Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.
Všechny zápisy v blogu jsou pod licencí Creative Commons BY-SA 3.0 CZ
Minule jsem rozebíral článek Romana Strejčka na téma "legitimní nároky autorů". Dnes se podíváme na zoubek oblíbenému tvrzení mediální lobby, že liberalizace autorského zákona připraví autory o živobytí a tím způsobí konec kultury v Čechách.
Já osobně se o živobytí autorů vůbec nebojím. Autoři mají i bez zákazu nekomerčního sdílení spoustu možností, jak na svojí tvorbě vydělat. Experiment kapely Radiohead ukázal, že lidé jsou opravdu ochotní za dobrou hudbu platit, i když nemusí. Sice ne všichni a ne moc, ale v průměru kapele vychází větší zisk na jednu kopii než z prodeje CD přes velké vydavatelství. Jiné modely pak vycházejí vstříc i více paranoidním autorům. Například v modelu "výkupného" autor vydá jedno dílo, řekne cílovou částku a slíbí vydání dalšího díla, pokud mu od fanoušků do určité doby sejde dost peněz na účet. Další možností je využívat sdílení nahrávek jako propagaci pro živé koncerty, jako to dělá Jaromír Nohavica. A v neposlední řadě si autoři mohou vzít příklad z open source vývojářů a živit se třeba tvorbou na zakázku. Marketingové fantazii se meze nekladou.
Ale dejme tomu, že naše kulturní vykopávky se nové podobě autorského zákona přece jen přizpůsobit nedokážou a skončí. Bude to vážně taková tragédie? (Diskuzi o tom, že měli skončit už dávno, raději nechme stranou.) Mediální lobby se snaží tvrdit, že ano, protože je nikdo nenahradí.
Proč se ale například zástupci fotbalových klubů podobně nebojí o osud naší fotbalové reprezentace po odchodu dnešních špičkových hráčů do fotbalového důchodu? Odpověď je jednoduchá: Zatímco špičkoví fotbalisté pomalu stárnou, jejich kluby si vychovávají hned dvě další generace jejich nástupců v amatérské lize. Ač se o sport jinak nezajímám, tuhle informaci mám díky jednomu softwarovému projektu ověřenou z první ruky.
Nahrávací společnosti ale nemají sebemenší zájem vychovávat nástupce svých dvorních hvězd. Ve světě podle nahrávacích společností žádná amatérská liga neexistuje. A aby taky jo, vždyť je to konkurence! Když už je potřeba doplnit počty hudebních hvězd, vyhlásí se nějaká akce typu Superstar. Během několika týdnů televize připraví jednu oběť, které se ještě během oblbnutí z čerstvě nabyté slávy podstrčí standardní nevýhodná nahrávací smlouva, a na další sezónu je vystaráno.
Už samotné počty uchazečů na akcích typu Superstar jsou ale důkazem existence amatérské ligy. A rozhodně ne malé. Dalším důkazem jsou kapely, kterým se občas podaří prorazit i bez účasti televizních kamer. I kdyby celá dnešní hudební scéna dirigovaná z nahrávacích společností odešla do důchodu, rozhodně by to neznamenalo zánik české hudby. Někdo by dokonce řekl, že by jí to jedině prospělo. Dřív platilo rčení "co Čech, to muzikant". Internet dnes ukazuje, že to nejspíš platí pořád. Opravdu je tedy tvůrčí monopol nahrávacích společností potřeba?
Tiskni
Sdílej:
Dovolím si nesouhlasit - kdyby se ty "staré vykopávky" nepřizpůsobily, tak tu nejsou. To, že pořád vyhrávají ankety, zpěvné ptáky a shitparády je naopak důkazem toho, že se přizpůsobit dokázaly.nesouhlasím. proč je kája furt první má zhruba stejný důvod jako proč eva+vašek prodávají nejvíce cd, nebo proč ksčm má stále tak vysoké volební výsledky. ale přiznám se, že nevím , podle jakých kritérií se slavík vyhrává (hlasy/sms? prodeje cd? něco jiného?)