abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.96.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:33 | IT novinky

    Společnosti IBM a Red Hat představily Project Lightwell s investicí 5 miliard dolarů. Jedná se o důvěryhodné clearingové centrum pro bezpečnost open source softwaru a zabezpečení dodavatelských řetězců s novým AI modelem a globální skupinou více než 20 000 softwarových inženýrů. Služby centra budou dostupné prostřednictvím komerčních předplatných. Project Lightwell staví na iniciativách jako Anthropic Glasswing nebo OpenAI Trust Access for Cyber.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 26.05. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:44 | IT novinky

    Český stát by v budoucnu mohl provozovat vlastní alternativu ke komunikačním aplikacím typu WhatsApp, Signal, Telegram, Facebook Messenger a podobně. Cílem je zajistit bezpečnou datovou komunikaci pro stát a jeho důležité subjekty, jako jsou bezpečnostní složky, ministerstva a další organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    včera 11:22 | Pozvánky

    Už za týden, ve čtvrtek 4. června, se v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích uskuteční další konference věnovaná tématům spojeným s IPv6 - Den IPv6. Program akce a registrační formulář jsou k dispozici na webu akce. Kapacita konference je omezená, proto organizátoři doporučují, aby se vážní zájemci přihlásili včas (k dnešnímu dni zbývá přibližně 30 volných míst). Konferenci Den IPv6 2026 organizují i letos společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 1
    včera 05:22 | IT novinky

    Zařízení Steam Deck OLED bylo znovu naskladněno, ale vlivem rostoucích cen pamětí a úložišť má novou, vyšší cenovku. Steam Deck OLED 512 GB stojí nově 779 EUR (stál 569 EUR) a Steam Deck OLED 1 TB stojí 919 EUR (stál 679 EUR). Samotné zařízení se nijak nezměnilo a nové ceny tedy pouze odráží aktuální náklady na komponenty a další globální logistické výzvy, se kterými se potýká celá branže.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 22:22 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zahajuje novou etapu využívání vysokofrekvenčního rádiového spektra v pásmu 26 GHz. Toto pásmo bude od 1. 7. 2026 otevřeno pro provoz moderních bezdrátových sítí, zejména sítí páté generace (5G), pevných bezdrátových přístupových sítí (FWA) a lokálních či průmyslových sítí určených například pro výrobní areály, logistická centra nebo technologické kampusy. Současně s otevřením pásma 26 GHz přistoupil ČTÚ ke zpřístupnění informací o využívání rádiových kmitočtů v tomto pásmu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    27.5. 22:11 | IT novinky

    Logitech představil myš Signature Comfort Plus M850 L s polstrovanou opěrkou dlaně pro větší pohodlí a sadu s touto myší a klávesnicí s integrovanou opěrkou dlaní Signature Comfort Plus Combo MK880.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 16:33 | IT novinky

    Gaël Duval se rozepsal o novinkách a plánech Murena a /e/OS. Počet uživatelů telefonů Murena a mobilního operačního systému /e/OS bez aplikací a služeb od Googlu se blíží 100 000. Ambicí je, aby se /e/OS stal třetí mobilní platformou v Evropě i na světě, s potenciálem dostat se i na PC. Blíží se vydání nové verze 4 s funkcemi zálohování a obnova, import e-mailů z Gmailu a rozpoznávání hlasu. Murena Workspace přinese videohovory, elektronický podpis a správu zařízení (MDM).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    27.5. 15:22 | Komunita

    Dnes a zítra probíhá Ubuntu Summit 26.04. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze na YouTube. Úvodní slovo měli Mark Shuttleworth a Jon Seager.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1752 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Mediální průmysl a alternativní modely

    31.7.2010 02:11 | Přečteno: 1216× | Autorský zákon

    V diskuzích o autorském zákonu pořád dokola padá otázka, proč se zatím alternativní modely nepoužívají. Tak se té otázce pojďme podívat na zoubek.

    Tazatelé této otázky se vesměs dělí na dvě kategorie. Ti z první kategorie skutečně pokládají otázku tak, jak je, a pouze tím projevují svoji neznalost. Na Internetu je dost příkladů nezávislých autorů, kteří alternativní modely používají, takže se první kategorií nebudu zabývat. Pokud jste sme přišli hledat odpověď na tuto otázku a patříte do první kategorie, prostě vás odkážu na Google vševědoucí. Druhá kategorie je totiž mnohem zajímavější. Tazatelé z druhé kategorie dobře znají příklady používání alternativních modelů, ale odmítají je přijmout jako důkaz životaschopnosti kvůli "příliš malému měřítku". Ve skutečnosti tedy pokládají úplně jinou otázku: "Proč se alternativní modely zatím nepoužívají v mediálním průmyslu?"

