Byl vydán PostgreSQL 18. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
NFS (Network File System) má letos 40 let. Jeho tvůrci zavzpomínali na MSST Conference. Sun Microsystems vydal v prosinci 1985 zdrojové kódy NFS vývojářům mimo Sun.
Po Canonicalu oznámilo také SUSE, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.27.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Přidány byly funkce pro přerazítkování datových zpráv systémem ISDS. Uživatel muže zvolit zprávy, jejichž časová razítka má aplikace sledovat. Aplikace jej upozorní na časová razítka, která lze přerazítkovat. Uživatel pak může
… více »Bylo představeno all-in-one PC aneb mechanická podsvícená klávesnice s Raspberry Pi 5 uvnitř Raspberry Pi 500+. S 256 GB Raspberry Pi SSD a 16 GB RAM za 200 dolarů.
Google, potažmo YouTube umožní návrat tvůrcům, kteří byli zablokováni kvůli údajnému šíření dezinformací souvisejících s COVID-19 a volbami. Tvůrci teď mohou požádat o navrácení přístupu. Společnost Alphabet v této souvislosti uvedla, že zákazy byly uděleny kvůli tlaku tehdejší Bidenovy administrativy.
Vývojári z distribúcie Artix, ktorá je postavená na Arch Linuxe, alebo skôr jeho forkom, už skôr prešli na Open-RC init systém, stále však niektoré projekty ako GNOME boli závislé na systemd. Teraz pretiekol pohár trpezlivosti a počnúc GNOME 49, kvôli ktorému komponenta gnome-session je úplne závislá na systemd-init, padlo rozhodnutie na odstránenie GNOME z repozitárov Artixu. Táto zmena sa podľa všetkého týka viac než 90 distribúcií, ktoré tiež nepoužívajú systemd. Viac v príspevku na DistroWatch.
Magazín IEEE Spectrum opět po roce publikoval svůj žebříček programovacích jazyků. Vedou Python, Java, C++, SQL a C#.
Repozitáře pro spolupráci v rámci projektu Fedora se přesunou z Pagure na nově vzniklý Fedora Forge. Ten stejně jako třeba Codeberg běží na softwaru Forgejo, které bylo už před časem vybráno jako náhrada za Pagure. Pagure pochází z dílny Fedory, ale mimo ni se příliš neuchytil. Jeho vývoj a údržba byly náročné a Fedora se rozhodla jít cestou úspěšnějšího projektu, který má větší základnu přispěvatelů.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.3 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
rád si nechám v diskuzi poradit
Co je šokujícího na tom, že na feature request, který nemá nijak zásadní vliv na funkčnost hry, odpovím "tak to napiš sám a pošli mi patch"? Ze 144 commitů v mojí větvi jsou jen tři patche od někoho jiného, z toho jeden jsou ikonky a další jsem musel sám z poloviny přepsat, protože autor se mi na žádost o vylepšení patche už neozval.
BTW, měl bych Jardíkovi poděkovat. Při opravování typů proměnných a návratových hodnot, co přímo pracují se sizeof, se mi podařilo najít a opravit jeden bug v pointerové aritmetice.
// skeldal/branches/next_ghost/unix/init.cpp void Sys_SetPath(unsigned idx, const char *path) { size_t len = strlen(path); // tady byl int assert(idx < PATHTABLE_SIZE); if (pathtable[idx]) { free(pathtable[idx]); } // tady nebyl test *path == 0, což mohlo způsobit pád v kódu // níže, protože len-1 by šlo na neplatný index SIZE_MAX if (!*path || *path == 0) { pathtable[idx] = (char*)malloc(1); pathtable[idx][0] = '\0'; return; } if (path[len - 1] != '/') { len++; } pathtable[idx] = (char*)malloc(len + 1); strcpy(pathtable[idx], path); pathtable[idx][len-1] = '/'; pathtable[idx][len] = '\0'; }Ještě tam teda chybí kontrola návratových hodnot z malloc(), to už se mi nechce dělat. Další chyby:
// není reentrant char *Sys_FullPath(unsigned idx, const char *file) { static char ret[PATH_MAX]; assert(idx < PATHTABLE_SIZE); // tady může dojít k přetečení fixně velikého bufferu strcpy(ret, pathtable[idx]); strncat(ret, file, PATH_MAX - strlen(ret) - 1); return ret; } // není reentrant char *Sys_DOSPath(unsigned defdir, const char *path) { static char ret[PATH_MAX]; int i, length; // "má" být size_t assert(defdir < PATHTABLE_SIZE); // možnost přetečení bufferu strcpy(ret, pathtable[defdir]); length = strlen(ret); strncat(ret + length, path, PATH_MAX - length - 1); strupr(ret + length); for (i = length; ret[i]; i++) { if (ret[i] == '\\') { ret[i] = '/'; } } return ret; } void Sys_Init(void) { char home[PATH_MAX]; // smyšlená hodnota maximální velikosti cesty int len; // size_t // možnost přetečení bufferu, getenv() může vrátit NULL strcpy(home, getenv("HOME")); len = strlen(home); // neplatný index při len == 0 if (home[len-1] != '/') { home[len++] = '/'; } // další možnost přetečení bufferu strcpy(home + len, ".skeldal/");Nakonec dotaz: znáš třeba std::map a std::string? Když je to C++ kód, proč to nepoužít? Ušetřil bys si spoustu starostí, např. Sys_SetPath by mohl vypadat nějak takto:
typedef std::map<unsigned, std::string> Mapa; Mapa mapa; void Sys_SetPath(unsigned id, const std::string& path) { std::string& oldVal = mapa[id]; std::string::size_type len; oldVal = path; len = oldVal.size(); if (len > 0 && oldVal[len-1] != '/') oldVal += '/'; }A při chybné alokaci ti to prostě vyprskne std::bad_alloc
STL znám a odmítám to použít, protože bych tím akorát zablokoval možnost portovat Skeldal na mobilní platformy s omezenou pamětí.To je škoda. Já si trochu procházel ten kód a místama jsou tam takové čuňárny a je to tak nepřehledné, všude možně chybí kontrola chyb, některé funkce vůbec neupozorní na chyby (ani nějakým kódem, ani výjimkou, ani vypsáním) a vypadá to fakt neudržitelně. Ale snaha se cení.
Proč děláme takovou hloupost? Stručná, byť možná trochu nesrozumitelná, odpověď na tuto otázku by se dala shrnout do věty: "Protože STL vás nutí si přát, aby C++ mělo automatickou správu paměti (garbage collector - GC)". Problém je v tom, že do STL kontejneru můžete vkládat pouze objekty, které mají definovanou kopii. Navíc, pokud aspoň trochu dbáte na rychlost aplikace, musí tato kopie pokud možno být jednoduše proveditelná (rychlá). To v praxi znamená, že do STL kontejneru je možné efektivně ukládat fundamentální typy, možná ještě tak řetězce a pár dalších jednoduchých typů. Všechno ostatní lze uložit pouze nepřímo pomocí ukazatele. Tím se ztrácí jedna ze základních výhod, kterou používaní kontejnerových šablon přináší - automatická správa paměti.
AC_ARG_WITH(gamedata-prefix,
[AS_HELP_STRING([--with-gamedata-prefix=PREFIX], [Prefix for game data.])],
)
ad 5)set -e
: ${AUTORECONF:=autoreconf}
if test "$*"; then
ARGS="$*"
else
if test -f config.log ; then
ARGS=`grep '^ \$ \./configure ' config.log | sed 's/^ \$ \.\/configure //' 2> /dev/null`
fi
fi
echo "Running ${AUTORECONF}..."
$AUTORECONF --install --verbose
test x$NOCONFIGURE = x && echo "Running ./configure $ARGS" && ./configure $ARGS
ad 1) a 5) Neznám moc balíků, které by tohle dělaly, a UNIXový standard je ./configure; make; make install. Dokud se ze "svaté trojice" nestane čtveřice, která začíná ./autogen.sh nebo něčím podobným, budu mít configure skript přímo v repozitáři, stejně jako většina ostatních projektů. Navíc takový skript GNU Coding Standards nevyžaduje.
ad 2) Díky za tip, tohle jsem neznal.
ad 3) Podle GNU Coding Standard je to zcela v pořádku a já se s dovolením budu držet GNU Coding Standards. Freedesktop si může vymýšlet, co chce, ale to ještě neznamená, že to má smysl používat.
ad 4) -Dcosi je flag preprocesoru, takže AM_CPPFLAGS je naprosto správné umístění. CPPFLAGS se používá při kompilaci C i C++, CXXFLAGS jen pro C++.
Tiskni
Sdílej: