abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | Bezpečnostní upozornění

    V dokumentově orientované databázi MongoDB byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická bezpečností chyba CVE-2025-14847 aneb MongoBleed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:11 | IT novinky

    Při úklidu na Utažské univerzitě se ve skladovacích prostorách náhodou podařilo nalézt magnetickou pásku s kopií Unixu V4. Páska byla zaslána do počítačového muzea, kde se z pásky úspěšně podařilo extrahovat data a Unix spustit. Je to patrně jediný známý dochovaný exemplář tohoto 52 let starého Unixu, prvního vůbec programovaného v jazyce C.

    🇨🇽 | Komentářů: 1
    včera 15:55 | Komunita

    FFmpeg nechal kvůli porušení autorských práv odstranit z GitHubu jeden z repozitářů patřících čínské technologické firmě Rockchip. Důvodem bylo porušení LGPL ze strany Rockchipu. Rockchip byl FFmpegem na porušování LGPL upozorněn již téměř před dvěma roky.

    🇨🇽 | Komentářů: 6
    včera 15:44 | Zajímavý software

    K dispozici je nový CLI nástroj witr sloužící k analýze běžících procesů. Název je zkratkou slov why-is-this-running, 'proč tohle běží'. Klade si za cíl v 'jediném, lidsky čitelném, výstupu vysvětlit odkud daný spuštěný proces pochází, jak byl spuštěn a jaký řetězec systémů je zodpovědný za to, že tento proces právě teď běží'. Witr je napsán v jazyce Go.

    🇨🇽 | Komentářů: 1
    včera 15:33 | Zajímavý software

    Yazi je správce souborů běžící v terminálu. Napsán je v programovacím jazyce Rust. Podporuje asynchronní I/O operace. Vydán byl v nové verzi 25.12.29. Instalovat jej lze také ze Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.12. 18:44 | Komunita

    Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.12. 13:22 | Zajímavý software

    Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.

    🇨🇽 | Komentářů: 7
    26.12. 13:11 | Nová verze

    XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).

    🇨🇽 | Komentářů: 0
    26.12. 03:33 | Nová verze

    Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.12. 14:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (34%)
     (1%)
     (23%)
     (1%)
     (1%)
     (1%)
     (11%)
     (12%)
     (16%)
    Celkem 179 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 24.12. 15:29
    Rozcestník

    GitLab změní výchozí větev z master na main

    GitLab na svém blogu oznámil, že u nových projektů změní název výchozí větve z master na main. Stane se tak v květnu s verzí 14.0.

    11.3.2021 18:33 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Ruža Becelin avatar 11.3.2021 21:33 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Pokud to pujde zmenit na neco vlastniho (coz podle nich pujde), nemam s tim problem, i kdyz se to vychozi bude jmenovat 'main', 'default', nebo 'abrakadabra'...
    12.3.2021 01:23 Kombajn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Vidím, že úspěšně pokračují v budování newspeaku. Ingsoc by na ně byla hrdá.
    12.3.2021 05:09 666
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    :-D
    12.3.2021 10:26 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Smutné. Ale GitLab je stejně bloatware. Lepší je SourceHut. Nebo si člověk může provozovat čistý Git nebo jiný VCS a nastavit si vše podle svého bez ohledu na nějaké zbytečné trotly, kteří mají potřebu cpát politiku do všeho včetně programování.
    Max avatar 12.3.2021 14:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Zřejmě nepochopení, co všechno Gitlab umí a k čemu všemu slouží.
    Já k němu měl ze začátku lehký odpor jakožto k molochu, ale po naladění a odzkoušení si upgradů, servisních úkonů apod. musím konstatovat, že je to asi opravdu best náhrada githubu pro on-premise.
    Čistý git, nebo s nějakou lehčí nástavbou, je samozřejmě super (osobně provozuji také), ale pořád to je jen čistý git. Gitlab nabízí wiki, CI/CD, schvalování mergů, napojení na x dalších systémů, možnost ovgěřovat se z x dalších systémů účtem z gitlabu a dalších hafec věcí, viz jejich matrix fcí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Josef Kufner avatar 12.3.2021 17:47 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, Gitlab je fajn, ale moloch je to děsný. Škoda, že Gitea nemá CI/CD už v základu. Pro spoustu použití by to bylo zcela dostačující.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    12.3.2021 18:46 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Ony by se možná daly i přepoužít Gitlab CI runnery :)
    skunkOS avatar 12.3.2021 18:48 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Gitea + Jenkins
    http://martinrotter.github.io
    Max avatar 12.3.2021 19:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, ptali jsme se společnosti, co se zabývá vývoj a návrhem větších řešení. Pořád tlačili Jiru a vše od Atlassianu. Od všech jsem všude četl a slyšel, jak je Jira šíleně pomalá a cloudová varianta už tuplovaně. A nedávno dokonce oznámili, že zařezávají on-premise řešení a budou asi cloud only.
    Každopádně to už moc kecám mimo, jeden z mých dotazů bylo, proč u CI/CD né Jenkins. Odpovědi byly samé neurčité, něco jako "to už jsme dlouho nikde neviděli", "to jsou staré technologie", "od toho jsme přešli, protože tohle je lepší" atd. Každopádně žádný real důvod nevyšel ven.

    Moc jsem potom nepátral, ale nedávno mi kamarád nalinkoval zajímavé video: Kafemlejnek TV 58. - CI/CD v GitLab (link na čas, kde mluví o Jenkinsu). Musím říci, že argumenty, proč né Jenkins, proč Gitlab CI/CD atd. byly už přesvědčivější, než ty nicneříkající slova té firmy, co naopak tlačila Atlassian.
    Takže možná opravdu je v dnešní době Jenkins návrhem a řešením out of date a Gitlab s jeho CI/CD vede.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Josef Kufner avatar 13.3.2021 00:01 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins je zrovna docela ošklivá věc a integrace prakticky žádná. Gitlab CI je plně integrované a má konfiguraci verzovanou jako součást zdrojáků.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    13.3.2021 01:07 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins X vypadá docela slušně, zvlášť Tekton se mi líbí :)
    cezz avatar 15.3.2021 11:46 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins a Jenkins X som mal tu cest spravovat a dufam, ze to uz nikdy viac neuvidim.

    Ono ten novy "moderny" interface vyzera super, kym clovek nepotrebuje nieco co ten interface este nedokaze a potom sa razom ocitne v UI z 90-tych rokov.

    Samotny system Jenkinsfiles funguje relativne dobre (ak si clovek dokaze vynutit, ze tam ludia zaroven nebudu vytvarat joby v tom povodnom interface) ale len do tej doby nez zacne pouzivat nejake integracie. Jenkins sa prakticky neda pouzit bez desiatok pluginov, ktore maju kazdy svoje muchy a zavislosti.

    A ono sa to tvari ze to funguje vyborne, ale len do tej doby nez pride cas aktualizovat, vtedy sa vzdy nieco rozbije - ak ma vobec clovek stastie ze cela aktualizacia sa nezasekne na nejakom plugin dependency hell. Nemyslim, ze som niekedy videl Jenkins ktory by nemal niekolko pluginov v starej verzii s desiatkami bezpecnostnych dier. Ale vseobecne ignorujuc problemy s aktualizaciami sme sa obcas ocitli v situacii kedy dva pluginy proste nedokazali byt nainstalovane zaroven vo verzii aku sme potrebovali.

    V ramci toho ze CI system ma casto opravnenia na produkcny deployment, uz samotne problemy s aktualizaciami su podla mna showstopper pre nasadenie Jenkinsu. Ale celkovo udrziavanie toho systemu pri zivote je problematicke. Ak niekto tvrdi, ze oni nasadili Jenkins a je to bez problemov, tak vsadim tazke prachy na to ze je to bud roky neaktualizovana instalacia, alebo je za tym admin ktory rano vstava s depresiou, lebo vie ze ho caka zas nejake dependency hell alebo aktualizovany plugin ktory zmenil sposob akym funguje a polovica pipelines je teraz rozbita.

    Inak hovorim o instalacii Jenkinsu, kedy sme mali samotny Jenkins v Kubernetes a jednotlive joby bezali ako Pod-y. Bolo to urobene takym systemom ze v Jenkinse sme drzali co najmenej informacii a prakticky sme ho vedeli komplet vymazat a nanovo nasadit za 5 minut. Mali sme firemny standard ako pisat Jenkinsfiles a internu kniznicu ktora umoznovala developerom napisat jeden riadok v Jenkinsfile. Cize obmedzovali sme variabilitu aj na tejto strane. Napriek tomu to bolo utrpenie udrziavat pri zivote.

