abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (24%)
     (10%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (7%)
    Celkem 41 hlasů
     Komentářů: 4, poslední včera 22:41
    Rozcestník

    GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33

    MojeFedora.cz informuje, že FESCo schválilo návrh, aby se jako výchozí editor v terminálu od Fedory 33 používalo GNU nano. Fedora doteď žádný výchozí editor pro terminál nastavený neměla a nechávala to na jednotlivých programech. Ty často používané, jako třeba git, ale ve výchozím stavu používaly editor vi, který autor návrhu nepovažuje za příliš intuitivní.

    14.7.2020 16:22 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.7.2020 16:48 panda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    První rozumné rozhodnutí od Fedory po dlouhé době.
    14.7.2020 17:02 vim master
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Opak je pravdou. Nano nesnáším. A to, že není vim v základu považuji za největší chybu.
    14.7.2020 17:33 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ja v tom vidím dve rozhodnutia:

    1. nejaký východzí editor

    2. že ním bude nano

    O 2 sa dá diskutovať, 1 je asi dobre, nie?
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    14.7.2020 17:58 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Kdybyste věděl, jaký editor mohl být v základu Fedory 28 :)
    14.7.2020 20:13 Andrej | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    t602?
    Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology. --Larry Niven
    14.7.2020 20:25 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ne. Něco unixovitějšího a s kratším názvem.
    15.7.2020 14:59 ed
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    ed?
    15.7.2020 20:06 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Získáváte bludišťáka.
    15.7.2020 08:16 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Výhoda je, že více lidí nesnáší vi než nano. ;) Takže síla většiny tento bezpochyby výborný editor konečně odstranila z hlavní koleje. Nikdo nikomu nezakazuje si vi nastavit hned jako výchozí. ;) Ale já jsem za toto rozhodnutí rád.
    16.7.2020 13:02 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Rozdil je v tom, ze zatimco uzivatel vi si to vi urcite zvladne doinstalovat, a zcela urcite zvladne nano pouzit, tak naopak to neplati, protoze drtiva vetsina lidi v okamziku, kdy se jim spusti vi, netusi ani to, jak to zavrit, natoz jak neco ulozit.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    17.7.2020 01:06 Olda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    vi používám poslední dva roky. Hlavně proto, že jsem ho tenkrát spustil a zatím jsem nepřišel na to, jak ho ukončit.
    xkucf03 avatar 14.7.2020 17:00 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33

    Pro běžné uživatele mi přijde vhodnější mcedit. Ale asi cokoli je pro BFU lepší než vim. A ti ne-BFU si stejně nastaví editor dle svých preferencí.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    k3dAR avatar 15.7.2020 18:55 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    presne to (mcedit) me napadlo, kdyz videl titulek zpravicky :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    joejoe avatar 14.7.2020 17:37 joejoe | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ale proc proboha nano? Za ta leta jsem se uz naucil ukoncit vim i s ulozenim souboru, ale s nano mam porad problem..
    14.7.2020 18:41 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    On tam nebyl Vim, ale vi, které občas zmate i uživatele Vimu. :-)
    k3dAR avatar 15.7.2020 18:54 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    [...] ale s nano mam porad problem..
    nemas dole videt seznam klavesovejch zkratek? ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    15.7.2020 20:59 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    První(nejdůležitější) příkaz co by se měl člověk ve vi(m) naučit je jak jej opustit bez uložení souboru.
    14.7.2020 20:47 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Konecne prestanou BFU restartovat pocitac, kdyz jim vi/vim sebere terminal. A admin si to jednim prikazem nastavi jak potrebuje.
    15.7.2020 08:17 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ámen.

    Asi se řadím mezi BFU, ale nikdy jsem si s vi nerozumněl. V nano jsem se naučil dělat vše co potřebuji a kódovat v textovém terminálu nemám ambice, takže to přenechám jiným.
    14.7.2020 20:59 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    To má byť nejaký trolling, že editor vi nie je intuitívny? Autor toho návrhu sa asi nikdy netrápil napríklad s editormi notepad.exe.
    15.7.2020 08:20 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Není. Pokud vezmeme skupinu lidí, kteří nikdy neviděli vi a nano, tak věřte, že rychleji se naučí v nano. A přirozená učící křivka bez manuálu bude u nano násobně lepší.

