abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:11 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 161 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:44 | Nová verze

    Po delší době vývoje vyšla nativní linuxová verze virtuálního bubeníka MT-PowerDrumKit 2 ve formátu VST3. Mezi testovanými hosty jsou Reaper, Ardour, Bitwig a Carla.

    balda | Komentářů: 1
    včera 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.1. 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.1. 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    9.1. 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    9.1. 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    9.1. 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (8%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (5%)
     (3%)
     (11%)
     (49%)
    Celkem 381 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 10.1. 23:18
    Rozcestník

    Dotaz: vgrename - server uz nenabehl

    16.10.2013 11:07 Petr Vacek
    vgrename - server uz nenabehl
    Přečteno: 555×
    Zdravim vespolek. Chtel jsem si pro prehlednost zmenit nazev Volume Group (VG) v LVM. Takže vgrename proběhlo. Upravil jsem si fstab a restartoval masinu. Jenze uz nenabehla a nevim proc, protoze jsem blb, myslel jsem, ze je to trivialni a delal jsem to vzdalene. Nevite nekdo duvod, proc to nenabehlo. Co jsem udelal spatne? O data jsem snad neprisel, ne?

    Odpovědi

    16.10.2013 11:16 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Co znamena nenabehl, muzes popsat aktualni situaci?
    16.10.2013 11:27 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Aktuální situace je taková, že se chci připojit vzdáleně pomocí putty a connection timed out:-)
    16.10.2013 11:20 Filipo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Problem s bootem muze to byt tim, ze VG je zminena i jako parametr kernelu v grub.conf. Tudiz pokud jste neupravil take konfiguraci zavadece, nevi kde ma "/"

    Napr. v Centosu vypada sekce v grub.conf takto:
    title CentOS (2.6.32-358.18.1.el6.centos.plus.x86_64)
    	root (hd0,0)
    	kernel /vmlinuz-2.6.32-358.18.1.el6.centos.plus.x86_64 ro root=/dev/mapper/vg_sys-lv_root nomodeset rd_NO_LUKS LANG=en_US.UTF-8 rd_NO_MD SYSFONT=latarcyrheb-sun16 rd_LVM_LV=vg_sys/lv_swap rd_LVM_LV=vg_sys/lv_root  KEYBOARDTYPE=pc KEYTABLE=us rd_NO_DM crashkernel=auto
    	initrd /initramfs-2.6.32-358.18.1.el6.centos.plus.x86_64.img
    16.10.2013 11:25 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    No to bude ono (doufám), neupravoval. Jak to teď ale napravím?? Samozřejmě až budu fyzicky u serveru. Asi LiveCD, ale co dal? A nevadí, že jsem před vgrename nedeaktivoval lv, nemohl jsem tím přijít o data?
    16.10.2013 12:14 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl

    To jsem právě neudělal:

    http://www.whitemiceconsulting.com/2012/02/renaming-volume-group-containing.html

    Hold it! Now the machine won't boot anymore!

    You get the pleasure of rebooting into "Kernel Panic: blah blah blah".

    If you rename the volume group containing the root filesystem and swap space you also have to update that name in two places In /etc/fstab.

    This one is obvious and I usually remember. In /etc/grub.conf. Otherwise the kernel tries to mount the root file-system using the old volume group name.

    Mám Debian Squeeze. Nabootuju z liveCD, změním vg cestu v Grubu.. ale co pak?

    16.10.2013 12:59 Lyco | skóre: 14 | blog: Lyco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Pak už jen reboot do původního systému. Grub umí číst filesystém, takže si přečte nový konfigurák a předá jádru správný parametr. Jen nezapomeň, že potřebuješ změnit konfigurák na disku, ne ten na livecd.
    Příspěvek se rázem stává až o 37,5 % pravdivější, je-li pod ním napsáno reálné jméno.
    16.10.2013 13:04 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Abych se vyhnul tanečkům, tak bych to změnil přímo v /boot/grub/grub.cfg přes live CD (předem si ho třeba pozálohuj).
    A až po úspěšném startu teprve v /etc/default/grub.cfg a pak pustil update-grub.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    16.10.2013 13:24 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Ok, takže svými slovy ještě:) Nabootuju LiveCD. Přimountuju si disk. Na disku zedituju "natvrdo" /boot/grub/grub.cfg (tam doufám najdu někde tu starou VG:), pak restartuju a teprve úpravou /etc/default/grub.cfg a nasledným update-grub to zanesu "čistě" do /boot/grub/grub.cfg, což je právě ten konfigurák, který čtě systém při bootu přímo. Co je ten /etc/grub.conf, to se mě asi netýká, když mám (doufám) Grub2? A také jsem párkrát narazil na to, že bych měl nějak upravit initrd.img nebo vážně stačí jen úprava toho Grubu?
    16.10.2013 13:55 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Tak jednoduché to právě být nemusí. Ale nechce se mi opakovat věci, které jsem už dávno tomu zapsal do samostatných manuálů - RAID, LVM a GRUB do wiki na našem webu
    16.10.2013 14:05 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Co to znamená, že nemusí? Buďto to bude stačit, aby systém nabootoval (/etc/fstab mám upravený pro novou VG)nebo ne... ? :)
    16.10.2013 14:11 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl

    Ano, Debian to tak má (jen s malou opravou v /etc… to nemá koncovku), update-grub používá (mimo jiné) /etc/default/grub a vygeneruje /boot/grub/grub.cfg.
    Viz: https://wiki.debian.org/Grub.

    S tím initrd je to velmi pravděpodobné.

    Vždy to můžeš vrátit přes live CD zpět (přejmenovat zpět a opravit fstab) :-)

    Nevím jestli bych si přejmenovával VG pod sebou (za chodu systému z té VG), tady je nějaký návod, s tím, že je tam navíc LUKS a není tam Grub2.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    16.10.2013 14:28 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl

    Vždy to můžeš vrátit přes live CD zpět (přejmenovat zpět a opravit fstab) :-)

    Řekl bych, že tohle bude asi nejlepší cesta:) Jen musím najít pro změnu návod, jak změním název vg z Live CD:/

    16.10.2013 14:33 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Asi tak: http://techhelplist.com/index.php/tech-tutorials/43-linux-adventures/71-fix-linux-after-renaming-volume-group :)
    16.10.2013 14:38 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    vgscan, vgrename a následně mount a vi /etc/fstab by mělo stačit…
    Možná bude třeba využít vgscan --mknodes, a vgchange -a y/n (nebo lvchange -a y/n ).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    16.10.2013 15:17 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Ještě mě napadlo, že to LVM mám až nad md1, je to další překážka?
    16.10.2013 16:04 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Co je pod tím s tím nesouvisí, jen je třeba předřadit sestavení pole pokud nebude (lze použít mdadm --assemble --scan).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    16.10.2013 17:07 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Parada, jsem u serveru a vratil jsem se do puvodniho stavu, server bezi:) DIky. Ale stejne bych rad tu vg prejmenoval:)))
    17.10.2013 11:02 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Pokud chceš přejmenovat VG, tak musíš všechny potřebné operace provést před restartem a modlit se abys neudělal chybu. Aby ti to najelo, tak nestačí jenom ručně upravit grub.cfg, ale je třeba také dostat změnu do ramdisku, který se použije při startu. Všechno je popsáno jak pro blbce v naší wiki. Link už máš výše.

    Ve zkratce:

    Grub si postupně natahuje moduly: nejprve modul který vůbec rozpozná disky (biosdisk), pak modul který rozpozná raid (bacha na rozpadlé, nebo nedostatečně synchronizované pole!), pak modul lvm, který rozpozná skupiny a logické disky a nakonec modul pro použitý souborový systém. To jsou výchozí předpoklady pro to, aby byl grub schopen natáhnout jádro a ramdisk. Aby věděl kde ho má hledat, musí mít správně nastaven kořen a zde právě figuruje jméno VG. Tato informace ale není v konfiguračním souboru, nýbrž je součástí bloku dat, který se natahuje z počáteční oblasti disku.

    Další moduly už si natahuje z rozpoznaného LV disku. Pokud k němu nenajde cestu - nesedí jméno skupiny - tak skončí v rescue módu (viz manuál GRUB). Donedávna bylo nutné sestavit - aby to fungovalo - tento blok kódu manuálně. Automatické rozpoznání potřebných modulů nefungovalo a nebylo jak říct které moduly a v jakém pořadí se při sestavení mají do tohoto bloku zahrnout. Poslední verze GRUBu ale už má (konečně) k dispozici proměnnou GRUB_PRELOAD_MODULES - jejíž zavedení jsem navrhoval vývojářům GRUBU už před čtyřmi lety.

    Tím to ale nekončí.

    Grub ve skutečnosti nesestavuje žádný raid a nenahazuje ani LVM - pouze rozpoznává místa na disku. Raid i LVM nahazuje linuxové jádro při zavádění na základě konfiguračních souborů, které má v ramdisku a toho co rozpozná. V případě, že se v systému ocitbnou dvě VG se stejným názvem, tam skončí v ramdisku. Stejně tak skončí v ramdisku, pokud se mu nepodaří nahodit skupinu ve které má systémový LV. Opět - stane se pokud mu nesedí název existující VG s tím co má v ramdisku. Co si počít v ramdisku se lze dočíst zase z manuálu k Disklessu.

    Vždy lze nalézt řešení, jen člověk musí vědět co má dělat. LiveCD je opravdu velmi nouzové řešení - obzvláště tehdy, pokud je VG nad raid zařízením. LiveCD totiž může sestavit raid pole pod jiným jménem a to pak nemusí sedět s tím co má v konfiguraci LVM. I když mám dojem, že poslední dobou se identifikace provádí už přes UUID, která tenhle problém minimalizuje.

    Dlohá zkratka což? No ale tak to je.
    17.10.2013 11:32 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl

    Takže vgrename pod sebou na aktivních LV ničemu sandál nerozhodí?

    Poslední odstavec je jen potencionální problém, pokud by se z LiveCD dělal nový initrd (což samo o sobě není jen klik-klik)?
    Bo když se sestaví pole, tak až na něm jsou informace o VG a LV.

    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    17.10.2013 12:14 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Je to hodně zvěrský úkon, ale předpokládám - na základě dřívějších pokusů a omylů - že dokud to žije, tak se tak moc ještě neděje. Až po restartu.

    Ale já bych na to šel každopádně úplně jinak. Buď bych použil liveCD, nebo bych vytvořil paralelně skupinu se jménem které chci a data pak do ní postupně přestěhoval. Ovšem mezi námi - jméno skupiny je zcela nepodstatná věc. Musel bych mít opravdu vážný důvod k tomu abych to vůbec dělal.
    17.10.2013 12:31 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    OT: …jméno skupiny je zcela nepodstatná věc. - mezi námi „je“, ale pěkně by mě to rozčilovalo, což samo o sobě je dost vážný důvod, takže to chápu. :-)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    17.10.2013 11:39 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Ale pokud by to udělal "postaru", kdy /boot dá na samostatný fyzický oddíl, tak to bude mít jednodušší, ne?
    17.10.2013 12:08 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Jo. Tak jsem to dřív taky dělal. Jenže pak si zase musíš hlídat disky a synchronizaci adresáře /boot pokud ho máš na více discích.

    Kupř. zrovna teď stěhuji systém i data v rámci LVM ze starého RAID pole na nové. V podstatě jediný úkon, který jsem musel udělat bylo dpkg-reconfigure grub-pc, abych mohl nabootovat až ty staré disky vyhodím.
    16.10.2013 13:55 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    Vadí něčemu to, že jsem před vgrename neudělal lvchange -an a po lvchange -ay?
    16.10.2013 14:15 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    To je právě co píšu jestli to přejmenovávat pod sebou (nebo-li aktivní LVs) je dobrý nápad - já bych to nedělal, ale nevím jaké to má faktické důsledky, když se to tak udělá.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    16.10.2013 14:22 Petr Vacek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vgrename - server uz nenabehl
    no tak budu doufat, že to žádné další následky nemá :)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.