Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
/mnt/server. V části tohoto připojeného prostoru je datová kopie (záloha) důležitého stromu (fotky dokumenty). Zkopírovat to samozřejmě mohu různými způsoby, od cp přes synchronizaci adresáře v krusaderu, rsync lokálně mezi ~/data /mnt/server/data pak rsync --rsh="ssh -l uzivatel" . 10.0.0.1:/mnt/export1/data. Ale obávám se, že všechno tohle přes síť fakticky přetlačí všechnno z data a jediná možnost je na serveru mít rsyncd a kopírovat to s ním. Dat už je celkem dost tak. Je to mu tak nebo to jde i jinak?
Řešení dotazu:
Mezi rsyncd a rsync pres SSH by neměl být rozdíl.
rsync normálně používá metadata (čas změny a velikost), aby považoval soubory za stejné a nezkoumal jejich obsah. Ve zbývajících případech samozřejmě musí přečíst obsah. Takže pokud nechceš tahat data po síti tam a zpět, tak místo kopírování na rsyncu do přípojeného NFS použij rsync proti serveru.
Na konec v upovídaném režimu klient hlásí, kolik dat přenesl po síti. Tak si můžeš změřit.
Ale obávám se, že všechno tohle přes síť fakticky přetlačí všechnno z data a jediná možnost je na serveru mít rsyncd a kopírovat to s ním.Ne, rsync přes ssh je ekvivaletní rsyncd a přenáší taky jen změny (ze zvyku teda dávám --partial). Ostatně můžeš si to zkusit… rsync lokálně bude kopírovat jen změněné soubory, ale celé, protože by stejně musel ten druhý soubor přečíst.
--no-whole-file, což se může právě v případě NFS hodit. Je ale dost pravděpodobné, že bude účinnější použít přímo kód rsyncu pro přenos dat po síti (pomocí rsyncd nebo ssh) místo NFS. Narozdíl od NFS přístupu totiž může rsync proces na serveru číst data na serveru rychleji, než lokální proces přes NFS a čas nutný k výpočtu rozdílu se tak přibližně z poloviny přesune na server. Samozřejmě toto jsou jen teoretické úvahy, asi mohou existovat případy, kdy to bude naopak.
Tiskni
Sdílej: