abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    dnes 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 13
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1361 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?

    České centrum pro investigativní žurnalistiku (ČCIŽ) publikovalo na svých stránkách článek s názvem Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?. Drtivá většina české veřejné správy je závislá na výrobcích softwarového gigantu Microsoft – a nijak zvlášť jí to nevadí.

    20.4.2017 15:55 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.4.2017 23:15 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Takové články jsem četl už před 15 lety, kdy s velkou slávou přecházel na linux Mnichov a všude (i na abíčku) zuřily flamewars o tom, jak je ten linux lepší než závislost na MS a jak je Mnichov první kamínek, co strhne lavinu... A asi bych našel i nějaké starší, ale toto období mi tak nějak utkvělo v paměti.
    20.4.2017 23:46 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    A změnilo se od té doby něco?
    D.A.Tiger avatar 20.4.2017 23:51 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Ne. Mrkwosoft bohuzel stoji dal...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    20.4.2017 23:59 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Akorát teď na Linuxu vydělává víc než na Widlích.
    24.4.2017 09:56 svido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    a vždy bude. Linux není pro běžné uživatele. Ikdyž v poslední době vypadá GUI docela obstojně. Problém je s "kompatibilitou" SW, které se používají, resp. nejen státní správa, ale i firmy apod. Náhrada za MS Office není - existuje sice Libre, ale po otevření se dost často "poničí" formátovní, fonty atd.
    24.4.2017 12:05 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    MS Office se ve státní správě používá v drtivé většině případů jen jako výstup ze šablon v agendovém systému, případně jako psací stroj pro dokumenty, které šablony nemají. Což je práce, kterou LibreOffice zastane naprosto s přehledem. V rozumných větších firmách pak Excel rozhodně nenahrazuje ERP systémy.

    Zajímalo by mě, kde se pořád berou ty představy úředníků bušících celé dny do Office…
    D.A.Tiger avatar 25.4.2017 11:34 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    K MS Office se vyjadril kolega Kate. Ja bych doplnil, ze dneska se se oblibou hodne veci, ktere se driv delaly pres office, nebo pres konkretni aplikace rvou do webbrowseru, ci pro ten ucel tvorenych webclientu (videl jsem takove vytvorene na bazi QT, ocividne vyuzivajicich technologie zalozene na Webkitu ve firemnim prostredi. A tak nevidim duvod, proc by s tim meli mit problemy urady). Nevidim jediny duvod proc by takto vytvorene aplikace nemohly fungovat i pod Linuxem.

    GUI - to si asi delate srandu? Vy jste potkal zamestnavatele, ktereho zajimalo, jak se Vam libi vzhled aplikaci, se kterymi mate pracovat? Ja ne, a osobne - na jeho miste by mi to bylo sumak. Zamestnance vetsinou neplatim od toho aby se jim (ne)libil vzhled nastroju a pomucek s nimiz maji vykonavat zadane ukoly. A to plati i pro statni zamestnance (melo by) Pouzitelnou aplikaci klidne naprogramujete i v TCL/TK. A nevidim jediny duvod proc by mela vadit dobre napsana aplikace v textovem rezimu. Jsou ulohy, kde pouziti GUI muze byt naprosto zbytecne.

    Problem s kompatibilitou u sw. opravdu existuje. Ale obavam se, ze velka cast tohoto problemu lezi mimo problematiku Linuxu jako takoveho.

    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    k3dAR avatar 21.4.2017 03:32 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    zmenilo... od te doby preslo na opensource spousta mensich i vetsich statnich instituci, uradu, armad, mest, vesnic,... po celem svete, minimalne posledni dobu mapuje vyborne serial "Verejna sprava" na LinuxExpresu, pripadne tam i dalsi clanky pod tagem "Verejna sprava" a "Statni sprava"...
    nezmenilo se to ze Microsoft se nestiti pouzivat nejen nekale ale primo hyenisticke praktiky k protlaceni/uplaceni sveho SW a monopolnimu postaveni s vazanym prodejem (vnucenim) Windows OEM ke "kazdemu" HW...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    D.A.Tiger avatar 21.4.2017 11:47 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Ano, to je sice pravda. Ale zas na druhou stranu, to jsou vetsinou vlastovicky, ktere maji navic jen lokalni charakter. To - alespon dle meho soudu - dost malo na to jak dlouho se kolem toho keca...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    22.4.2017 00:44 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Protože to kecání se jen velmi pomalu dostává mimo linuxovou komunitu. Ale práve v poslední době je to čím dále lepší a vlastnosti (záměrně neříkáv výhody) opensource dochází 4ím dále více institucím. jak v US (např. 1 nebo 2) tak v EU (např. 1 nebo 2).

    Primárně je to tím, že úředníci neumí uchopit OS model šiření. Jednak mají nacvičeno s materiálního světa: mám nějakou potřebu (např dopravu), vypíšu výběrové řízení (na dodavatele aut nebo provozovatele autoparku), vyhodnotím, nakoupím, zaplatím, a následně platím provoz. výměnou dopravy za informační potřebu a aut za software, uředník má jednoduše pochopitelnou roli komečního software. OpenSource je jednak podezřelý v tom, že je často zdarma (a tím pádem je pocit že je bezcený), za druhé není tam přiřazení obchodní partner, který by na připomínky zareagoval a zapracoval do systému. Sice může mít lokální firmu, která do balíku něco doprogramuje, ale aby to bylo smysluplné a mělo to šanci projít do upstreamu není jednoduché a pak ta firma musí řešit kompatibilitu jejich modulu při každé aktualizaci. U nás je to ještě tak, že je velká vazba na integrační systémy správy úřadů. Např úřad použivající Ginis od Gordicu musí mí MS Office, protože z Libre/OpenOffice neuděláš validní šablony následně použitelní ve spisové službě a podobn jiné dokumenty, a celý systém běží na MS SQL.

    Niméně to co ted zaznívá, je pomalu narůstající vědomí bezpečnosti, nemžnost vlády nad softwarem i daty. Vidím to na dalších 15 let postupného přechodu. A ještě pokud se opensource dostane do podobné pozice jako věda, z veřejných peněz je vytvořeno něco, co je k veřejnému použití (ve vědě články, v OS kód) a peníze se alokují granty, tak to může být i rychlejší.
    21.4.2017 10:44 osel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Veřejná zpráva, to jsou ti co vytrvale zveřejňují informace v podobě obrázkových příloh? Těm to nejen že nevadí, těm to přímo vyhovuje! Ono by se totiž mohlo ukázat že daný úředník jiný software nepotřebuje, protože ho nepotřebuje vůbec. Vlastně je nepotřebný i ten úředník a dost možná celý úřad.
    21.4.2017 10:55 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Taky poslední dobou už jen čekám na založení ministerstva pro rušení ministerstev :)
    22.4.2017 12:22 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Pamatuješ Úřad pro boj s byrokracií, nebo jak se to tenkrát jmenovalo?
    22.4.2017 15:33 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?

    How are things at the Campaign for the Freedom of Information, by the way?

    Sorry, I can't talk about that.

    D.A.Tiger avatar 21.4.2017 11:45 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Jop. Krasnym prikladem - alespon tady v Brne - neprosto zbytecneho uradu je pracak.
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    21.4.2017 12:05 jiwopene@gmail.com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    V Havlíčkové Brodě jsem zahlédl chybové hlášky Ubuntu na některých monitorech. :-D
    D.A.Tiger avatar 21.4.2017 13:44 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Jista, nejmenovana, ceska bankovni spolecnost pouziva Linux (nevim ktere distro) visualne upraveny tak, aby pripominalo WindowsXP. Nevim jestli jej pouzivaji na vsech pocitacich, ale na klientskych terminalech urcite :)
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    21.4.2017 15:07 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Pak je ještě dobré k tomu nastavit BSOD šetřič obrazovky. Byl/je nějaký šetřič pro linux co zobrazoval chybové hlášky z různých systémů a šel (asi) nastavit aby zobrazoval pouze BSOD :)
    21.4.2017 17:17 supermufák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?

    Existuje online varianta: http://fakeupdate.net/, není to sice přímo BSOD, ale jako spořič může fungovat také... :-)

    24.4.2017 12:09 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Díky, taky dobrý :D
    5.5.2017 16:11 trilobyte | skóre: 2 | blog: podtrzitko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je česká státní správa „rukojmím Microsoftu“?
    Kdyz zmacknes enter pri "instalaci", tak mas i BSOD
    regine2 avatar 23.4.2017 22:26 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše historie v Česku

    státní správa

    - pravěk IT - český počítač v ceně rodinného domku TEXT 01 (= CM 6915 - Aritma Praha?) nebo z Brna Consul 2717 nebo konkurenční ze Slušovic TNS (To Je Náš Systém). To nadšení, kdo je dostal! Vždy měly nějaké textové editory. U TEXT 01 (CM 6915) asi nejlepší.
    - první PC-DOS s T602 (hrůza na ovládání), přitom zde byly MAT (MATES) v pseudografice a na Slovensku (teď nevím název)
    - potom chvíli WordPerfect, WordStar a AmiPro soutěžil s MS-WORD for DOS
    - vítězem je ...

    Při přechodu na Windows a potom i ve Vindows 2x

    A největší hrůza - asi pět typů české sady písmen! Přitom tu bylo ISO-8859-2. I Microsoft mrvil zankovou sadu nejméně 3 krát (pro WORD určitě 4 krát).

    Nyní nadlouho zablokováno na MS Office. Pro všechny ministerstva nakupuje vnitro-policajti.

    Myslím, že se tomu říkalo textový procesor a někdy editor.

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    regine2 avatar 23.4.2017 22:35 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše historie v Česku - doplněk

    Na státním gymplu za mého studia užívali AmiPro. Před INDOŠ, to byl drahý prů.er.

    V armádě jsem zažil TEXT 01 = CM 6915 nebo už na PC-IBM T602.

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.