Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Okrem metadat je zadefinovana struktura comixu. Kazdy komix je rozdeleny na stranky, pricom kazda stranka obsahuje nejaky obrazok na pozadi. Jednotlive stranky mozu obsahovat attribut title, cim tak prehliadac dokaze vytvorit obsah dokumentu z "otitulkovanymi" strankami.
Na stranke je mozne zadefinovat aj ramce/panely, na ktore je dana stranka rozdelena. User si tak moze komix "zazoomovat" na uroven jedneho frame-u.
Okrem toho je mozne zadefinovat aj textovu vrstvu, ktora obsahuje texty vyskytujuce sa v komixe. Tuto vrstvu potom moze prehliadac vykreslit nad obrazkom pozadia (ak pozadie texty neobsahuje, prip. moze dane texty prekryt vrstvou s textami prelozenymi do ineho jazyka). Textova vrstva obsahuje semantiku (zvyraznenie, komentar, kod ...). Vo formate zatial nie je mozne definovat styly, fonty a pod. - mozno v nejakej dalsej verzii. ACBF Viewer zatial tuto textovu vrstvu podporuje len velmi malo (je mozne kliknut na miesto, kde sa text nachadza a v pripade, ze je textova vrstva definovana, vyskoci okno s danym textom). Textovych vrstiev moze byt v dokumente zadefinovanych viacej, pre kazdy preklad samostatna vrstva.
Binarne data (zatial iba obrazky) je mozne umiestnit priamo do acbf dokumentu, prip. je mozne na ne externe odkazovat. ACBF Viewer podporuje CBZ format, ktory je mozne pouzit ako kontajner pre umiestnenie .acbf suboru a binarnych dat (napr. .jpg obrazkov).
Projekt
Stranky projektu su na launchpade (pre rypalov: GIT a ine systemy nepoznam a ucit sa mi ich nechce, takze je to tam :-P
Okrem specifikacii (ACBF - File Format Specifications.odt) je tam mozne najst aj komplet XML schemu (ACBF-XMLschema.zip). Takisto som v Pythone spravil prehliadac (ACBF Viewer) - je tam instalacka pre linux (ACBFViewer-0.4_linux.tar.gz) aj pre Windows (ACBFViewer-0.4_win32.zip) - pre Windows je exac skompilovany pod WinXP, tak neviem, ci bude fungovat aj inde. Takisto je mozne stiahnut 5 komixov skonvertovanych do ACBF (SampleComicBooks.zip).
Momentalne su specifikacie 1.0 v stave BETA, o mesiac je naplanovy finalny release a potom to uz bude zit svojim zivotom, ak to neumre
Takze, kto chce otestovat, nech testuje a pripadne bugy, namety a pripomienky mozte pisat sem do diskusie alebo do bugov na launchpad.
ACBF Viewer
ACBF Viewer uz docela dobre podporuje specifikacie. Ako som uz spominal slabe je to zatial s podporou textovej vrstvy, ale to casom pride. Vytvaranie textovej vrstvy bez editora je docela narocne, takze nepredpokladam, ze by to zatial vela ludi bez WYSIWYG editora robilo. Okrem samotneho ACBF formatu dokaze prehliadat CBZ subory. Dokaze takisto 3 urovne zoomovania: na celu stranku, na sirku strany a zoom na jeden konkretny panel (panely musia byt ale zadefinovane v acbf dokumente). Okrem klavesnice je mozne presuny na dalsie stranky robit aj klikmi (dotykmi na dotykovom dysplayi). Rotacia obrazu je takisto mozna.
Dalsie screenshoty z ACBF Viewera je mozne najst na G+.
ACBF Viewer pouzivam uz asi 3 mesiace (aj na citanie CBZ archivov na mojom linuxovom PDA - SmartQ5) a za ten cas som odchytil mnozstvo bugov, takze si myslim, ze je to uz dost dobre pouzitelny program
Onedlho mi ma prist 7 palcovy tablet s Androidom 4.0, tak rozmyslam o portovani na Android, ale neviem ci na to budem mat cas (GTK na Androide nefunguje, tak to bude treba prepisat do Kivy). Takze ak chce niekto ACBF Viewer forknut a naportovat na Android, tak len hor sa do toho
Tiskni
Sdílej:
Stranky projektu su na launchpade (pre rypalov: GIT a ine systemy nepoznam a ucit sa mi ich nechce, takze je to tam :-PSorry, ale to není pro tebe ta nejlepší vizitka..
