Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.
Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.
Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.
Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.
Hector "marcan" Martin z Asahi Linuxu skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Štafetu po něm převzal Janne Grunau z Asahi Linuxu.
PlayStation Network (PSN) má již několik hodin, vlastně celou sobotu, masivní výpadek (Stav služby PSN, X).
Vývojáři open source storage platformy TrueNAS oznámili, že s verzí 25.04 s kódovým názvem Fangtooth končí TrueNAS CORE postavený na FreeBSD a TrueNAS SCALE postavený na Linuxu. Jejich společným pokračováním bude TrueNAS Community Edition postavený na Linuxu.
Mapy Google dnes slaví 20 let. Spuštěny byly 8. února 2005. Svět se přesunul od papírových map k digitálním. A ke Street View, Live View, Immersive View, …
Hector "marcan" Martin, vedoucí projektu Asahi Linux aneb Linux na Apple Siliconu, skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Se slovy "už nemám žádnou důvěru v proces vývoje jádra … další vývoj Apple/ARM bude pokračovat downstream" odstranil své jméno ze souboru MAINTAINERS. Důvodem jsou neshody kolem Rustu v linuxovém jádru [Hacker News, No rust code in kernel/dma, please.].
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Pamatujete si ještě dávné doby, kdy herní série Battle Isle byla na vrcholu slávy? Chcete znovu zažít ten adrenalin, kdy s posledním průzkumným vozítkem ujíždíte před nepřátelskou armádou a doufáte, že objevíte nestřežené skladiště plné tanků? V tom případě pro vás mám skvělou zprávu.
Loni v září jsem slíbil, že se ke svobodným překladům opět vrátím, tentokrát na vlastním serveru. Projekt, kvůli kterému jsem svobodné překlady původně přerušil, skončil dost rychlým neúspěchem, takže svůj slib splním trochu dřív, než jsem myslel.
Překlad povídky „Kniha“ je hotový. Svobodné překlady tím prozatím končí.
Hlasování o svobodný překlad na září právě skončilo. Vybrali jste povídku Kniha od H. P. Lovecrafta, která dostala celkem 8 hlasů z 15.
Překlad povídky „Aha! aneb záhada královnina náhrdelníku“ je hotový. Zároveň můžete začít vybírat svobodný překlad na září.
Hlasování o svobodný překlad na srpen právě skončilo. Vybrali jste povídku „Aha! aneb záhada královnina náhrdelníku“ od Roberta E. Howarda, která dostala celkem 17 hlasů z 25.
Překlad povídky Oválný portrét je hotový. Zároveň můžete začít vybírat svobodný překlad na srpen.
Hlasování o svobodný překlad na červenec právě skončilo. Vybrali jste povídku Oválný portrét od Edgara Allana Poea, která dostala celkem 8 hlasů z 20.
Návrhy na další překlady se zatím nijak zvlášť nehrnou, tak jsem pár návrhů vybral sám a nechám vás rozhodnout v anketě. Ke každému návrhu jsem navíc přeložil prvních pár vět, ať si o obsahu můžou udělat představu i ti, kteří nerozumějí originálu.
Zatím mi nikdo neposlal žádný návrh, co bych měl překládat, takže jsem přeložil další krátkou povídku od amerického mistra hororu H. P Lovecrafta.
Dlouho jsem na blog nic nenapsal, ale tentokrát chci oznámit jeden svůj překlad, povídku Azathoth od amerického mistra hororu H. P. Lovecrafta, a pár dalších věcí.
Předčasné volby do sněmovny jsou za námi, výsledky už jsou skoro sečtené a naše nové poslance čekají oprvadu zajímavé časy.
V pátek odpoledne nám začínají další sněmovní volby, takže je nejvyšší čas k nim něco napsat. Abych pak za rok nebo dva mohl doplnit "Já vám to říkal."
Z nového projektu Karla Janečka Pozitivní evoluce mám smíšené pocity. Na jednu stranu si Karel Janeček oproti svým předchůdcům uvědomuje skutečnou podstatu většiny problémů, které chce svou iniciativou řešit (tedy alespoň podle záznamu diskuze z Prahy), ale zároveň stále jako svůj cíl prezentuje změnu volebního systému. Jinými slovy, „změníme systém, zvolíme lepší lidi, ti za nás všechno potřebné udělají a bude dobře.“ Žádný plán, který končí na „zvolíme lepší lidi a ti za nás všechno udělají,“ nemá šanci nic změnit. Je úplně jedno, jak dokonalý volební systém si vymyslíte, protože to na výsledek nemá vliv.
Dvbcut je už nějakou dobu plně funkční pod Qt4 a navíc kompletně mluví česky a německy, takže jsem se zase vrátil ke ComicSubu.
Dostal jsem nápad na podnikatelský plán. A protože je ten plán dost šílený na to, aby se mě nikdo nepokoušel předběhnout, když ho tady vykecám, tak by mě napřed zajímal váš názor. Tenhle článek není žádné oficiální oznámení, jen taková předběžná sonda. I kdybych se ještě dnes rozhodl ten plán rozjet, bude mi příprava pár měsíců trvat.
V minizápisku s anketou o kopírovacím monopolu jsem slíbil napsat plnohodnotný článek o podstatě kopírovacího monopolu. Protože se teď chystám udělat krátké oznámení o jednom svém projektu, měl bych napřed splnit tenhle slib.
Zajímalo by mě, jak si představujete fungování kopírovacího monopolu v praxi. Proto tahle malá anketa, kterou později rozvedu do plnohodnotného článku.
Posledních pár dnů se v médiích objevuje tzv. Holešovská výzva a s ní spojené protesty. Přestože zcela souhlasím, že vláda by měla podat demisi, s Holešovskou výzvou jako celkem nesouhlasím. A hned vám řeknu proč.
Chtěl bych vám představit svůj nový projekt — nástroj na překlad komiksů ComicSub. Jeho hlavní specialitou je, že přeložený text se nerenderuje do obrázku, ale prohlížeč ho přes původní obrázek kreslí jako samostatnou vrstvu.
Pamatujete si ještě na můj starší zápisek Filtrování budoucnosti? V Pákistánu se to právě stalo skutečností. (A to je pro dnešek vše.)
Před necelým rokem někteří voliči jásali, že konečně v české politice přijde nějaká změna k lepšímu, když se do sněmovny dostala strana Věci veřejné. Slibovaná změna ale nepřišla, stejně jako předtím nepřišla se Zelenými. Místo toho se provalilo, že tahle strana je ve skutečnosti jen obchodní projekt jedné firmy, která se chce přisát na státní rozpočet. Jaká je reakce voličů? Vztek, deziluze, někteří si to stále odmítají připustit, jiní jen s výrazem "já to přece říkal" krčí rameny. Kde se stala chyba?
Tentokrát jsem se vrtal v build systému Skeldalu a dodělal dlouho slibovanou možnost nastavit cesty k datovým souborům přes configure skript. Má to ale jeden háček: od revize 160 se mění defaultní cesta k datovým souborům hry.
Po delší době, kdy se kolem portu Skeldalu nic moc nedělo, bych měl zase napsat pár novinek.
Přemýšleli jste někdy o tom, jak dopadne novela zákona k nějakému zdánlivě okrajovému problému, když se k němu politici vrátí s odstupem několika desítek let?
Od posledního článku o vývoji Skeldalu uběhl nějaký ten čas a pár commitů. Zvlášť ten poslední nepotěší lidi s rozehranými hrami, takže je na čase zase napsat něco málo o novinkách.
Poměrně dlouho byl v trackeru Skeldalu otevřený feature request na podporu dobrodružství. Konečně jsem se v tom trochu povrtal a základní podporu dobrodružství přidal.
V diskuzích o autorském zákonu pořád dokola padá otázka, proč se zatím alternativní modely nepoužívají. Tak se té otázce pojďme podívat na zoubek.
Pokud jste před necelým rokem s nadšením stahovali první zdrojáky Bran Skeldalu zkompilovatelné pod Linuxem (tedy aspoň někde), nejspíš vaše nadšení během posledního půl roku značně ochladlo. Když se ale podíváte na diff revize 111, nejspíš vám bude jasné, proč se tak dlouho nic nedělo.
V diskuzi pod odpověďmi politiků na otázky redakce padla myšlenka, že by to chtělo trochu víc rozebrat odpovědi a shrnout, co jsou skutečné myšlenky a co jen prázdné fráze. Tak se o to pokusím. Zároveň se budu snažit z odpovědí vybrat to nejdůležitější a přeložit to z političtiny do normální řeči. Případné návrhy, bugreporty a kritiku piště do komentářů. Průběžně budu text zápisku upravovat na základě vašich podnětů a přidávat odpovědi z čerstvých článků.
Ne, dneska se vážně nesnažím lézt do zelí Stařence Oggové a pokoušet se uspět tam, kde její čokoládové vytržení se speciální tajnou omáčkou selhalo. Dneska se budu věnovat salámové metodě, cenzuře, a zbytek už v tuhle chvíli musí být každému jasný.
Napadlo vás někdy, jak by vypadal supermarket, kdyby fungoval jako prodej licencí k autorské tvorbě? Mělo by to pár výhod, pár nevýhod a spoustu absurdit.
Čekáte, že tenhle zápisek bude o současné generaci odkojené Internetem? Chyba lávky, čtěte dál.
Co má tahle filmová hláška společného s autorským zákonem, ptáte se? Hned tři různé věci, kterým se v tomto zápisku budu věnovat. Tou první je třeba to, že jsem jejím použitím porušil autorský zákon.
Také se dobře bavíte nad články, kde si hudební průmysl cucá z prstu ztráty způsobené pirátstvím? Dnes se zasmějeme společně.
Dnes si uděláme krátký výlet do (doufejme že alternativní) budoucnosti.
Tak jsem zase jednou vyplýtval trochu svého drahocenného času na čtení plků Vojtěcha Bednáře na Rootu, tentokrát na téma "Má smysl vytvářet nová Windows? Celý článek je samozřejmě jako vždy bez hlavy a paty, ale tentokrát mi to nedalo, a rozhodl jsem se tu chybějící hlavu a patu doplnit tady.
Minule jsem rozebíral článek Romana Strejčka na téma "legitimní nároky autorů". Dnes se podíváme na zoubek oblíbenému tvrzení mediální lobby, že liberalizace autorského zákona připraví autory o živobytí a tím způsobí konec kultury v Čechách.
Zápisek byl pro nezájem smazán.
OSA vydává magazín Allegro pro své zastupované umělce. V jeho posledním čísle na straně 2 napsal Roman Strejček, předseda představenstva OSA, krátký názor na pirátské strany. Na poslední dva odstavce tohoto článku bych chtěl reagovat.
Úředníci v EU zase neměli co na práci, takže ČR teď pod hrozbou sankcí musí přijmout zákon o regulaci videa na Internetu. A aby toho nebylo málo, naši digitální negramoti jsou jako vždy papežštější než papež. Když už celá ta opičárna v nějaké podobě aspoň dočasně musí být, tak ať se to udělá rozumně. Tady je můj návrh jak zařídit, aby se EU nažrala a svoboda slova zůstala celá.
Před víc než rokem vyšly zdrojové kódy legendární české hry Brány Skeldalu pod licencí GPL a samotná hra by měla být volně ke stažení z webu svých tvůrců, firmy Napoleon Games (link ke stažení hry v době psaní tohoto zápisku nefungoval). Rok se o portování hry na Linux jen mluvilo, teď přichází první hratelná verze.