    int main(void){
      int a[16];
      int i;
      for(i=0;i<16;i++)
        printf("%d\n",a[i]);
      return 0;
    }
    
    Vypsalo to nuly? Ano stát se to může, ale obecně to vypíše cokoliv.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    26.11.2011 15:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    V tomto případě ano, ale pokud byste to pole deklaroval jako static nebo ho deklaroval globálně (mimo funkci), bylo by podle normy inicializované nulami.
    26.11.2011 15:44 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    To je pravda, ale odklon od původního zadání, je na začátku tohoto vlákna, kde je proměnná ve fci main.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    26.11.2011 21:14 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    To není žádný odklon, to je korekce odklonu, viz původní dotaz, kde je proměnná mimo funkce (file scope).
    26.11.2011 23:08 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Ono si bohužel ani dost programátorů, kteří v C píší, neuvědomuje, jak podstatný rozdíl je mezi tím, jestli se to pole nadeklaruje "ve funkci" nebo "mimo ni".
    26.11.2011 23:28 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Je zbytečné se o tom dohadovat co to je.
    Původní dotaz se podle mě vyčerpal odpovědí.
    Já jsem nereagoval na původní dotaz, ale na věci z tohoto vlákna, proto mě ani nenapadlo, že se vracíme k původnímu dotazu, takže jestli „Od kdy?“ bylo moc ostré, tak sorry, ale byl jsem překvapen…
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    25.11.2011 16:25 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Příloha:
    Protože si myslím totéž co Josef Kufner v druhém odstavci a protože bych nečekal (dokonce je mi to proti srsti), že by compiler optimalizoval takovou věc, tak jsem si zkusil malý test a gcc-čko se chová tak jak bych čekal, tedy je v tom rozdíl (samozřejmě nepatrný, ale jasně měřitelný) a co mě překvapilo (aniž by mě to před tím napadlo), je citelný rozdíl v době kompilace.
    gcc verze 4.3.2 na slabším PC mi dalo tyto výsledky:
    Results:
     Normal {}, compile: 0.193979; run: 0.003683
     Assign [], compile: 1.155712; run: 0.003907
    Binary file size:
    -rwxr-xr-x 1 imega users 139K 2011-11-25 16:16 ./normal
    -rwxr-xr-x 1 imega users 331K 2011-11-25 16:16 ./assign
    
    PS: Zdroje přiloženy a ./test.bash je třeba spustit z aktuálním adresáře v rozbalené složce. A vypíše to 32× 18124 a pak výsledek…
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    25.11.2011 16:26 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Ups, nevím jak se mi double-post podařil, pokud se někdo dívá, klidně ten předchozí smažte… dík.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    26.11.2011 20:00 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Příloha:
    Není to důležité, ale když už jsem to udělal a možná to někdy někoho bude zajímat, když bude honit milisekundy :-).
    Test jsem doplnil o uvedenou inicializaci i s indexy a také o deklaraci proměnné jako globální.
    Závěr je jednoduchý, každý kód generuje jiné výsledné kódy, ale rozdíly v čase provádění jsou minimální a z logiky věci se můžou rozdíly kumulovat jen opakovaný stejným zápisem, takže by se výkonově projevily jen na (nereálně) velmi dlouhém kódu.
    Nicméně nárust času kompilace při „přiřazení po jednom“ je extrémní, zvláště při optimalizaci -O1 a výš (téměř 1000× pomalejší a s nárokem na paměť cca 50MiB - ostatní způsoby neměřitelná spotřeba paměti), tudíž použití tohoto způsobu je nevhodné.
    Jedná se o pole 32768 int-ů (a test byl spuštěn na jiném stroji než předchozí).
    Spuštěno jako time ./test.bash 8 -O0 -O1 -O2 -O3, což znamená každý test 8× pro každý optimalizační level.
    model name	: Intel(R) Core(TM)2 CPU          6600  @ 2.40GHz
    model name	: Intel(R) Core(TM)2 CPU          6600  @ 2.40GHz
    
    Linux xxxxxx 2.6.26-2-amd64 #1 SMP Wed Sep 21 03:36:44 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux
    
    gcc (Debian 4.3.2-1.1) 4.3.2
    Copyright (C) 2008 Free Software Foundation, Inc.
    This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
    warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
    
    Step/Steps: 80/320  
    Results, options '-O0':
     Global Normal {},      compile:   0.146788; run: 0.002238
     Global Normalext {[]}, compile:   0.179682; run: 0.002302
     Normal {},             compile:   0.158238; run: 0.002349
     Normalext {[]},        compile:   0.181676; run: 0.002380
     Assign [],             compile:   0.795377; run: 0.002504
    Binary file size:
     140267 2011-11-26 18:28 ./normalglb
     140270 2011-11-26 18:28 ./normalextglb
     140439 2011-11-26 18:28 ./normal
     140442 2011-11-26 18:28 ./normalext
     336762 2011-11-26 18:29 ./assign
    Step/Steps: 160/320  
    Results, options '-O1':
     Global Normal {},      compile:   0.156615; run: 0.002246
     Global Normalext {[]}, compile:   0.186430; run: 0.002221
     Normal {},             compile:   0.163063; run: 0.002709
     Normalext {[]},        compile:   0.203456; run: 0.002376
     Assign [],             compile: 134.493765; run: 0.002863
    Binary file size:
     140237 2011-11-26 18:29 ./normalglb
     140240 2011-11-26 18:29 ./normalextglb
     140442 2011-11-26 18:29 ./normal
     140445 2011-11-26 18:29 ./normalext
     369484 2011-11-26 18:47 ./assign
    Step/Steps: 240/320  
    Results, options '-O2':
     Global Normal {},      compile:   0.167169; run: 0.002356
     Global Normalext {[]}, compile:   0.189548; run: 0.002286
     Normal {},             compile:   0.168951; run: 0.002427
     Normalext {[]},        compile:   0.197387; run: 0.002398
     Assign [],             compile: 140.032527; run: 0.002529
    Binary file size:
     140237 2011-11-26 18:48 ./normalglb
     140240 2011-11-26 18:48 ./normalextglb
     140442 2011-11-26 18:47 ./normal
     140445 2011-11-26 18:48 ./normalext
     369468 2011-11-26 19:07 ./assign
    Step/Steps: 320/320  
    Results, options '-O3':
     Global Normal {},      compile:   0.163279; run: 0.002395
     Global Normalext {[]}, compile:   0.188072; run: 0.002230
     Normal {},             compile:   0.178390; run: 0.002411
     Normalext {[]},        compile:   0.206708; run: 0.002562
     Assign [],             compile: 140.651527; run: 0.002566
    Binary file size:
     140237 2011-11-26 19:07 ./normalglb
     140240 2011-11-26 19:07 ./normalextglb
     140442 2011-11-26 19:07 ./normal
     140445 2011-11-26 19:07 ./normalext
     369468 2011-11-26 19:26 ./assign
    
    real	58m33.521s
    user	54m51.146s
    sys	0m15.661s
    
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Josef Kufner avatar 26.11.2011 21:59 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Ono totiž je ftip v tom, že pokud máš inicializované statické pole, tak překladač ty data umístí tak jak jsou do výsledné binárky a při spuštění to natáhne do paměti jádro spolu s kódem. V ideálním případě to prolítne skrz DMA řadič a procesor se jen fláká v povzdálí.

    Kdežto pokud si to pole initializuješ jednu hodnotu podruhé, tak překladač musí vyrobit kód té inicializace (hromadu movů nebo něčeho takového) a při spuštění to procesor musí přechroupat a zapsat do paměti.

    Všimni si také velikosti výsledné binárky. Je třikrát větší než v ostatních případech. Tedy krom jednoho intu tam jsou ještě cca dvě instrukce k jeho zápisu do paměti.

    Při současných rychlostech procesorů je doba provádění celkem malá, ale na pomalých strojích, kdy DMA řadič je výrazně rychlejší než CPU, by byl velký rozdíl i v době běhu. Hlavně když by se kód a pole nevešly do L1/2 cache.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    27.11.2011 01:25 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Já to chápu (a proto tam i to 'ls' je, aby byla patrná velikost filesu), ale abych si krokoval instrukce, tak zas tak důležité to pro mě nebylo.
    Chtěl jsem jen dokázat, že „dobrý“ compiler takovou věc neoptimalizuje i když je to teoreticky možné.
    Ale aspoň je z toho jeden poznatek: jak se to hezky „zamyslí“ při kompilaci :-).
    PS: Na DX486@100 je ten rozdíl běhu také zanedbatelný :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    19.11.2011 17:26 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Tímto způsobem to samozřejmě nejde (a nejde to ani obejít).

    Takže zbývá leda rozšíření gcc, ktero umožňuje to zapsat takhle:

    int array[3] = { [0] = 666, [1] = 777, [2] = 888 };

    přičemž neuvedené prvky se normálně inicializují na nulu podle standardu.
    19.11.2011 17:40 sad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Díky.
    elenril avatar 20.11.2011 07:15 elenril | skóre: 21 | blog: Raziel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Tohle není rozšíření gcc, je to standardní zápis podle C99.
    Tarmaq avatar 24.11.2011 14:18 Tarmaq | skóre: 39
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    opravdu?
    $ cat test.c
    int main()
    {
        int array[3] = { [0] = 666, [1] = 777, [2] = 888 };
        return 0;
    }
    $gcc -pedantic test.c
    test.c: In function `main':
    test.c:3: warning: ISO C90 forbids specifying subobject to initialize
    test.c:3: warning: ISO C90 forbids specifying subobject to initialize
    test.c:3: warning: ISO C90 forbids specifying subobject to initialize
    
    Don't panic!
    24.11.2011 14:27 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
      if (std::string("C99").compare("C90") == 0)
        std::cout << "Tvrzení bylo vyvráceno" << std::endl;
      else std::cout << "Tvrzení nebylo vyvráceno" << std::endl;
    
    :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Tarmaq avatar 24.11.2011 15:18 Tarmaq | skóre: 39
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    no fajn tak jsem se prehlidl no :] kazdopadne C99 > C90 takze je otazkou jestli "rozsirenim gcc" nemyslel l4m4 neco v tom smyslu ze to nebude kompatibilni s C90
    Don't panic!
    24.11.2011 23:54 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    To prostě ilustruje, jak jsem starý... <sigh> Ano, už přes deset let je to ve standardu.

    Na druhé straně stále ani GCC nepodporuje C99 na 100%, tudíž default je stále C89 a je zapotřebí kompilátor postrčit -- v tomto případě -std=gnu99 (nebo nějak podobně).
    26.11.2011 12:34 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Rekl bych, ze ten default je tam spis kvuli kompatibilite.
    27.11.2011 02:06 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Říkej si, co chceš, ale není to tak.
    The default, if no C language dialect options are given, is `-std=gnu90'; this will change to `-std=gnu99' in some future release when the C99 support is complete.
    elenril avatar 24.11.2011 22:47 elenril | skóre: 21 | blog: Raziel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    ISO/IEC 9899:1999:
    [...]
    6.7.8.6
    If a designator has the form
    [ constant-expression ]
    then the current object (defined below) shall have array type and the expression shall be
    an integer constant expression. If the array is of unknown size, any nonnegative value is valid.
    [...]
    6.7.8.33
    EXAMPLE 9
    designators:
    Arrays can be initialized to correspond to the elements of an enumeration by using
    
    enum { member_one, member_two };
    const char *nm[] = {
    [member_two] = "member two",
    [member_one] = "member one",
    };
    
    
    Josef Kufner avatar 19.11.2011 18:44 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Občas je k vidění toto:
    int pole[3] = {
      /*  0 */  666,
      /*  1 */  777,
      /*  2 */  888
    };
    
    Užitečné hlavně pokud místo čísel jsou použity nějaké konstanty z předcházejícího enumu.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.11.2011 19:06 sad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Vidíte, to mě nenapadlo, a je to i takové "čistší". Takhle to napíši, děkuji.
    26.11.2011 12:38 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    No, tohle je spis takova znouzectnost. IMHO reseni vyuzivajici navrzene l4m4ou vyse (vyuzivajici C99 inicializaci) je vyrazne elegantnejsi.
    24.11.2011 15:01 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Přesně tak, nebo se píše komentářový index třeba po pěti prvcích, na konci řádku
    24.11.2011 23:59 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Obojí má svoje použití; chce-li někdo incializovat všechny prvky a zachovat čitelnost pro člověka, komentáře zcela vyhovují. U struktur jsou cílené (designated) inicializátory neocenitelné.
    26.11.2011 19:14 Kill_Bill
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    ...jelikož těch prvků v poli mám hodně... Data by nemela byt linkovana. Data patri do vstupniho souboru - odtud si je aplikace nacte.
    26.11.2011 19:50 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    ... nebo do databáze. Dnes se už nevyplatí vymýšlet vlastní formáty souborů.
    26.11.2011 20:13 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    <joke>Aha, proto jsou aplikace pomalejší a pomalejší</joke> :-) ... reakce na oba příspěvky.
    Pokud je dat malé rozumné statické množství a aplikace má být spouštěna často a má být rychlá - vložit do kódu.
    Pokud je dat velké statické množství určitě do binárního souboru (ovšem může to být nepřenositelné, tak případně do textového) - načtení je velmi efektivní.
    Pokud jsou to nějaká „nekonečná“ data, ktera se mají měnit či s nimi nějak sofistikovaně pracovat, tak teprve DB. Používat na kdejakou věc DB je docela, byť moderní, pohroma…
    A teď si to schytám…
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    26.11.2011 20:50 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Schytáš, i když máš pravdu. Souhlasím s tím, že pokud potřebuješ načíst všechna data, nejrychlejší je skutečně zakompilovat nebo uložit do nepřenositelného binárního souboru.

    Pokud však v aplikaci potřebuji použít jen některá data nebo hodlám data v aplikaci průběžně doplňovat a nechce se mi pokaždé kompilovat, je použití databáze na místě. Není DB jako DB, na netu se válí spousta jednoduchých a rychlých databází pro specifická použití s vhodnou licencí. Stačí si jen vybrat.
    29.11.2011 21:54 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Pokud v aplikaci potřebuji použít jen některá data, tak ta nepotřebná linker vyhodí ;-)
    29.11.2011 22:09 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    A jak linker ví, která data má a která nemá vyhodit, když se aplikace teprve za běhu ze vstupních dat dozví, které z konstant bude potřebovat?
    30.11.2011 00:10 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Nejrychlejší je často nepoužívat žádné tabulky, ale vygenerovat kód, který v sobě ty různé konstanty obsahuje natvrdo a nechat kompilátor, ať se snaží (pokud možno s profily, aby trefil správně branch predicition). Umožní se tím optimalizace výrazů, odstraní relokace, apod.

    I pro velmi jednoduchou DB bude v případech, o nichž se bavíme, jen samotný kód pracující s tou DB nejspíš mnohem větší než všechny ty tabulky dohromady...
    Josef Kufner avatar 26.11.2011 22:04 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    ... nebo zakompilovat do binárky jako resources. Třeba ikonky se takto běžně ukládají v aplikacích (Qt, Windows). Výhodou je, že se to rychle načte a ve výsledku je jen jedna binárka (jednodužší/žádná instalace).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    pavlix avatar 29.11.2011 23:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    No... to je věc, která na linuxu možná ani není potřeba :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    29.11.2011 00:04 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Můžu v céčku inizializovat pole mimo funkci?
    Jsem chtěl napsat, že to je zatraceně dobrý řešení jednoho mýho problému, až jsem si vzpomněl, že ty data jsou na mikrokontroléru :-D.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.