abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    Alyssa Anne Rosenzweig v příspěvku na svém blogu oznámila, že opustila Asahi Linux a nastoupila do Intelu. Místo Apple M1 a M2 se bude věnovat architektuře Intel Xe-HPG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 12:55 | IT novinky

    EU chce (pořád) skenovat soukromé zprávy a fotografie. Návrh "Chat Control" by nařídil skenování všech soukromých digitálních komunikací, včetně šifrovaných zpráv a fotografií.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 37
    včera 12:11 | Nová verze

    Byly publikovány fotografie a všechny videozáznamy z Python konference PyCon US 2025 proběhlé v květnu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:55 | IT novinky

    Společnost xAI a sociální síť X amerického miliardáře Elona Muska zažalovaly firmy Apple a OpenAI. Viní je z nezákonné konspirace s cílem potlačit konkurenci v oblasti umělé inteligence (AI).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 05:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.16 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | IT novinky

    Americká vláda se po převzetí zhruba desetiprocentního podílu ve výrobci čipů Intel chystá na další investice do vybraných firem. Na sociální síti Truth Social to napsal prezident Donald Trump. Jeho ekonomický poradce Kevin Hassett v rozhovoru v televizi CNBC řekl, že nemusí jít pouze o firmy z technologického sektoru, ale i z jiných odvětví.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    25.8. 13:55 | Komunita

    V Amsterdamu probíhá Open Source Summit Europe. Organizace Linux Foundation představuje novinky. Pod svá křídla převzala open source dokumentovou databázi DocumentDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.8. 02:22 | Komunita

    Přesně před 34 lety, 25. srpna 1991, oznámil Linus Benedict Torvalds v diskusní skupině comp.os.minix, že vyvíjí (svobodný) operační systém (jako koníček, nebude tak velký a profesionální jako GNU) pro klony 386 (486), že začal v dubnu a během několika měsíců by mohl mít něco použitelného.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    25.8. 01:55 | Nová verze

    86Box, tj. emulátor retro počítačů založených na x86, byl vydán ve verzi 5.0. S integrovaným správcem VM. Na GitHubu jsou vedle zdrojových kódů ke stažení také připravené balíčky ve formátu AppImage.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    23.8. 17:44 | IT novinky

    Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 53
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (78%)
     (8%)
     (3%)
     (4%)
     (5%)
     (1%)
    Celkem 92 hlasů
     Komentářů: 8, poslední včera 08:38
    Rozcestník

    Dotaz: Nedostatok diskoveho priestoru

    30.5. 22:47 Hrome
    Nedostatok diskoveho priestoru
    Přečteno: 2769×
    Zdravim Vas... asi jednoducha vec ktora tu isto zaznela ale nedopatral som sa k nej - po starte mi Mint vypisuje "nedostatok diskoveho priestoru na koren suboroveho systemu" .... akymi prikazmi sa dopracujem k tomu aby som ten "cache"vymazal nech mam pokoj?? budem vdacny za rady

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    30.5. 23:17 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Začni tím, že poštveš truncate na nejvíce zbytnělý log ve /var/log
    31.5. 08:08 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Aby neodmazal ten gigantický /var/log/wtmp, to mu nepomôže.
    31.5. 11:36 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Ty máš křišťálovou kouli, že víš co mu zabírá nejvíc místa? Každopádně truncate nic nemaže. Je to použitelné řešení v situaci, kdy máš zaprásknutý disk až do mrtě.

    31.5. 12:29 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Keby si mal aspoň raz v živote v rukách Linux, tak vieš že to wtmp vyzerá ako gigantický súbor na ktorý vždy narazia začiatočníci a naľakajú sa ako keby ich pohladila smrtka. Keby si ale aspoň trošku poznal Linux, tak vieš že je to sparse súbor ktorý aj napriek veľkosti zaberá len máličko.

    A keby si aspoň trošku poznal IT, tak vieš že truncate maže obsah súboru. Ten sa ale uvoľní až keď ten súbor nebude otvorený akýmkoľvek procesom.

    Ale kľudne poraď ešte niečo, rád sa zabavím.
    31.5. 14:49 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Golis, kdybys alespoň raz v životě netáral kokotiny, to by bylo slávy. Ten soubor má, alespoň tedy na stroji postel.felk.cvut.cz trapných 526K a to má uptime 107 dní. A ten truncate by sis měl otestovat.
    31.5. 16:29 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    A koľko mu po inštalácii hlásilo ls =l ? Ak tie rôzne čísla porovnáš, tak sa dostaneme ku sparse súborom, a na čo som narážal pri reakcii "nejvíce zbytnělý log ve /var/log". Medzi také súbory ktoré sa začiatočníkovi javia ako moc veľké patria vo /var/log aj [last,fail]log.

    Ale s tým truncate, tak mi prezraď ako uvoľní miesto na disku ak sú inody skracovaného súboru obsadené bežiacim procesom. Skús to vysvetliť tvojím začiatočníckym spôsobom.

    Toľko ku tým tvojím žvástom akými sa chváli lamička ktorú na MDD nikto nechce.
    31.5. 17:45 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ty lamičko, moje infrastruktura obsluhuje několik desítek strojů a obsah adresáře /var/log má smysl jen když něco řešíš. U lamy tedy většinou žádný. Truncate používám jen v případě, že potřebuji uvolnit alespoň tolik místa, aby zafungoval journalctl. Zkrátím velikost na 0 bajtů, ty stávající data se zahodí a ten proces začne zapisovat nová. Si to vyzkoušej mameluku.
    31.5. 20:59 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ak by tvoje slová mali v sebe aspoň zrnko pravdy, tak sa na desktopoch vypína zápis do logov na disku. A vôbec by sa ani neinštaloval kadejajký syslog alebo journal daemon.

    No a inštaluje sa, takže na tom záleží.

    Ohľadne tej infraštruktúry ktorú akože spravuješ, tak by som poprosil sieťový rozsah. Rád si ho preventívne zablokujem.
    31.5. 21:53 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ohľadne tej infraštruktúry ktorú akože spravuješ, tak by som poprosil sieťový rozsah. Rád si ho preventívne zablokujem.

    Beze všeho: 192.168.x.y – za x a y si dosaď libovolné číslo od 0 do 255

    1.6. 11:08 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ahoj Wantáčik, zabudol si sa odhlásiť.
    3.6. 08:32 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Jo, a našel jsi tam i moje nahé fotky, že?

    31.5. 22:11 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Mimochodem, ten tvůj /var/log/wtmp obsahuje data, která jsou úplně k hovnu. Viz /var/log/wtmp

    Je to jen zbytečný bordel zabírající místo, který se při restartu může s klidnou duší zahodit, protože (u mne) jsou klíčové informace uložené jinde, ve výrazně srozumitelnější formě. Soubor, ve kterém jsou veškeré informace za posledních 334 dní má všeho všudy 65MB

    A největší log /var/log/lastlog má u mne trapných 100MB

    1.6. 11:06 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ty si dokázal nahodiť logrotate? Tak to gratulujem, si šikuľka.
    1.6. 16:20 ..
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    ty jsi ale toxicky hovno :-D to z tebe teda zbyla troska
    1.6. 18:24 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Zalez kokůtku do své anonymní díry a lízej si řiť, když nemáš páru o čem se mluví.
    24.7. 16:10 javokajifeng | blog: psa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Na to zjistit co mu tam zabírá nejvíc místa tak stačí když si nainstaluje a pak v terminálu spustí program "ncdu".
    Řešení 1× (Heron)
    2.6. 15:15 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Je rok 2025. Na co systmd-journald poštve nějaké zkracování, to je věcí jeho konfigurace. A ne, podstatná část diskového prostoru se opravdu (ale opravdu (ale opravdu)) neuvolní zkrácením (binárních, komprimovaných) logů.

    2.6. 20:05 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Budeš se divit, ale jo. Speciálně u zaplácnutého Btrfs. A příkaz journalctl --vacuum-time=1d sem tam také použiju.

    3.6. 02:35 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Nevím, no. Když mám podezření, že je něco špatně, podívám se na journalctl -f. Pokud se něco objevuje častěji než jednou za (se)kundu, obvykle je potřeba řešit příčinu toho problému, ne až následek. Dokonce mám na některých stojích alert odvozený od „produktivity“ journalctl -f.

    3.6. 08:35 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Přečti si prosím ještě jednou, od samého počátku tuhle diskuzi prosím.

    Řešení 1× (Heron)
    3.6. 21:09 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Pořádné sračky. Až to bolí číst. Hlavně tedy ten truncate.

    3.6. 23:32 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Mysli si o tom co chceš, pro mne je důležité, že to funguje.
    6.6. 00:09 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Mysli si o tom co chceš, pro mne je důležité, že to funguje0.

    (0) Před 15+ lety by to možná fungovalo [pozn. red.].

    Pohled do kalendáře mě utvrzuje v jistotě, že nezáleží na tom, co si kdo myslí. Věci v té strohé realitě prostě už nějak jsou.

    Jendа avatar 21.6. 16:07 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    zkrácením (binárních, komprimovaných) logů
    Možná mám journald špatně nastavený, ale zabírá mi mnohem víc prostoru, než ekvivalentní textová reprezentace. Konkrétní experimenty:

    journalctl | wc -c ukáže 1325903166 (1.3 giga), ale /var/log/journal má 4.3 GB. Člověk by čekal, že tam ještě budou efektivně uložené timestampy a další metadata.

    Textový /var/log/syslog, do kterého podle mě přeposílám veškeré zprávy co jsou v journalu, má od neděle 327 MB. journalctl --since "6 days ago"| wc -c ukáže 267377143 (267 mega), čili řádově by to odpovídalo. Následně jsem spustil journalctl --vacuum-time=6d a /var/log/journal se zmenšilo na 782 MB, stále je tedy 2-3x větší než hloupý textový syslog.

    Obsah adresáře /var/log/journal jsem zkopíroval a zkusil zkomprimovat defaultním gzipem. Zmenšil se na 175 MB (4.5x). To znamená, že původní data vůbec nejsou komprimována, naopak.

    Též jsem gzipem zkomprimoval textový /var/log/syslog. Ten se zkomprimoval na 22.5 MB (skoro 8x lépe než komprimovaný binární journal). Tedy ani například transparentně komprimující souborový systém by s journalem tolik nepomohl.

    Naposledy jako zpětná kontrola: teď když jsem udělal vacuum za 6 dní, tak mám
    • journalctl | wc -c: 245 mega
    • journalctl | gzip | wc -c: 12.5 mega
    • du -sh --si /var/log/journal/: 782 mega
    Co dělám špatně?
    Řešení 1× (Heron)
    28.6. 23:50 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Jo, to netuším, co je špatně. Přičiním jenom několik „stating the obvious“ poznámek:

    • Zazipovaný textový soubor nemá ani náznak indexování nebo jiné podpory rozumně rychlého přístupu k logům podle -u nebo podle času, takže se nedá srovnat 1:1 s tím, co ukládá journald.
    • Pokud mě man journald.conf neklame, implicitně se komprimují jen záznamy (== jednotlivé „zprávy“ v logu, velikostí něco mezi „řádkou“ a „backtrace“ ), pokud přesáhnou 512 B. Tohle se sice dá nastavit (snížit), ale pokud má každý záznam svůj oddělený kontext/slovník pro kompresi, bude taková komprese velmi neúčinná.
    • Pokud je uschopněný Seal= (FSS), což v některých distrech může být implicitně nastavené při instalaci, bez vědomého přičinění uživatele, můžou data logů ještě víc nabobtnat.
    • Čtení všeho z /var/log/journal není příliš fair srovnání, protože tam je uložené všechno z journalctl + všechno z journalctl --user + všechno z journalctl --user pro všechny ostatní uživatele.
    • Dokonce i bez FSS budou mít soubory s logy nějaké svoje extra checksumy. (Nevím, jak časté a s jakým overheadem.)

    Ještě pro upřesnění, co jsem myslel tímto:

    A ne, podstatná část diskového prostoru se opravdu (ale opravdu (ale opravdu)) neuvolní zkrácením (binárních, komprimovaných) logů.

    Výše zmíněné checksumy zajistí, že poškození (náhodné zkrácení) binárních logů od journald učiní tyto soubory nečitelnými. Tudíž místo předvídatelného zkrácení dojde ke ztrátě dat z podstatné části příslušného souboru (výrazně větší než uříznutá část), popřípadě z celého souboru, který může journalctl odmítnout číst. A při každém přístupu přes journalctl se bude ukazovat chybová hláška o poškozeném souboru.

    Proto↑ jsem příslušnou „radu“ považoval za kolosální nesmysl. Měl jsem se vyjádřit přesněji.

    23.7. 11:52 majales | skóre: 30 | blog: Majales
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Zdravím, řekl bych že máte v /var/log/journal/ více ID. Nové ID vznikne třeba vygenerováním nového machineid. Pomocí "journalctl --vacuum-time=6d" vyčistíte aktivní journal id, ale nikoliv to neaktivní. Postněte výstup z "du -d 1 -h /var/log/journal/"
    Jendа avatar 1.8. 00:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ne, jen jedno.

    Jaká data jste naměřil vy? (tj. poměr velikosti journalu vs. "užitečný text" a komprimovatelnost textu/journalu)
    Řešení 1× (lertimir)
    Heron avatar 3.8. 21:33 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Přesně tak! Máme NVMe disky o velikostech v TB, takže proč někdo řeší volné místo?
    31.5. 16:43 mikrom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Pozri Timeshift, mozno ti miesto zaberaju snapshoty.
    31.5. 21:58 MarV | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Pro začátek bych se podíval, jak je disk rozdělený a zaplněný pomocí df -h, protože může být nějak hloupě rozdělený. Dál lze pátrat po velikosti jednotlivých adresářů příkazem du viz příklady třeba zde.
    1.6. 11:10 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Začiatočníkovi bude lepší príkaz "baobab", ten to oskenuje a ukáže v klikacej forme.

    Škoda že to nenapadla Aleša pri založení otázky, a ani keď si na ňu odpovedal. No ale keby ho to napadlo, tak sa nemusí pýtať.
    1.6. 13:56 Hrome
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    "baobab" mi to teda zprehladnil - vdaka - synator ma na domovskom disku 8GB hru - rad by som ju preložil na bezny disk - ale po každom spustení si aplikacia vytvori v domovskom adresari opať adresar a zahlti disk
    1.6. 14:19 MarV | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Baobab jsem neznal - dík. Bohužel nevím, co je myšleno pod "běžný disk". Pořád by se hodil ten výpis "df -h" pro pochopení situace. Možná by šel použít nějaký ohejbák (např. symbolický link na jiný oddíl/fyzický disk).
    1.6. 18:53 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Ešte je srandovný program zvaný czkawka, ten bleskovo nájde duplikáty súborov (nielen podľa názvu, ale aj podľa obsahu a to dokonca aj rovnaké/podobné obrázky rôznych rozlíšení). Jeden by neveril čo za pitomosti a v koľkátych kópiách má človek naťahané. Ideál keď si človek hala-bala zálohuje selfíčkové a filmíkové fotečky z mobilu v ktorom mu zaberajú rádovo gigabajty.
    7.6. 16:26 Hrome
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    "bežny disk" nazyvam disk kde mam uložené všetky moje dokumenty- subory fotky videa..atd.. cize nie domovsky disk linuxu
    1.6. 15:09 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru

    Vlákno bylo přesunuto do samostatné diskuse.

    7.6. 16:32 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Tohle vlákno vám názorně ukáže, jak otevřený je pan Golis, když dojde na lámání chleba.
    7.6. 16:38 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    V tom vlákne si chcel nejaký zázrak, a volal si to notbook. Tomu som naozaj neni otvorený.

    Asi si ťa bloknem s tvojími rôznymi alter egami, opakuješ sa.
    Fluttershy, yay! avatar 7.6. 16:45 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: off-topic
    Jděte pryč. Oba. Máte e-mail aj.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    2.6. 19:10 alfisko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    V terminale :

    sudo bash cd / du -sh * |sort -h zoradi podla velkosti
    Řešení 1× (Heron)
    Fluttershy, yay! avatar 3.6. 14:17 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Na mazání dočasných souborů je BleachBit, dokonce klikací. Mint ho má v repozitářích. Pro mazání na systémovém oddíle spustit „BleachBit (as root)“.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    Řešení 1× (Heron)
    4.6. 10:12 karkar | skóre: 9 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Zkus vymazat (staré) stažené balíčky:
    sudo apt-get autoremove
    sudo apt-get autoclean
    sudo apt-get clean
    7.7. 21:01 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    Možná stačí smazat i starší jádra pokud je aktualizujete a nemažete.
    Řešení 1× (Heron)
    Heron avatar 3.8. 21:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nedostatok diskoveho priestoru
    4TB NVME disky stojí pár Euro, takže co řešíš?

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.