abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:55 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zvažuje, že zařadí komunikační službu WhatsApp americké společnosti Meta mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnější regulaci podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Firmy s více než 45 miliony uživatelů jsou podle DSA považovány za velmi velké on-line platformy (Very Large Online Platforms; VLOP) a podléhají přísnějším pravidlům EU pro internetový obsah. Pravidla po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 00:44 | IT novinky

    Tržní hodnota technologické společnosti Alphabet poprvé v historii přesáhla čtyři biliony dolarů (83 bilionů Kč). Stalo se tak poté, co Apple oznámil, že bude na poli umělé inteligence (AI) spolupracovat s dceřinou firmou Alphabetu, společností Google.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:11 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 161 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Nová verze

    Po delší době vývoje vyšla nativní linuxová verze virtuálního bubeníka MT-PowerDrumKit 2 ve formátu VST3. Mezi testovanými hosty jsou Reaper, Ardour, Bitwig a Carla.

    balda | Komentářů: 1
    11.1. 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.1. 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    11.1. 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.1. 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.1. 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    9.1. 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (8%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (5%)
     (3%)
     (11%)
     (49%)
    Celkem 382 hlasů
     Komentářů: 9, poslední včera 18:09
    Rozcestník

    Dotaz: SAMSUNG 850 EVO 250GB

    10.12.2015 23:13 Pepan
    SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Přečteno: 1229×
    Zdravím, k vánocům mi byl zakoupen SSD disk SAMSUNG 850 EVO 250GB. Používám na stolním pc poslední verzi Ubuntu-Gnome. Po přečtení diskuze bych s chtěl zeptat zkušenějších zda si nerozbalený dárek ponechat, nebo jako bfu raději vyměnit např. za CRUCIAL MX200 250GB?

    Odpovědi

    10.12.2015 23:57 Jiří Borovec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Vyměnit Samsung nepoužívat : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fstrim/+bug/1449005/comments/53
    11.12.2015 08:36 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Proč byste ho chtěl vyměnit? Kvůli tomu, že jeden pomatený supporťák napsal nějaký nesmysl, od kterého se firma hned vzápětí distancovala?
    11.12.2015 09:08 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Na stolním PC to není až zase tak podstatné. Jak již tady bylo několikrát zmíněno Samsungy častěji mají paměťové chipy s horšími (pomalejšími) charakteristikami a dorovnávají to rychlou cache. Pokud není hlavní práce editace videa a nebo masivní operace nad RAW fotkami, má to málo vliv. Rozumné review jsou na http://www.storagereview.com/
    lada avatar 11.12.2015 13:43 lada | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Jednoznacne CRUCIAL MX200, je to drzak, Samsung jsem vratil hned 1 den, problemy v linuxu, dokonce suport potvrdil problemy v linuxu! lada
    11.12.2015 15:46 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Jednoznačně Crucial MX200! Samsung 850 EVO je špatná volba protože v linuxu jsou s ním velice těžko řešitelné problémy docela se natrápíte, než si půjdete koupit jiný. Samsung 840/850 EVO nikdy nebrat.
    11.12.2015 15:50 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Já jsem se nijak netrápil a všechno funguje. Co dělám špatně?
    11.12.2015 16:03 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Pokud skutečně máte Samsung 850 EVO tak vám asi nevadí, že po krátké době se tenhle disk stává šnekem končícím I/O Error codes: error 6, error 21, error 103, error 105, error 131... pomůže jenom formát. Děkuji pěkně. Určitě nejsem sám po výměně za mx200 po 8 měsících žádný problém.
    11.12.2015 16:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Kdyby se mi to stávalo, určitě by mi to vadilo.
    11.12.2015 16:41 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Tak máte prostě štěstí ve výběru hw. Možná Samsung si dobře rozumí s vaším řadičem. Asi měsíc častého používání jsem byl taky spokojený člověk, potom se velice rychle začal disk zpomalovat a skončilo to chybami. Zaplněný byl tak ze 75%
    11.12.2015 17:32 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Buď mám dostatečně novou verzi firmware nebo jádro, kde je ten model na listu pro příslušný quirk (BtW, Samsung tam není zdaleka sám, vidím tam i modely Crucial), nejspíš oboje. V každém případě je strašení typu "určitě ne, určitě přijdete o data", které tady někteří předvádějí, hodně přehnané.
    12.12.2015 21:22 ssd
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    A co muj Intel 530s 120GB, vydrží?
    12.12.2015 10:55 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Nechte si své bubáky pro děti. Vyzkoušel jsem několik SSD, zažil jsem už i mrtvé SSD a zmíněné Samsungy se nakonec ukázaly nejlepší a nejspolehlivější.

    A mimochodem - na IO Errory nepomůže formát, ale reklamace, protože SSD není rotační disk, aby se na něm objevovaly sem tam náhodné vady. Pokud takový disk navzdory všemu používáte, tak se předem připravte že přijdete o data.
    12.12.2015 11:28 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Nikoho nestraším, jen jsem se podělil o vlastní zkušenost se Samsugem 850 EVO. Pokud se objevily IO Errory pomohl jenom a pouze formát. Po jeho provedení byl nějakou dobu disk ok. Jakmile začal zpomalovat tak se po chvíli IO errory začaly objevovat. Nejsem žádný odborník, jednoduše jsem se Samsugu zbavil a koupil MX200 a je pokoj. Nějaké logické vysvětlení? Btw kamarád který si Samsunga adoptoval a používá ho pod Win je spokojený. Chtěl jsem jenom tazatele informovat o mojí zkušenosti. Stejně se zařídí podle svého uvážení. Problémmů se Samsungem ssd na Linuxu je plný internet tak na tom "asi" něco bude!
    12.12.2015 11:37 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Ještě doplním že souhlasím s názorem že je zařízení vadné Samsung hází vinu na kernel a vývojáři kernelu na firmware Samsugu. Není lepší se tomu vyhnout a koupit ssd jiného výrobce?
    12.12.2015 12:12 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Četl jste vůbec tu diskuzi na kterou odkazujete?
    12.12.2015 14:17 Miras
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Četl a souhlasím s názory uživatele ByCzech, který tomu narozdíl ode mě rozumí, protože potvrzují moji negativní zkušenost se Samsungem. Nebudu se s vámi polemizovat protože po shlédnutí vašeho profilu vidím že za ty roky máte velké zkušenosti před kterými smekám. Pokud pouze mě zlobil ssd disk 850 EVO tak to mohlo být tím že zkrátka nebyl nějak komatibilní s mojí základovkou. Lituju že mě nenapadlo zkusit na něj dát alespoň na nějaký čas Windows než jsem se ho zbavil.
    12.12.2015 15:24 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    No já měl spíš na mysli příspěvek od uživatele dmatt. Ale jak už jsem napsal - disk u kterého se objeví takové errory jaké jste zmínil, je časovaná bomba, kterou je nejlepší zavčas ze stroje vyoperovat a pokud možno zahodit, nebo reklamovat - v závislosti na tom zda-li je v záruce. Bohužel obecné pravidlo o nejlepším výrobci neplatí.

    Já se s podobných chováním setkal u SAS disků. Po naformátování ok, ale protože byl nad nimi Btrfs raid, objevily se po chvíli chyby zas. Btrfs je totiž na podobné chyby dost citlivé. Nejdřív jsem se z té hromady SAS disků pokoušel vyselektovat ty zdravé, pak mě to přestalo bavit, protože to dělal zhruba každý druhý. Kolega, jehož disky to byly mi nechtěl věřit. No a nakonec se ukázalo, že jsem měl pravdu a šly do sběru.
    12.12.2015 15:49 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Asi jste nečetl dost pozorně, protože mícháte dohromady dva zcela odlišné problémy. Jeden spočíval v tom, že první verze firmwaru EVO 840/850 tvrdily, že umějí NCQ TRIM a nebyla to pravda; to se obešlo přidáním do tabulky výjimek a AFAIK to v pozdějších verze firmware Samsung opravil. Druhý problém se týkal obyčejného TRIM ve specifických situacích (RAID) a ukázalo se, že disk za něj vůbec nemůže, šlo čistě o bug v jádře, který byl následně opraven.
    12.12.2015 16:24 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    V tom mohla být různá příčina. SSD prostě není rotační disk s tou vlastností, že sektor je element, který mohu zapisovat. Má různě velké mazací, zápisové a čtecí bloky a na rozdíl od rotačního disku je relokace na jiné bloky nezávislá na vzdálenosti od předchozí operace. Výrobci to různě flikují na to, aby OS (a uživateli) poskytli stejný interface jako rotační disky. Díky tomu flikování je jednak větší pravděpodobnost chyb ve firmware SSD, ale výrobci to opravují (viz příspěvek Michala Kubečka nademnou k tomuto konkrétnímu disku)

    Osobně proti Smasungu nic nemám. Mám v notebooku HP Probook SSD model Samsung MZ7PD128HCFV a funguje bez problémů už více než rok. (dal ho tam přímo HP), a i když tam původně byly Win8 tak linuxu jedoucímu na LUKS s btrfs nijak nepřekáží.

    Podle mne hlavní důsledek je v tom, že některé SSD potřebují uklízecí čas. Samotná mazací operace mazacího NAND bloku je více než desetinu sekundy. A pokud disky, jako v enterprise segmentu, nemají mnoho paralelních kanálů (pak uklízí něco a píšou jinam), tak nemají čas uklizet v případě, že se s nimi kontinuálně pracuje. Uklízením myslím mazací blok skutečně smazat a připravit na zápis, a zbylá data z toho bloku předtím přesunout na jiné místo. (mazací bloky jsou 512KB nebo více a díky TLC nemusí mít velikost v mocnině 2). Pak dojdou předem uklizené volné smazané bloky a další zápis už prostě není kam a smazat se blok musí. A pak to může být pád na 10 IOPS. Velmi zajímavý případ jak to může dopadnout když se consumer disky zatíží více než je možné je tady.
    12.12.2015 19:30 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Pak dojdou předem uklizené volné smazané bloky a další zápis už prostě není kam a smazat se blok musí. A pak to může být pád na 10 IOPS.
    Podobný problém jsem měl když jsem používal OCZ Vertex 3 v raid1. Pak jsem přešel na Samsungy 830 EVO a od té doby jsem měl pokoj. No a upgrade na 850 EVO ve verzi mSATA byl spojen s tím, že jsem místo jednoho 2,5'' disku umístil řadič na 2x mSATA disky.
    mca avatar 14.12.2015 23:20 mca | skóre: 17 | blog: keep_walking | Lévis, Québec City
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Radeji Samsung 850 EVO, nez-li katastrofalni DWA v Micron 600 a jeho SOHO variante MX200. Ano, EVO postrada mnohe napr.: NCQ TRIM, ale DWA je mnohem vetsi zverstvo, ktery vymyslel nejaky poradny managorsky kosoctverec ve snaze usetrit naklady a dodat stetoridy tomu paskvilu.

    MX100 ano, MX200 ani omylem, protoze to uz nejsou spolehlive a uzasne M550, ktere nemaji konkurenci. Nic nezkazis s Intel, jsou asi nejlepsi co se da sehnat bez velkych prekvapeni a problemu. Osobne mam hodne rad Vector 150/180 a Kingston KC serie.
    "Hloupe dotazy posiluji kolektiv... ostatnim v tu chvili stoupne sebevedomi"
    15.12.2015 07:23 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    Samsung používá analogii té dynamic write acceleration taky, právě v discích Evo (které mají pomalopu TLC)..
    mca avatar 15.12.2015 11:22 mca | skóre: 17 | blog: keep_walking | Lévis, Québec City
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    To se pletes. Mala pseudo SLC cache, kterou nesou Samsung EVO od pocatku funguje odlisne. U 240+GB neni tak mala, aby se zaplnila za 8.3s jako v pripade starsich 12xGB modelu. Na podobnem principu pracuje i nCache u Sandisk. I pres fakt, ze Samsung z dobrych duvodu vylozene nesnasim, tak DWA je jeste horsi. Az budu mit cas, tak se o DWA trochu rozepisu, protoze tahle zruda vadi i v desktopu. Do serveru EVO nepatri (ani DC), ale u desktopu to zase tak moc nevadi, protoze nedochazi k paralelnimu workloadu.
    "Hloupe dotazy posiluji kolektiv... ostatnim v tu chvili stoupne sebevedomi"
    15.12.2015 21:34 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAMSUNG 850 EVO 250GB
    To budu rád. Přečetl jsem si, co píšou o sobě na Micronu, a moc nechápu, co to vlastně dělá.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.