abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 22:00 | Komunita

    V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.9. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    11.9. 15:33 | IT novinky

    Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 15:00 | IT novinky

    Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    10.9. 21:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 176 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník

    Dotaz: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win

    1.2.2022 08:51 Luky
    Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Přečteno: 499×
    Ahoj, chtěl bych se zeptat zkušených na jednu věc. Mám dualboot Lin a Win. Koupil jsem si externí USB disk 2TB a rád bych na něj přistupoval (rw) z obou systémů. Jak tohle řešíte? Moc děkuju.

    Odpovědi

    1.2.2022 09:08 czjaromir | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    instalací souborového systému NTFS, nástroj ntfs-3g pro připojení. Tohle mi zatím fungovalo.
    1.2.2022 09:11 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    1.2.2022 09:33 Luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Děkuju, tomu NTFS jsem se chtěl vyhnout. Tak teda rozumnější a snad i jediná alternativa je exFAT, jestli to chápu dobře.
    Dalibor Smolík avatar 1.2.2022 10:01 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Proč vyhnout? S tím roky nemám problémy.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 1.2.2022 10:58 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 54
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Windows ale běží nativně na NTFS, pokud jim podšoupneš něco jiného, výkon půjde rapidně dolů, nehledě na to, že s exFat mají občas sami problémy. NTFS-3G je oproti tomu stabilní nástroj. Jen je silně doporučeno nepoužívat (respektive vypnout) rychlý start Windows. Ale to je dobré i z mnoha jiných důvodů.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 1.2.2022 11:02 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 54
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Při dostatečném výkonu je potom možná také virtualizace jednoho ze systému.
    1.2.2022 16:01 ml
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    S exfat mám vyloženě špatné zkušenosti. Ne že bych si ho vybral, ale svého času se takto naformátované prodávaly externí disky. O co jde je, že ta podpora ve windows neni úplně stoprocentní (mé zkušenosti jsou ovšem s win7 (a XP, Vista), s desítkama se to mohlo změnit), a když se na disku objeví chyba, tak ho windows ani nepřimountuje. Takže pak nejde udělat ani chkdsk. V lepším případě ho přimountuje readonly, takže se sice dá číst, ale nedá se opravit (protože médium je jen ke čtení). Nutno říct, že v linuxu jsem žádné problémy tohoto typu nezaznamenal, přišlo mi, že si s exfat poradí lépe, než windows.
    Jak šel čas a než jsem všechny disky (bylo to pár kusů, protože poté co jsem zjistil, že namísto zálohování trávím čas jen záchranou dat, tak jsem nové radši formátoval na ntfs) zmigroval, přišel jsem na to, že chyba vzniká když během kopírování na něj je disk odpojen ať už z jakéhokoliv důvodu (nejčastěji modrá smrt windows, ale může to být třeba omylem vypojený kabel, to jsem si pojistil, tak zbyla jen ta modrá smrt).
    Zapisovatelnost disku jsem obnoval tím, že jsem ho připojil k linuxu, stačilo tam zapsat libovolný soubor nebo vytvořit složku (prostě jakákoliv změna) a už ho zase windows znal jakoby se nechumelilo a kontrola chkdsk nenašla žádnou chybu. (Když o tom tak přemýšlím, je to stejný postup, jen s prohozením rolí win-lin jakým jsem pomáhal disku s ntfs se zotavit z dosažení desetimionové bariéry (pro jistý účel mám disk, kde potřebuju mít cca 25 milionů souborů, proto jsem na to narazil, už dvakrát)).
    Exfat teda dávám jen tam, kde si to situace vyžaduje (paměťové karty do videokamery, aby video nebylo nakousíčkované po 20 minutách). Pro fotoaparáty a kamery se zdá být exfat bez problémů, ale na externím HDD ho prostě po špatných zkušenostech nechci (i když jak jsem psal, ty se týkají windows, v linuxu je to zdá se bez problémů). Čili shrnuto a podtrženo, raději bych volil ntfs (a rozhodně radši, než exfat), i když má také svá úskalí (například zakázané znaky v názvech ve win (třeba otazník) linux dovolí; windows pak nezná lepší řešení, než takový soubor smazat; proč nemůže neplatné znaky v názvu jen vypomlčkovat, jako to dělal scandisk ve win9x, nechápu; pak je tu case sensitive, v linuxu Soubor není totéž co soubor a těch kombinací je daleko víc, ve windows je to totéž (byť windows 10 v tom přinesl nějakou inovaci) a oprava je zase stejná, smazání; proto kontrola (a hlavně oprava) disku je něco, čemu je potřeba se vyhnout, pokud se něco takového na disku ntfs vyskytuje; asi by se toho našlo víc, tohle jsou dvě věci, na které jsem si vzpomněl).
    Josef Kufner avatar 1.2.2022 10:38 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    NAS. Dej disky na síť a můžeš na ně nejen z obou systémů, ale i z ostatních zařízení. A gigabitová síť to v pohodě zvládne.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    1.2.2022 12:52 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Souhlas. A při finančních omezeních tak klidně second hand z bazoše a nebo RPi a externí disk a nebo pokud je slušnější router tak připojit k němu.
    1.2.2022 16:17 ml
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Síť mezi počítači řeší sdílení souborů asi nejlíp, ale to jsme zase někde úplně jinde. Kromě NAS by to taky mohl být sdílený disk v počítači, ale jak ve windows tak v linuxu je docela věda to nastavit.

    V této souvislosti jsem nedávno narazil na sabotáž ze strany m$ - vypnutí SMB1 po nějaké aktualizaci. No aspoň ta chybová hláška byla užitečná, což je u m$ neobvyklé.

    Jinak souhlasím, přístup k síťovým diskům neni omezený jen na počítače, klidně k němu může přistupovat televize nebo hifi ale klidně i lednička nebo opékač topinek. Je to velmi pohodlné, teda poté, co se to povede nastavit a rozchodit (na raspberrypi libreelec/kodi mi to trvalo několik měsíců a dodnes si úplně nejsem jistý tím postupem při přidávání síťového adresáře, za to knihovna médií, která sloučí soubory z různých umístění (roztroušených po síti) je naprosto skvělá, potřeboval bych něco takového i v počítači). Gigová síť (tedy nějakých 100 megabajtů za sekundu) bohatě stačí snad na cokoliv, a snad ještě dlouho bude (i když dnes jsou disky a hlavně SSD rychlejší, tak to zatím nevadí).
    1.2.2022 13:11 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Muzes tam mit FATku, tam mas ale omezeni na 2GB per soubor max. Muzes tam mit zmineny exFAT, coz ti fungovat muze a taky nemusi. Muzes tam mit ntfs, coz je widlim nativni, a tux si s tim poradi (tady je treba zaridit se tak, aby idealne widle na tom disku ignorovaly opravneni, pripadne zajistit aby je tux nerozbijel, podle uvazeni). Existoval do widli modul, kterej umel ext2/3, netusim estli funguje ve win10+.

    Obecne nejlepsi a nejmin konfliktni reseni je NAS + Samba. Widle (ale jen v nekterych verzich) umely i NFS.

    Jinak pocitej s tim, ze USBcko je zcela nejhorsi zpusob jak disk pripojit.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    1.2.2022 13:30 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Widle (ale jen v nekterych verzich) umely i NFS.
    Existuje winfsp + NFS-win.
    1.2.2022 17:29 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Tj, ale win 7 ultimate to umej nativne (napr, nevim ktery dalsi pripadne).

    Ovsem kdyz sem to srovnaval se sambou co do pouzitelnosti a vykonu, tak to teda byla tragedie.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Max avatar 1.2.2022 14:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Nejlepší kompatibilita je s NTFS, je to velmi stabilní FS, který v dnešní době snad nejde zbořit. Navíc je podporován i jinými vendory (výrobci TV apod.). Lepší tedy než třeba exFAT.
    Souhlasím tedy s předřečníky, že NTFS je dobrá volba.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    2.2.2022 15:13 Luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sdílený disk pro dualboot Lin+Win
    Disk je z krabice naformátovaný na exFAT, ale díky Vašim příspěvkům tam dám NTFS. exFAT je novější, tak jsem se domníval, že bude i lepší :) Díky všem za pomoc.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.