Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Andrew Kelley, softwarový vývojář žijící v New Yorku, by se rád naplno věnoval svému koníčku, tj. vývoji open source programovacího jazyka Zig (GitHub). Rozhodl se proto opustit své dobře placené místo v OkCupid a zkusit se živit pouze z příspěvků na Patreonu. Potřeboval by měsíčně 3 tisíc dolarů. Aktuálně má přislíbeno měsíčně 649 dolarů. Vyjde mu to?
Tiskni
Sdílej:
hrubá čistá superhrubá 65000 46900 122400 91300 65000 87100 48500 35500 65000(zaokrúhlené na celé stokoruny)
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam jaDoktorandi jsou povětšinou zaměstnanci univerzit a příjem univerzit AFAIK nepochází ryze ze státního rozpočtu, ale třeba i spolupráce se soukromým sektorem (u technických oborů obvzlášť).
Stejne tak, jako ty nechces jiste prispivat na mou peci.Plošná prevence je v důsledku efektivnější. Nejsem příznivcem ani epidemií, (nejen sociálních) důsledků nedostupnosti péče, potažmo bankrotů právě v případě potřeby péče.
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam ja - podnikatel odvadejici jako fyzicka osoba i prostrednictvim firem obrovske dane.Vzheldem k tomu, jak morálně pochybný je zdroj tvých příjmů (např. vyděračství, ke kterému jsi se tady před časem sám přiznal), pak má na tu péči spíš větší nárok Kolibáč než ty. Ty máš nárok na úplně jinou 'péči'
Ze zije v nejakych samotiskach u rodicu v podkroviNení mi jasný, v čem je problém, zejména od člověka, který prosazuje dědictví od předků.
chodi zarostlyTak u tohohle už vůbec nevim, v čem je problém
Hmm už se těším až půjde v rustu napsat kód pro MCUJá moc nevidím důvod, proč by to nešlo. Rust umí jít hodně lowlevel a je možné v něm psát bez použití dynamické alokace paměti..
unsafe
pro přístup k hardware, otázka ale je, jestli to pak má cenu a o kolik to je lepší oproti C. Typicky ten benefit je až když můžeš používat Rust idiomaticky...
Nicméně ono se to zlepšuje, podpora přibývá...
Já rust osobně neznám, tak se právě ptám. To nemá vyšší overhead než céčko, když poskytuje vyšší ochranu před chybami typu přetečení pointeru?To záleží. Cíl toho jazyka je poskytovat bezpečnost a abstrakce bez většího overheadu (ideálně bez overheadu úplně), rozhodně nemá overhead, jaký mají třeba GC jazyky. Např. borrow-checker je záležitost statické analýzy, ten (sám o sobě) runtime overhead nemá žádný. Ale jinak například bounds-checking u datových struktur samozřejmě nějaký overhead má (nicméně ten bounds checking není povinný). Hlavně ale záleží, jak ten kód napíšeš (koneckonců, podobně jako v C/C++). Borrow-checker je sice bez overheadu sám o sobě, ale může tě nutit psát kód tak, že bude mít nějakou režii. Třeba ti nepovolí sdílet mutabilní referenci mezi vlákny, tak místo toho použiješ například reference-counted pointer + mutex, což má overhead. Typicky s tím overheadem ale můžeš něco udělat, když ti vadí. Např. bys mohl místo té reference použít raw pointer (což je jako pointer v C, reference borrow checker kontroluje, raw pointery ne) a k tomu použít
unsafe
, který je pro dereferenci raw pointeru potřeba a kde si celkově můžeš dělat co chceš. Anebo můžeš ten program navrhnout jinak a vyhnout se problému.
Podobně třeba když člověk píše nějaké zpracování v cyklech nebo iterátorech. Podle toho, jak to napíšeš, kompilátor je/není schopen vyoptimalizovat bounds checking například mimo cyklus.
Ten potenciál dosáhnout efektivity +/- jako C tam je...
Hezké na tom je, že tyto garance jsou bez runtime overheaduAno i ne
Vec
- uvnitř používá unsafe
a aby zachoval invarianty safe kódu, vkládá bounds-checking.
Ono v podstatě ani není možné tohle udělat bez overheadu (resp. něco takového je AFAIK možné jen v jazycích, které mají dependent types).
Kompilátor je schopen do značné míry tyhle kontroly optimalizovat, ale dokonalé to není, viz třeba tady.
Další věc je, například, že Rust vždy definuje sémantiku integer overflow, což je důležité i pro paměťovou bezpečnost (pro korektnost pointerové aritmetiky), nicméně toto může znamenat performance overhead už i na úrovni jazyka - kompilátor nemá tolik volné ruce oproti C, kde např. signed overflow je undefined. Viz tohle povídání. (To už jsme ale v kategorii, kde pokud potřebuješ takhle husté optimalizace, stejně si musíš věci pořešit sám, benchmarkovat, koukat do generovaného kódu, etc...)
Při sekvenčním přístupu (např. pomocí iterátorů) bounds checking není potřebné dělat a dá se zcela vyoptimalizovat pryč.No, to opět záleží na okolnostech a na tom, jak je ten iterátor napsaný. Když bude napsaný blbě, bude se muset při každým průchodu smičkou kontrolovat, jestli už seš na konci. Což třeba u toho vektoru není nutný, že, takže je potřeba, aby měl iterátor implementováno
ExactSizeIterator
nebo jak se to jmenuje...
Co se týká integer overflow, tak ten Rust pokud vím kontroluje jen v debug buildu, v release buildu se integer overflow nekontroluje, alespoň to tak donedávna bylo. Ale je možné, že to změnili, až tak moc novinky v Rustu nesleduju.Je to stále tak, ale ono nejde o tu kontrolu, jde tam o to, že i v release mode, i když to nevyhazuje paniku při přetečení, stále má ten signed overflow dobře definované chování (iwe. wrap-around, ie. není to undefined behavior), takže kompilátor například nemůže předpokládat, že to číslo bude vždy kladné nebo větší než nějaká konstanta fň, což může předpokládat kopmilátor C, kde signed overflow je UB. V Rustu se to dá řešit např. použitím unsigned místo signed, pokud to jde...
defer
nebo korutiny (ačkoli syntax mají jinou). Templaty jsou podobné jako v C++/D (ducktyping). Taková trochu všehochuť.
Zajímavý mi přijdou ty metaprogramovací fíčury (comptime
et al.), to vypadá hezky, ale moc jsem na to nekoukal dopodrobna...
Teď koukám na examply a ono to má jakési třídy. Tak to už fakt nevím, co by to mělo být za jazyk.Vidím tam struktury syntakticky dost podobný těm v Rustu. Nevidim žádnou vtable-like abstrakci, tj. interface nebo tak něco...
China has very stringent anti-money-laundering laws that make it difficult to send money into the country.Jinak by stačilo použít bitcoin/paypal/bankovní převody apod.