abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.16.0 klienta a serveru VNC (Virtual Network Computing) s názvem TigerVNC (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout nový server w0vncserver pro sdílení Wayland desktopu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Binárky na SourceForge. TigerVNC je fork TightVNC.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | Humor

    Rozsáhlá modernizace hardwarové infrastruktury Základních registrů měla zabránit výpadkům digitálních služeb státu. Dnešnímu výpadku nezabránila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:11 | Nová verze

    Čínský startup Kimi představil open-source model umělé inteligence Kimi K2.5. Nová verze pracuje s textem i obrázky a poskytuje 'paradigma samosměřovaného roje agentů' pro rychlejší vykonávání úkolů. Kimi zdůrazňuje vylepšenou schopnost modelu vytvářet zdrojové kódy přímo z přirozeného jazyka. Natrénovaný model je dostupný na Hugging Face, trénovací skripty však ne. Model má 1 T (bilion) parametrů, 32 B (miliard) aktivních.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    včera 09:00 | IT novinky

    V Raspberry Pi OS lze nově snadno povolit USB Gadget Mode a díky balíčku rpi-usb-gadget (CDC-ECM/RNDIS) mít možnost se k Raspberry Pi připojovat přes USB kabel bez nutnosti konfigurování Wi-Fi nebo Ethernetu. K podporovaným Raspberry Pi připojeným do USB portu podporujícího OTG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Komunita

    Konference Installfest 2026 proběhne o víkendu 28. a 29. března v budově FELu na Karlově náměstí v Praze. Přihlásit přednášku nebo workshop týkající se Linuxu, otevřených technologií, sítí, bezpečnosti, vývoje, programování a podobně lze do 18. února 0:15.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Komunita

    Fedora Flock 2026, tj. konference pro přispěvatele a příznivce Fedory, bude opět v Praze. Proběhne od 14. do 16. června. Na Flock navazuje DevConf.CZ 2026, který se uskuteční 18. a 19. června v Brně. Organizátoři konferencí hledají přednášející, vyhlásili Call for Proposals (CfP).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Zajímavý software

    Z80-μLM je jazykový model 'konverzační umělé inteligence' optimalizovaný pro běh na 8-bitovém 4Mhz procesoru Z80 s 64kB RAM, technologii z roku 1976. Model používá 2-bitovou kvantizaci a trigramové hashování do 128 položek, což umožňuje zpracování textu i při velmi omezené paměti. Natrénovaný model se vejde do binárního souboru velkého pouhých 40 KB. Tento jazykový model patrně neprojde Turingovým testem 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    26.1. 17:44 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) na přelomu roku dokončila rozsáhlou modernizaci hardwarové infrastruktury základních registrů. Projekt za 236 milionů korun by měl zabránit výpadkům digitálních služeb státu, tak jako při loňských parlamentních volbách. Základní registry, tedy Registr práv a povinností (RPP), Informační systém základních registrů (ISZR) a Registr obyvatel (ROB), jsou jedním z pilířů veřejné správy. Denně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    26.1. 17:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zahájila nové vyšetřování americké internetové platformy 𝕏 miliardáře Elona Muska, a to podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Vyšetřování souvisí se skandálem, kdy chatbot s umělou inteligencí (AI) Grok na žádost uživatelů na síti 𝕏 generoval sexualizované fotografie žen a dětí. Komise o tom dnes informovala ve svém sdělení. Americký podnik je podezřelý, že řádně neposoudil a nezmírnil rizika spojená se zavedením své umělé inteligence na on-line platformě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (23%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (33%)
    Celkem 647 hlasů
     Komentářů: 17, poslední 22.1. 15:24
    Rozcestník

    GoboLinux 015

    Po šesti letech od vydání verze 014 vyšel GoboLinux 015. Jedná se o alternativní linuxovou distribuci, jež nedodržuje standardní hierarchii souborového systému (FHS), nýbrž jsou jednotlivé programy instalovány do vlastních adresářů. Nejnovější verze GoboLinuxu přichází například s desktopovým prostředím Enlightenment 0.18.7, LibreOffice 4.2.3.3 a Linuxem 3.14.2. Více v poznámkách k vydání.

