Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Bývalý vývojář automobilky Tesla se po vypršení NDA podělil o své zážitky: Vytvořil jsem skript, který se pomocí SSH připojil na co nejvíce vozů a daný soubor smazal. Opatchovali jsme knihovnu OpenSSL, aby pracovala i s již neplatnými certifikáty. Bylo možné rootnout Teslu S s USB flash diskem a exploitem na GStreamer [Hacker News].
Tiskni
Sdílej:
Tak u našich automobilek je z toho dobrá panika.Tak horké to není, ale bude to změna. Navíc jsem měl pocit, že to spíše blokovali odbory a trochu [spolkové] vlády, výroba elektromotorů a celých trakcí je jednodušší a znamená zavírání motoráren.
Řeší to jednoduše: kupují si přívěsné vozíky a na nich si vezou dieselagregát, kterým to za jízdy dobíjí. Takový plug-in hybrid po čínsku.By mě zajímalo, jestli by se to vůbec u klasického elektromobilu stíhalo dobíjet. Kdyby se to zapojilo napřímo na motor, tak by to asi šlo, ale dobíjet?
ale zas, mame nejaky jiny dukaz, ze ten clovek bezne lze?sorry pedo guy, you really did ask for it Ale to bude taky propaganda ..
Když řekneš, že koupíš všechny akcie za 420 oni stojej 320 nebo kolik a vylítnou při tom o 25 %, a tvrdíš, že na to máš prachy jako šéf firmy, tak to je manipulování cenou, nic jinýho.Jako šéf firmy takhle ale manipuluje cenou pořád, při každém prohlášení. Není trestné jen zneužití?
Jako omlouvat si to vším možným, to asi jde jenom v rámci kultu Muska no...Musk určitě má okolo sebe kult, o tom žádná, proč by to mělo být něco špatného? Má ho kolem sebe i kdejaký politik, tak proč ne někdo kdo něco dokázal? Přijde mi že v těhle diskuzích o něm někdo vytáhne slovo „kult“ a má hned pocit, že automaticky vyhrál argument. Tak je kolem něj kult. No a? Proč je to špatně?
Jako šéf firmy takhle ale manipuluje cenou pořád, při každém prohlášení. Není trestné jen zneužití?No to, co šéf firmy v těchhle směrech může a nemůže je právě docela regulované. Tam neplatí (ne)pravidla youtubu a twitteru nebo "you can't arrest me if I prove your rules inconsistent!", i když by se to lidem co je odkojil internet asi líbilo. Jako neříkám, že ho zavřou, protože to se děje výjimečně a když někdo něco fakt posere, tak typicky dostane spíš symbolický zaucho/pokutu a tak (v USA). Ale nezákonný ty věci jsou, podle hodně lidí, co to hodnotili (kde logicky nemůžeš poslouchat jen nekritický fandy nebo lidi, co v tom maj peníze a sněj o vysokým zhodnocení). Asi taky dost závisí na tom, koho tím ten dotyčnej obere o peníze.
Ta míra absolutního amatérismu a skládání všemožných hoven na sebe zní přesně jako něco co bych čekal ve větší korporaci.Tesla je malý výrobce a náklady na vývoj auta jsou do značné míry stejné, bez ohledu na to jestli prodáte 100 tisíc nebo milion vozů. Pokud se navíc snažíte překopat všechno, náklady rostou exponenciálně a vyšší cena vozu jim to nezachrání. Řešení Tesly byla a je rezignace na zaběhnuté výrobní/vývojové procesy, které jsou často odvozeny od bolestných průšvihů minulosti a tak si je budou muset v nějaké formě zopakovat. Oni pouští na silnici auta ve stavu které by si jiné automobilky pustit nedovolily a v EU, na rozdíl od USA, by to nebylo legální.
