Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Andrew Kelley, softwarový vývojář žijící v New Yorku, by se rád naplno věnoval svému koníčku, tj. vývoji open source programovacího jazyka Zig (GitHub). Rozhodl se proto opustit své dobře placené místo v OkCupid a zkusit se živit pouze z příspěvků na Patreonu. Potřeboval by měsíčně 3 tisíc dolarů. Aktuálně má přislíbeno měsíčně 649 dolarů. Vyjde mu to?
Tiskni
Sdílej:
hrubá čistá superhrubá 65000 46900 122400 91300 65000 87100 48500 35500 65000(zaokrúhlené na celé stokoruny)
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam jaDoktorandi jsou povětšinou zaměstnanci univerzit a příjem univerzit AFAIK nepochází ryze ze státního rozpočtu, ale třeba i spolupráce se soukromým sektorem (u technických oborů obvzlášť).
Stejne tak, jako ty nechces jiste prispivat na mou peci.Plošná prevence je v důsledku efektivnější. Nejsem příznivcem ani epidemií, (nejen sociálních) důsledků nedostupnosti péče, potažmo bankrotů právě v případě potřeby péče.
Neni spravne, aby kazdy tricetilety student bydlici u rodicu mel narok na stejnou peci jakou mam ja - podnikatel odvadejici jako fyzicka osoba i prostrednictvim firem obrovske dane.Vzheldem k tomu, jak morálně pochybný je zdroj tvých příjmů (např. vyděračství, ke kterému jsi se tady před časem sám přiznal), pak má na tu péči spíš větší nárok Kolibáč než ty. Ty máš nárok na úplně jinou 'péči'
Ze zije v nejakych samotiskach u rodicu v podkroviNení mi jasný, v čem je problém, zejména od člověka, který prosazuje dědictví od předků.
chodi zarostlyTak u tohohle už vůbec nevim, v čem je problém
Hmm už se těším až půjde v rustu napsat kód pro MCUJá moc nevidím důvod, proč by to nešlo. Rust umí jít hodně lowlevel a je možné v něm psát bez použití dynamické alokace paměti..
unsafe
pro přístup k hardware, otázka ale je, jestli to pak má cenu a o kolik to je lepší oproti C. Typicky ten benefit je až když můžeš používat Rust idiomaticky...
Nicméně ono se to zlepšuje, podpora přibývá...
Já rust osobně neznám, tak se právě ptám. To nemá vyšší overhead než céčko, když poskytuje vyšší ochranu před chybami typu přetečení pointeru?To záleží. Cíl toho jazyka je poskytovat bezpečnost a abstrakce bez většího overheadu (ideálně bez overheadu úplně), rozhodně nemá overhead, jaký mají třeba GC jazyky. Např. borrow-checker je záležitost statické analýzy, ten (sám o sobě) runtime overhead nemá žádný. Ale jinak například bounds-checking u datových struktur samozřejmě nějaký overhead má (nicméně ten bounds checking není povinný). Hlavně ale záleží, jak ten kód napíšeš (koneckonců, podobně jako v C/C++). Borrow-checker je sice bez overheadu sám o sobě, ale může tě nutit psát kód tak, že bude mít nějakou režii. Třeba ti nepovolí sdílet mutabilní referenci mezi vlákny, tak místo toho použiješ například reference-counted pointer + mutex, což má overhead. Typicky s tím overheadem ale můžeš něco udělat, když ti vadí. Např. bys mohl místo té reference použít raw pointer (což je jako pointer v C, reference borrow checker kontroluje, raw pointery ne) a k tomu použít
unsafe
, který je pro dereferenci raw pointeru potřeba a kde si celkově můžeš dělat co chceš. Anebo můžeš ten program navrhnout jinak a vyhnout se problému.
Podobně třeba když člověk píše nějaké zpracování v cyklech nebo iterátorech. Podle toho, jak to napíšeš, kompilátor je/není schopen vyoptimalizovat bounds checking například mimo cyklus.
Ten potenciál dosáhnout efektivity +/- jako C tam je...
Hezké na tom je, že tyto garance jsou bez runtime overheaduAno i ne
Vec
- uvnitř používá unsafe
a aby zachoval invarianty safe kódu, vkládá bounds-checking.
Ono v podstatě ani není možné tohle udělat bez overheadu (resp. něco takového je AFAIK možné jen v jazycích, které mají dependent types).
Kompilátor je schopen do značné míry tyhle kontroly optimalizovat, ale dokonalé to není, viz třeba tady.
Další věc je, například, že Rust vždy definuje sémantiku integer overflow, což je důležité i pro paměťovou bezpečnost (pro korektnost pointerové aritmetiky), nicméně toto může znamenat performance overhead už i na úrovni jazyka - kompilátor nemá tolik volné ruce oproti C, kde např. signed overflow je undefined. Viz tohle povídání. (To už jsme ale v kategorii, kde pokud potřebuješ takhle husté optimalizace, stejně si musíš věci pořešit sám, benchmarkovat, koukat do generovaného kódu, etc...)
Při sekvenčním přístupu (např. pomocí iterátorů) bounds checking není potřebné dělat a dá se zcela vyoptimalizovat pryč.No, to opět záleží na okolnostech a na tom, jak je ten iterátor napsaný. Když bude napsaný blbě, bude se muset při každým průchodu smičkou kontrolovat, jestli už seš na konci. Což třeba u toho vektoru není nutný, že, takže je potřeba, aby měl iterátor implementováno
ExactSizeIterator
nebo jak se to jmenuje...
Co se týká integer overflow, tak ten Rust pokud vím kontroluje jen v debug buildu, v release buildu se integer overflow nekontroluje, alespoň to tak donedávna bylo. Ale je možné, že to změnili, až tak moc novinky v Rustu nesleduju.Je to stále tak, ale ono nejde o tu kontrolu, jde tam o to, že i v release mode, i když to nevyhazuje paniku při přetečení, stále má ten signed overflow dobře definované chování (iwe. wrap-around, ie. není to undefined behavior), takže kompilátor například nemůže předpokládat, že to číslo bude vždy kladné nebo větší než nějaká konstanta fň, což může předpokládat kopmilátor C, kde signed overflow je UB. V Rustu se to dá řešit např. použitím unsigned místo signed, pokud to jde...
defer
nebo korutiny (ačkoli syntax mají jinou). Templaty jsou podobné jako v C++/D (ducktyping). Taková trochu všehochuť.
Zajímavý mi přijdou ty metaprogramovací fíčury (comptime
et al.), to vypadá hezky, ale moc jsem na to nekoukal dopodrobna...
Teď koukám na examply a ono to má jakési třídy. Tak to už fakt nevím, co by to mělo být za jazyk.Vidím tam struktury syntakticky dost podobný těm v Rustu. Nevidim žádnou vtable-like abstrakci, tj. interface nebo tak něco...
China has very stringent anti-money-laundering laws that make it difficult to send money into the country.Jinak by stačilo použít bitcoin/paypal/bankovní převody apod.