Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Andrew Kelley, softwarový vývojář žijící v New Yorku, by se rád naplno věnoval svému koníčku, tj. vývoji open source programovacího jazyka Zig (GitHub). Rozhodl se proto opustit své dobře placené místo v OkCupid a zkusit se živit pouze z příspěvků na Patreonu. Potřeboval by měsíčně 3 tisíc dolarů. Aktuálně má přislíbeno měsíčně 649 dolarů. Vyjde mu to?
Tiskni
Sdílej:
hrubá čistá superhrubá 65000 46900 122400 91300 65000 87100 48500 35500 65000(zaokrúhlené na celé stokoruny)
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam jaDoktorandi jsou povětšinou zaměstnanci univerzit a příjem univerzit AFAIK nepochází ryze ze státního rozpočtu, ale třeba i spolupráce se soukromým sektorem (u technických oborů obvzlášť).
Stejne tak, jako ty nechces jiste prispivat na mou peci.Plošná prevence je v důsledku efektivnější. Nejsem příznivcem ani epidemií, (nejen sociálních) důsledků nedostupnosti péče, potažmo bankrotů právě v případě potřeby péče.
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam ja - podnikatel odvadejici jako fyzicka osoba i prostrednictvim firem obrovske dane.Vzheldem k tomu, jak morálně pochybný je zdroj tvých příjmů (např. vyděračství, ke kterému jsi se tady před časem sám přiznal), pak má na tu péči spíš větší nárok Kolibáč než ty. Ty máš nárok na úplně jinou 'péči'
Až se začneš živit poctivě, budeš mít možná nárok tady pérovat Kolibáče, ale takhle fakt ne. Nehledě k tomu, že tvé informace o jeho věku a životě jsou afaik nesprávné.
Ze zije v nejakych samotiskach u rodicu v podkroviNení mi jasný, v čem je problém, zejména od člověka, který prosazuje dědictví od předků.
chodi zarostlyTak u tohohle už vůbec nevim, v čem je problém
.
Hmm už se těším až půjde v rustu napsat kód pro MCUJá moc nevidím důvod, proč by to nešlo. Rust umí jít hodně lowlevel a je možné v něm psát bez použití dynamické alokace paměti..
unsafe pro přístup k hardware, otázka ale je, jestli to pak má cenu a o kolik to je lepší oproti C. Typicky ten benefit je až když můžeš používat Rust idiomaticky...
Nicméně ono se to zlepšuje, podpora přibývá...
Já rust osobně neznám, tak se právě ptám. To nemá vyšší overhead než céčko, když poskytuje vyšší ochranu před chybami typu přetečení pointeru?To záleží. Cíl toho jazyka je poskytovat bezpečnost a abstrakce bez většího overheadu (ideálně bez overheadu úplně), rozhodně nemá overhead, jaký mají třeba GC jazyky. Např. borrow-checker je záležitost statické analýzy, ten (sám o sobě) runtime overhead nemá žádný. Ale jinak například bounds-checking u datových struktur samozřejmě nějaký overhead má (nicméně ten bounds checking není povinný). Hlavně ale záleží, jak ten kód napíšeš (koneckonců, podobně jako v C/C++). Borrow-checker je sice bez overheadu sám o sobě, ale může tě nutit psát kód tak, že bude mít nějakou režii. Třeba ti nepovolí sdílet mutabilní referenci mezi vlákny, tak místo toho použiješ například reference-counted pointer + mutex, což má overhead. Typicky s tím overheadem ale můžeš něco udělat, když ti vadí. Např. bys mohl místo té reference použít raw pointer (což je jako pointer v C, reference borrow checker kontroluje, raw pointery ne) a k tomu použít
unsafe, který je pro dereferenci raw pointeru potřeba a kde si celkově můžeš dělat co chceš. Anebo můžeš ten program navrhnout jinak a vyhnout se problému.
Podobně třeba když člověk píše nějaké zpracování v cyklech nebo iterátorech. Podle toho, jak to napíšeš, kompilátor je/není schopen vyoptimalizovat bounds checking například mimo cyklus.
Ten potenciál dosáhnout efektivity +/- jako C tam je...
).
Hezké na tom je, že tyto garance jsou bez runtime overheaduAno i ne
Např. na úrovni standardní knihovny určitě ne. Viz třeba jak je naimplementován Vec - uvnitř používá unsafe a aby zachoval invarianty safe kódu, vkládá bounds-checking.
Ono v podstatě ani není možné tohle udělat bez overheadu (resp. něco takového je AFAIK možné jen v jazycích, které mají dependent types).
Kompilátor je schopen do značné míry tyhle kontroly optimalizovat, ale dokonalé to není, viz třeba tady.
Další věc je, například, že Rust vždy definuje sémantiku integer overflow, což je důležité i pro paměťovou bezpečnost (pro korektnost pointerové aritmetiky), nicméně toto může znamenat performance overhead už i na úrovni jazyka - kompilátor nemá tolik volné ruce oproti C, kde např. signed overflow je undefined. Viz tohle povídání. (To už jsme ale v kategorii, kde pokud potřebuješ takhle husté optimalizace, stejně si musíš věci pořešit sám, benchmarkovat, koukat do generovaného kódu, etc...)
Při sekvenčním přístupu (např. pomocí iterátorů) bounds checking není potřebné dělat a dá se zcela vyoptimalizovat pryč.No, to opět záleží na okolnostech a na tom, jak je ten iterátor napsaný. Když bude napsaný blbě, bude se muset při každým průchodu smičkou kontrolovat, jestli už seš na konci. Což třeba u toho vektoru není nutný, že, takže je potřeba, aby měl iterátor implementováno
ExactSizeIterator nebo jak se to jmenuje...
Co se týká integer overflow, tak ten Rust pokud vím kontroluje jen v debug buildu, v release buildu se integer overflow nekontroluje, alespoň to tak donedávna bylo. Ale je možné, že to změnili, až tak moc novinky v Rustu nesleduju.Je to stále tak, ale ono nejde o tu kontrolu, jde tam o to, že i v release mode, i když to nevyhazuje paniku při přetečení, stále má ten signed overflow dobře definované chování (iwe. wrap-around, ie. není to undefined behavior), takže kompilátor například nemůže předpokládat, že to číslo bude vždy kladné nebo větší než nějaká konstanta fň, což může předpokládat kopmilátor C, kde signed overflow je UB. V Rustu se to dá řešit např. použitím unsigned místo signed, pokud to jde...
defer nebo korutiny (ačkoli syntax mají jinou). Templaty jsou podobné jako v C++/D (ducktyping). Taková trochu všehochuť.
Zajímavý mi přijdou ty metaprogramovací fíčury (comptime et al.), to vypadá hezky, ale moc jsem na to nekoukal dopodrobna...
Teď koukám na examply a ono to má jakési třídy. Tak to už fakt nevím, co by to mělo být za jazyk.Vidím tam struktury syntakticky dost podobný těm v Rustu. Nevidim žádnou vtable-like abstrakci, tj. interface nebo tak něco...
China has very stringent anti-money-laundering laws that make it difficult to send money into the country.Jinak by stačilo použít bitcoin/paypal/bankovní převody apod.