Ta poslední verze čínského systému je náročnější než jsem si myslel (zde), jsem zvědav kde na to budou brát elektřinu. Vzhledem k tomu, že se jedná o už největší automobilový trh na světě, půjde o statisíce, nakonec miliony elektromobilů.Když jsem tak četl články Wagnera na Oslu, neměl jsem pocit, že by s tímhle měli mít dlouhodobý problém. Viz třeba; Nové reaktory III+ generace v provozu. Pokud si to dobře pamatuju, tak ročně otevírají tolik nových reaktorů, asi jako zbytek světa dohromady;
Koncem června došlo v Číně k zahájení štěpné řetězové reakce hned u dvou nových reaktorů III+ generace. Jedná se o evropský reaktor EPR firmy Framatom v elektrárně Tchaj-šan a reaktor AP1000 firmy Westinghouse v elektrárně San-men. Už v květnu se do provozu dostal i čínský reaktor III. generace ACPR-1000. V současné době tak už je v provozu šest typů reaktorů III. generace.
Já nevím, ale Tesly se normálně v EU prodávají a určitě nejsou nelegální :).Upravená verze a ještě jim to holandská RDW několikrát vrátila.
shitstormem jako teď procházíme my v IT s tou tunou CVE.Jak v které oblasti. Jedna věc je zabezpečení, že vás to nezabije z důvodu selhání kontroly a tam je situace dobrá. Druhá je že to nikdo nehackne a tady se má automobilový průmysl co učit. Jinak situace u SW v automobilovém je lepší než v IT, to už je dané tím že prodáváte HW se zárukou, třeba svolání aut je neskutečně drahé a z hlediska bezpečnosti regulované odvětví.
A nějak víc věřím Tesle, která má teď reálné zkušenosti z provozu.V čem má více zkušeností? GM či Nissan prodávají více elektromobilů a mají plno zkušeností ze standardních aut.
Jinak nějaké mašiny do automotive jsem kdysi dělal a některé historky nejsou ani smutné (spíš nebezpečné).Co to bylo?
auto je konzumní zboží a oni nejsou Jaguar či další luxusní značkyvs
tohle by automobilce bez kultovního charakteru neprošloTakže jsou, ne?
Stane se to nejspíš právě jednou a to na konci životního cyklu vozu. Otázka však zní, zda se ven stihneš dostat, když pod tebou začíná hořet hromada lithia.Teda, já možná působím jako zastánce Tesly, což bych rád zdůraznil že nejsem, ale celkově bych asi radši, aby podemnou hořela hromada lithia, kde jsou plameny konstrukcí odkloněné mimo, než hromada benzínu, který si teče jak se mu zachce.
Jak rychle to hoří a jestli stihnou lidi utéct nevímZ toho videa si jde docela udělat přehled. Jinak to má být uděláno tak, že baterie v sobě mají pro případ požáru záklopky, které způsobují že ten plamen jde záměrně stranou směrem od posádky ve voze (afaik z toho hoří snad plyn co nějak vzniká, proto to jde směřovat).
hasit Teslu je prý peklo: zde.Co je na tom peklo? V zásadě se to stačí hasit vodou a přerušit vedení elektřiny. Problémové je asi to opakované vzněcování, ale když se nad tím zamyslíš, tak to jen znamená, že ta baterie ve skutečnosti jde uhasit docela jednoduše tak, aby neshořela celá, pokud jí po nějakou dobu chladíš. Což třeba u benzínu nejde, tam když ti chytne nádrž, tak hrozí výbuch a kdyý to teče do volného prostoru, tak to vodou akorát rozstříkáš do okolí. Přijde mi, že lidi mají k elektromobilům víc předsudků, než je nutné. Ne že by to bylo úplně bezpečné, ale v porovnání s benzínem mi to přijde tak nějak nastejno. Tak nějak si představuji stejnou situaci když začínaly dnešní auta a benzín se kupoval v drogeriích a lékárnách, jak by si asi klepali lidi na hlavu, kdyby někdo říkal jak se hasí auto plné benzínu vůči koňskému spřežení. A že bude co pár kilometrů benzínka a gigantické rafinerie ropy distribuující vedlejší produkty do celého světa.
Přelézat dnešní vysoké sedačky, které mají ještě opěrky hlavy je mnohem obtížnější zvlášť pokud budete mít po nárazu např. zlomenou ruku, nohu nebo třeba žebra.Ty dveře se nedají otevřít jen pokud nejde elektřina. Což nevidím zřejmý důvod, proč by po nárazu nešla. Tím samozřejmě nechci říct, že je to ideální design, kdybych to vyráběl já, tak tam rozhodně dám nějaký čistě mechanický fallback a vůbec by mě ani nenapadlo to dělat čistě elektricky. Ale právě by mě zajímalo, jestli to fakt je problém, nebo to jako problém jen vypadá.
