V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Pokud jste před necelým rokem s nadšením stahovali první zdrojáky Bran Skeldalu zkompilovatelné pod Linuxem (tedy aspoň někde), nejspíš vaše nadšení během posledního půl roku značně ochladlo. Když se ale podíváte na diff revize 111, nejspíš vám bude jasné, proč se tak dlouho nic nedělo.
Poslední půlrok jsem pomalu přepisoval renderovací jádro Skeldalu na přenositelný kód. Měl jsem při tom na výběr — buď commitovat pravidelně a mít v repozitáři 30 nefunkčních revizí plných bordelu, nebo udělat jeden obří commit, až se přenositelný kód dostane do stejného stavu jako revize 110.
Vzhledem k tomu, že repozitář nejede na GITu, vybral jsem si druhou možnost. Jestli je to dobře nebo špatně můžeme probrat v diskuzi, ale hlavní je, že obří commit už je hotový.
Hlavní změnou je přechod z 15bitové barevné hloubky na 24bitovou a přepis dalšího kusu načítacího kódu, aby nezávisel na endianitě ani velikosti datových typů cílového počítače. Pokud máte ne-x86 systém a chcete zkusit štěstí, klidně můžete. Do hlavního menu byste se s trochou štěstí mohli dostat bez segfaultu a dokonce bude vypadat normálně.
Instalační instrukce se od minule nijak zvlášť nezměnily, jen přibyl configure skript, jak je zmíněno na konci článku. Pokud už máte nainstalovanou starší verzi, prostě si zkompilujte novou binárku a můžete hrát. Pokud se nějaké NPC bude v rozhovoru tvářit, že jste ho už navštívili, přestože jste u něj poprvé (třeba bard v přístavu), nejspíš jste začali hrát před revizí 103 a budete muset začít od začátku.
V nejbližších dnech se můžete těšit na další vylepšování renderovacího jádra, hlavně opravu grafických artefaktů kolem kurzoru myši a konečně i chybějící efekt zemětřesení, který je aktuálně nahlášený jako bug. Pak bude následovat další větší přepis jiného subsystému, tentokrát ale ne tak velký.
Tiskni
Sdílej:
Mám menší problém, asi bug. Můžu to hodit do bugzilly pokud bude třeba.
Skeldal jsem si zkompiloval na 64 bit Archu (díky za rychlou opravu). Změnil jsem DATA_PATH v unix/init.cpp na /usr/share/skeldal. Do DATA_PATH jsem nakopíroval soubory* podle tvého předchozího návodu ale teď mi při spuštění jen krátce problikne okno a vypíše se:
[lukas@orochi ~]$ skeldal Nemohu precist konfiguracni soubor "/home/lukas/.skeldal/skeldal.ini". skeldal: ../skeldal/libs/memman.cpp:423: virtual size_t File::read(void*, size_t): Assertion `_file' failed. Aborted
* instalačku jsem musel sosat z uloz.to, protože odkaz od napoleon games hází 404.
#0 0x00007ffff6e2b565 in raise () from /lib/libc.so.6 #1 0x00007ffff6e2c9e6 in abort () from /lib/libc.so.6 #2 0x00007ffff6e24145 in __assert_fail () from /lib/libc.so.6 #3 0x0000000000449b90 in File::read (this=<value optimized out>, buf=<value optimized out>, size=<value optimized out>) at ../skeldal/libs/memman.cpp:423 #4 0x000000000044980d in ReadStream::readUint8 (this=<value optimized out>) at ../skeldal/libs/memman.cpp:184 #5 0x000000000044982f in ReadStream::readUint16LE (this=0x7c5420) at ../skeldal/libs/memman.cpp:189 #6 0x0000000000429226 in SpellList::load (this=0x6afc80, stream=...) at ../skeldal/game/magic.cpp:280 #7 0x000000000042cfd2 in kouzla_init () at ../skeldal/game/magic.cpp:2352 #8 0x000000000043a310 in init_skeldal () at ../skeldal/game/skeldal.cpp:994 #9 0x000000000043aab6 in main (argc=<value optimized out>, argv=<value optimized out>) at ../skeldal/game/skeldal.cpp:1708Chce to načítat soubor KOUZLA.DAT, který mám v MAPS.
skeldal: game/magic.cpp:302: TKOUZLO& SpellList::operator[](unsigned int): Assertion `_spellData && idx < _size && "Invalid spell index"' failed. AbortedJsem na amd64, stačí toto jako bugreport, nebo je třeba víc? A mimochodem ,lze to spusti ve fullscreenu?
skeldal: game/magic.cpp:302: TKOUZLO& SpellList::operator[](unsigned int): Assertion `_spellData && idx < _size && "Invalid spell index"' failed. Program received signal SIGABRT, Aborted. 0x00007ffff6de7a75 in raise () from /lib/libc.so.6 (gdb) backtrace #0 0x00007ffff6de7a75 in raise () from /lib/libc.so.6 #1 0x00007ffff6deb5c0 in abort () from /lib/libc.so.6 #2 0x00007ffff6de0941 in __assert_fail () from /lib/libc.so.6 #3 0x000000000042e426 in SpellList::operator[] (this=[value optimised out>, idx=[value optimised out>) at game/magic.cpp:302 #4 0x000000000042e560 in get_spell_teleport (num=4025) at game/magic.cpp:324 #5 0x0000000000430f3d in thing_cast (num=4025, postava=0, sector=6, victim=0xffffffffffffffff, noanim=96 '`') at game/magic.cpp:2281 #6 0x0000000000429e36 in inv_quaf (id=[value optimised out>, xa=[value optimised out>, ya=161, xr=[value optimised out>, yr=[value optimised out>) at game/inv.cpp:1107 #7 human_click (id=[value optimised out>, xa=[value optimised out>, ya=161, xr=[value optimised out>, yr=[value optimised out>) at game/inv.cpp:2297 #8 0x000000000040a350 in find_in_click_map (ms=0x6c06c1, pt=0x66fb26, pocet=6, evtype=0x7fffffffde8c) at game/clk_map.cpp:557 #9 0x000000000040a633 in ms_clicker (msg=[value optimised out>, usr=[value optimised out>) at game/clk_map.cpp:598 #10 0x000000000044d24f in enter_event (tree=0x6c06e8, msg=0x7fffffffdef0) at libs/event.cpp:245 #11 0x000000000044d7df in send_message (message=[value optimised out>) at libs/event.cpp:426 #12 0x0000000000456631 in Sys_ProcessEvents () at sdl/input.cpp:109 #13 0x000000000044d8b0 in do_events () at libs/event.cpp:528 #14 0x000000000045894d in Task_WaitEvent (event=4025) at unix/task.cpp:46 #15 0x000000000043e37f in enter_game () at game/skeldal.cpp:1066 #16 0x000000000043f3a4 in game_big_circle (enforced=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1424 #17 0x000000000043fb16 in load_saved_game (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1537 #18 start (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1581 #19 main (argc=[value optimised out>, argv=[value optimised out>) at game/skeldal.cpp:1681