Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Desktop manager je sada programů, které stojí nad X servrem a činí náš desktop (grafické rozhraní) použitelným. Zajišťují nám pozadí, ikony na něm (neboli na ploše), panely, virtuální plochy a okraje oken. Především vykreslování okrajů oken je jejich důležitou funkcí. Bez nich bychom byli "nahraní".
Window manager zajišťuje pouze okraje oken, občasně i panel a pozadí.
V roce 1996 byl založen projekt dnes asi nejpoužívanějšího desktop manageru KDE (K Desktop Environment). Je stále aktivně vyvíjen, nejnovější vydání je 4.8. Některé distribuce staví KDE jako svůj výchozí desktop manager. KDE je napsáno v C++ pomocí knihoven Qt. Ačkoli někteří říkají, že se příliš podobá MS Windows a že není hezký, opak je pravdou. KDE ve stavu, v jakém je dostanete po instalaci může vyžadovat sice trochu péče, ale výsledek rozhodně stojí za to. Ačkoli je KDE vybavené množstvím programů a grafických elementů, není na škodu navštívit kde-look.org, pro věci týkající se vzhledu (například dekorace oken); a kde-apps.org, který nabízí roztodivné aplikace. Nutno podotknout, že materiál ze dvou výše zmíněných webů nepodléhá nijak týmu vývojářů KDE a dokonce ani nemusí být GPL či ani svobodný software. |
|
Grafické rozhraní GNOME je postaveno na knihovnách GTK. GNOME samotné se může zdát nezáživné a těžkopádné, ale mezi aplikacemi psanými v GTK jsou opravdové špičky. Jeden z hlavních problému GNOME je, že jeho vývojáři se domnívají, že uživatelé jsou málem negramotní. |
|
Pokud chcete hezký a funkční desktop při nízké spotřebě systémových zdrojů, tak Xfce je přesně pro vás. Xfce je postavené na GTK. Téměř každá část Xfce je šířena pod jinou licencí, většinu tvoří GPL, BSD a X11 licence. |
|
Ačkoliv je Enlightenment ve své verzi E17 ještě pořád ve vývoji, určitě si zaslouží pozornost. Zaujmout může svými nízkými nároky na systémové zdroje, díky kterým je vhodné i pro staré stroje (myšleny PC vybavené 128 či 256 MB RAM, tady samozřejmě záleží na náročnosti používaných aplikací), tak i moderním vzhledem.
Nevýhodou je pak především velmi malé množství aplikací postavených na nativním toolkitu ETK. Většina existujících ETK aplikací, také neoplývá příliš bohatou funkcionalitou, takže se kombinaci s jiným toolkitem (např. GTK) vyhnete jen stěží.
Před nějakým časem se část vývojářů Blackboxu odštěpila a šla svou vlatní cestou. Vytvořili fork zvaný Fluxbox. Jedná se sice o lehký, ale přesto však příjemný správce oken. Pro své nízké hardwarové nároky je dobrý vhodný pro používání na opravdu starých strojích (těmi se myslí Pentia okolo 150 MHz a 32 MB RAM). Mezi hlavní přednosti Fluxboxu patří až neuvěřitelně vysoká konfigurovatelnost. Dále možnost vkládání oken do sebe - libovolná okna lze sloučit do sebe a přepínat mezi nimi pomocí záložek. Fluxbox má svůj panel, podporu virtuálních ploch a také podporu dockapps známých z Window Makeru. Jeho záporem je absence grafického konfigurátoru jako má například KDE - nastavení se tedy musí provádět editací textových souborů. |
|
Jak bylo již řečeno, Blackbox je "rodičem" Fluxboxu - proto spolu sdílí většinu vlastností a jejich styly a témata jsou nazvájem 100% komatabilní. I pro lehce pokročilého uživatele může být šokující absence panelu s nabídkou a hodinami. Ale nic není ztraceno - stačí se podívat na Blackbox Addons (addons znamená "přídavky"). Tam budete muset sáhnout i pro podporu ikon na ploše, pokud by Vám k něčemu snad byla. Na závěr by bylo vhodné zmínit, že Blackbox je distribuován pod licencí MIT (Masachusets Instute of Technology). |
|
Metacity je windowmanager vyvinutý uživateli RedHatu. FIXME |
V rámci X bylo vytvořeno několik aplikací, které se staly téměř slavnými a dnes jsou předělány pro např. KDE. Mezi takové známé prográmky patří kupříkladu |
|
Jak jsem již předeslal, KDE obsahuje velké množství aplikací. Mezi nepochybně zajímavé patří Kicker, což je vlastně panel na dolním okraji obrazovky. Můžete mít takovýchto panelů několik a různě rozmístěných po okrajích. Vše, co se na panelu nachází, můžete přesouvat a vytvořit si vzhled přesně dle vašeho přání. KDE mimo jiné obsahuje i svůj vlastní kancelářský balík KOffice. Ten je sice mnohem mladší něž samotné KDE, ale přesto je velice dobrý. Další KDE aplikace hodná pozornosti je SuperKaramba, která od KDE 3.5 standardně obsažena v instalaci. Aplikace samotná nic nedělá, potřebujete widgety . Ty vám mohou zobrazovat stav počítače, počasí či usnadnit spoustu aktivit. No a dále třeba Konqueror - jeden z nejlepších prohlížečů vůbec s vykreslovacím jádrem KHTML. Zvládá vektorovou grafiku (KSVG) a dokonce už podporuje i některé prvky z CSS3. Od verze 3.5 korektně zobrazuje Acid2 test.
