abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | Nová verze

    Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:55 | IT novinky

    Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Komunita

    Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Komunita

    Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:22 | Nová verze

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | Komunita

    openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.

    lkocman | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    včera 11:55 | IT novinky

    Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 11:33 | Humor

    Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti

    … více »
    Gréta | Komentářů: 98
    včera 10:22 | Pozvánky

    Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:

    Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
    Celkem 141 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 16:12
    Rozcestník

    Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh

    Slovo patent skloňuje v poslední době každý linuxák asi velmi často. Zajímavou víkendovou četbou na toto téma může být článek Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh na českém serveru Rakouské ekonomie mises.cz. Autor se domnívá, že patenty představují vstupní bariéru na trh pro malé firmy a copyright je nástroj cenzury.

    12.6.2011 09:41 | tomboytom-deviant | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    12.6.2011 11:14 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Článek jsem tak nějak přeletěl, ale nedozvěděl jsem se jednu věc: jaké by byly nevýhody patentů na řekněme pět let (+/-, nejde o přesné stanovení doby)?
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    12.6.2011 12:04 Honza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    U léků typicky trvá deset let po objevení, než se dostanou na trh. Na začátku máte nadějnou sloučeninu(hned patentovat), pak testy, zjišťování, jak to hromadně vyrábět, první, druhé a třetí kolo testů atd atd.

    Osobně si myslím, že je to utopie a fungovalo by to asi stejně dobře jako příklady ideálního trhu. Vynalézalo by samozřejmě dále, ale pouze pokud by to stálo málo peněz, např. žádní Simpsonovi, Titanic atd. Také zapomeňte na nějaké uveřejňování výrobních postupů (čili každý vymýšlet znova, možná by se navrátily cechy a jejich cechovní tajemství).
    12.6.2011 12:06 adfasdfas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    co na tom že všichni zdechnem hlady, hlavně že ten hladomor bude oupnsours p*čo!

    článek je sr*čka.
    tomboytom-deviant avatar 12.6.2011 12:17 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh

    Fungovalo by to perfektně. Vynalézalo by se samozřejmně rychleji. Proces objevování by již neměl 10 velkých kroků v rámci jedné firmy ale třeba 1.000 (10.000, 1.000.000.000) krůčků vzájemně směnitelnýma třeba na nějaké burze. To hlavní zůstává: Průmyslová špionáž je pořád trestná, je to porušení práva na majetek. Ale ta ohromná motivace něco malého udělat za co nejkratší dobu, a existence někoho, kdo to udělá za malou, nebo žádnou cenu by byla neskutečná. Monopol chráněný státem je konstrukt ať již je to myšlono dobře nebo ne. Ja věřím v lidské jednání a spolupráci, tak se prosím nepodceńujme!

    12.6.2011 13:27 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    CodeCanyon je web, kde nezávislí vývojáři prodávají licence k užitečným kouskům generického SW. Kdyby si všichni zvolili licenci, která by umožňovala každému si to zdarma zkopírovat a používat jak se mu zachce, tak by asi moc nevydělali. První kupující by to zveřejnil a ostatní by si to jenom zadarmo zkopírovali, vždyť by to přece bylo legální. Počet prodaných licencí: 1. Bez ohledu na to, kolik bude skutečných uživatelů. Asi by vznikl nějaký „stínový CodeCanyon“, kde by se rozdávalo totéž zadarmo. Jak z toho ven? Vím jak, ale to se dostaneme zpátky k těm dnešním hnusným zákonům: omezit kopírování, aby si každý musel koupit licenci a tak počet prodaných licencí odrážel úspěšnost produktu.
    12.6.2011 13:44 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    To, so popisuješ, je ale o copyrightu. Na druhou stranu je jisté že každý z těch komerčně prodávaných kousků kódu porušuje celou řadu softwarových patentů. Takže správně by příjemci těch licenčních poplatků měli odvádět desátky držitelům těchto patentů. A o tom to je :-)
    12.6.2011 16:33 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Je to v principu stejný problém: omezit ostatní v kopírování. Patenty chrání myšlenku, copyright jen konkrétní dílo. Software má hodnotu především jako hotové dílo, na tom se vydělává. Není to dlouhý a náročný výzkum, na jehož výstupu by byl „jen“ nějaký objev a na tom by to celé stálo, jako u výzkumu léků. Proto copyright na zajištění odpovídajících příjmů ze softwaru bohatě stačí. Taky software si často vynucuje kompatibilitu a tím vzniká přirozený monopol. Posilovat monopol za takové situace ještě nějakou ochranou myšlenek (patenty) nejen že není potřeba, je to zvrhlé.
    12.6.2011 17:04 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Jistě, zcela souhlasím s tím, že copyright má smysl a postačuje, narozdíl od SW patentů.
    12.6.2011 23:14 Filip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    První kupující by to zveřejnil
    Proč by to dělal, tedy krom bezbřehého altruismu a přebytku peněz?
    13.6.2011 15:44 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Drtiva vetsina vyvojaru nedela veci do suplete ale na zakazku/dle zadani. Jednoduse prijde zakaznik, objedna, zaplati a pak vysledek zaplacene prace muzu s klidem dat k dispozici ostatnim. Pokud oni udelaji totez, tak si vzajemne poskytneme spoustu prace, kterou nekdo zaplatil.