Kdybych teď dostal na výběr mezi 3 a S/X, tak beru určitě 3 :).Teď radši S/X než Model 3, i po dojmech z integrací věcí na kterým jsem pracoval (hint zde).
Zřejmě jste viděl jinou Teslu Model 3 než já. O kůži mi nejde, jako spíše o preciznost vnitřního zpracovaní a jeho životnost.Tak porad je to americke auto.
Zatím mi to přijde že objevují Ameriku a mají problémy s věcmi co jinde hladce fungují.Na druhou stranu v jiných oblastech jim hladce fungují věci, které jinde ještě neobjevili. Třeba distribuce aktualizací software do řídících jednotek.
Na druhou stranu v jiných oblastech jim hladce fungují věci, které jinde ještě neobjevili. Třeba distribuce aktualizací software do řídících jednotek.Over the Air (OTA) remote update je k dispozici již velmi dlouhou dobu u vývoje a verifikace prototypů, stejně jako online telemetrický sběr dat z aut přes mobilní sítě. To že se to sériové nenasazuje koncovým z má jiné důvody a nejspíše to souvisí s tím, že nezávislí dealeři/servisní centra by přišla o zdroj příjmů (zejména v USA) a levné vozy to prodražuje. Updaty Tesly nejsou rozhodně hladké a na diskuzních fórech jsou failed updates časté téma už roky a důvodem servisních zásahů.
Jinak zrovna u němců mi vždy přišly hrozně roztomilé výkresy.Němci patří k těm lepším, francouzské/britské/severoamerické automobilky jsou větší chaos a improvizace, s japonskými/korejskými se těžko komunikuje.
Většinou vypadalo jako práce propadajícího středoškoláka. Třeba díly pro Audi, kde si dali hroznou práci se specifikací kvality eloxovaného povrchu, ale nějak zapomněli zakreslit že ty 6mm díry mají mít toleranci 6H7…A nebo jejich copy-pasted requirements, kdy se požadavky z kamerových systémů dostávají do požadavků na short/long range radary a pak člověk traví týdny to rozplést.
ale nějak zapomněli zakreslit že ty 6mm díry mají mít toleranci 6H7…Chtit u der tolerance je zcela zjevne sexisticky a rasisticky pozadavek. Vase chovani jsem jiz ohlasil korporatnimu komisari pro diverzitu a toleranci...
i guess they're missing the part where i worked in firmware - we had a devops team in infotainment but i wasn't part of it.
Asi by bylo dobré poznamenat, že:Jo. Spousta toho o čem píše ovšem je specificky o infotainmentu. Například konkrétně ta citace, co v sobě obsahuje zprávička.i guess they're missing the part where i worked in firmware - we had a devops team in infotainment but i wasn't part of it.
a car that has a json parser implemented in bash 3 because <interpreted language> is dangerous in the car. there are some seriously magic shell scripts on that thing that probably 3 people in the company understand in full
man twitter is so dumb this isn't even news. big shock - a large company has some issues with development and some of the issues were lol bad but I guarantee you the technical issues i posted are long gone now bringing up hardware is always messy and with tight deadlines, poo poo happens, so to be real for a moment: in my opinion tesla is shipping good (model s/x) products, they are road safe and tested, there are growing pains, quality pains and such but nothing they can't fix. model 3 is another story, I hope they fix it honestly i started out really liking working there and I feel like my 8 years there had an impact and tesla to this day is still full of good folks doing the right thing. i know for a fact all the crap i worked on is probably gone by now as it should be - they are evolving. you'll notice they haven't had further incidents like the thing I posed earlier with the reboot loop, so at the very least rca's are paid attention. most of tesla's problems are self-imposed management style issues, they'll be forced to fix them at some point, one way or another, but that's up to the board
Nevim, proc bych mel pouzivat pocesteny verze, kdyz to stejne strejdo neni orginal.Třeba proto, že transkripce a transliterace do češtiny ma svůj standard zde, je legislativně zakotvena u úředních dokumentů a v souladu se spisovnou češtinou? Jaký smysl má protestovat proti Rusům používáním anglické transkripce místo české v českém jazyce? To nedává vůbec smysl.
