Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
Siddhesh Poyarekar z Red Hatu opravuje v Glibc hodnotu čísla dva. Původní hodnota byla zavedena v commitu 99136f8
Tiskni
Sdílej:
Pssst, pavlix si kod glibc dokonce tiskne!
Já si do toho píšu a kreslím, abych pochopil, co to dělá.To delam nekdy take, posledni zachrana, zejmena u kodu s hodne intrinsics nebo v asm, tisknu to i barevne se syntax highlighting na A2. Nicmene se pak pod vlivem zelene propagandy citim jako skudce nasi planety.
send_dg()
mnou hluboce otřáslo. Na druhou stranu jsem si pak řekl, že není proč se bát jádra, protože nic horšího mne tam potkat nemůže. :-)
Jen obvykle nedělám s ASM a velkýma věcma, takže se vejdu na pár A4...Mám přístup k plottru který dovede tisknout na roli papíru širokou skoro metr a na délku dovede údajně vytisknout až 15m (ještě jesem to nezkoušel), takže až s Assemblerem dělat budeš, stačí se ozvat. Mě přišel vždycky vim pohodlnější, ale prosti gustu…
dokonce například standard předepisuje, že u rekursivní funkce musí mít vlastní adresu v každé úrovni té funkceNo to bych se divil, kdyby static proměnná musela mít vlastní adresu v každé úrovni funkce :). A nic jiného tou statickou konstantou podle mě myslet nemohl, nehledě na to, že může být stejně dobře definována globální static const.
On má ale pravduNemá. Proměnná typu static se nevyrábí pro každé volání funkce zvlášť.
když udělám v C static const int whatever, tak někde kompilátor vyrobí kus paměti a dá tam tu hodnotu a v textu programu bude odkaz na tu proměnnou v paměti.To ovšem nikdo nepopírá, že.
Nemá. Proměnná typu static se nevyrábí pro každé volání funkce zvlášť.Presne tak. Taky jsem na to ziral. Vytvori jen jednu globalni promennou, ktera je viditelna ve scope funkce.
nehledě na to, že může být stejně dobře definována globální static const.To ma nevyhodu v tom, ze vam sebere pamet. Pokud mate #define JEDNA 1, tak se nemusi vytvaret promenna s hodnotou 1. Napriklad proto, ze se vsude podari tu jednicku nacpat primo do instrukce. Dalsi nevyhoda const promennych je v tom, ze const rika pouze to, ze se nemeni pri behu, ale mohou se zmenit pri linkovani. Takze v dobe prekladu jejich hodnota neni znama a nejdou pouzit tam, kde je potreba konstatni vyraz.
To ma nevyhodu v tom, ze vam sebere pamet. Pokud mate #define JEDNA 1, tak se nemusi vytvaret promenna s hodnotou 1.Někdy potřebuješ předávat pointer, typicky u stringů (ačkoli string literal by fungoval samozřejmě taky) nebo nějakých těch struktur, polí,... Takže záleží na tom, co zrovna potřebuješ.
Dalsi nevyhoda const promennych je v tom, ze const rika pouze to, ze se nemeni pri behu, ale mohou se zmenit pri linkovani. Takze v dobe prekladu jejich hodnota neni znama a nejdou pouzit tam, kde je potreba konstatni vyraz.Jak by se mohla proměnná změnit při linkování? Tím "konstatním výrazem" zřejmě myslíš literál.
static const int hodnota = 5; int func1() { return hodnota; } int func2() { return hodnota + 5; }Vygenerovaný kód (g++ -c):
00000000 <_Z5func1v>: 0: b8 05 00 00 00 mov $0x5,%eax 5: c3 ret 00000010 <_Z5func2v>: 10: b8 0a 00 00 00 mov $0xa,%eax 15: c3 ret
Mate pravdu, nicmene dukaz kompilatorem je take blbostNejvetsi blbost ale je ten test udelat kompilatorem jineho jazyka, nez o kterem se bavime..