S vývojem KDE 4.x prochází velkými změnami i KDE aplikace. Většinou nejde jen o prostou předělávku pro nové Qt, ale často dochází k rozsáhlým úpravám uživatelského rozhraní, což se setkává se smíšenými reakcemi. Některé KDE aplikace, jako výše zmíněný Kicker nejsou už vzhledem ke změnám architektury KDE dále potřeba - Kicker je nahrazen Plazmou, resp. appletem pro ni s funkcí panelu.
Všecny aplikace nemusejí nutně využívat nějakou knihovnu a být součástí něčeho většího. Podívejme se například na Blender (3D modelování), vidíte že má velice svébytný vzhled. Nenechte se zmást tím, jak vypadá, v každém případě potřebuje X.
Když potřebujete shell a jste právě v grafickém rozhraní, není nic pohodlnějšího, než spustit xterm nebo konsole či gnome-terminal popřípadě yakuake, voila - můžete používat váš oblíbený shell a přitom sledovat film.
Formulářové (tlačítkové) aplikace využívají k vykreslení svého GUI (rozhraní) formulářových toolkitů. Mezi nejznámější patří GTK a QT.
Aplikace napsané v Qt zapadnou do výše popisovaného prostředí KDE, které v něm je taktéž napsáno. Jako programovací jazyk se využívá především C++ (Qt je portované i do jiných jazyků, jako například Python (PyQt). Qt obsahuje širokou škálu funkcí a po zavedení jeho knihoven do paměti je i svižné. Problém nastává s licencemi, jelikož programy napsané v Qt nemají oficiální port na jiné platformy (například Windows).
S příchodem Qt4 se situace co se týče podpory dalších platforem i licencí omezujících využití Qt zlepšuje.
V GTK je naopak zase napsané celé Gnome, Xfce a mnoho multiplatformních aplikací. Jako programatorský jazyk je možné použít C. GTK nezabere v paměti zpočátku tolik místa, ale se svižností je na tom (IMHO) o trochu hůře. Zase jeho největší výhodou je výše zmiňovaná přenositelnost. Mezi zástupce aplikací můžeme uvést internetový prohlížeč Firefox, poštovní program Thunderbird a hlavně grafický editor Gimp, pro který byl toolkit původně napsán.
Existuje skupina programů jako jsou hry, různé screensavery a nástroje pro 3D modelování jako je např.Blender. Ty obvykle využívají 2D či 3D knihoven pro práci s grafickými funkcemi a akcelerací grafické karty.
Nejznámější je grafická knihovna SDL pro práci s 2D grafikou a mezi čistě v ní napsané aplikace můžeme uvést například strategii Wesnoth či "sestřelovačku" kuliček Frozen Bubble.
OpenGL se využívá pro 3D aplikace (jeho alternativou je na Windows platformě DirectX). Příklady her napsaných v OpenGL mohou být: závod tučnáka TuxRacer, střílečka Cube či komerční hry například od id Software jako Doom, Wolfenstein nebo Quake.
Dokument vytvořil: vladka, 29.8.2005 12:08 | Poslední úprava: czhyenacz, 12.5.2012 15:59 | Další přispěvatelé: David Watzke, Nicky726 | Historie změn | Zobrazeno: 7569×
Tiskni
Sdílej: