GNOME Foundation má nového výkonného ředitele. Po deseti měsících skončil dočasný výkonný ředitel Richard Littauer. Vedení nadace převzal Steven Deobald.
Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Martin Owens, programátor z Bostonu, sestavil sadu doplňků pro GIMP, které mohou ulehčit například přechod z Photoshopu právě na GIMP. Doplňky netřeba instalovat, jedná se o zip archiv, který se pouze rozbalí do adresáře ~/.gimp-2.x. Sadu tvoří alternativní ikony a klávesové zkratky známé z Photoshopu a další dílčí úpravy uživatelského rozhraní GIMPu.
Tiskni
Sdílej:
a smysl samostatného Save a Copy... mi uniká, protože ho plně nahradí Save As...
To právě ne. Save a Copy znamená, že uložíš kopii, ale v okně Gimpu máš otevřený stále ten původní soubor – takže další editace a ukládání půjdou do něj. Zatímco u Save As pokračuješ v editaci pod novým názvem.
Pořád je lepší přijít o minutu než přijít o hodiny práce, když si uložíš obrázek v nějakém ne-plnohodnotném (pouze exportním) formátu.
Stačí, kdyby Gimp upozornil, že se neuloží vrstvy
Dost často otevřu v Gimpu JPG/PNG, udělám drobnou úpravu (ořez, změnu barevné hlouby ... cokoli co není specialitou XCF), exportuji (jako by to nemohlo být postaru) a chci zavřít, načež Gimp řve, že není uloženo.
Zrovna tenhle případ užití:
Alternativně by to mohlo vypadat takhle:
Někde tam to upozornění ale být musí, jinak by uživatel mohl přijít o data a to by ho sakra mrzelo – mnohem víc, než že musí odkliknout nějaký dialog.
Možná by tam mohla být funkce „Přepsat a zavřít“ – ale je to poměrně nebezpečné. Bylo by lepší, aby byla ve výchozím nastavení skrytá a pokročilý/informovaný uživatel si ji mohl v konfiguraci zapnout (lepší než se dívat na zástupy nespokojených uživatelů, kteří nadávají, jak jim ten zlý Gimp ztratil data).
V MyPaintu si zase vývojáři ušetřili práci opačným směrem – otevřu JPEG, přidám vrstvu, do ní něco nakreslím, dám Ctrl+S, zavřu – vše bez jediného varování, ale přišel jsem o data – mám obrázek zmršený několikanásobnou ztrátovou kompresí a všechny vrstvy splácnuté do jedné.
Krita se chová stejně, akorát po stisku Ctrl+S zobrazí dialog, kde můžu nastavit kompresi. Ale opět přijdu o případné vrstvy a další informace – a to bez varování.
S rozpoznáváním operací, které lze v tichosti zahodit a které už ne, si v těchto programech zatím nikdo práci nedal. Ono to úplně triviální není… Třeba jednou někdo takový patch pošle, ale do té doby mi přijde lepší zobrazit ten dialog „navíc“ než uživateli ztrácet data.
Maximálně by se dalo uvažovat o spojení Save a Copy a Export. Ale pokud by se to pak jmenovalo Save a Copy, tak by bylo nelogické, že v Save a Copy máš na výběr jinou množinu formátů než u Save (As)
Ale u samotného Save nebo Save As uživatel přece předpokládá, že si uloží plnohodnotný soubor včetně vrstev a všeho a může pokračovat v editaci. Jak by se podle tebe měl editor chovat, kdybych dal Save As např. GIF? Měla by se osekat barevná hloubka a měla by mi z editoru zmizet většina tlačítek, protože jejich použití pak nedává smysl? Nebo by se to mělo tvářit pořád stejně a ve chvíli, kdy uložím soubor, zavřu editor, přijdu o spoustu informací – a při dalším otevření téhož souboru se budu sakra divit, kam to všechno zmizelo?
a preto si myslím, že mali použiť mierne iný názov, aby bolo zrejmé, že to ukladá kompletný stav dokumentuTo je ale uplne nepochopeni. Ta editacni metadata Gimpu (vrstvy, objekty, masky, …) prece nemuze ulozit pod mierne inym nazvom, protoze v tech bitmapovych formatech jako PNG neni kam ! Proto je _nutne_ pouzivat vlastni format.
Obávám se že ne. Vývojáři se prostě rozhodli, že budou zcela ignorovat, kdo jsou jejich uživatelé a k čemu a jak drtivá většina z nich GIMP používá, a vnutí jim násilím svou filosofii. Samozřejmě že to nedopadne tak, že by uživatelé používající GIMP k úpravám fotek přešli na model "pracuji na projektu, který průběžně ukládám v XCF a na konci (možná) jako bonus udělám export do něčeho jiného", kterým se vývojáři ohánějí, ale aspoň jim znepříjemní život. Uživatelé se se skřípěním naučí, že jednou z libůstek tohoto programu je to, že místo Save se používá Export a vývojáři budou mít dobrý pocit, jak jejich "logika" zvítězila nad realitou.
Musím říct, že bych vývojářům GIMPu docela přál, aby se našel někdo, kdo si udělá analýzu, kdo GIMP používá, k čemu, jak a proč, a pak založil fork, který tohle vezme na vědomí a místo dělání naschválů pod praporem jakési bláznivé vize vyjde vstříc skutečným uživatelům, jejich potřebám a přáním…
Samozřejmě že to nedopadne tak, že by uživatelé používající GIMP k úpravám fotek přešli na model "pracuji na projektu, který průběžně ukládám v XCF a na konci (možná) jako bonus udělám export do něčeho jiného"
Jistě, uživatel si třeba může stáhnout z foťáku JPEG a pak na tom začít „pracovat“ – jeden den si to otevře, ořízne, uloží jako JPEG, druhý den si to otevře, aplikuje nějaký filtr, uloží jako JPEG, třetí den si to otevře, domaluje někomu kníry nebo brýle, uloží jako JPEG, čtvrtý den si to otevře, něco vyretušuje, udělá modřejší oblohu, uloží jako JPEG… sedmý den už je obrázek opakovanou JPEG kompresí citelně zmrvený, uživatel ho vystavuje na web nebo posílá na tiskárnu a chlubí se, že to udělal v Gimpu.
Tohle je styl práce hodný nemocného člověka. Vůbec se nedivím, že ho ten SW nepodporuje1 a snaží se místo toho uživatelům ukázat lepší cestu.
[1] což neznamená, že by ho neumožňoval
Tohle je styl práce hodný nemocného člověka.
No a co? Uživatel má plné právo být blbcem a žádný program mu nikdy nedokáže stoprocentně zabránit v tom, aby dělal hlouposti. Když bude tentýž uživatel sice pracovat s "XCF projektem", ale střídavě bude obrázek zmenšovat na 640x480 a zvětšovat na původní velikost a prokládat to různými "vylepšujícími" filtry, bude kvalita degradovat úplně stejně a GIMP nehne prstem, aby mu v tom zabránil. V jednom konkrétním případě se o to ovšem snaží, ale tak nešťastně, že to přidělává práci i těm uživatelům, kteří dobře vědí, co dělají a proč.
Ony tyhle snahy psát software tak, že místo toho, aby uživatelům pomáhal efektivně pracovat, se snaží uživatele vychovávat ve jménu vyšších idejí svých autorů, většinou dopadají dost smutně.
Photoshop už jsem dlouho nepoužíval, ale důležitější otázka mi přijde: umí Gimp všechno, co potřebuji?
Stačí jakýkoliv 100mb tiff třeba pro CTP a GIMP spadne.
Dá sa to identifikavať tak, že si na seba začneš prikladať oceľové predmety a budú na tebe držaťAle mne maminka rikala ze je to normalni ....
mmap(NULL, 67108864, PROT_NONE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS|MAP_NORESERVE, -1, 0) = -1 ENOMEM (Cannot allocate memory) mmap(NULL, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = -1 ENOMEM (Cannot allocate memory) brk(0) = 0x7fcedd182000 brk(0x7fcedd1a3000) = 0x7fcedd182000Zachazi s mmap() jak cuncata ....
No, už jsem v něm pákrát otevíral do několika vrstev několik TIFF souborů, které měly každý kolem 1 GB, přičemž GIMP držel (i když teda práce s tím byla celkem utrpení, jenže víc než 8 GB RAM do počítače nedostanu…)Stačí jakýkoliv 100mb tiff třeba pro CTP a GIMP spadne.