    Pre porovnanie taky Gitlab sme mohli v podstate nechat automaticky aktualizovat v nedelu vecer a v pondelok sme sa bez problemov zobudili s novou verziou. Uplne minimum problemov.
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    mirec avatar 13.3.2021 10:15 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main

    Gitlab je moloch aj s celým jeho js bordelom. Ja si napríklad gitlab hostujem na vpsfree. RAM je tam obmedzená na 4GB. Tak som minule toho molocha išiel aktualizovať. Tak si pekne vypnem všetky služby, mám 3.9 GB voľnej RAM, čo by sa tak mohlo len pokaziť? Beží beží update - bum chyba pri vytváraní statických súborov. Po 3 hodinách babrania sa kým som konečne vyradil blbú kompresiu javascriptu som mal funkčný gitlab. Teda "funkčný", pretože bez kompresie a minimalizácie má js stovky MB a niekedy keď som na mizernej linke sa web načítava hodiny. HODINY! Jednoducho moloch. Ďalšie hodiny sratia sa s webpackom a milion OOM kým som bol schopný skresať veľkosť jedného blbého javascriptu na pár MB.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Max avatar 13.3.2021 11:31 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Otázkou je, co vše ti v rámci něj běží. Ten all-in-one package obsahuje spoustu služeb, které možná zřejmě nepotřebuješ. Třeba dost náročný je tam Prometheus, který standardně běží. Pak je otázka, zda ti tam neběží další věci jako Mattermost apod.
    Já Gitlab provozuji a přijde mi svižný, dělal jsem i upgrade rok starýho Gitlabu dle best practicles po krůčkách (po verzích) a včetně migrace postgresu na novější jsem to měl fakt rychle a naprosto bez problémů. Jak jsem na ten all-in-one ze začátku nadával, tak jsem si ho začal chválit.
    Pravdou ale je, že mu dopřávám asi 12GB ram (sežráno má 4,4GB) + 4x core. A samozřejmě to není nasazení pro one man show, ale zatím pro team cca 20 lidí.
    Kdybych měl mít repo jen pro sebe, tak bych jel čistý git. Když potřebuji něco alá github na on-premise, tak je jasné, že to nebude nějaké režie mít. Na druhou stranu, pokud mám porovnat režie Gitlabu s jinými řešeními (třeba i jinými z jiných oborů, co mají něco postaveno třeba na jave apod), tak mi přijde Gitlab naopak celkem nenáročný na to, co umí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    mirec avatar 13.3.2021 13:11 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main

    Nebežalo tam v tom momente nič okrem initu, bashu a migrácie. Nič viac. Databázu som dal dole hneď, keď boli databázové migrácie dokončené, aby som ušetril každý kB. A tiež to nie je nasadenie pre one man show. Je to nepríjemné, keď síce mám dosť silné železo na beh, ak to človek trochu zoptimalizuje (puma napr. beží ako single proces, sidekiq s redukovaným počtom procesov ...), ale kvôli blbému webpacku a šialeným frontend developerom to človek nzaktualizuje.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    13.3.2021 13:41 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Dakujem za toto varovanie. Mame nejaky stary gitlab (nainstalovany z balikov v Debiane) na serveri, kde je 3GB RAM a bezia tam este dalsie veci. Takze mozem ocakavat, ze upgrade bude nemozny a musim sa toho nejako zbavit...
    skunkOS avatar 22.3.2021 08:54 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Už sem to i reportoval. Gitlab neustále bobtná. Prakticky každý upgrade je ten deb balíček cca o 10 - 100 MB větší. Pár let zpátky měl gitlab-ce cca 300 MB, teď má poslední verze 880 MB!!!

    Je to šílenost. Jestli to takhle půjde dál, tak adios amigos a přejdeme na Giteu nebo Github.
    http://martinrotter.github.io
    Josef Kufner avatar 22.3.2021 12:27 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Kdyby Gitea integrovala CI jako to udělal kdysi dávno Gitlab, tak by to stálo za zvážení.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    12.3.2021 10:35 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, se starsi verzi gitu to bude radost a googleni. :-D
    12.3.2021 20:02 xvb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Na tohle rychle vznikne dost relevantního stack overflow.
    12.3.2021 17:25 ASDFSAD
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    nj, uz se z tama stehuju. bohuzel se tahle negrofilni rakovina dost siri. az se objevi hitler 2.0 tak se pak sjw budou divit jakto a proc se tak stalo a hruuuuza.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.