Btw, dvojite vtipny je to - na "announced" ani pip, ale zkomolena rustina, ta neda spat Rad bych tenhle myslenkovej pochod pochopil, obzvlast, kdyz "announced" mohlo hitnout strunku jako prvni. (A jinak jo, fakt se bezne vyjadruju takhle, jako magor - pred rodicema se musim vyslovene snazit hledat cesky "alternativy"...).
Asi fakt ctu malo veci v cestine. Ono tyhle veci jsou na CZ serverech nejdriv o den-dva pozdeji, kdyz si tady toho ceho konkretniho nekdo vubec vsimne. A pak jeste situace zavisi na tom, odkud to ten jeden a pul autora pretahne - na Rootu se rozmohl takovy nesvar s Phoronixem, Lupa ma svoje Phoronixy; kde to na ceskych IT portalech je to jinak?
Tak je to studijní koncept, tedy ani prototyp, a pokud se k něčemu dokopají, bude to vypadat jinak. Základní parametry nejsou zlé - 0-100 km/h za šest sekund, dojezd 350 km.Afaik Musk snad prohlašoval, že jejich auta mají tak dobrou aerodynamiku právě kvůli dojezdu, kde to snad dá, pokud mi paměť dobře slouží, 20% dojezdu. Ten design žigulíka má imho aerodynamiku cihly a vůbec by jim neškodilo ten dojezd zvednout.
jeho idolPovažuji ho za zajímavého člověka. Neřekl bych ovšem, že je to můj idol. Za idol považuji v některých aspektech například Carmacka, Finneyho, Kaye, Engelbarta, Neumanna. Musk mi přijde zajímavý jinak a osobně s ním sdílím jen úplné minimum motivace. Například konkrétní technická rozhodnutí mi přijdou vysloveně špatná (slavné tlačení Windows například), auta mě skoro vůbec nezajímají (kdyby zítra Tesla shořela, tak si za měsíc ani nevzpomenu že existovala) a stěhovat milion lidí na Mars mi přijde vysloveně idiotské, i když zároveň vzrušující a zajímavé. Na druhou stranu si myslím, že Neuralink má potenciál změnit lidstvo víc než všechny jeho ostatní firmy dohromady a už jen kvůli tomu si zaslouží pozornost, když už kvůli ničemu jinému. Docela často a rád koukám na videa robotických linek a Tesla mi přijde otevřenější než jiné společnosti co se týče sdílení informací o problémech, které to přináší. Na VŠ jsem si kdysi zapsal programování robotů a docela mě to bavilo a na střední jsem taky studoval automatizaci, tak je to prostě něco, co je mi dlouhodobě blízké. Přijde zajímavé sledovat problémy výrobní linky Tesly, protože mě zajímá s čím vším se musí výrobci potýkat. Jinak pokud by měl někdo náladu, tak:
To se ptáš toho pravého, jeho idol Musk už má všechno dávno vymyšlené a kdo to nechápe, je dement.Bylo by fajn, kdybys mi přestal cpát slova do úst, nikde jsem nic takového nepsal. Navzdory tvému očekávání to nedělá dementa ze mě, ale z tebe.
To už se vymyslelo, kde se bude brát materiál na akumlátory a jak se to bude recyklovat?Tak zkus použít Occamovu břitvu. Fakt si myslíš, že by Tesla, (podnik, který kromě Muska vedou také akcionáři) ve spolupráci s Panasonicem, což je firma zaměstnávající 274 tisíc lidí, rozestavěla několik giga továren na výrobu baterií a nemyslela přitom na to kde budou brát materiál na akumulátory? Tedy že by neudělali ani základní rozpracování supply chainu? Jak moc se ti to zdá pravděpodobné? Jinak viz třeba: Lithium mine near Tesla Gigafactory plans to break ground as global shortage rears head Co se recyklace týče, tak například;
ve spolupráci s Panasonicem, což je firma zaměstnávající 274 tisíc lidí, rozestavěla několik giga továren na výrobu bateriíPodle posledních zpráv z toho Panasonic není až tak nadšený a z projektů v Číne couvá, v Nevadě asi investovat budou, otázka zní kolik. Hadám že pro ně bude nejdůležitější partner Toyota, ne Tesla.
Podle posledních zpráv z toho Panasonic není až tak nadšený a z projektů v Číne couvá, v Nevadě asi investovat budou, otázka zní kolik. Hadám že pro ně bude nejdůležitější partner Toyota, ne Tesla.To se týkalo solárních článků, ne?
Je to interface pro komunikaci mezi strojem a mozkem ... takže možná by se to dalo považovat za komunikační technologii. Ale pokud se ten projekt podaří, tak to spíš bude něco jako je dnes TCP/IP (nebo možná nějaký protokol bližší fyzické vrstvě) v rámci Internetu - nutný základ, samo o sobě ale k ničemu, musí se kolem toho postavit služby co to rozumně používají...Já bych to přirovnal spíš k grafickému interface vůči dálnopisu. Něco sice principielně podobného, ale o tolik efektivnějšího, že to změní celé paradigma.
To byly hlavne jedno az dvou-osy jednoduchy stroje/manipulatory, rizeny maximalne zasobnikovou C51-like nebo starsi masinou, ale taky castokrat proste relatko napojeny na spinaci na dojezdu, ktery pustilo dalsich par relatkovych deju dal.
Realny petiosy roboty a poradnejsi technologie se tam dostaly az s prichodem kapitalu a technologii, co pouziva VW - roboty Kuka, automaty vsemozny (za Siemense nikoho nevyhodi), pneumatika Festo. Predtim to bylo dost samodomo, masiny po domacku, linky po domacku - kdyz je vsechno vsech, tak to odmaka ten posledni pako, kteryho nejakym zazrakem jeste nevyhodili a muze potichu delat, co ho bavi. A po revoluci se tam hlavne chlastalo, takze moc pokroku nebylo, odkud jinak vzit.
Jeste kdyz jsem byl na praxi na montazi Oktavek v 2009, synchronizovala vsechny mozny chytrejsi systemy centralne, jako rizeni linky, jedna masinka, PLCcko se 486tkou. Ted je to tam rekl, rekl bych, metr od metru vystavka toho nejstarsiho z ~'96teho az nekde tesne pred neuralnima klasifikatorama v control loopech. Masivne se zavadi kamery na QA, pripravuje se centralni sber videi ohledne kazdyho auta do archivu + centralni vyhodnoceni kvality cely vyroby.
Realny petiosy roboty a poradnejsi technologie se tam dostaly az s prichodem kapitalu a technologii, co pouziva VW - roboty Kuka, automaty vsemozny (za Siemense nikoho nevyhodi), pneumatika Festo. Predtim to bylo dost samodomo, masiny po domacku, linky po domacku - kdyz je vsechno vsech, tak to odmaka ten posledni pako, kteryho nejakym zazrakem jeste nevyhodili a muze potichu delat, co ho bavi. A po revoluci se tam hlavne chlastalo, takze moc pokroku nebylo, odkud jinak vzit.To není tak úplně pravda. Např. Tesla Kolín (dnes TECO) už v 70. letech vyráběla PLC možnostmi v zásadě srovnatelná se západními v podobné kategorii. NC systémy s více než 3 osami a na svou dobu dosti hi-tech řízení technologických procesů (např. válcovny) se také vyskytovaly, i když samozřejmě vůbec ne v dnešním rozsahu, často to bylo řízeno něčím jako ADT řady 4000 a novější. V roce 1988 už se v místech, kde to řešilo klíčové technologické problémy, vyskytovaly 386 PC. Také záleželo na průmyslovém segmentu a konkrétní situaci, někde bylo toho chlastání a flákání víc, někde míň. Tehdejší "Automotive" taky nebyl největší hi-tech jako dnes, nejlepší technologie byly tam, kde je nešlo nahradit manuální prací - takže spíš těžké obráběcí a tvářecí stroje, energetika, chemická výroba.
Tehdejší "Automotive" taky nebyl největší hi-tech jako dnes, nejlepší technologie byly tam, kde je nešlo nahradit manuální prací - takže spíš těžké obráběcí a tvářecí stroje, energetika, chemická výroba.Jinymi slovy, socialisticky delnik byl levnejsi nez kapitalisticka automatizace a kybernetika...