Vygenerovaný kód (g++ -c):Uvedomujete si, ze zrovna v pripade klicoveho slova const se C odlisuje od C++? V C++ je povoleno promennou nevytvorit. V C se vytvorit musi.
V C se vytvorit musi.Nemusi, a vetsinou se to nedela, pokud to neni volatile. Ze ISO C standardu (6.7.3 Type qualifiers):
The implementation may place a const object that is not volatile in a read-only region of storage. Moreover, the implementation need not allocate storage for such an object if its address is never used.Smichal jste plno veci dohromady. Linkage - je otazka static/extern (storage class), nikoliv const. Jediny rozdil je v tom, ze v C ma const u globalni promenne explicitne external linkage, v C++ internal linkage. Z toho vyplyva, ze "static const" muze byt vyhozen i v C.
Dokaze nekdo vysvetlit, proc to teda vyhodil, kdyz by to za nej stejne udelal kompilator?Nechapu na co se ptate. On udelal typo v jednom define v C. Jinak, to jsem popsal nahore, dela kazdy trochu slusny kompilator.
#define NS_RESULT_METODAA_FCEX_OK 0L
#define NS_RESULT_METODAA_FCEX_FAIL 1L
...
No pokud vim, tak const v C++ proste jen rika ze dana promenna je konstanta. Ale pres jeji adresu v pameti ji stejne muzes zmenit. Napriklad v jazyce D existuje jak const tak slovo immutable, kde const se chova tak jak v C++ a immutable zajistuje ze ta konstonta je opravdu konstanta, pripadne se da pouzit enum
JJ dokonce si myslim, ze by to meli zakzat :).
Kde vidite pretypovani reference ceckovskym zpusobem?Tedy: (a) na ceckovske pretypovani jsem se vubec neptal, to je naprosto ocividne, ptal jsem se na pretypovani reference. (b) Muzes sice argumentovat tim, ze reference nemusi vzdy znamenat referencni promennou, ale priklad byl v C++, a tak s tim standard nepracuje, a pokud se zacne pouzivat nejednoznacna terminologie, vysledkem bude binec. C++ se snazi rozlisovat referenced type, address of, reference object, function reference, lvalue reference, rvalue reference, non-reference etc., referenci v ramci standardu (forward reference) nebo puvodnim vyznamu odkazovat; nicmene reference je deklarovana svou syntaxi e.g. "T&". V danem pripade "&a" unarni operator & vraci pointer na "a", ktery je pretypovan na jiny typ. Ty ten pointer muzes to nazyvat reference, casto se to dela, ale pak jsme na dobre ceste do onoho bince, zejmena pokud se zacnou takhle volne pouzivat i dalsi terminy. Pres referenci by to nezmenil a navic tady se to da urcite pohodove resit pres volatile:
void printIntByRef(const volatile int & value) { std::cout << value << std::endl; } const volatile int a = 5;TGIF.
Tedy: (a) na ceckovske pretypovani jsem se vubec neptalTo z té věty rozhodně není jasné.
a tak s tim standard nepracuje, a pokud se zacne pouzivat nejednoznacna terminologie, vysledkem bude binec.Binec v tom už je, s tím se těžko něco udělá. A C++ je binec už z definice.
To z té věty rozhodně není jasné.Ale je
Binec v tom už je, s tím se těžko něco udělá.Ve smyslu popsanem v predchozim prispevku ano.
A C++ je binec už z definice.C++ ma sve gotchas, ale binec z definice to neni.
odnaučil vidět OOP optikou C++ a začal jsme ho vnímat normálně.Chapu, to je/byl hlavne problem ucebnic, zejmena starsich, to byl skutecne des a hruza. Mame graficky objekt, od nej odvodime objekt kolecko, ctverecek a cara, a podobne hruzy, za to C++ nemuze. Pro me je treba dedicnost, krome interfacu, mene zajimava cast C++.
Omlouvam se,To zas neni nutne
JJ presne tak
pripadne se da pouzit enumEnum je afaik čistý syntactic sugar, to je stejný jako makro...
const int asize = 10;
int a[asize];
int main()
{
return 0;
}