Přesně před 34 lety, 25. srpna 1991, oznámil Linus Benedict Torvalds v diskusní skupině comp.os.minix, že vyvíjí (svobodný) operační systém (jako koníček, nebude tak velký a profesionální jako GNU) pro klony 386 (486), že začal v dubnu a během několika měsíců by mohl mít něco použitelného.
86Box, tj. emulátor retro počítačů založených na x86, byl vydán ve verzi 5.0. S integrovaným správcem VM. Na GitHubu jsou vedle zdrojových kódů ke stažení také připravené balíčky ve formátu AppImage.
Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,
… více »Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 27 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
http://programujte.com/forum/vlakno/26538-sudoku-backtraking/
Řádka if (sudoku[9,9] <> 0) then
je špatně. Nevím proč porovnáváš pomocí <>
, když hodnota nemůže být záporná, stačí >
. Jinak pro takové porovnání musíš převést sudoku[9,9]
na číslo. Zkus if (int(sudoku[9,9]) > 0)
, tohle ti snad bude fungovat (soubor reseni.txt
se vůbec nevytvoří, když je poslední políčko rovno 0).
Postupy tohoto typu mi připadějí poněkud na šavli:
for k := e to kanpol[10]-1 do {zakaz policko} begin kanpol[k] := kanpol[k+1]; end;
Těžko říct, jestli je horší to neustálé procházení a přepisování pole nebo nadužívání magických konstant. Chybu bych v celém tom kódu asi v dohledné době nenašel, protože odporný jazyk zvaný Packal jsem už notnou dobu nepoužíval.
Místo toho jsem si jen tak pro legraci před chvílí nějaké Sudoku naprogramoval. Pořádně jsem ho netestoval, takže není vůbec jisté, že negeneruje nesmysly. Algoritmus je založený na Dancing Links, které popisuje Donald Knuth ve svém legendárním článku. Triviálně se dá přepnout na jiný typ Sudoku, třeba 2x2 nebo 4x4. Stačí jenom změnit konstantu
SIDE
. Snadno se taky dá tento generátor Sudoku upravit na řešítko Sudoku, které vypíše všechna řešení, existují-li nějaká. Stačí načíst zadání, hodnoty zafixovaných políček zvolit pomocí Listing::hide()
(což sice obnáší průchod jedním celým spojákem u každého políčka, ovšem každým jenom jednou) a pak spustit na takto upravené datové struktuře celý algoritmus. Zdá se, že všech 288 existujících Sudoku typu 2x2 mi to generuje správně. V případě 3x3 nebo 4x4 bych se hodně načekal.
#include <iostream> #include <type_traits> #include <iomanip> #include <new> static const size_t SIDE = 3, SIDE_2 = SIDE * SIDE, SIDE_4 = SIDE_2 * SIDE_2; static const size_t FILL = (10 + SIDE_2) / 10 + 1; class Assignment; class Listing; class Field; class Tile; class Row; class Column; class Board; class Listing { protected: Assignment *fieldPrev; Assignment *fieldNext; Assignment *tilePrev; Assignment *tileNext; Assignment *rowPrev; Assignment *rowNext; Assignment *columnPrev; Assignment *columnNext; inline operator Assignment *(); inline void discard(); public: inline Listing(); inline Listing(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column); inline Assignment* prev() const; inline Assignment* next() const; inline ~Listing(); }; class Assignment : public Listing { Assignment *hidingOrder; const size_t value; inline void fieldHide(Assignment **order); inline void fieldShow(); public: inline Assignment(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column, size_t value_); inline operator size_t() const; inline void hide(Assignment **order); inline void show(Assignment *order); }; class Field : public Listing { size_t value; public: inline Field(Tile (&tile)[SIDE_2], Row (&row)[SIDE_2], Column (&column)[SIDE_2]); inline operator size_t() const; inline void fieldRecurse(Board &board, size_t level); inline void operator delete(void*); inline ~Field(); }; class Tile : public Listing { }; class Row : public Listing { }; class Column : public Listing { }; class Board { typedef std::aligned_storage<sizeof(Field), alignof(Field)>::type FieldPod; FieldPod fields[SIDE_4]; public: inline Board(); inline Field& operator [](size_t idx); inline ~Board(); }; std::ostream& operator <<(std::ostream &stream, const Field &field); static inline void recurse(Board &board, size_t level); inline Listing::operator Assignment *() { return static_cast<Assignment *>(this); } inline Listing::Listing() : fieldPrev(static_cast<Assignment *>(this)), fieldNext(static_cast<Assignment *>(this)), tilePrev(static_cast<Assignment *>(this)), tileNext(static_cast<Assignment *>(this)), rowPrev(static_cast<Assignment *>(this)), rowNext(static_cast<Assignment *>(this)), columnPrev(static_cast<Assignment *>(this)), columnNext(static_cast<Assignment *>(this)) {} inline Listing::Listing(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column) : fieldPrev(field.fieldPrev), fieldNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&field))), tilePrev(tile.tilePrev), tileNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&tile))), rowPrev(row.rowPrev), rowNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&row))), columnPrev(column.columnPrev), columnNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&column))) { field.fieldPrev = static_cast<Assignment *>(this); fieldPrev->fieldNext = static_cast<Assignment *>(this); tile.tilePrev = static_cast<Assignment *>(this); tilePrev->tileNext = static_cast<Assignment *>(this); row.rowPrev = static_cast<Assignment *>(this); rowPrev->rowNext = static_cast<Assignment *>(this); column.columnPrev = static_cast<Assignment *>(this); columnPrev->columnNext = static_cast<Assignment *>(this); } inline Assignment* Listing::prev() const { return fieldPrev; } inline Assignment* Listing::next() const { return fieldNext; } inline void Listing::discard() { fieldPrev = *this; fieldNext = *this; } inline Listing::~Listing() { fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; tilePrev->tileNext = tileNext; tileNext->tilePrev = tilePrev; rowPrev->rowNext = rowNext; rowNext->rowPrev = rowPrev; columnPrev->columnNext = columnNext; columnNext->columnPrev = columnPrev; } inline Assignment::Assignment(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column, size_t value_) : Listing(field, tile, row, column), value(value_) {} inline Assignment::operator size_t() const { return value; } inline void Assignment::fieldHide(Assignment **order) { if (*this == fieldNext->fieldPrev) { fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; hidingOrder = *order; *order = this; } } inline void Assignment::hide(Assignment **order) { for (Assignment *as = tileNext; *this != as; as = as->tileNext) as->fieldHide(order); for (Assignment *as = rowNext; *this != as; as = as->rowNext) as->fieldHide(order); for (Assignment *as = columnNext; *this != as; as = as->columnNext) as->fieldHide(order); fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; hidingOrder = *order; *order = this; } inline void Assignment::fieldShow() { fieldNext->fieldPrev = *this; fieldPrev->fieldNext = *this; } inline void Assignment::show(Assignment *order) { while (order) { order->fieldShow(); order = order->hidingOrder; } } inline Field::Field(Tile (&tile)[SIDE_2], Row (&row)[SIDE_2], Column (&column)[SIDE_2]) { for (size_t value = 0; value < SIDE_2; ++value) new Assignment(*this, tile[value], row[value], column[value], value + 1); } inline Field::operator size_t() const { return value; } inline void Field::fieldRecurse(Board &board, size_t level) { Assignment *hiding = nullptr; for (Assignment *as = next(); *this != as; as = as->next()) { as->hide(&hiding); value = *as; recurse(board, level + 1); as->show(hiding); } } inline void Field::operator delete(void*) { } inline Field::~Field() { Assignment *las = prev(); if (*this != las) { for (Assignment *as = las->prev(); *this != as; as = as->prev()) { delete las; las = as; } delete las; } discard(); } inline Board::Board() { Tile (*const tiles)[SIDE][SIDE_2] = new Tile[SIDE][SIDE][SIDE_2]; Row (*const rows)[SIDE_2] = new Row[SIDE_2][SIDE_2]; Column (*const columns)[SIDE_2] = new Column[SIDE_2][SIDE_2]; for (size_t row = 0; row < SIDE_2; ++row) { for (size_t column = 0; column < SIDE_2; ++column) { new (&fields[row * SIDE_2 + column]) Field( tiles[row / SIDE][column / SIDE], rows[row], columns[column] ); } } delete[] columns; delete[] rows; delete[] tiles; } inline Field& Board::operator [](size_t idx) { return *reinterpret_cast<Field *>(&fields[idx]); } inline Board::~Board() { for (size_t field = 0; field < SIDE_4; ++field) { delete reinterpret_cast<Field *>(&fields[field]); } } std::ostream& operator <<(std::ostream &stream, const Field &field) { stream << (size_t) field; return stream; } static inline void recurse(Board &board, size_t level) { if (SIDE_4 == level) { for (size_t row = 0; row < SIDE_2; ++row) { std::cout << std::setw(FILL - 1) << std::setfill(' ') << board[row * SIDE_2]; for (size_t column = 1; column < SIDE_2; ++column) std::cout << std::setw(FILL) << std::setfill(' ') << board[row * SIDE_2 + column]; std::cout << std::endl; } std::cout << std::endl; } else { board[level].fieldRecurse(board, level); } } int main() { Board *board = new Board(); recurse(*board, 0); delete board; return (0); }
Tiskni
Sdílej: