Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
PA umí resamplovatMě se nikdy (tj tak dva roky nazpět), nepodařilo přes PA protlačit 96kHz. Strávil jsem s tím tolik času, že už nechci ani o minutu víc. Možná to v dnešní verzí (a na dnešním hw) už funguje. Pro mě je jednodušší to prostě pro danou zvukovku vypnout a posílat jí stream přímo.
Ad hw:X - buď si aplikace sama zjišťuje schopnosti alsího zařízení a stream dle potřeby upravuje (např. mplayer), nebo prostě hodí chybu (např. jednoduchý aplay) a je na uživateli, aby před hw device strčil plugin "plug", který potřebné konverze udělá automaticky (string zařízení "plughw:X" nebo nakonfigurovat vlastní v .asoundrc)Právě proto jsem tam dal to hw a nikoliv plug. Protože některé dacy umí snad úplně všechny (dostatečně normální) formáty a pořeší si to v HW. Dělat to softwarově by měla být poslední možnost.
Mě se nikdy (tj tak dva roky nazpět), nepodařilo přes PA protlačit 96kHz.Pokud resampluje na defaultních 48kHz, nikdy to neprotlačíš. Musíš mu říct, aby primárně nebo sekundárně resamploval na 96kHz. Pak se streamem nic nedělá.
Pro mě je jednodušší to prostě pro danou zvukovku vypnout a posílat jí stream přímo.Samozřejmě. Jsou ale uživatelé, kteří občasný mix z jiné aplikace potřebují.
Právě proto jsem tam dal to hw a nikoliv plug. Protože některé dacy umí snad úplně všechny (dostatečně normální) formáty a pořeší si to v HW. Dělat to softwarově by měla být poslední možnost.Běžné Fs umí dnes téměř všechny zvukovky, to je normální. Alsí driver ví, jaké formáty/fs jeho hardware umí. Buď to má natvrdo zadrátované autorem (např. PCI zvukovky), nebo informace posílá USB zvukovka v konfiguračních datech (altsety). Tyto varianty podporuje zařízení hw:X. Plugin plug funguje tak, že si zjistí, co funguje nativně a až když je potřeba něco změnit, udělá to automaticky. Takže se ti nestane, že by resamploval, pokud zvukovka danou fs umí. Stejně tak volba formátu - spoustu zvukovek podporuje S16_LE a S32_LE. Plug plugin vybere ten přímo pasující nebo větší - pro vstupních S16_LE formát nechá, pro S24_3LE přidá 8 bitů a pustí v S32_LE. Není žádný důvod se jej bát, zasahuje, jen je-li to nutné, a vždy volí variantu, která eliminuje/minimalizuje ztrátu zvukové informace. Mimochodem většina běžně používaných playerů (mpd, mplayer, myslím že i audacious) tyto konverze dělá automaticky sama.
Musíš mu říct, aby primárně nebo sekundárně resamploval na 96kHz. Pak se streamem nic nedělá.Ano a pak stačí druhej stream, třeba 44.1 a je po srandě. Nehledě na to, že koncept primárního a sekundárního samplerate je dost úchylnej. Jestli se nic nezměnilo, tak první přehrávaný stream definuje výstupní samplerate. Takže jestli jako první pustím 48kHz a až potom 44.1kHz, tak výsledek bude v 48. Když to udělám naopak, tak 44.1. Jinými slovy, to kam se to bude samplovat záleží na pořadí přehrávání různých zdrojů. Tohle jsem chtěl elimitovat tím, že jsem nastavil oba samplerate na 96kHz. Což sice formálně jde, ale cpu to nestíhá resamplovat. Kurva už to zase řeším ...
Není žádný důvod se jej bát, zasahuje, jen je-li to nutné, a vždy volí variantu, která eliminuje/minimalizuje ztrátu zvukové informace.To jo, ale zase se to nedozvíš. Prostě to hraje vždy. Výhoda hw je právě v tom, že to nepřehraje.
Mimochodem většina běžně používaných playerů (mpd, mplayer, myslím že i audacious) tyto konverze dělá automaticky sama.No právě. Proto jsem tehdy použil DeadBeef, kterej by snad nic za zády dělat neměl (když se to nastaví).
Ano a pak stačí druhej stream, třeba 44.1 a je po srandě.Každý mixer musí sjednotit příchozí streamy na společnou fs, tomu se nelze vyhnout. Pokud nepotřebuješ mixování, jdi napřímo.
Nehledě na to, že koncept primárního a sekundárního samplerate je dost úchylnej. Jestli se nic nezměnilo, tak první přehrávaný stream definuje výstupní samplerate. Takže jestli jako první pustím 48kHz a až potom 44.1kHz, tak výsledek bude v 48. Když to udělám naopak, tak 44.1. Jinými slovy, to kam se to bude samplovat záleží na pořadí přehrávání různých zdrojů.Mně na tom nic úchylného nepřijde. V alsím dmixu je jen jeden, donedávna ve windows byl také jen jeden společný. Lepší by bylo mít jej dynamicky dle prvního příchozího streamu (tedy defacto více sekundárních), ale to je přesně, na co si stěžuješ.
Což sice formálně jde, ale cpu to nestíhá resamplovat.A právě proto byla do PA přidaná podpora knihovny libsoxr, která má vysokou kvalitu s nízkými nároky CPU http://thread.gmane.org/gmane.comp.audio.pulseaudio.general/22158.
To jo, ale zase se to nedozvíš. Prostě to hraje vždy. Výhoda hw je právě v tom, že to nepřehraje.Já v tom žádnou výhodu nevidím. Nehraje, tedy musím ručně upravit vstupní track. Třeba přidat další kanál pro mono track - žádná zvukovka není mono, jen stereo a multikanál. Jinak detaily, co s tím plug dělá, vypíše aplay -v (verbose).