Zpětnou kompatibilitu s CBZ jsem asi přehlíd, ale souhlasim, že to je důležitý, to může rozšíření tvýho formátu dost usnadnit... CBZ je na českých sharech afaik rozšířený, nevíš, jestli je takhle rozšířený i v zahraničí?
Kazdy zlozitejsi foormat je bud proprietarny alebo nezdokumentovany a velmi jednoduchy.
DjVu dokumenty su malo rozsirene, kniznic na pracu s nimi je malo. Takze implementovat DjVu nema moc vyznam.Víš vůbec o čem mluvíš?! Mám silné pochyby. Koukni se pro zajímavost na http://www.archive.org A pokud jde o CBZ - je to v podstatě prachsprostý zazipovaný archív. Stejně jako CBR. Koukal jsem se na to, když jsem řešil čím krmit čtečku. DjVu podporuje každá lepší čtečka a pokud jde o knihovny - jsou pod GPL a běžnou součástí linuxových distribucí. Včetně toolů, které můžeš využít. Očividně ti dosud nedocvaklo, že na komixy, které většinou stejnobarevné plochy a černobílá kresba, je to ten nejúspornější kompresní formát, jaký můžeš potkat. To co ušetříš na objemu dat u obrázku, můžeš investovat do textové struktury schované uvnitř.
Tak to abych začal překládat Futuramu 
To asi dělá denně aspoň polovina společnosti...
Ale to taky můžem čekat donekonečna. Teď to ještě potřebuje nějakej šikovnej editor na ty textový vrstvy - něco jako je AegiSub na SSA/ASS titulky (tam je možný udělat s textem fakt snad úplně všechno, ale má to moc tlačítek a nevim jak se s tim dělá). Ale ten editor na tom bude IMHO to nejtěžší a bez něj to nebude mít moc cenu, protože ty výhody proti těm stávajícim řešenim nepudou využít všechny (a jenom kvůli metadatům na to asi nikdo moc přecházate nebude). No každopádně oceňuju že někdo místo keců taky něco praktickýho dělá. Výhledově bych to moh používat třeba i já, na nějaký mangy třeba, doteď mě moc nelákaly, ale kdyby se to víc rozšířilo a lidi by je pak díky tomu víc překládali do nějakejch použitelnejch jazyků, tak by to mohlo přitáhnout i nějaký nový čtenáře. Asi sem moc velkej optimista
Navíc je to XML.Ze zvědavosti: v ComicSubu používáš formát jaký?
style {"Style3", "#000000", "#ffffff", "Arial", 12pt, 0, 1, 0, 0, 0}
style {"Style4", "#000000", "#ffffff", "Comic Sans MS", 18pt, 0, 0, 0, 0, 0}
style {"Style5", "#000000", "#ffffff", "Comic Sans MS", 36pt, 0, 1, 0, 0, 0}
page("ubunchu01_02.png") {
overlay {"Style4", "Ubunchu!", Ellipse, 823, 204, 211, 301}
overlay {"Style4", "M... My recommendation is...", Rectangle, 941, 143, 202, 184}
overlay {"Style4", "It is very popular with the users, and it is the hottest desktop Linux distribution available!", Ellipse, 99, 186, 223, 343}
overlay {"Style3", "Isn't it Ubuntu not Ubunchu?", Rectangle, 409, 635, 369, 28}
overlay {"Style5", "NO WAY!", Ellipse, 415, 690, 194, 202}
}
komu by se chtělo psát parser texťáku s vlastní specielní strukturou?
Mně.
+1 
Načítání a ukládání mám v plánu přepsat do modulárního systému, kde půjde snadno definovat různé verze formátů.Uhhhh... taky se přimlouvám za JSON. Ušetříš práci sobě a víc motivuješ ostatní, navíc jak koukám na ten tvůj formát, nejspíš by to asi ani nebyl moc velkej rozdíl. Anebo něco jako JSON (XML, ...)
... mi XMLko pride prehladnejsie a jednoduchsie aj na rucnu editaciu.Ale no, lepší ukázkou formátu, více vhodného pro čtení a psaní dat aplikací a ne pro ruční editaci, už by snad byl jen nějaký binární formát. Vždyť kolikrát je poměr vlastního obsahu k XML datům samotným i 50:50 a hůř.
poměr vlastního obsahu k XML datům samotným i 50:50 a hůř.O to účinnější je potom komprese. Takže se to dá šířit zazipovaně , dekomprimovat on-line před použitím a pak zase zahodit.
{
"styles": {
"Style3": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Arial", "12pt" ], "wtf": [0, 1, 0, 0, 0]},
"Style4": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Comic Sans MS", "18pt" ], "wtf": [0, 0, 0, 0, 0]},
"Style5": { "fg": "#000000", "bg": "#ffffff", "font": [ "Comic Sans MS", "36pt" ], "wtf": [0, 1, 0, 0, 0]},
},
"pages": {
"ubunchu01_02.png": {
"overlay": [
{"style": "Style4", "text": "Ubunchu!", "shape": [ "Ellipse", 823, 204, 211, 301 ]},
{"style": "Style4", "text": "M... My recommendation is...", "shape": [ "Rectangle", 941, 143, 202, 184 ]},
{"style": "Style4", "text": "It is very popular with the users, and it is the hottest desktop Linux distribution available!", "shape": [ "Ellipse", 99, 186, 223, 343 ]},
{"style": "Style3", "text": "Isn't it Ubuntu not Ubunchu?", "shape": [ "Rectangle", 409, 635, 369, 28 ]},
{"style": "Style5", "text": "NO WAY!", "shape": [ "Ellipse", 415, 690, 194, 202}
]
}
}
}
Výhody:
Ja mam svuj projekt, ktery me bavi, a dostal jsem se do faze, ze me zacal i zivit, a pritom je to open-source. Nemam cas ani chut forkovat jine projekty.
Já si vhodnější řešení představit dokážu. Vlastně mě napadá jen hodně málo horších řešení než pomocí XML, a většina z nich jsou věci typu XML zakódované do base64 a obalené další vrstvou XML. XML je nejsložitější známý způsob uzávorkování. Na takhle jednoduchou věc s minimální hierarchickou strukturou je to orbitální iontové dělo na vrabce.
Co se týče možnosti použít víc stylů v jedné bublině, zase je to plánovaná fíčura, která je někde uprostřed seznamu priorit. Nejvyšší prioritu v tuhle chvíli má ale modulární systém na ukládání a načítání (tj. zjednodušení práce se stávajícím formátem + možnost transparentně pracovat s víc formáty přes jednotné rozhraní), pak bubliny ve tvaru obecných polygonů a uzavřených křivek, a pak ještě rotace textu. Pak bude nejspíš na řadě napsání vlastního mechanizmu na sázení textu do bubliny, protože QTextLayout umí jen zlomek toho, co potřebuju.
Já si vhodnější řešení představit dokážuJe to tvuj format, tak se ani nedivim, ze ho budes branit klidne i do krve:) Problem nastava v okamziku, kdyz udelas deset tisic komixu, a zjistis, ze bys potreboval implementovat nejakou novinku, ktera ti je vsechny rozbije. Jinak ja osobne jsem to napsal hlavne z duvodu ostatnich. Stylovani v CSS dneska umi kazdy, pouzivat HTML tagy taky, a pokud se rozhodnes pro trochu vektorove grafiky, tak tu je SVG, ktere opet kazdy umi a na netu je milion tutorialu. Ja tak nejak pochybuju, ze to vsechno dokazes udelat znovu a jeste lip v dohledne dobe (tedy driv, nez te to prestane bavit) :) Je mi jasne, ze potrebujes "jen neco malo z toho vseho", jenze z vlastni zkusenosti vim, ze to neco malo bude za nejakou dobu malo, no a budes pridavat, pridavat, az z toho bude bastl, na ktery ted nadavas:)
Podívej, jestli si myslíš, že by bylo lepší na tenhle problém nasadit nějakého kočkopsa splácaného dohromady z HTML, CSS a SVG, nikdo ti nebrání to udělat. Klidně si k tomu forkni můj projekt, ať máš nějaké základní grafické rozhraní na editaci a můžeš se soustředit jen na samotný datový formát. Aspoň si sám na vlastní kůži ověříš, jak neskutečně debilní nápad to je.
Ale co jsem zatím dělal s XML, tak vždy to bylo na prd a do pohodlného to mělo daleko.
JSON má oproti XML výhodu v tom, že uzel stromu dokumentu má jen jeden typ potomků (v XML jsou minimálně 3 -- atributy, uzly a text). A ty potomci jsou pojmenovaní unikátním klíčem. Díky tomu existuje možnost jednoznačného a pohodlného převodu JSONu do datové struktury a zpět.
Zrovna v Qt ti na tenhle převod stačí QObject a jeho dynamické properties, do kterých uložíš QObject* nebo QList<QObject*>*. Takže můžeš pohodlně zajistit dopřednou kompatibilitu s budoucími vlastnostmi, kdy sice editor nebude vědět co s nimi, ale bude schopný je zachovat i během editace. Samozřejmě namísto QObjectu můžeš použít odpovídající třídu pro styl, stránku a podobně, dokud to bude dědit z QObjectu, tak můžeš rozšiřovat formát souboru, aniž bys sáhnul na parser či serializaci (doslova).
Prohlížel jsem zdrojáky, tak mám pár drobných postřehů:
Archiv se zdrojáky nemá kořenový adresář.
Instalátor je takové veselé cp, které ani neumí instalovat do standardních cest pythonu.
V archivu vedle zdrojového kódu máš zabalený i bajtkód.
Při spuštění se program pokouší otevřít jeden dokument v tvém domovském adresáři.
Vedle kláves PgUp/PgDn by bylo dobré reagovat na mezerník a B nebo Backspace.
Skákání po rámcích zvětšuje každý rámec přes celé okno. Takže jinak velké rámce se zvětší s různým měřítkem. Líbil by se mi režim přecházení mezi rámci se zachováním měřítka. Nejlépe aby zůstalo viditelné okolí. Jsou totiž komiksy, kdy obrázky z rámců se překrývají. Zvětšení proto, že je třeba malý displej. Byl by to takový panning s přecházením z jednoho snímku na další podle jejich pořadí.
Takze znacne ulahcenie prace. Instalator funguje, to je hlavne. Ked sa to bude niekedy v buducnosti distribuovat, tak predpokladam, ze pomocou .deb balikov a pod. Tento instalator zatial staci.
Při spuštění se program pokouší otevřít jeden dokument v tvém domovském adresáři.To neni bug, to je feature, aby som nemusel zakazdym otvarat ten komix, ked testujem nove casti kodu. V buducnosti by sa default mal otvorit "Help" dokument popisujuci funkcie programu v ACBF formate.
Vedle kláves PgUp/PgDn by bylo dobré reagovat na mezerník a B nebo Backspace.Medzernik a backspace mozem zaimplementovat, neni problem.
Skákání po rámcích zvětšuje každý rámec přes celé okno. Takže jinak velké rámce se zvětší s různým měřítkem.Momentalne to funguje tak, ze obrazok ramca sa zmensi aj presahuje plochu, na ktoru sa ma vykreslit. V opacnom pripade sa nezmensi. Planujem zaimplementovat moznost pre "stretch" obrazku na celu vykrelovaciu, v pripade, ze je obrazok mensi.
Líbil by se mi režim přecházení mezi rámci se zachováním měřítka. Nejlépe aby zůstalo viditelné okolí.Take nieco planujem do buducnosti, nejaky animovany prechod medzi ramcami (so zachovanim okolia), ale momentalne je to v prioritach velmi vzadu
Ked sa to bude niekedy v buducnosti distribuovat, tak predpokladam, ze pomocou .deb balikov a pod.
A už jsi nějaký balíček vytvořil? Ten instalátor je totiž pro výrobu distribučních balíčků nepoužitelný.
Hold pri vytvarani packagov si bude musiet balic nastudovat dany install.py. Inak neni to nic zlozite, samotny program je cely v adresari /src a da sa pustit cez acbf.py aj bez instalacie. Ostatne veci su len ikony, desktop configuration file a definicia novej .acbf pripony.