abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:33 | Zajímavý projekt

    Na Kickstarteru běží kampaň na podporu modulárního otevřeného handheldu Mecha Comet s Linuxem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 14:00 | Humor

    V nedávno zveřejněné kolekci dokumentů souvisejících s kontroverzním finančníkem a kuplířem Jeffrey Epsteinem se překvapivě objevil i referenční manuál unixového shellu Bash, jedná se o verzi manuálu z roku 2005. Aktuální vydání si lze stáhnout ze stránek GNU.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    dnes 13:55 | Nová verze

    The Document Foundation oznámila vydání nové verze 26.2 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs). Vypíchnout lze podporu formátu Markdown.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Co se děje ve zprávách, ví asi každý - válka sem, clo tam, demonstrace na jednu i druhou stranu a bastlíř už má pocit, že se snad ani nic jiného neděje. To by však byl velký omyl a Virtuální Bastlírna je zde jako každý měsíc, aby vytáhla na světlo světa události ze světa vědy a techniky. Připojte se tedy nezávaznému povídání Strahovského MacGyvera! Co se tam bude probírat? PCBWay začalo dělat průhledné plošňáky, MARS končí s výrobou skříněk, FEL

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | IT novinky

    Guvernérka státu New York Kathy Hochul (Demokraté) plánuje novou legislativu, která by měla omezit výrobu 3D tištěných zbraní. Tento návrh zákona zavádí povinnost pro všechny 3D tiskárny prodávané ve státě New York obsahovat 'software' bránící ve výrobě zbraní. Návrh zákona rovněž zakazuje lidem sdílet 'digitální plány zbraní' (blueprinty) bez povolení. Existují důvodné obavy, že se tento nešťastný nápad může šířit do dalších zemí a ovlivnit celý 3D tisk jako takový. Ostatně, s podobnou regulací nedávno přišel i stát Washington.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    dnes 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za prosinec 2025 a leden 2026 (YouTube). Zajímavé, že i v roce 2026 celou řadu problémů vyřeší falšování řetězce User-Agent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:11 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že Linux From Scratch (LFS) končí s podporou System V init. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů už budou pouze se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.1.0 "Like a Version" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu. Změněno bylo číslování verzí. Předchozí verze byla 2.9.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    včera 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 756 hlasů
     Komentářů: 25, poslední včera 19:50
    Rozcestník

    Dotaz: Zálohování dat

    Dalibor Smolík avatar 17.11.2019 12:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Zálohování dat
    Přečteno: 867×
    Zdravím, ke svému domácímu PC bych chtěl pořídit další datové úložiště, předpokládám 4 - 6 TB HDD disk (2,5" nebo 3,5",rozhraní SATA) , předpokládám dokovací zařízení + disk tak, aby byla data co v relativně nejlepším bezpečí (to nejde zajistit nikdy), frekvence dat velmi nízká, jedná se hlavně o domácí video, fotky, hudbu filmy, nic pracovního. Například i-tec USB 3.0 dokovací stanice na SATA HDD U3CLONEDOCK, HDD disk TOSHIBA X300 4TB ...
    Máte někdo zkušenosti? Do přenosného HDD se mi moc nechce, už mi odešly dva. Dík za tip s podobnými parametry. Jde o vánoční dárek ..
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.

    Odpovědi

    Josef Kufner avatar 17.11.2019 13:10 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Mám tu několik 3½" Seagatů v celkem běžném PC se starou i3 v desce od Intelu a jak mi dochází místo na disku, tak to kopíruji na novější disky a staré archivuji. Jeden z disků je přímo zálohovací, kam se každý den rsyncem vše podstatné kopíruje a pomocí btrfs snapshotů udržují inkrementální zálohy (dříve jsem to dělal pomocí hardlinků přímo rsyncem).

    Disky jsem vybíral podle spolehlivosti. Na CZC přímo uvádějí poměr reklamovaných kusů a Backblaze zveřejňuje své statistiky z datacentra. A i když ten konkrétní disk se nesežene, je dobré se podívat, které řady jsou dobré a které se nepovedly.

    Co se týče 2½" disků, přijde mi, že ta mechanika tam je zbytečně jemná a 3½" disky nemusí dělat tolik kompromisů kvůli rozměrům a měly by být spolehlivější. Data na to však nemám.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.11.2019 13:50 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Uplne jsem to nepochopil. Chces datové úložiště, nebo dokovací stanici?
    Dalibor Smolík avatar 17.11.2019 18:24 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Především datové úložiště. Z několika zdrojů jsem se dozvěděl, že interní disky (určené pro PC) bývají spolehlivější,než externí disky připojitelné přes USB. Nepotřebuji klonování disků, které dokovací stanice umožňuje, ale jen prosté připojení interního disku SATA do zařízení, které lze připojit k PC (nejlépe přes USB). Pro domácí použití víc nepotřebuji.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Petr Fiedler avatar 17.11.2019 18:40 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat

    A co ten disk dát do tohoto? Mám stejný, jen pro 2,5" disky a naprostá spokojenost.

    Josef Kufner avatar 17.11.2019 19:55 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Pokud chceš externě připojit interní disk, tak prostě použij SATA. Jsou i externí konektory. Také se dělají šuplíky, kam disk můžeš snadno vložit a zasunout do PC. Měl jsem to ještě v dobách IDE a fungovalo to velmi pohodlně i spolehlivě. V rackových serverech se to používá docela často. Nebo si prostě vytáhni kabel ven.

    USB pro připojení disků použít lze, ale není to 100% spolehlivé. Čas od času se to spojení přeruší a disk odpadne. Ale není to nijak často, jen je s tím potřeba počítat, že se to může stát a občas opravdu stane. Převodníky, které jsou v USB rámečcích na disky se dělají i jako redukce, že z jedné strany je USB, z druhé SATA s napájením a vedle ještě konektor na 12V zdroj, pro 3½" disky (2½" si vystačí s 5V napájením).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.11.2019 20:47 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Nespolehlivost externich disků je primárně o dvou faktorech, teplotě (v externích krabičkách, které se většinou dělají co nejmenší se disky špatně chladí) a o typu disků pro externí (většinou výrobce předpokládá velmi omezený provoz a dá tam nejlevnější konstrukci pro požadovanou kapacitu).
    17.11.2019 22:46 enduser
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Tento En review vlastnim, stejne tak jeho zaklad pres adapter. Potvrzuji ze pres adapter se dost zahriva, jinak ho pouzivam bez te krabicky. Vzdy jsem pouzival Seagate nebo HGST, celkem tak za 20let cca 8 disku a zadny neodesel.
    Petr Fiedler avatar 17.11.2019 23:20 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat

    A máš jej připojený non-stop?

    17.11.2019 23:51 enduser
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Ne, k tomu pro nizkou rychlost neni idealni slouzi jen pro obcasne zalohy. K tomu mam 2 nvmE 1TB Samsungy 970 Pro a k online zalohovani 1TB SSD 850 Evo ;-)
    Petr Fiedler avatar 18.11.2019 00:26 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat

    No já mám právě dojem, že tazatel chce mít ten disk připojen non-stop.

    k3dAR avatar 18.11.2019 00:52 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    zaroven ten jeho Tento (LacieMobile 5TB 2.5") sice psal ze ma nizkou rychlost coz mozna myslel USB3 Vs NVMe, ale hlavne v pripade 5TB 2.5" na 100% pujde o SMR/Archivni disk... nevim zda je to tak hrozne jako prvni Archnivni SMR disky, nebo je to pri nahrani par stovej GB nebude "tejden" uklizet :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    18.11.2019 01:51 enduser
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    mozna myslel USB3 Vs NVMe
    Myslel celkove r/w z disku <> PC v porovnani i s vlastnenym SSD ;-)
    Dalibor Smolík avatar 18.11.2019 09:01 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Ne, nemusí být připojen non-stop. Chci na něm mít archív. Převádím VHS kazety (natočené kamerou již v roce 1983) na digitál. Takže může být v provozu jen občas.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Dalibor Smolík avatar 18.11.2019 09:06 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Díky, tohle vypadá docela zajímavě. Provoz na disku nebude velký, spíš jde skutečně o úložiště, kam si občas "sáhnu".
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    18.11.2019 09:31 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Otázkou je kde budú uložené pracovné kópie. Ak tieto kópie budú na lokálnom disku a až výsledok občas pôjde na USB Disk, tak by som odporučil USB3 disk (prevodník) v USB3 porte, a prestaviť mu uspávanie (power management) nech sa neuparkuje k smrti a nech mu nevypadáva signál.

    Podobne som riešil pripojenie externých USB diskov, a s USB2 to bolo slušne povedané "nepohodlné". Akurát USB3 myslím že stále nemá implementovanú jednu drobnosť. Pri Eject (odpojení) sa nevykoná sekvencia na zaparkovanie hlavičiek a následné vypnutie disku ako to bolo zvykom v USB2. Občas mi to chýbalo.
    Dalibor Smolík avatar 18.11.2019 11:44 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Ano, pracovní kopie budou na lokálním disku, na USB disk se občas přenesou.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    18.11.2019 12:18 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Podobne som robil dávkovú digitalizáciu DVDčiek, ale s výsledkom skopírovaným priamo na externý USB3 Disk. Nahratie išlo na lokálny disk, rekompresia do modernejšieho formátu bola tiež na lokálnom disku, a až hotový MKV stream s titulkami a audiostopami som potom skopíroval do "archívu".

    Možno si o tom ublognem.
    Dalibor Smolík avatar 18.11.2019 12:41 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Ano, tak to vypadá rozumně. Starší televize si s formátem mkv neporadila, ta koupená v loňském roce ano.
    Vypadá to, že se rozhodnu pro Seagate-Ironwolf - 3-5-6tb a pro axagon-usb3-0-sata-6g-compact.
    Snad to bude sloužit.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    18.11.2019 19:43 enduser
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Seagate-Ironwolf - 3-5-6tb je super volba v kombinaci s tim dockem ;-)
    k3dAR avatar 18.11.2019 21:39 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    neco mi unika a je to ironie? me prijde v pohode, u docku hlavne ze ma UAS(P) :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    19.11.2019 12:49 enduser
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Ironickeho smajlika jsem nepouzil ja ;-)
    19.11.2019 11:34 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Volil bych dvoudiskovou dockovací stanici. Rozdíl v ceně není moc velký a druhý bay se mnohdy může velmi hodit. jako Axagon nebo i-tec (i když u něj jsem nenašel že má uasp)
    Dalibor Smolík avatar 19.11.2019 12:29 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zálohování dat
    Také jsem o tom uvažoval. Ale už je rozhodnuto :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.