Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Dvbcut je už nějakou dobu plně funkční pod Qt4 a navíc kompletně mluví česky a německy, takže jsem se zase vrátil ke ComicSubu.
V diskuzi pod oznámením o zahájení projektu několik lidí navrhovalo, že bych měl datový formát postavit na XML. Nic takového ale nemám v úmyslu, protože dělat z jednoho problému dva mi nepřipadá ani trochu rozumné.
Původní prasáckou implementaci vlastního jednoduchého textového formátu jsem místo toho přepsal na něco rozumnějšího a jako bonus jsem přidal rozhraní pro podporu více souborových formátů. Pokud si tedy myslíte, že XML je pro takové formáty nejlepší volba, můžete to názorně předvést a formát postavený na XML implementovat sami. Na wiki projektu jsem sepsal technickou specifikaci rozhraní, pomocí kterého datové formáty komunikují se zbytkem aplikace.
Během reimplementace vlastního formátu jsem navíc provedl několik změn, aby formát byl logičtější, a přidal i podporu nových vlastností. Některé z nich (rotace textu, vertikální zarovnání) ale zatím nejsou implementované a jen jsou zapsané ve specifikaci rozhraní. Než napíšu specifikaci první stabilní verze formátu, přidám ještě minimálně podporu pro overlaye ve tvaru libovolného polygonu. V tuto chvíli tedy formát stále není vhodný pro publikování překladů a bude se ještě měnit, nejspíš i zpětně nekompatibilním způsobem.
Tiskni
Sdílej:
Jestli myslíš tohle, tak na spolupráci nedošlo, protože každý řešíme úplně jinou věc. Já se snažím o co nejlepší vysázení textu do grafiky a (zatím) neřeším metadata. GeoRW zase řeší hlavně metadata a podporu víc jazyků má jen tak, aby se neřeklo. Nějakou sazbu textu neřeší prakticky vůbec.
Kromě toho to píše v Pythonu a formát postavil na XML. Já to napsal v C++/Qt4 a můj formát je založený na plaintextu. Jak už jsem několikrát napsal, nemám v plánu se XML ani dotknout.
Ale někdo třetí by moh udělat plugin pro ten jeho formát, až bude finální specifikace hotová. Teď se to ještě může měnit.
V tuhle chvíli je to zbytečná práce. Aby to vůbec dohromady dát šlo, musím napřed napsat vlastní sázedlo textu, protože QTextLayout neumí ani zlomek toho, co potřebuju. Do té doby nemůžu přidat podporu sázení textu do obecných polygonů, které podle všeho ACBF používá.
Teď je na řadě úklid bordelu, aby nepřekážel v dalším vývoji. Jestli se ACBF uchytí, tak pro něj podporu někdo napíše, až bude ComicSub podporovat všechno potřebné.
Jasně, každej půlku zahodíme a zůstane nám CBR/CBZ.