Proto jsem tehdy použil DeadBeef, kterej by snad nic za zády dělat neměl (když se to nastaví).Kromě resamplingu dělá víceméně to samé https://github.com/DeaDBeeF-Player/deadbeef/blob/master/plugins/alsa/alsa.c#L96 A pěkně vypíše, co udělal https://github.com/DeaDBeeF-Player/deadbeef/blob/master/plugins/alsa/alsa.c#L435
Pokud nepotřebuješ mixování, jdi napřímo.Já jdu napřímo a mixuju v analogovým mixu.
Lepší by bylo mít jej dynamicky dle prvního příchozího streamu (tedy defacto více sekundárních), ale to je přesně, na co si stěžuješ.Ano, protože takto nikdy nevíš, zda se pro přehrávání tvého konkrétního streamu resampluje či nikoliv. Záleží to jen na pořadí předchozích streamů (a jejich samplerate). Takže jednou přehráváš 48 skutečně jako 48 bez resample a jindy jako 44.1 s resample. Žádnou výhodu v tom nevidím. Naopak, při hledání problému s přehráváním (proč to sakra jede jen na 44.1) je tohle další "náhodný" jev. Ale už mám pocit, že se točíme v kruhu. PA jde vypnout, Alsa je dostupná a to je podstatné.
Tipuju si (spíše jsem přesvědčený), že ve slepém testu bys kvalitní resampling přes libsoxr s nejvyšší kvalitou nedokázal rozeznat od originálu a poznal bys to jen na mírně vyšší zátěži CPU. Audiofilství je především o pocitech...Čekal jsem, kdy to přijde. Sorry, ale napadlo tě někdy, že se dá zvukovka použít i jinak? Každý máme na desce zvukovku schopnou 384kHz. Dá se použít (spíše nějaká levná usb varianta) i jako jednoduchý generátor. Potřebuju 120kHz tón? V pohodě. Ve dřevních dobách linuxu byly v distribucích poměrně běžně k vidění programy na jednoduchý osciloskop. 192kHz recording samplerate zvládaly zvukovky už hodně dávno. Stačilo zvukovku za dolar a mohl jsi mít malou skromnou elektrodílnu s generátorem a osciloskopem. Na začátky dobrý. Tohle je všechno pryč (pochopitelně z mnoha různých dobrých důvodů, dneska se dá za pár kaček koupit 200MHz čtyřkanál s generátorem). Ale fakt se nechci dočkat toho, aby přišel někdo, a řekl: 44.1kHz stačí, stejně víc neslyšíte. I kdybych byl hluchý, tak chci využívat svůj HW na maximum. A SW tady není od toho, aby to omezoval, ale právě naopak využil všech možností HW. Nebo by sis chtěl koupit 10GbE síťovku a driver ti oznámil, že víc jak 2.5 nepojede, protože to není podle jeho tvůrce potřeba?
Audiofilství je především o pocitech...Tak ono můžeme tomu říkat různě. Já bych použil třeba úcta k řemeslu. Tuším, že BOSE dělá reprobedny tak, že vezme vesměs tuctové komponenty, nedělá žádný velký párování reproduktorů, dá to do skříně opět ne zrovna nejkvalitnější a potom ten zvuk doladí tím, že ti k tomu dodá blackbox, který je nastaven přesně tak, aby to znělo. A teď, co by sis vybral? Dejme tomu, že v kompletně slepém testu od sebe nerozeznáš tyhle BOSE a nějaké skutečně poctivé bedny. Já osobně si vyberu ty druhé. Proč? Protože do toho někdo vložil větší umění. Ví, jak ty bedny udělat tak, aby k tomu nepotřeboval přesně naladěný blackbox. (A vynechme argumenty, že tam je o komponentu míň, prostě bude neviditelně zabudovaná přímo do beden.) Stejně tak mikrofony, tuším že nějaký vývojář RØDE s tím nesouhlasí, ale já si prostě myslím, že nejdřív by se měla charakteristika řešit na fyzické vstvě, potom na elektrické a až potom třeba na digitální. On říká, že není problém udělat libovolnou charakteristiku na analogové vrstvě. Ok, není. Ale chceme to? Stejně tak je to s tím tvým resamplerem. Ok, možná to zní stejně. Ale proč to tam je, když to tam být vůbec nemusí? Takhle se dá pokračovat. Teď jsem si byl nakoupit v krámku a když jsem viděl, co za věci jsou lidi ochotni koupit (máslo co není máslo ale rostlina, jogurt se škobem, cosi politého umělou barvou), tak mě napadl tento argument. Ano, vypadá to stejně, možná by to nikdo nepoznal, ale fakt to chceme jíst?
alsa: 44100 Hz/2 channels/8 bpf/176400 bytes buffer/Float 32 bit Little Endian AO: [alsa] 44100Hz 2ch floatle (4 bytes per sample)A hm, alsa u mna zvlada iba 2 zvukove vstupy.
Pokiaľ daná aplikácia ešte má podporu Alsa, tak môže použiť Alsa. A ak nie, tak nie.To tak nějak dá rozum
Od toho HW obmedzenia sa už myslím pred rokmi upustilo.A vymřením SB dnes HW mixování nepodporuje téměř žádná zvukovka. Možná X-Fi, to si nejsem jistý, ale spíš ne.
PS (pro adminy): kolikrát budu kapčovat někdy ani čtyřikrát nestačí?btw: kdyz se zaregistrujes, budes "kapčovat" nulakrat
Tiskni
Sdílej: