Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.
Byla vydána nová verze 2.53.21 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Petici za povinné zveřejnění zdrojových kódů softwaru použitých ve veřejné správě lze podepsat na ePetice.
Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu linuxového telefonu Liberux NEXX s osmijádrovým procesorem Rockchip RK3588S, 32 GB LPDDR4x RAM a 6.34″ 2400×1080 OLED displejem. Cena telefonu je 1 310 eur.
Miro Hrončok vyhrál volby do Fedora Council. Mezi sedmi kandidáty, kteří se ucházeli o dvě křesla, nakonec získal nejvíce hlasů - 1089. Česká komunita má tak po delší době opět zástupce v nejvyšším orgánu Fedory.
Redox OS (Wikipedie), tj. mikrokernelový unixový operační systém naprogramovaný v programovacím jazyce Rust, nově podporuje X11 a GTK 3.
Dnes po celém světě startuje prodej herní konzole Nintendo Switch 2.
Vlákno bylo přesunuto do samostatné diskuse.
K vašemu povzdechu bych dodal, že HTTP/2 je už zoufale zastaralý. Dnes se všichni těší na světlé zítřky s HTTP/3.
Na původně jednoduchý protokol, který bylo snadné implementovat nebo psát jeho příkazy ručně v telnetu/socatu, se nabalují další a další věci a stává se z toho neskutečná obludnost. Dementní je na tom také to, že spousta věcí začala používat HTTP jako svůj transportní protokol, kvůli NATu a firewallům, takže se ty vrstvy akorát přeskládaly, aniž by to mělo nějaký reálný přínos. IT akorát řeší problém, který si samo vytvořilo.
Co by vlastně bylo špatného na to, kdyby webová aplikace mohla používat surové TCP/UDP/SCTP? Stačilo by akorát implementovat obdobu CORS (Cross-Origin Resource Sharing), aby nedocházelo k nechtěným spojením, ale to je víceméně všechno, co by ten standard/protokol musel řešit. Jinak by to zůstalo krásně jednoduché jako původní HTTP. Kdo by si chtěl posílat datagramy, tak by si je posílal.
Tady jde spíš o to, že spousta věcí, která se dřív řešila jinými protokoly, se předělala na HTTP – kdyby šlo z prohlížeče navazovat i ne-HTTP spojení, tak by se nic předělávat nemuselo.
Jednak WebSocket je rozšíření HTTP protokolu a jednak nejde až tak o to, podporovat jeden jiný protokol odlišný od původního textového HTTP. Jde o to, že by ses mohl připojit třeba k IMAPu nebo Jabber/XMPP serveru, aniž by se tato komunikace musela přebalovat do HTTP.
Nezavisle od protokolu potrebujes nieco ako identifikator ciela (URI), verziu protokolu, Host (kvoli CORS), obycajne aj nieco specificke pre uzivatela (Cookie). Niekomu sa hodi aj urcenie, co za klienta k nemu pristupuje, kedze kazdy klient ma inu implementaciu (User-Agent). A hura, vynasli sme mierne zjednoduseny HTTP protokol. Oplati sa to implementovat znovu?Pokud mám absolutní URI, tak nepotřebuji Host, ten je už součástí URI adresy. Namísto Cookie stačí jednoduché číslo jako identifikátor sezení. A to je celé. Číslo verze se do binárního protokolu vejde jako 2bajty třeba.
Mimochode: myslím, že už před hodně lety tu byl návrh serializace HTTP protokolu v ASN.1 resp. některé z jeho binárních forem. A ASN.1 je něco, co prohlížeče musí tak jako tak podporovat, protože se to používá v SSL/TLS (a na spoustě jiných míst, akorát o tom lidi většinou neví).
Tiskni
Sdílej: