Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Pokud jste před necelým rokem s nadšením stahovali první zdrojáky Bran Skeldalu zkompilovatelné pod Linuxem (tedy aspoň někde), nejspíš vaše nadšení během posledního půl roku značně ochladlo. Když se ale podíváte na diff revize 111, nejspíš vám bude jasné, proč se tak dlouho nic nedělo.
Poslední půlrok jsem pomalu přepisoval renderovací jádro Skeldalu na přenositelný kód. Měl jsem při tom na výběr — buď commitovat pravidelně a mít v repozitáři 30 nefunkčních revizí plných bordelu, nebo udělat jeden obří commit, až se přenositelný kód dostane do stejného stavu jako revize 110.
Vzhledem k tomu, že repozitář nejede na GITu, vybral jsem si druhou možnost. Jestli je to dobře nebo špatně můžeme probrat v diskuzi, ale hlavní je, že obří commit už je hotový.
Hlavní změnou je přechod z 15bitové barevné hloubky na 24bitovou a přepis dalšího kusu načítacího kódu, aby nezávisel na endianitě ani velikosti datových typů cílového počítače. Pokud máte ne-x86 systém a chcete zkusit štěstí, klidně můžete. Do hlavního menu byste se s trochou štěstí mohli dostat bez segfaultu a dokonce bude vypadat normálně.
Instalační instrukce se od minule nijak zvlášť nezměnily, jen přibyl configure skript, jak je zmíněno na konci článku. Pokud už máte nainstalovanou starší verzi, prostě si zkompilujte novou binárku a můžete hrát. Pokud se nějaké NPC bude v rozhovoru tvářit, že jste ho už navštívili, přestože jste u něj poprvé (třeba bard v přístavu), nejspíš jste začali hrát před revizí 103 a budete muset začít od začátku.
V nejbližších dnech se můžete těšit na další vylepšování renderovacího jádra, hlavně opravu grafických artefaktů kolem kurzoru myši a konečně i chybějící efekt zemětřesení, který je aktuálně nahlášený jako bug. Pak bude následovat další větší přepis jiného subsystému, tentokrát ale ne tak velký.
Tiskni
Sdílej:
Mám menší problém, asi bug. Můžu to hodit do bugzilly pokud bude třeba.
Skeldal jsem si zkompiloval na 64 bit Archu (díky za rychlou opravu). Změnil jsem DATA_PATH v unix/init.cpp na /usr/share/skeldal. Do DATA_PATH jsem nakopíroval soubory* podle tvého předchozího návodu ale teď mi při spuštění jen krátce problikne okno a vypíše se:
[lukas@orochi ~]$ skeldal Nemohu precist konfiguracni soubor "/home/lukas/.skeldal/skeldal.ini". skeldal: ../skeldal/libs/memman.cpp:423: virtual size_t File::read(void*, size_t): Assertion `_file' failed. Aborted
* instalačku jsem musel sosat z uloz.to, protože odkaz od napoleon games hází 404.
#0 0x00007ffff6e2b565 in raise () from /lib/libc.so.6 #1 0x00007ffff6e2c9e6 in abort () from /lib/libc.so.6 #2 0x00007ffff6e24145 in __assert_fail () from /lib/libc.so.6 #3 0x0000000000449b90 in File::read (this=<value optimized out>, buf=<value optimized out>, size=<value optimized out>) at ../skeldal/libs/memman.cpp:423 #4 0x000000000044980d in ReadStream::readUint8 (this=<value optimized out>) at ../skeldal/libs/memman.cpp:184 #5 0x000000000044982f in ReadStream::readUint16LE (this=0x7c5420) at ../skeldal/libs/memman.cpp:189 #6 0x0000000000429226 in SpellList::load (this=0x6afc80, stream=...) at ../skeldal/game/magic.cpp:280 #7 0x000000000042cfd2 in kouzla_init () at ../skeldal/game/magic.cpp:2352 #8 0x000000000043a310 in init_skeldal () at ../skeldal/game/skeldal.cpp:994 #9 0x000000000043aab6 in main (argc=<value optimized out>, argv=<value optimized out>) at ../skeldal/game/skeldal.cpp:1708Chce to načítat soubor KOUZLA.DAT, který mám v MAPS.
skeldal: game/magic.cpp:302: TKOUZLO& SpellList::operator[](unsigned int): Assertion `_spellData && idx < _size && "Invalid spell index"' failed. AbortedJsem na amd64, stačí toto jako bugreport, nebo je třeba víc? A mimochodem ,lze to spusti ve fullscreenu?
skeldal: game/magic.cpp:302: TKOUZLO& SpellList::operator[](unsigned int): Assertion `_spellData && idx < _size && "Invalid spell index"' failed.
Program received signal SIGABRT, Aborted.
0x00007ffff6de7a75 in raise () from /lib/libc.so.6
(gdb) backtrace
#0 0x00007ffff6de7a75 in raise () from /lib/libc.so.6
#1 0x00007ffff6deb5c0 in abort () from /lib/libc.so.6
#2 0x00007ffff6de0941 in __assert_fail () from /lib/libc.so.6
#3 0x000000000042e426 in SpellList::operator[] (this=[value optimised out>, idx=[value optimised out>)
at game/magic.cpp:302
#4 0x000000000042e560 in get_spell_teleport (num=4025) at game/magic.cpp:324
#5 0x0000000000430f3d in thing_cast (num=4025, postava=0, sector=6, victim=0xffffffffffffffff, noanim=96 '`')
at game/magic.cpp:2281
#6 0x0000000000429e36 in inv_quaf (id=[value optimised out>, xa=[value optimised out>, ya=161,
xr=[value optimised out>, yr=[value optimised out>) at game/inv.cpp:1107
#7 human_click (id=[value optimised out>, xa=[value optimised out>, ya=161, xr=[value optimised out>,
yr=[value optimised out>) at game/inv.cpp:2297
#8 0x000000000040a350 in find_in_click_map (ms=0x6c06c1, pt=0x66fb26, pocet=6, evtype=0x7fffffffde8c)
at game/clk_map.cpp:557
#9 0x000000000040a633 in ms_clicker (msg=[value optimised out>, usr=[value optimised out>) at game/clk_map.cpp:598
#10 0x000000000044d24f in enter_event (tree=0x6c06e8, msg=0x7fffffffdef0) at libs/event.cpp:245
#11 0x000000000044d7df in send_message (message=[value optimised out>) at libs/event.cpp:426
#12 0x0000000000456631 in Sys_ProcessEvents () at sdl/input.cpp:109
#13 0x000000000044d8b0 in do_events () at libs/event.cpp:528
#14 0x000000000045894d in Task_WaitEvent (event=4025) at unix/task.cpp:46
#15 0x000000000043e37f in enter_game () at game/skeldal.cpp:1066
#16 0x000000000043f3a4 in game_big_circle (enforced=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1424
#17 0x000000000043fb16 in load_saved_game (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>)
at game/skeldal.cpp:1537
#18 start (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1581
#19 main (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1681