    Ne, nebojte se, tentokrát si nebudu dělat legraci z hlouposti ředitelů mediálního průmyslu ani rozvíjet konspirační teorie o zámince k zavádění Velkého bratra. Na tuhle otázku existuje odpověď čistě praktická — alternativní distribuční modely prostě nejsou kompatibilní s průmyslovým modelem jako takovým. Průmyslový model klade důraz na prostředníka mezi autorem a fanouškem, zatímco alternativní modely mají za cíl roli prostředníka pokud možno zcela odbourat.

    Role prostředníka byla historicky silná a důležitá. Autoři dříve typicky neměli možnost svoji tvorbu bez pomoci prostředníka šířit. Autorský zákon pak více méně předurčoval vydavatelský průmysl k postupné monopolizaci a bobtnání až do dnešních rozměrů. Z průmyslu, který by v ideálním případě měl mít podobu stovek navzájem si konkurujících továren na originální nosiče kombinovaných s marketingovými agenturami, se logickým vyústěním kombinace zákonů trhu a autorskoprávní legislativy stal monopol hrstky obřích korporací, které fakticky řídí celý mediální trh.

    Alternativní modely jednoduše nejsou schopné nadnárodní korporace uživit. Zaměřují se pouze na uživení autora a předem počítají s velkým počtem černých pasažérů. Není ale žádný důvod předpokládat, že černých pasažérů bude výrazně více než dnes. Jaké praktické důsledky by tedy mělo úplné nahrazení mediálního průmyslu alternativními modely?

    Předně by se uvolnilo poměrně velké množství peněz dnes mizejících v byrokratické mašinérii mediálního průmyslu. S největší pravděpodobností by tyto peníze dále tekly do kultury, takže by se otevřel prostor pro nové autory. To je jednoznačně pozitivní důsledek.

    Především by se ale nejspíš změnil formát tvorby. Alternativní modely asi nebudou schopné ufinancovat velkofilmy s rozpočtem ve stovkách milionů dolarů. To není dobře ani špatně, tvorba prostě jen bude vypadat jinak. Dá se předpokládat, že úspěšné budou především krátké epizodní formáty s velkým zapojením fanoušků do tvůrčího procesu.

    Vliv rozpadu mediálního průmyslu na ekonomiku jako celek a nezaměstnanost nechám stranou. Úloha prostředníka skončila s nástupem vysokorychlostního Internetu a mediální průmysl už neplní žádnou užitečnou funkci. Proto nevidím žádný podstatný rozdíl mezi tím, jestli je člověk nezaměstnaný, nebo pracuje pro mediální průmysl na pozici, která je přímo ohrožena alternativními modely. Je to zaměstnanost pro zaměstnanost a zánik těchto pracovních míst je jako negativní důsledek přinejmenším sporný.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    31.7.2010 07:13 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Waw. To si my čítal myšlienky?

    Pekne napísané.
    31.7.2010 08:47 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    no co sa tyka elektronickych knih (v ostatnom prilis prehlad nemam) tak Creative Commons sa za posledne roky rozsirili natolko, ze clovek uz absolutne nestiha sledovat a uz vobec nie citat diela ktore vychadzaju; podobne som si vsimol, ze to zacina byt aj s komixami (pribeh + kresba je IMHO narocnejsia zalezitost); co sa tyka hudby a videa, tam je toho asi pomenej (nemam prilis prehlad), ale casom sa to IMHO viacej rozsiri aj tam
    Samae1 avatar 31.7.2010 09:48 Samae1 | skóre: 6 | blog: Ohniště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Thomas Jefferson:Když se lidé bojí své vlády, pak existuje tyranie.
    kotyz avatar 31.7.2010 10:35 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    jj, pioneer one vypada slibne, prispel sem jim 10 $ na dalsi dily.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    31.7.2010 14:12 cazfe | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    taky jsem přispěl, doufám že další díly zvládnou trochu líp, když jsem koukal na primer který byl v podstatě ještě levnější, tak jsem měl pocit že je to řemeslně trochu někde jinde
    31.7.2010 11:14 optim | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Jinak ta vystava je ted v Klementinu.
    alblaho avatar 31.7.2010 16:03 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Jenom jedna poznámka k těm drahým filmům. Jejich osud závisí převážně na tom, zda se udrží kina. Kina se udržet mohou, protože se jedná o službu s přidanou hodnotou.