    9.5.2014 22:00 | Ladislav Hagara | Nová verze


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    10.5.2014 09:41 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ještě žádný komentář? Pročetl jsem celý FAQ, ta distribuce mi je sympatická, souhlasím s tím názorem, že je v tom lepší přehled ke kterému daná knihovna patří atd. Je ale škoda, že nepoužívají ve složce Programs strukturu použitou v Portage např. v Gentoo, je to tam přehledně roztříděný, že člověk má lepší přehled, k čemu to tak asi slouží, pokud to název přímo neříká. Distribuce asi začla s vývojem dřív..? Ačkoliv třídění v Portage už bylo ve FreeBSD také.
    10.5.2014 11:07 098347iuahf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Bylo by to zbytecne komplikovany. U portu je to neco jinyho. V kazdym pripade ta distribuce se mi taky libi.
    10.5.2014 11:15 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ako si mi uniká zmysel, kedže namiesto súborov na štandardných miestach tam bude kopec odkazov.
    10.5.2014 11:47 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Odkaz je snadno rozpoznatelný, netřeba přes něj chodit.
    10.5.2014 12:19 mankind_boost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Odkazy jsou skryté (pomocí modulu v kernelu).
    10.5.2014 12:38 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    To je doufám vtip.
    Václav 10.5.2014 13:02 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ne, jen volitelná vlastnost.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    10.5.2014 12:46 luko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Tak to potom je fajn riesenie

    Co sa tyka enlightnemnetu tak to je tiez dobra volba
    10.5.2014 13:09 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Organizace souborů na disku, která potřebuje speciální podporu v jádře, aby nevypadala padlá na hlavu, je fajn řešení?
    Václav 10.5.2014 13:33 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Nepotřebuje. Ten modul je jenom volitelná kosmetická úprava.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    10.5.2014 18:02 mankind_boost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Tady někdo neumí číst...
    10.5.2014 18:08 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    A nie je to potato.
    10.5.2014 18:41 mankind_boost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ale ano, je. Protože už mu to někdo nahoře předtím vyvrátil. ;-)

    Další adept?
    10.5.2014 12:28 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Předně, klobouk dolů, že někdo šel takle prošlapávat závěj. Dále mám důvodné podezření, že mnoho těch, co to ocení, není a nebude. Osobně nemám rád vícepoložkové jednoúrovňové struktury tam, kde je realita mnohem složitější a strukturovanější. Vytvářet odkazy namísto přímého přístupu je takové malé pokrytectví :) Zkrátka, Gobo to z pochopitelného důvodu nemá a nebude mít lehké...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    10.5.2014 13:07 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Asi je to inteligentně zakódovaný text, protože nemůžu rozluštit, co se v něm píše (a to si nijak nefandím)?
    10.5.2014 13:57 luko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ono nejde o to ze to vyzera ako windos ale to ze aj to je riesenie ako zoradit subory a osvedceny. Vyhoda tohto riesenie co tu nikto nespomenul je ta ak tomu dobre chapem ze mozes mat nainstalovanych viacej verzii toho isteho programu v adresary /Programs dalsia vec co mana gobolinuxe sice starsej verzie prekvapila ked som ju poslednykrat sskusal bol dialogovy system ktory pouziva instalator a utility aspon s tej programatorskej stranky.
    xkucf03 avatar 10.5.2014 14:13 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Vyhoda tohto riesenie co tu nikto nespomenul je ta ak tomu dobre chapem ze mozes mat nainstalovanych viacej verzii toho isteho programu

    To můžeš mít i při klasickém uspořádání adresářů – běžně se to používá třeba pro Javu – můžeš mít nainstalováno více JDK a pomocí update-alternatives si vybereš, která má být výchozí + si samozřejmě můžeš zavolat konkrétní verzi i bez toho (použít celou cestu nebo si nastavit PATH)

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    10.5.2014 23:45 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ty symlinky mají své výhody. Odinstalaci programu/knihovny provedete tak, že prostě smažete její adresář a následně promažete všechny symlinky z /Index, jejichž cíle neexistují. Není třeba provozovat žádnou databázi, do níž by balíčkovací systém zaznamenával, co je kde nainstalováno a k čemu to patří. Symlinky přitom nemají žádný vliv na rychlost spouštění programů, navíc tenhle přístup je možná i "unixovější" než databáze balíčkovacích systémů :-)
    pavlix avatar 11.5.2014 08:00 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Jestli máš soubory uložené podle potřeby a k tomu databází příslušnosti k balíčkům nebo soubory uložené podle balíčků a k tomu databázi symlinků, co kam patří, to jsou v podstatě ekvivalentní principy. V obou případech potřebuješ každý soubor zařadit dvakrát. V podstatě bys mohl udělat nějaký virtuální filesystém, který ti to ukáže rozhozené po balíčcích i co já vím na Debianu.

    GoboLinux mi připadá jako neškodná forma exhibice bez nějakého zásadního přínosu.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    the.max avatar 11.5.2014 18:58 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    A co když teda odinstaluješ (smažeš) něco, co je použito jako závislot nějakého jiného balíčku? Právě tohle také řeší package manager. A nebo to snad funguje tak, že všechny balíčky jsou linkovaný staticky a pak si teda sebou tahají opakovaně tuny balastu místo toho, aby použili to, co už je v systému nainstalováno? Tohle mi teda moc Unixově nepřipadá, spíš mi to připomíná widlácký přístup, kdy si programy sebou tahajpi vlastni verze knihoven a nezdráhají se jimi přepsat již v systému nainstalované verze knihoven třeba i staršími, čímž rozbijou to co fungovalo a následně při odinstalaci si ty 'svoje' staré knihovny odinstalují aniž by brali ohled na další instalované aplikace? ...ale třeba to už soudruzi za těch 12 let vyřešili.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    11.5.2014 19:24 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Ve woknach to uz davno vyresili - rikaji tomu "manifest hell". Tohle spis pripomina Mac a OSX. Ten pristup, kdy si programy sebou tahaji tuny balastu ma taky neco do sebe. RAMka je dneska docela levna a misto na disku taky. Pokud jsou programy linkovany s tou verzi knihovny, se kterou byly vyvijeny a testovany tak mate vetsi sanci ze to bude stabilne fungovat. C++ ABI je peklo, vsechny zmeny v ABI se proste nedaji uhlidat.
    xkucf03 avatar 11.5.2014 19:52 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Pokud jsou programy linkovany s tou verzi knihovny, se kterou byly vyvijeny a testovany tak mate vetsi sanci ze to bude stabilne fungovat.

    Stabilně jako pořád stejně blbě? Viz nedávný heartbleed. Nebo se chceš spoléhat na to, že autoři všech tebou používaných aplikací vydají včas aktualizaci?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    12.5.2014 07:14 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    No ja zrovna ted resim problem s Fedorou. Nase GUI aplikace na ni nemuze fungovat protoze nikdo nebyl schopnej za tri roky aplikovat patch na ktery maji odkaz v bugzille. Myslim, ze si praci lidi v distribucich prilis idealizujete.

    Pamatuju situaci v Debianu nekdo obeslal vsechny cleny security teamu, aby nakonec zjistil, ze 10 z 12ti lidi uz na tu praci nema cas a Debianu uz se vubec nevenuji. A dneska je to snad jeste horsi, vsichni delaji akorat politiku a jen malo lidi neco koduje.
    pavlix avatar 12.5.2014 07:57 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Když už se namáhám s komentářem a píšu do něj odkaz v bugzille, udělám z něj link. Na jednu stranu nemá smysl si distribuční maintainery idealizovat, na druhou stranu nemá smysl ani z konkrétních případů dělat obecné pravidlo.
    A dneska je to snad jeste horsi, vsichni delaji akorat politiku a jen malo lidi neco koduje.
    Tomu můžeš pomoct jediným způsobem ;).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    12.5.2014 09:13 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    V tom mas pravdu - opravdu jsem zbytecne generalizoval. A navic jsem prehanel - ten bug neni stary ani dva roky. Bugreport tady a tady. Patch je zde.

    Jde o to, ze autor GUI aplikace objevil chybu v knihovne. Tu chybu opravil a build pro windows je stabilni protoze pouziva fixnutou verzi. Jedine na Fedore to nefunguje, protoze aplikace si nesmi bundlovat vlastni verze knihoven a musi pouzivat to co je v distribuci. A ja mam ted mam podobny problem, taky jsem fixnul v ty knihovne nejaky bugy a rad bych tu knihovnu pouzil i s tema fixama. A spravce baliku pro Fedoru do me furt huci abych pri kompilaci pouzival distribucni verzi. Jinak, ze je to proti policy. A najednou bych mel resit problemy cizich lidi a nutit je aby udelali neco do ceho se jim nechce a studovat nejaky jejich standarty a jeste to resit pro kazdou distribuci zvlast. Ja to delam protoze me to bavi, ale resit tuhle distribucni politiku me fakt nebavi.
    11.5.2014 21:48 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    Já nejsem zběhlej jako vy ale, Co když je to tak, že když nějakému balíku odebereš závislosti, prostě přestane fungovat. Tohle si asi budeš muset uvědomit než ho budeš chtít odstranit. Windows taky používá v Systému sdílené knihovny a statické jsou jen v uživatelských programech, kromě třeba dekoderů pro video. Nejsou náhodou sdílené knihovny očíslované hlavní verzí, což by mělo dát jistotu, že 6 nepříše 7? A jinak když nejde spustit program, který závisí na sdílené knihovně je možné ho zkontrolovat s ldd (lddconfig) a když najde chybu doinstalovat tu věc zpátky. Nebo příště nainstalovat program staticky. Já nevím co máš za distro ale pokud používáš ramdisk s obrázkem, tu knihovnu máš staticky, a pak tedy používáš distro s balastem. Asi nemá cenu vůbec sestavovat sdílené knihovny pro jiné než systémové programy a pak pokud odebereš systémovou věc řekneš si, já jsem ale vůl (to vztahuju na sebe).
    11.5.2014 01:15 ---- | skóre: 33 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GoboLinux 015
    nepodporují oficiálně x86_64...

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.