    Nikdo vám ten vi nezakazuje, klidně si ho hned přenastavte, ale té minoritě se nemůže přeci majorita přízpůsobovat. ;)

    Pro běžnou editaci konfiguráků je nano plně dostačující.
    15.7.2020 09:30 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Nemyslím si, že uživatelé vi(m) jsou minorita. Opak je pravdou. vi(m) je standardní editor (a skutečně nejlepší). AIX, Solaris, HP-UX, ... Linux je vi(m) standardem a vždy v základu. Obrovské množství programů používá vi koncepci (nebo emacs), která se promítá do chováni shellu a dalších vlastností celého prostředí.
    Přijde mi to posledni dobou takový trend, že lidi jsou líní se učit nové věci a předpokládají, že všechno tak nějak bude fungovat hned, a když ne, tak místo toho abych investoval čas se to naučit, budu křičet, že chci něco jineho.
    Pokud jsem BFU, tak mě ani to nano nespasí. Očekával bych spíš, že bude použit gedit, nebo kate apod. a pokud to myslím s Linuxem vážně, tak dříve či později mě stejně vi(m) čeká.
    15.7.2020 10:44 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ja pisu kod ve gvimu, takze kdyz na me nekde vyskoci vim urcite se neleknu...

    Ale to ze "
    pokud to myslím s Linuxem vážně, tak dříve či později mě stejně vi(m) čeká
    " je slusne receno nesmysl ;-)

    Editoru existuje milion a neni zadny duvod se vazat na jeden konkretni
    15.7.2020 11:22 Love_Dali | skóre: 24
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    +1 :)
    15.7.2020 11:41 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Nesmysl to není, resp. pravda je někde napůl. Tvůj pohled je pohled developera, nebo desktopového uživatele. Pak ano, souhlas. Editorů je "milion" a můžu používat co chci. Já pokud píšu skript, tak používam vi(m), pokud píšu něco rozsáhlejšího pužívam některé z IDE (Eclipse v mém případě).
    Pokud jseš sysadmin, a pracuješ nejenom na linuxu, ale i na jiných unixových systémech bez GUI, je vi(m) většinou jediný dostupný editor. A jak jsem už zmínil, koncept vi se promíta i do nastavení shellu a celého prostředí. Pokud budeš používat například korn shell, či jiný typ shellu, tak první co uděláš je, že si nastavíš prostředí shellu vi přip. emacs. Stejně tak "milion" konzolových aplikací používá většinou syntaxi převzatou z vi(mu).
    15.7.2020 15:01 ed
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Hadam ze Fedora ma jine ambice nez byt systemem pro sysadminy.
    Fluttershy, yay! avatar 15.7.2020 15:22 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Edice Fedory: Workstation, Server, CoreOS, Silverblue, IoT,…

    Nejspíš nejen sysadminy, ale daleko to nebude.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    15.7.2020 10:33 Miroslav Vávra | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Souhlasím. Pokud nepoužívám ten editor moc často tak použití Nano je pro mě jako samouka řádově jednodušší.

    Vi(m) jsem se nikdy nenaučil používat(ani nezačal učit), protože se nepodobá ničemu co znám z dřívějška. Nemám žádnou motivaci se učit složitý nástroj pro jednoduché účely když výsledek je totožný.

    Navíc poweruser si s Nano poradí, případně si defaultní editor přenastaví, což pro začátečníka neplatí.
    Fluttershy, yay! avatar 15.7.2020 15:18 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    To tedy nevím. Editor buď při spuštění zobrazí nápovědu (kterou lidi nečtou), nebo je stejně nutné zjistit/osahat si, jak se klávesové zkratky a jednotlivé funkce chovají. Co si tak vzpomínám, s Nano nebo Midnight Commanderem jsem docela zápasil, přestože/protože jsem byl zvyklý na Kate/Geany/… chovající se vcelku konzistentně s notepad.exe. Vedle toho jsem si prošel manuál k ViMu (posléze Emacsu) a od té doby je používám na skoro všechno.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    15.7.2020 15:50 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ano, přesně. A přitom stačí velmi malo... :-)
    Otevřít terminál a napsat příkaz: vimtutor
    Nebo zkusit například vim-adventures zde
    A nebo zainvestovat do rozšíření si obzorů například pořízením: GNU Emacs a Vim - Kapesní přehled od Jana Polzera (viděl jsem, že kniha je v některých e-shopech stále dostupná, případně i jako e-book).
    Mno.. a pak tu máme také strýčka googla....
    Fluttershy, yay! avatar 15.7.2020 15:59 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Pochybuji, že někdo kvůli výchozímu editoru bude řešit tohle. Pokud v něm tráví víc času (což v rámci interakce s počítači doporučuji), je to jiná.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    16.7.2020 15:17 toto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    To má byť nejaký trolling
    Trolling zase pises jen ty.
    15.7.2020 12:05 Harvie.CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Clovek, ktery si neumi ani zmenit vychozi editor asi tezko oceni, kdyz ho posadite pred vim... Kdo si ho zmenit umi to nemusi resit.
    Conscript89 avatar 15.7.2020 20:25 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33

    +1

    Fascinuji me argumenty typu: "Ja pouzivam vim, takze je to prece v poradku kdyz je vychozi..." Prave o tyto uzivatele prave nejde.

    Ja treba pouzivam emacs a nedela mi problem si ho doinstalovat nebo si dokonce nastavit EDITOR a VISUAL. Kdyz emacs nainstalovat nemuzu, tak porad muzu z lokalniho emacsu upravovat vzdaleny soubory pres ssh a jediny v cem mi prisel "vychozi" vi otravny bylo ze je defaultni ale nikomu jsem emacs nevnucoval protoze vim, jaky je problem pro neznaleho v nem udelat zakladni operace.

    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    16.7.2020 02:27 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Ja som napríklad kedysi používal editor joe, bol WordStar compatible. Ale postupom času mi prestal vyhovovať. A ani neviem kde je mu koniec.

    Nano nepoznám.
    15.7.2020 20:32 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Katedrala a trziste... :-D Lide z katedraly jsou prilis zahledeni do sebe a mysli si, ze lide z trziste jsou jako oni. Tento krok tedy povazuji za krok smerem k beznemu lidu a jsem za nej rad. :-)
    16.7.2020 01:28 Olda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Když se dva perou aneb nečekaný vítěz editor wars. Alepoň tedy na poli Fedory.
    16.7.2020 11:15 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    To je jako rozhodovat se, zda sbalit krásnou blondýnku nebo bohatou brunetku a skončit s postiženou transkou.
    16.7.2020 11:38 Yarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    Bohužel další nešťastné rozhodnutí v projektu Fedora tlačené poměrně obskurními argumenty (viz původní proposal), jako např. že vi mate uživatele gitu. Tak člověk, který slušně ovládne obskurní git CLI, jež pro svoji komplexitu nebylo nikdy zamýšleno jako frontend, nezvládne ukončit vi editor? Obzvlášť, když ten editor vypisuje nápovědu při nesprávném používání (např. snaha při ukončení přes CTRL+C)?

    Daleko rozumnější návrh, aby se uživateli při prvním spuštění zobrazil dialog s výběrem default editoru, neprošel. Než nano, tak za mě by byla šťastnější volba i ten ed. Argumenty typu: udělal to Debian, tak to musí být správně, pojďme se tedy opičit nebo nano uživatelé preferují (bez opory v jakýchkoliv objektivních číslech, protože tím "uživatelé" myslím sebe) moc váhu nemají. Pro sysadminy to tak bohužel znamená další opruz, jež je nutný přidat do Kickstartu nebo provést ručně po nové instalaci, aby se ten systém trochu znormalizoval.
    16.7.2020 11:43 Yarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    A samozřejmě většina uživatelů má ten terminál pod X/Wayland (nebo ssh connection v terminálu pod X/Wayland), tak pokud si s tím ukončením skutečně neví rady (o čemž bych pochyboval), tak stačí ten terminál proste zavřít a není třeba nic rebootovat. Úplní začátečníci tam stejně místo terminálu budou mít nějaký GUI editor, takže stejně nejsou cílovka.
    k3dAR avatar 18.7.2020 00:22 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU nano bude výchozím editorem v terminálu od Fedory 33
    do ted nebyl vychozi zadnej, bude vychozi nano, tzn. pokud budes muset do Kickstartu nebo po rucni instalaci neco(zmenit vychozi) resit, asi si to(nastavit vychozi) musel resil i predtim... hlavni ale je se zamyslet, power user vychozi volbu za vterinu zmeni, kdezto bfu s vi (nebo jak nastavit/zmenit vychozi editor) si nebude vedet rady, chces aby to distro pouzivali jen power useri, nebo i bfu? tedy ma zustat v undergroundu nebo "dovolis" jit na svetlo? ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.