    Já do kina chodím. Pouštět filmy na notebooku mě nebaví, uvidím až budu mít nějakou velkou televizi. Byl jsem na Inception, bylo to vyprodané. Film byl dobrý, všichni seděli jak přikovaní. A při posledním záběru (který hrozně mile otevírá konec) si všichni v jeden moment odchechtli - nádherný zážitek.

    Možná kina přežijí, jako přežívají hospody, přestože si každý může koupit lahváče domů (a levnějc).
    31.7.2010 17:04 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    To je sice pravda, ale neodpovídá to kontextu, ve kterém ta úvaha probíhá. Samotné přežití kin nestačí, musí přežít i produkční společnosti (což v podstatě ekvivalentní s přežitím kin). Někdo přece musí na začátku do filmu těch několik set milionů zainvestovat. Jenže produkční společnosti fungují podle průmyslového modelu, který jsem na začátku úvahy pro větší názornost zcela vyloučil.

    Pointa je v tom, že alternativní modely sice nejsou schopné financovat filmovou produkci v současném formátu, ale to není na škodu. I kdyby všechny produkční společnosti zkrachovaly (což je dost nepravděpodobné), prostě se jen přizpůsobí formát tvorby.
    alblaho avatar 1.8.2010 10:05 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Já se snažím říct, že produkce filmů nemusí být závislá na dnešním průmyslovém modelu.

    Pointa byla taková, že i když budeme 100% svobodní a 100% copyleftoví, tak je možné, že se ty drahé filmy pořád vyplatí. Sice si budeš moci vzít do kina kameru, ale půjdeš tam za zážitkem a tu stovku jim dáš.

    Jinak ale souhlasím s tím, že změna formátu tvorby je hodnotově neutrální. Kulturní přínos filmu není úměrný investovaným prostředkům (viz. Transformers 2:-)
    1.8.2010 11:55 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Já souhlasím, že se drahé filmy pořád vyplatí, ale o to nejde. Otázka je, jestli drahé filmy dokážou ufinancovat alternativní modely. A to si nemyslím.
    alblaho avatar 1.8.2010 17:21 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Přiznám se, že takhle příkře to rozdělovat mi nedává smysl.

    To jako umělec který je mimo mediální průmysl nemůže uspořádat koncert? Filmová projekce v kině a živý koncert jsou podle mě to samé a jsou v podstatě nezávislé na autorském právu neb se řídí fyzikou (sál má omezenou kapacitu, ale zas můžeš každého zkasírovat).

    A asi se lišíme v tom, co je to "alternativní model". Já ho chápu jako model založený fungující nad copyleftem.
    1.8.2010 21:47 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Nedává ti to smysl, protože začínáš s hotovým dílem. Když místo toho začneš s ještě nerealizovaným nápadem na dílo, tak to smysl dávat začne.

    Dělení na alternativní a průmyslové modely dělám podle toho, kdo rozhoduje o vzniku díla. U alternativních modelů je to autor a nikdo jiný (autor jen volí formát díla odpovídající jeho finančním možnostem). V průmyslových modelech je to investor, který vznik díla financuje.

    V případě filmu mohou alternativní i průmyslové modely bez problémů koexistovat. Oba modely mají svá specifika, která ten druhý z principu nemůže nabídnout. V případě hudby už průmyslový model není životaschopný a alternativní modely ho časem zcela nahradí. A v případě literární tvorby průmyslový model v podstatě pořádně nefungoval nikdy. Knižní vydavatelé vždy byli spíše poskytovatele služeb pro spisovatele než jejich zaměstnavatelé. Hudební průmysl se buď opět stane poskytovatelem služeb, nebo zanikne úplně.
    alblaho avatar 2.8.2010 08:23 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Ok, už je mi to jasnější.

    Když já jsem si to představoval tak, že autor přijde do banky se slovy "Hele vole, tady mám geniální scénář, puč mí 200 mega." I když je fakt, že místo banky vlastně můžu rovnou dosadit 20th Century Fox nebo tak něco.
    25.9.2010 02:25 klo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Přesně tak. Drahé filmy se točí jenom proto, že se zaplatí. A přes všechny řeči o tom, jak filmový průmysl je STRAŠNĚ poškozován, podívej se na žebříčky nejvýnosnějších filmů. Až nebudou prachy, budou špičkoví režiséři točit geniální filmy na mobily nebo na videokamery za pár korun a stříhat je na laptopu.
    Nicky726 avatar 31.7.2010 18:48 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mediální průmysl a alternativní modely
    Hm, Joseph Gordon-Levitt, hmm... díky za tip.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.