Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »The H Open Source píše o zveřejnění vývojové verze GIMPu 2.7.1, která mimo jiné zahrnuje nové uživatelské rozhraní [zprávička]. GIMP přejde z rozhraní s více volně plovoucími okny na rozhraní, kde sice bude stále několik zobrazených oken, ta budou však ukotvena v okně hlavním, vedle editovaného obrázku. Aplikace půjde přepnout i zpět do původního rozhraní.
Tiskni
Sdílej:
GIMP přejde z rozhraní s více volně plovoucími okny na rozhraní, kde sice bude stále několik zobrazených oken, ta budou však ukotvena v okně hlavním, vedle editovaného obrázku. Aplikace půjde přepnout i zpět do původního rozhraní.Zde je typická ukázka špatného vedení "svobodného" softwaru. Vedení GIMPu podlehlo (dlouhodobému) tlaku nejrůznějších existencí a mění dle jejich rad svůj produkt. Naneštěstí jsou tito lidé vesměs ze skupiny, která se o daný produkt stejně nezajímá - nejsou to (ani potenciální) uživatelé GIMPu. Jedná se třeba o uživatele Photoshopu (ten typ, jak umí jen oříznout fotky, ale musí na to mít Photoshop), kteří neustále trousí poznámky směrem ke GIMPu s porovnáním obou programů. Slabé vedení GIMPu sice odolávalo (ne aktivně, spíš nebyli lidé na to, aby porážka byla v dřívějším čase, tj. neměl to kdo naprogramovat), ale nakonec povolilo... GIMP se mění. A kvůli komu? Kvůli uživatelům Photoshopu, kteří by si GIMP stejně ani nenainstalovali. Kvůli uživatelům Windows (kteří doplácejí na to, že jejich systém nepodporuje virtuální plochy). Tito stejně nejsou cílovou skupinou GIMPu. Biti budou kmenoví uživatelé GIMPu - typicky grafici používající unixové systémy. GIMP se mění, ale ne kvůli nim. Odvrhnout staré uživatele a nepřijmout nové. Povedlo se to už KDE a brzy se to povede GIMPu - gratulujeme. V citaci jsem zvýraznil jednu větu. GIMP nepřidal ke stávajícímu novou funkci. On vyměnil starou za novou a starou upozadil. Trend je jasný. Kdo GIMP poslední roky někdy zapnul, ten ví, že se nejedná jen o epizodu s počtem oken - ten trend je dlouhodobý a změn už proběhlo povícero. Když si někdo pod sebou řeže větev svého vlastního stromu, je mi to jedno. Jen mám strach, aby mi nespadl na hlavu. :(
... i když nejsem profi grafik, ale pomáhá mi s grafikou na web, úpravy screenshotů, prostě kdykoliv potřebuju něco s obrázky ...I takové uživatele jsem zahrnul mezi zmíněné "grafiky". Grafik nemusí být jen profesionál.
Konečně na liště s běžícími aplikacemi nebude u GIMPu deset "oken", to se mi zdá pozitivní.Tohle lze nastavit i bez režimu jednoho okna. Ale stejně si myslím, že by to nevadilo, pokud by člověk používal více virtuálních ploch.
A navíc pro staromilce nebo prostě lidi co se jim nechce nebo nemají čas se hned učit nové GUI je tu možnost nechat zatím věci postaru.Zrovna věc s okny lze nastavit (i když jsi sám řekl "zatím"). Ale jsou tu i jiné změny, které nastavit nelze - třeba umístění nabídek apod. A jde i o výchozí nastavení - proč se kmenoví uživatelé mají přizpůsobovat nějakým údajným novým uživatelům? Taky bych rád dodal, že nejsem nutně staromilec. Vítám jakoukoli pozitivní změnu.
Zkrátka, já bych se toho nebál.Já se toho bojím, protože jsem byl svědkem pohřbu již několika projektů. Samozřejmě je tím nejkřiklavějším KDE. Tam taky pořád říkali (a možná ještě říkají), že je možnost používat verzi 3.x... Jaká byla realita, to nebudu ani zmiňovat.
Tak to mi prosím řekněte kdy bylo KDE pohřbeno?
Aha, je zajímavé že někdo považuje druhé nejpoužívanější a nejmodernější prostředí za několik let mrtvé.
Ne, mluvíme o kde.
To jenom dinosauři absolutně nemají přehled o současné konkurenci, proto taky věčně obhajují svoje zastaralé koncepty tím, že v roce 1981 neměl MS-DOS multitasking, a Linux ho má, což dokazuje, že je Linux lepší než Windows.Ty mě chceš rozesmát, co? :). Pak se najdou tací dinosauři, co v diskuzi o Gimpu argumentujou MS-DOSem a fiktivními postavami s fiktivními hloupými argumenty, že Photoshop má dobře udělané UI a Gimp špatně.
Na příšerné uživatelské rozhraní GIMPu si stěžovalo víc než 90 procent lidí, co s ním kdy přišli do styku.Tohle prostě není pravda. Většina stěžovatelů stejně zpravidla dodává, že "GIMP Photoshop stejně nikdy nedožene" apod. Šlo tedy o stěžovatele, o jakých jsem mluvil - nejsou potenciálními uživateli GIMPu.
Jediná skupina lidí, která jeho straré rozhraní obhajuje, je malinká hrstka unixových dinosaurů, pro které jsou hrátky s desítkami oken a vitruálních ploch příjemným stimulem mozku a příležitostí, jak v diskusích ukázat, že na to intelektuálně mají.Tyhle sračky o dinosaurech jsem vídal po několik měsíců před volbami: cokoli starého je špatné, cokoli nového dobré. Nakonec se ukázalo, že ne-dinosauři spasou víc přesličly než kdokoli jiný. Ale nějaký důvod, proč jsou staré věci špatné - ten jsem se nikdy nedověděl. Mimochodem, Unix nebo unix-like systémy jsou taky pěkný dinosaurus, tak proč ho používáte, vy zpátečníku? Takhle se vám budou všichni smát.
A grafici se už dávno, v předminulé dekádě, shodli na tom, jakým způsobem se jim pracuje nejpohodlněji.Jak jste na to přišel? :) (Trošku mi to připomíná slavné "konsensy" "vědců" ohledně globálního oteplování, které byly buď vymyšlené, nebo je "dělal" jen jeden člověk apod.)
Grafici a lidé, pracující s grafikou. Ne nějací unixoví teoretici, kteří brblají jenom z principu, protože se jim hroutí jejich svět zastaralých GUI principů, ale jinak jim je GIMP a grafika u zadku. Ono spojení „unixoví grafici“, jejichž práva jsou tu prý pošlapávána, to je asi něco jako „cimbálová diskotéka“.Tohle jsou pěkné lži. Taky nechápu, proč by někdo měl být "unixový teoretik" jen proto, že nemá jednočlenné "grafické studio" (ještě je tento výraz populární? před lety ještě byl), ale chce si doma třeba jen upravovat nebo vytvářet obrázky na svůj web. Já sice chápu, že dost lidí si grafika představuje jako někoho homo se zelenými vlasy, "artovým" nebo dokonce "designovým" (kdo na tyhle výrazy chodí, to nevím) oblečením a macbookem v ruce s nalakovanými nehty, ale realita je trošku jinde - většina grafiků to nesplňuje.
Pomiňme teď to, že Mac OS X je, na rozdíl od Linuxu, UNIX.A vy mně budete říkat něco o teoreticích. :)))
Tohle prostě není pravda. Většina stěžovatelů stejně zpravidla dodává, že "GIMP Photoshop stejně nikdy nedožene" apod. Šlo tedy o stěžovatele, o jakých jsem mluvil - nejsou potenciálními uživateli GIMPu.Takže logický postup je: GIMP rezignuje na to, že by se zlepšil, smíří se s tím, že nikdy nebude dost dobrý, tudíž může klidně rezignovat i na to, aby zatraktivnil rozhraní pro případné nové zájemce, kteří by jej začali používat, kdyby se náhodnou zlepšil. Je to výborná strategie: zabít dvě mouchy jednou ranou. Nemusíme zlepšit program, a tím pádem nemusíme zlepšit ani GUI. To je pohodička. Teď už chápu, co myslíte tím správným vedením svobodného softwaru. Ty výsledky tomu taky odpovídají.
Tyhle sračky o dinosaurech jsem vídal po několik měsíců před volbami: cokoli starého je špatné, cokoli nového dobré. Nakonec se ukázalo, že ne-dinosauři spasou víc přesličly než kdokoli jiný.Cokoli ne. Jenom to špatné staré je špatné. A uživatelské rozhraní, které naprosté většině uživatelů nevyhovuje, je špatné. GIMP není program pro pár unixových staromilců, GIMP je multiplatformní program, velká část jeho uživatelů je i na Windows. GIMP už dávno není program pro uzavřenou komunitu unixových geeků. I proto se mění, s tím, jak se mění jeho uživatelská základna.
Ale nějaký důvod, proč jsou staré věci špatné - ten jsem se nikdy nedověděl.Protože se s tím většině lidí prostě dělá blbě.
Mimochodem, Unix nebo unix-like systémy jsou taky pěkný dinosaurus, tak proč ho používáte, vy zpátečníku? Takhle se vám budou všichni smát.Pozorný čtenář to pochopil z mého předchozího příspěvku, nepozorný, který nepochopil, se může smát. Pokud jsem napsal, že 11 let používám GIMP i přesto, že mi nevyhovuje, platí to pochopitelně i pro Unix-like systémy. To, že něco používám, neznamená, že o tom tvrdím, že je to dobré nebo pokrokové. Někdy člověk používá nebo dělá i něco, u čeho trpí. Protože nemá jinou možnost.
Jak jste na to přišel? :) (Trošku mi to připomíná slavné "konsensy" "vědců" ohledně globálního oteplování, které byly buď vymyšlené, nebo je "dělal" jen jeden člověk apod.)Počty uživatelů grafických programů mluví za vše. Grafické programy s GUI jiným než GIMP to naprosto jednoznačně válcují. Uživatelé si zvolili dávno.
Člověk si šoupne nástroje a další věci co nepotřebuje na jinou plochu a na obrázek samotnýAle já jsem nemluvil o téhle konkrétní vlastnosti, s tou bych se klidně smířil, s jedním monitorem nebo dvěma. To nikdy nemělo na použitelnost tak zásadní vliv. Mluvím celkově o rozhraní Gimpu z pohledu člověka, který si chce nakreslit pár věcí a nechce kvůli tomu číst knihu nebo nějaký rozsáhlý manuál. Poznámka, teď jsem si otevřel Gimp 2.6 a je to docela OK. Možná si ho po dlouhý době zase trochu vyzkouším :), i když jsem spíš na vektorovou grafiku když už. Fakt nejsem schopnej říct, v čem mi před časem Gimp tolik vadil, jenom si pamatuju, že to byla špatná zkušenost. Každopádně vidím zlepšení, ať se přidal single-window mode nebo ne.
# Pokud uživatel bude chtít používat vymoženosti "moderního WM 21. století", musí udělat dva kliky myši navíc.Jasně. Ale s voidem se bojíme, že víceokenní GUI ustoupí do pozadí, nebude udržováno a pak bude vyřazeno.
Ono spojení „unixoví grafici“, jejichž práva jsou tu prý pošlapávána, to je asi něco jako „cimbálová diskotéka“. Fiktivní pojem. (Pomiňme teď to, že Mac OS X je, na rozdíl od Linuxu, UNIX.)Ať to čtu, jak to čtu... přijde mi, že v tom máš akorát tak zmatek. Jestli chceš používat stereotyp suchého unixového programátora... jiní můžou použít stereotyp homosexuálního uživatele applu. Jistě, na obou stereotypech kousíček pravdy najdeš... ale vážně se tím chceš ohánět v diskuzi o UI Gimpu?
Sám Single-window mode také nemusím, ale pokud ho zkusím zapnout, tak… …když to bylo jako novinka, strašně jim to blbnulo. Po znovuspuštění byly v háji panely, které měl člověk nastaveny, takže to pořádně používat ani nešlo. …ale občas jsem to (v testovacím účtu) zkusil spustit. Pak v jedné verzi se to začalo chovat jinak – považoval jsem to za workaround – při ukončení GIMPu se všechny panely osamostatní a až poté se GIMP vypne. Po znovuspuštění se ale do single-window sám zpět nepřepne, je nutno ho ručně zapnout. No a funguje to tak stále i v git-verzi 2.7.2. Takže ne, že Aplikace půjde přepnout i zpět do původního rozhraní, ale Aplikace půjde přepnout i do single-window mode. Jinak tedy mně je úplně jedno, jak to bude fungovat defaultně, ale hlavně by si měl GIMP pamatovat režim, ve kterém byl před ukončením a opět ho při spuštění nastavit.GIMP přejde z rozhraní s více volně plovoucími okny na rozhraní, kde sice bude stále několik zobrazených oken, ta budou však ukotvena v okně hlavním, vedle editovaného obrázku. Aplikace půjde přepnout i zpět do původního rozhraní.Zde je typická ukázka špatného vedení "svobodného" softwaru.