Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
http://programujte.com/forum/vlakno/26538-sudoku-backtraking/
Řádka if (sudoku[9,9] <> 0) then
je špatně. Nevím proč porovnáváš pomocí <>
, když hodnota nemůže být záporná, stačí >
. Jinak pro takové porovnání musíš převést sudoku[9,9]
na číslo. Zkus if (int(sudoku[9,9]) > 0)
, tohle ti snad bude fungovat (soubor reseni.txt
se vůbec nevytvoří, když je poslední políčko rovno 0).
Postupy tohoto typu mi připadějí poněkud na šavli:
for k := e to kanpol[10]-1 do {zakaz policko} begin kanpol[k] := kanpol[k+1]; end;
Těžko říct, jestli je horší to neustálé procházení a přepisování pole nebo nadužívání magických konstant. Chybu bych v celém tom kódu asi v dohledné době nenašel, protože odporný jazyk zvaný Packal jsem už notnou dobu nepoužíval.
Místo toho jsem si jen tak pro legraci před chvílí nějaké Sudoku naprogramoval. Pořádně jsem ho netestoval, takže není vůbec jisté, že negeneruje nesmysly. Algoritmus je založený na Dancing Links, které popisuje Donald Knuth ve svém legendárním článku. Triviálně se dá přepnout na jiný typ Sudoku, třeba 2x2 nebo 4x4. Stačí jenom změnit konstantu
SIDE
. Snadno se taky dá tento generátor Sudoku upravit na řešítko Sudoku, které vypíše všechna řešení, existují-li nějaká. Stačí načíst zadání, hodnoty zafixovaných políček zvolit pomocí Listing::hide()
(což sice obnáší průchod jedním celým spojákem u každého políčka, ovšem každým jenom jednou) a pak spustit na takto upravené datové struktuře celý algoritmus. Zdá se, že všech 288 existujících Sudoku typu 2x2 mi to generuje správně. V případě 3x3 nebo 4x4 bych se hodně načekal.
#include <iostream> #include <type_traits> #include <iomanip> #include <new> static const size_t SIDE = 3, SIDE_2 = SIDE * SIDE, SIDE_4 = SIDE_2 * SIDE_2; static const size_t FILL = (10 + SIDE_2) / 10 + 1; class Assignment; class Listing; class Field; class Tile; class Row; class Column; class Board; class Listing { protected: Assignment *fieldPrev; Assignment *fieldNext; Assignment *tilePrev; Assignment *tileNext; Assignment *rowPrev; Assignment *rowNext; Assignment *columnPrev; Assignment *columnNext; inline operator Assignment *(); inline void discard(); public: inline Listing(); inline Listing(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column); inline Assignment* prev() const; inline Assignment* next() const; inline ~Listing(); }; class Assignment : public Listing { Assignment *hidingOrder; const size_t value; inline void fieldHide(Assignment **order); inline void fieldShow(); public: inline Assignment(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column, size_t value_); inline operator size_t() const; inline void hide(Assignment **order); inline void show(Assignment *order); }; class Field : public Listing { size_t value; public: inline Field(Tile (&tile)[SIDE_2], Row (&row)[SIDE_2], Column (&column)[SIDE_2]); inline operator size_t() const; inline void fieldRecurse(Board &board, size_t level); inline void operator delete(void*); inline ~Field(); }; class Tile : public Listing { }; class Row : public Listing { }; class Column : public Listing { }; class Board { typedef std::aligned_storage<sizeof(Field), alignof(Field)>::type FieldPod; FieldPod fields[SIDE_4]; public: inline Board(); inline Field& operator [](size_t idx); inline ~Board(); }; std::ostream& operator <<(std::ostream &stream, const Field &field); static inline void recurse(Board &board, size_t level); inline Listing::operator Assignment *() { return static_cast<Assignment *>(this); } inline Listing::Listing() : fieldPrev(static_cast<Assignment *>(this)), fieldNext(static_cast<Assignment *>(this)), tilePrev(static_cast<Assignment *>(this)), tileNext(static_cast<Assignment *>(this)), rowPrev(static_cast<Assignment *>(this)), rowNext(static_cast<Assignment *>(this)), columnPrev(static_cast<Assignment *>(this)), columnNext(static_cast<Assignment *>(this)) {} inline Listing::Listing(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column) : fieldPrev(field.fieldPrev), fieldNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&field))), tilePrev(tile.tilePrev), tileNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&tile))), rowPrev(row.rowPrev), rowNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&row))), columnPrev(column.columnPrev), columnNext(static_cast<Assignment *>(static_cast<Listing *>(&column))) { field.fieldPrev = static_cast<Assignment *>(this); fieldPrev->fieldNext = static_cast<Assignment *>(this); tile.tilePrev = static_cast<Assignment *>(this); tilePrev->tileNext = static_cast<Assignment *>(this); row.rowPrev = static_cast<Assignment *>(this); rowPrev->rowNext = static_cast<Assignment *>(this); column.columnPrev = static_cast<Assignment *>(this); columnPrev->columnNext = static_cast<Assignment *>(this); } inline Assignment* Listing::prev() const { return fieldPrev; } inline Assignment* Listing::next() const { return fieldNext; } inline void Listing::discard() { fieldPrev = *this; fieldNext = *this; } inline Listing::~Listing() { fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; tilePrev->tileNext = tileNext; tileNext->tilePrev = tilePrev; rowPrev->rowNext = rowNext; rowNext->rowPrev = rowPrev; columnPrev->columnNext = columnNext; columnNext->columnPrev = columnPrev; } inline Assignment::Assignment(Field &field, Tile &tile, Row &row, Column &column, size_t value_) : Listing(field, tile, row, column), value(value_) {} inline Assignment::operator size_t() const { return value; } inline void Assignment::fieldHide(Assignment **order) { if (*this == fieldNext->fieldPrev) { fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; hidingOrder = *order; *order = this; } } inline void Assignment::hide(Assignment **order) { for (Assignment *as = tileNext; *this != as; as = as->tileNext) as->fieldHide(order); for (Assignment *as = rowNext; *this != as; as = as->rowNext) as->fieldHide(order); for (Assignment *as = columnNext; *this != as; as = as->columnNext) as->fieldHide(order); fieldPrev->fieldNext = fieldNext; fieldNext->fieldPrev = fieldPrev; hidingOrder = *order; *order = this; } inline void Assignment::fieldShow() { fieldNext->fieldPrev = *this; fieldPrev->fieldNext = *this; } inline void Assignment::show(Assignment *order) { while (order) { order->fieldShow(); order = order->hidingOrder; } } inline Field::Field(Tile (&tile)[SIDE_2], Row (&row)[SIDE_2], Column (&column)[SIDE_2]) { for (size_t value = 0; value < SIDE_2; ++value) new Assignment(*this, tile[value], row[value], column[value], value + 1); } inline Field::operator size_t() const { return value; } inline void Field::fieldRecurse(Board &board, size_t level) { Assignment *hiding = nullptr; for (Assignment *as = next(); *this != as; as = as->next()) { as->hide(&hiding); value = *as; recurse(board, level + 1); as->show(hiding); } } inline void Field::operator delete(void*) { } inline Field::~Field() { Assignment *las = prev(); if (*this != las) { for (Assignment *as = las->prev(); *this != as; as = as->prev()) { delete las; las = as; } delete las; } discard(); } inline Board::Board() { Tile (*const tiles)[SIDE][SIDE_2] = new Tile[SIDE][SIDE][SIDE_2]; Row (*const rows)[SIDE_2] = new Row[SIDE_2][SIDE_2]; Column (*const columns)[SIDE_2] = new Column[SIDE_2][SIDE_2]; for (size_t row = 0; row < SIDE_2; ++row) { for (size_t column = 0; column < SIDE_2; ++column) { new (&fields[row * SIDE_2 + column]) Field( tiles[row / SIDE][column / SIDE], rows[row], columns[column] ); } } delete[] columns; delete[] rows; delete[] tiles; } inline Field& Board::operator [](size_t idx) { return *reinterpret_cast<Field *>(&fields[idx]); } inline Board::~Board() { for (size_t field = 0; field < SIDE_4; ++field) { delete reinterpret_cast<Field *>(&fields[field]); } } std::ostream& operator <<(std::ostream &stream, const Field &field) { stream << (size_t) field; return stream; } static inline void recurse(Board &board, size_t level) { if (SIDE_4 == level) { for (size_t row = 0; row < SIDE_2; ++row) { std::cout << std::setw(FILL - 1) << std::setfill(' ') << board[row * SIDE_2]; for (size_t column = 1; column < SIDE_2; ++column) std::cout << std::setw(FILL) << std::setfill(' ') << board[row * SIDE_2 + column]; std::cout << std::endl; } std::cout << std::endl; } else { board[level].fieldRecurse(board, level); } } int main() { Board *board = new Board(); recurse(*board, 0); delete board; return (0); }
Tiskni
Sdílej: