Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Dvbcut je už nějakou dobu plně funkční pod Qt4 a navíc kompletně mluví česky a německy, takže jsem se zase vrátil ke ComicSubu.
V diskuzi pod oznámením o zahájení projektu několik lidí navrhovalo, že bych měl datový formát postavit na XML. Nic takového ale nemám v úmyslu, protože dělat z jednoho problému dva mi nepřipadá ani trochu rozumné.
Původní prasáckou implementaci vlastního jednoduchého textového formátu jsem místo toho přepsal na něco rozumnějšího a jako bonus jsem přidal rozhraní pro podporu více souborových formátů. Pokud si tedy myslíte, že XML je pro takové formáty nejlepší volba, můžete to názorně předvést a formát postavený na XML implementovat sami. Na wiki projektu jsem sepsal technickou specifikaci rozhraní, pomocí kterého datové formáty komunikují se zbytkem aplikace.
Během reimplementace vlastního formátu jsem navíc provedl několik změn, aby formát byl logičtější, a přidal i podporu nových vlastností. Některé z nich (rotace textu, vertikální zarovnání) ale zatím nejsou implementované a jen jsou zapsané ve specifikaci rozhraní. Než napíšu specifikaci první stabilní verze formátu, přidám ještě minimálně podporu pro overlaye ve tvaru libovolného polygonu. V tuto chvíli tedy formát stále není vhodný pro publikování překladů a bude se ještě měnit, nejspíš i zpětně nekompatibilním způsobem.
Tiskni
Sdílej:
Jestli myslíš tohle, tak na spolupráci nedošlo, protože každý řešíme úplně jinou věc. Já se snažím o co nejlepší vysázení textu do grafiky a (zatím) neřeším metadata. GeoRW zase řeší hlavně metadata a podporu víc jazyků má jen tak, aby se neřeklo. Nějakou sazbu textu neřeší prakticky vůbec.
Kromě toho to píše v Pythonu a formát postavil na XML. Já to napsal v C++/Qt4 a můj formát je založený na plaintextu. Jak už jsem několikrát napsal, nemám v plánu se XML ani dotknout.
Ale někdo třetí by moh udělat plugin pro ten jeho formát, až bude finální specifikace hotová. Teď se to ještě může měnit.
V tuhle chvíli je to zbytečná práce. Aby to vůbec dohromady dát šlo, musím napřed napsat vlastní sázedlo textu, protože QTextLayout neumí ani zlomek toho, co potřebuju. Do té doby nemůžu přidat podporu sázení textu do obecných polygonů, které podle všeho ACBF používá.
Teď je na řadě úklid bordelu, aby nepřekážel v dalším vývoji. Jestli se ACBF uchytí, tak pro něj podporu někdo napíše, až bude ComicSub podporovat všechno potřebné.
Jasně, každej půlku zahodíme a zůstane nám CBR/CBZ.