    Rozhodne nemam pocit, ze by bylo normalni neco jednou napsat a prodat to 100x.
    13.6.2011 18:59 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    V jakém segmentu se pohybujete? Ono jednou napsat a prodat 100 × znamená, že to je pro jednoho uživatele cca 100 × levnější. Celou práci by jeden zákazník často nezaplatil ani náhodou.
    13.6.2011 11:57 melkors | skóre: 13 | blog: kdo_chce_kam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Vynalézalo by se samozřejmně rychleji. Blablabla ...

    NESMYSL! Doba prevratnych vynalezu realizovanych doma ve sklepe nebo v garazi je uz davno pryc. Zarizeni slusneho pracoviste (nebo laboratore) se pocita ve statisicich USD, spicka v desitkach milionu a vic. O platech spickovych vyzkumniku a vyvojaru ani nemluve. A bez toho proste dnes neni sance ...

    Jedine tak zacit v nejakem uplne novem oboru. Ale komu se to asi tak podari?

    BTW: Vyse uvedene se nevztahuje na SW a spekulativni patenty (jako kdyz si jakasi firma nechala patentovat ovladani pocitace myslenkami :-D)
    12.6.2011 12:22 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Otazka je, jestli skutecne je nejaky vyzkum natolik nedelitelny. Podle me by doslo ke vzniku konsorcii, ktera by si naklady na vyzkum rozdelila. Vzniku monopolu by to nejspis nezabranilo, ale zabranilo by to patent trollum a omezeni nezavislych objevu, takze by to mohlo byt i efektivnejsi nez system s patenty.

    Na druhou stranu, s tim zverejnenim vyzkumu je to velmi silny argument pro patenty. Ale nebylo by lepsi zkratka zavest system, kde pokud chce nekdo neco prodavat, musi uverejnit vyrobni proces? Ten by nemel popisovane nevyhody patentu a nevidim zadnou zasadni nevyhodu.
    12.6.2011 15:21 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Pirátská strana místo farmaceutických patentů navrhuje systém výzkumného fondu, ze kterého se náklady na výzkum léků budou platit. Do fondu by například šlo 50% koncové ceny každého balení léku (samozřejmě časově omezené od uvedení účinné látky na trh) a příjemce těch peněz by byla firma, která financovala výzkum účinné látky a klinické testy. Výhody: Podmínkou zapsání léku do fondu může být zveřejnění kompletního výrobního postupu, takže stát může od začátku léky nakupovat za tržní cenu od víc než jednoho výrobce. Rozvojové země pak nemusejí platit vůbec nic, takže budou mít levné léky.
    12.6.2011 16:13 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    příjemce těch peněz by byla firma, která financovala výzkum účinné látky a klinické testy
    Jak by se určovalo, kolik přesně peněz za ten provedený výzkum nakonec firma dostane? Někdy je nutné prozkoumat i "slepé uličky", ve kterých utopíte jinde vydělané peníze. Jak by se toto řešilo?

    Měl bych z toho strach, protože dotace na soukromý výzkum tu v jisté podobě máme už dnes. A občas se dozvím, jak si z nich někdo hezky žije, přičemž výsledek výzkumu je "nic jsme nevyzkoumali, bylo málo peněz, příští rok je třeba přidat". Čili jak zajistit, že systém fondu bude ve výsledku fungovat lépe než ten dnešní založený na soukromém kapitálu a patentové ochraně.
    12.6.2011 16:37 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Líbí se mi to, ale co je tohle za nesmysl?
    Rozvojové země pak nemusejí platit vůbec nic, takže budou mít levné léky.
    To v podstatě znamená, že celý ten systém bude fraška.
    12.6.2011 16:55 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    A nejde něco takového udělat i v současnosti s patentama? Že by výrobce léku uzavřel smlouvu, podle které by určitou částku z každého prodaného balení zaplatil majiteli patentu a tím by byl oprávněn podle něj vyrábět? Bylo by to rozhodně lepší než zřizovat nějaký státní fond a jen tak z voleje jednotně určit kolik se má platit (50 %).
    12.6.2011 17:06 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Tak už to funguje dneska. Jak třeba HTC radostně platí MS za každý prodaný android :-)
    13.6.2011 08:19 Mordae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Ne, protoze majitel patentu muze odmitnout a tim toho druheho blokovat. Navic je patentu tolik, ze se v nich naprosto neda orientovat.
    13.6.2011 18:42 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    To je fakt, takováhle situace mě nenapadla. I tak by to bylo lepší vymyslet nějak, aby podíl výzkumu na výsledné ceně léku mohl být různý, ne nutně 50%. Dovedu si představit, že podíl ceny výzkumu a výroby se u různých léků může dost lišit.

    Dávat rozvojovým zemím vyjímku (pokud pominu spory o to, které země by měly být považovány za rozvojové) je špatný nápad nejen proto, že by se pak léky úmyslně vyráběly v takových zemích; na nemoci vyskytující se převážně nebo výhradně v rozvojových zemích by pak nikdo nechtěl léky vyvíjet.
    Grunt avatar 12.6.2011 17:36 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    Nechci do toho kecat, ale patenty nejsou nic jiného než novodobé cechy. Akorát s tím, že cechovní tajemství je veřejné aby případní zájemci mohli buď tiše závidět a nebo platit. A ještě teda s tím, že se vydává štempl snad na úplně každou kravinu.
    Vynalézalo by samozřejmě dále, ale pouze pokud by to stálo málo peněz
    Když toto čtu, tak si říkám: LOL.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    tomboytom-deviant avatar 12.6.2011 12:36 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh

    Pokud si uvědomuji škodlivost patetnů v jednom oboru , jaktože v druhém oboru bych je měl bránit? V tom prvním jde pouze o jedničky a nuly a v druhém o lidské zdraví? O život jde v obou oborech. Neúměrné plýtvání, které sebou nese existence státem chráněných monopolních softwarových korporací má jistě za násladek spousty lidských životů, když už to chcete takhle ;)

     

    že bychom dnes byli 100 let za vopicema bez windowsů? Ale kuž :-)

    ve farmaceutickém odvětví se plýtvání neděje? Nepodávají vám v nemocnici taky nějaký windows na infektci? Doopravdy by nebyly léky? A nebo by byly kvalitnější ?

    12.6.2011 20:49 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    http://www.reflex.cz/clanek/zivot-a-styl/42075/pozor-jak-se-hybete-mohli-byste-platit-pokutu-za-patentovany-pohyb.html
    12.6.2011 22:15 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak duševní vlastnictví brzdí volný trh
    V článku se obecně píše, že to společnosti patentují. Předpokládám tedy že to patentují v USA, kde je patentovatelnost vymezena negativně, ne tady, kde je vymezena positivně a tanec vymezení neodpovídá. V tom případě jen houšť a větší kapky. Ať se klidně všichni usoudí k smrti, když jim to přijde dobrý nápad.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.