Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 0,27 %. Před měsícem to bylo 0,35 %. Nejčastěji používanou linuxovou distribucí je Ubuntu 16.04.3 LTS 64 bit. V katalogu této distribuční platformy je aktuálně 4 205 her pro SteamOS a Linux.
Tiskni
Sdílej:
GNU/Linux na desktopu používám už mnoho let. Ale na Steamu nemám snad ani registraci (kdysi jsem si tam zkoušel nějaká dema, ale ten účet je už asi zrušený). Takže takovéhle statiky toho moc neřeknou.
Třeba podle ankety StackOverflow používá GNU/Linux na desktopu 32,9 % lidí. To ale zase nevypovídá nic o celkové populaci, protože v této anketě odpovídali převážně vývojáři.
Pořád tam, co byl, ale uživatelé už jsou jinde
Nejde o velikost firmy nebo počet uživatelů, jde o to, že to hraní her je jen jedna z mnoha věcí, které můžeš na desktopu dělat – ten vzorek není reprezentativní – kdyby byl, tak by stačilo klidně i 1 000 uživatelů pro celkem relevantní statistiku.
Takhle to vypovídá leda o tom, že mezi hráči komerčních proprietárních her není GNU/Linux moc rozšířený resp. nepoužívají ho k hraní (třeba hrají na té PS4 nebo Nintendu a GNU/Linux mají na jiné věci).
Ten vzorek ale presne rika, ze ze 100M uzivatelu steamu je x na linuxu. Steam je jedna z x platforem distribujicich hry, netusim jestli je nejvetsi nebo ne, ale spousta her se pres steam prodava. Takze ty cisla jsou hodne relevantni
Tak znovu: ta čísla jsou celkem relevantní z pohledu her. Ale někdo tu začal mluvit o GNU/Linuxovém desktopu obecně – z tohoto pohledu ta čísla nejsou relevantní prakticky vůbec. Pokud se bavíme o desktopu (a pracovních stanicích, což podle je některých definic podmnožina desktopu), tak hry jsou jen zlomek činností, které na tom lidé dělají.
Lidi co si muzou dovolit kupovit hry, chodi obvykle do prace a tudiz maji omezene mnozstvi casu na gaming a tudiz se rozhodne nechteji drbat s nejakou “mozna to bude fungovat” platformou. U windows to proste ve vetsine pripadu vse funguje, maximalne aktualizujes ovladace.
U Windows se ti to bude rozesírat snad ještě víc než na GNU/Linuxu, akorát je tam širší nabídka her (což ale neznamená, že budou dlouhodobě a stabilně fungovat). Jestli chceš hrát a neřešit nic kolem, tak si pořiď herní konsoli – tam to funguje díky tomu, že všichni používají stejný HW, software se aktualizuje jen minimálně a kromě těch her (které prošly přes výrobce konsolí resp. byly testovány přímo s tvým hardwarem) tam nic jiného neinstaluješ.
Nezaspal jsi trochu dobu? Viz Radeon a Nouveau. Sice ještě pořád dost práce zbývá, ale není to nic, co by zásadně bránilo rozšíření GNU/Linuxu na desktop. A i ty 3D hry si s otevřenými ovladači zahraješ (ale jak jsem tu už psal: desktop nejsou zdaleka jen hry).
A s binarnim blobem by to zase nikdo nemohl sirit jako distribuciProc ne? To je na samotnych distribucich jestli ho budou soucasti distra nebo ne. Teda pokud nejsou ty drivery patentove nebo jinak pravne problematicke.