Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Pepper&Carrot je open source webový komiks (zprávička). David Revoy jej dává k dispozici pod licencí Creative Commons Attribution 4.0. V rámci aktuální kampaně na Kickstarteru je nabízena tištěná verze tohoto oblíbeného komiksu. David Revoy ale nemá s kampaní nic společného a z důvodu porušování licenčních podmínek (screenshot s poznámkami) žádá Kickstarter o její zrušení.
Tiskni
Sdílej:
Ano, pozor na všemožné kombinace CC license - např. ND (no derivatives) neumožňuje použití nezměnené písničky ve vašem videu, apod. Čest těm, kteří vydávají pod SA (share-alike) namísto ND.
Autor kickstartové kampaně má ale očividně jiný problém.
Ono ND slouží k něčemu jinému než SA. Když vydáš dílo, které vyjadřuje tvůj názor, tak je celkem pochopitelné, že to vydáš pod ND, protože nechceš, aby ti někdo skrze odvozená díla podsouval něco, co jsi neřekl. Kdežto SA je copyleft.
Směnný obchod je ideální stav, neb se nenechá okrást státní mafií.Z barteru se snad nemusí, nebo dokonce nedají platit daně?!
Zajímavá otázka je, co se stane, když to upirátím – předpokládejme pirátské „nikomu nic nechybí“ – získal jsem nějakou hodnotu, něco užitečného1 a přitom všichni ostatní jsou na tom stejně jako dřív, nikdo si nepohoršil. Jak je možné, že tato hodnota vzniká z ničeho? Neměla by zde fungovat nějaká obdoba zákona zachování hmoty a energie? A pokud ne, jak zařídit, aby těch hodnot z ničeho vznikalo co nejvíc a všichni byli šťastní a měli vše, co potřebují?
[1] např. program, se kterým pracuji, nebo hodiny zábavy strávené u filmu či hry, vzdělání z knížky atd.
A pokud ne, jak zařídit, aby těch hodnot z ničeho vznikalo co nejvíc a všichni byli šťastní a měli vše, co potřebují?Ted si nejsem jisty, jestli zamerne praktikujes "levicove" uvazovani.
Chtel bych videt co bys rikal, kdyby presne tohle byla bezne dostupna technologie, kterou bys za par Kc okopiroval naprosto cokoli. Zakazat a vynalezce zastrelit ...Důvod? Jakože „a skláři nebudou mít co žrát“?
Zajimavy, ze zdaleka nejvic vydelavaj prave ty veci, ktery se nejvic stahujou. Asi zazracna technologie co generuje penize ze vzduchu.
A nebo je to jednoduše tím, že každý film část lidí krade a část kupuje, jejich poměr by mohl být klidně všude stejný, a když je nějaké dílo dobré resp. populární, tak je hodně lidí, kteří si kopii ukradli, a zároveň hodně lidí, kteří za kopii zaplatili. Takže ano, dá se říct, že hodně kopírované filmy zároveň hodně vydělávají. Ovšem pozor na záměnu příčiny a následku.
!=Ty jsi vazne nemocny.
stahnout si film je opravnene uzitiLeda ve tve vnitrnim vesmiru, obezni autisto. Kdo neplati, nepodiva se. Jednoduche. Parazitovat na platicich konzumentech je spatne, coz by autista s tvym iq mel jiste pochopit.
Ty jsi vazne nemocny.Jako že zdraví lidé programují jen v Pascalu (<>) nebo ve VHDL (/=)?
<> je i v SQL (a to je dnes o dost významnější než Pascal)
Kdo neplati, nepodiva se. Jednoduche. Parazitovat na platicich konzumentech je spatne ...Víš kolik děl jsem užil aniž bych za ně něco zaplatil a přitom naprosto v souladu se všemi myslitelnými pravidly? Spousty
kopírování bez svolení je krádež (nerespektování práv vlastníka a přisvojení si výsledku něčí práce bez ohledu na jeho vůli)Někdo má třeba v definici krádeže, že okradený musí ztratit možnost dílo využívat. Proč je ta tvoje definice bez toho lepší?
Ono to jde spíš přirovnat k situaci, kdy bys pro někoho vyvíjel a těsně před odevzdáním tvoji práci nějaký pirát okopíroval a prodal tvému zákazníkovi. Taky lze říct, že jsi „o nic nepřišel“ – vše máš přece i na tvém disku, pirát si jen udělal kopii a šířil ji dál.
Co znamená „zveřejněný“? Od jakého počtu příjemců díla je možno ho krást a do jakého by mělo být dílo chráněno? Proč by měl být chráněn ten, kdo individuálně uzavřel smlouvu s několika málo zákazníky, zatímco ten, kdo vyložil karty na stůl a je ochoten uzavřít smlouvu s kýmkoli, má mít smůlu a být znevýhodněn?
(co se týče druhé části věty – to je irelevantní – překonání překážky, ať už nějakého DRM nebo pronikání do zamčených budov, místností, odnášení disků nebo jiných médií se děje i u filmového nebo hudebního pirátství a „zveřejněných“ děl)
Ne, logické naopak není, aby záleželo na tom, s kolika zákazníky jsem se dohodl nebo na tom, že se obecně ví, jakou smlouvu jsem ochotný se svými zákazníky uzavřít. Nechápu, proč by někdo měl být za takovou otevřenost trestán, znevýhodněn a proč by mu měla být odepřena ochrana jeho práv.
Asi bychom zabředli do diskuze o copyrightu, i tak ale platí, že práva k dílu má autor (vydavatel, SW firma, ...) a kopírování bez svolení je krádežVtipne je, ze mi to pripomnelo jiny citat:
... if all the evidence in the universe turns against creationism, I would be the first to admit it, but I would still be a creationist because that is what the Word of God seems to indicate.
odin, coz je nacionalni socialistaNeni to pravda. Pro toto nemas jediny argument. Jen to stale opakujes dokola. Vymysli si neco noveho chudaku.
tva vazba na pudu ktera ti znemoznuje emigrovatJiste. Mam rad svou zemi a svuj majetek. To vsak ze mne ani omylem nedela nacionalniho socialistu.
plesku mas proc, zdravotni problem nebo projev nazoru?Ani jedno. Proste mam vyholenou hlavu a nosim to tak jiz asi 15 let. Je to jen esteticka zalezitost. Zadny projev nazoru nebo sounalezitosti k nejake skupine v tom nehledej.
Vždy když na podobném médiu, Jako je AbcLinuxu, je nějaký případ, kdy majitel autorských práv omezuje uživatele - napr netflix
To jsi špatně pochopil – lidi to typicky nekritizují kvůli tomu, že se po nich chce platba za licenci nebo že nemůžou dílo dál šířit, ale kvůli tomu, že i když zaplatí a nešíří, dostanou dílo zmrzačené a prolezlé DRM a se spoustou technologických omezení – nepůjde jim to přehrát na jejich hardwaru/softwaru, bude je to nutit používat proprietární software (což je mj. přímý útok na bezpečnost jejich systému)… což je dost smutné vzhledem k tomu, že kdyby si dílo prostě ukradli jako kdejaký pirát, tato omezení se jich týkat nebudou.
Bolo by dobré nezamieňať autora diela a držiteľa práv.
Myslím, že nebylo. Jedním z práv autora je možnost přenechat (typicky za úplatu) svoje (majetková) práva někomu jinému. Vzít autorům tuto možnost by většinu z nich připravilo o živobytí nebo jim značně zkomplikovalo život (umělec/autor by se nemohl soustředit na tvorbu a musel by řešit spoustu jiných věcí). Je to asi jako kdybys měl továrnu, ale měl bys zakázáno výrobky prodávat distributorům – mohl bys je prodávat třeba jen jednotlivcům, kteří si pro zboží přišli osobně za tebou. Taková továrna by ti byla celkem k ničemu.
Někdo jistě namítne, že tu jsou i umělci/autoři, kteří byli podvedeni nebo zneužiti nějakým distributorem – jejich problém je ale možné řešit tak, aniž by došlo zároveň k poškození někoho jiného (osvěta, nepodepisovat smlouvy, které jsem nečetl, pomoc právníka, různé nadace nebo alternativní modely financování a distribuce – které úspěšně fungují už teď resp. jejich úspěšnost není závislá na změně zákonů a na tom, že někoho poškodíme a připravíme ho o možnosti, které teď má).
Někdo jistě namítne, že tu jsou i umělci/autoři, kteří byli podvedeni nebo zneužiti nějakým distributoremNo právě co pamatuju tak David Revoy založil tuhle kampaň primárně z toho důvodu že byl nespokojen s komerční produkcí, kterou jinak dělal léta jako živobytí. Štvalo ho že v rámci kontraktu dostal nějaké peníze a rozkazy od zákazníka a neměl žádnou moc se svým dílem nakládat, určovat co bude kreslit a jak. Takhle má alespoň moc ovládat dějovou linii Pepper & Carrot beze strachu že přijde o kontrakt. Nebo aspoň tak nějak to psal na začátku v některém ze svých blogů.
Ale ja netvrdím, že autor nemá mať právo prenechať práva k dielu niekomu inému. Ja len tvrdím, že veľkí distribútori/vydavatelia krivia trh a neprospieva to ani autorom a ani konzumentom. A v prvom rade sú autori okrádaní práve distribútormi/vydavateľmi. Alebo si myslíte, že autori dostávajú zaplatené za každú kopiu? Ako som písal sú aj distribučné kanály, kde sa autor nemusí vzdať svojich práv a mal osoh z toho ako on, tak aj distribútor/vydavateľ.
všelicí lidé (většinou typicky z oblasti open source komunity)
Lidé kolem open-source/svobodného softwaru mají naopak obvykle celkem úctu k autorskému právu a odpor k pirátství1
Ti, o kterých mluvíš jsou piráti. Ale ani u nich to není jednohlasné – část rozlišuje svobodný/proprietární software nebo komerční a nekomerční užití a část by zrušila autorské právo úplně a jsou pro porušování i u svobodných licencí.
[1] co by taky pirátili – proprietární software, který neuznávají?
S kopírováním čeho? Kopírování svobodného softwaru mi nevadí, naopak ho podporuji – a je to v souladu s licencí a záměrem autora. Kopírování (šíření) proprietárního softwaru naopak nepodporuji a nikomu to nedoporučuji – má to mnoho negativních dopadů, jak na jednotlivé uživatele, tak na celou společnost. Proprietární software je taková nákaza a jejímu šíření bychom měli předcházet (mj. dodržováním autorského práva).
Jiste, protoze neexistuje jiny zpusob, jak je ziskat vubec, nebo v pouzitelne podobe.Pokud neexistuje, pak to dilo mit jednoduse nebudes.
Vazne mas pocit, ze je normalni, abych si zaplatil, a dostal 20 minut nepreskocitelnych reklam/upoutavek aAno. Toto je uplne normalni. Dilo kupujes tak, jak stoji a lezi, a kupujes jej dobrovolne. Pokud se ti na nem neco nelibi, nemas to kupovat.
!nadavek! ze sem pirat?To je spravne. Pirat by zaslouzil take financni a trestnepravni postih. Verim, ze behem par let, bude piratstvi tvrde a nekompromisne trestano.
Vazne mas pocit ze je normalni, abych !za penize! dostal neco, co se da prehrat jen za uplnku 31 unora?I pokud by to bylo tak, jak pises, tak je to normalni. Dilo sis dobrovlne koupil, takze jej mas pouzivat v souladu s podminkami.
Pouzit piratskou verzi. Vazne te chci videt, jak takovymu cloveku vysvetlujes, ze prece on je ten spatnej, protoze on si koupil produkt, ktery nemuze pouzivat.Ma jej pouzivat v souladu s podminkami. Pokud mu to nevyhovuje, priste si od daneho vydavateli nic nemusi koupit. Jednoduche a efektivni. Porusovat podminky uziti dila vsak nesmi. Nesmit zit v tom, ze jako konzument mas pravo si neco narokovat. Nemas a nikdy mit nebudes. Muzes si svobodne vybrat z nabidky. Pokud se ti nabidka nelibi, jednoduse ji ignoruj. Nikdo te prece nenuti nic kupovat a tim, ze neuvidis nejaky film, se ti nic nestane. Pokud chces zmenit chovani vydavatele, muzes toho dosahnout komunikaci, ignorovanim jejich nabidky, atd. Nesmis ale porusovat prava k jejich dilum a oduvodnovat to tim, ze se ti nabidka nelibi, je to kriminalni cin, za ktery dotycny zaslouzi tvrdy trest.
Ano. Toto je uplne normalni. Dilo kupujes tak, jak stoji a lezi, a kupujes jej dobrovolne. Pokud se ti na nem neco nelibi, nemas to kupovat.Tady už by pomohla pouze transplantace mozku do tvé vzduchoprázdné kebule!!! To není pirát, kdo ty desítky minut bezcenných hlášek a nepřeskočitelných reklam dostává. To je právě ten blbec, který si za to zaplatil!!! Pro úplné pitomce tvého kalibru ještě s obrázkem. Nech si to od někoho gramotného přeložit.
Ten produkt zdarma prameni z trestne cinnosti
+1
Piráti můžou poskytovat své „služby“ jen do té doby, dokud budou mít na kom parazitovat. Pokud svého hostitele zahubí, nebude mít nikdo nic, nebude od koho kopírovat. Pokud ho budou udržovat při životě, bude to nespravedlivé v tom smyslu, že část diváků/posluchačů/uživatelů financuje jeho tvorbu, zatímco část se veze zadarmo. Proč by měl jeden platit a druhý mít totéž zadarmo?
Měl by ses konečně naučit rozlišovat mezi autorským dílem a myšlenkou nebo obecným principem, zkušeností.
P.S. nemluvě o tom, že ten komentář je o něčem jiném – bez autorů a lidí, kteří jejich práci financují, opravdu nebudou mít piráti co kopírovat a budou k ničemu1. Aneb být i sebelepší zloděj v zemi, kde nikdo nemá žádný majetek, je ti na nic – nic si nenakradeš.
[1] ty torrenty, katalogy, vyhledávače, titulky, servery, schopnost dělat cracky… nemají žádnou hodnotu, pokud nemáš ten obsah, který bys šířil
Aneb být i sebelepší zloděj v zemi, kde nikdo nemá žádný majetek, je ti na nic – nic si nenakradeš.Nechapu proc mas jeste stale potrebu to prirovnavat ke kradezi fyzickych veci. Kdyby sly fyzicke veci bez namahy kopirovat, tak by vlastnictvi nevzniklo v podobe v jake ho zname. Uz jsem ti Xkrat vysvetlil duvody existence vlastnictvi a puvod a duvody copyrightu. Nechci se tocit v kruzich, mam pro tebe jeste jeden navrh: Sezen si nekoho ze Svobodnych (treba na nejake jejich akci) s libertarianskymi nazory (napr. Karel Zvara, Martin Panek) a prodiskutuj to s nimi. Oni to urcite umi vysvetlit na mnohem vice zpusobu. Treba zjistis, ze nejsi tak pravicovy, jak sis myslel. Jednou jsi treba argumentoval, ze pri implementaci copyrightu jen pomoci smluv mezi prodejcem a kupujicim by situace byla stejna. Tvrdil jsi, ze treti strana (stahovac) nesmi mit vyhodu z toho, ze nekdo jiny porusil smlouvu. Takova uvaha jde naprosto proti libertarianske filozofii a myslim, ze i vetsina lidi od tvych oblibenych Svobodnych by ti takovou uvahu rozcupovala na kusy.
Ale popravde fyzicky takoveho cloveka neznam ani jednohoTo mne neprekvapuje. Neni to vsak tim, ze lidi jako ja by bylo malo, ale tim, s jakou skupinou lidi se stykas. Chybu hledej v sobe.
Ano, vesmes vysokoskolaci, vedci, intelektualove a take umelciLevicove podhoubi statniho akademickeho prostredi? Dovol, abych si odplivl. Takove znamosti ti opravdu nezavidim.
a ano, i ti dila kopirujiTo mne neprekvapuje.
S kym se stykas ty? S fasouny, nacky a chudaky v kravate s poruchou osobnosti?Fasistu a nacka jsem v zivote nevidel, takze se s nimi nemohu stykat. S lidmi v kravate se opravdu stykam casto, protoze ve slusnych firmach slusni lide kravatu nosi. To ty vsak neznas, protoze na statni skolu pusti i temer ctyricetileteho neoholeneho obezniho studenta s mastnymi vlasy.
Z tohoto pohledu je nejvýhodnější si pořídit co největší zbraň (později vlastní armádu) a ostatní okrádat (ale jen tak, aby nechcípli a šlo je okrádat i zítra).
... ze neuvidis nejaky film, se ti nic nestane.Dá se to, podle tebe, zobecnit na všechny lidi?
Pro diváky nic zásadního – budou místo toho chodit do divadla, na koncerty, hrát hry na počítači, chodit na procházky a provozovat různé jiné aktivity. Mnozí by pak zhubli, měli obecně zdravější životní styl nebo se rozvíjeli intelektuálně (podřadnou filmovou produkci by v jejich hlavách nahradilo něco jiného).
Pro autory a obecně zaměstnance v tomto průmyslu by to problém byl. Alespoň dočasný.
Pokud neexistuje, pak to dilo mit jednoduse nebudes.Obávám se, že tato věta odporuje faktům.
Přečti si Podmínky použití tohoto serveru – vložením komentáře jsi dal provozovateli serveru licenci:
Publikováním dává autor provozovateli portálu časově a geograficky neomezenou neexkluzivní licenci k šíření libovolnými kanály
a on ho teď v souladu s ní a autorským právem šíří dál..
Zato okrádat herce, autory a stát je správné a bohulibé, že, mistře...Jisteze ne. Herci a autori jsou take okradani tim, ze je dilo neopravnene uzito. Pokud herec dobrovolne v necem hraje, je to jeho rozhodnuti. Pokud autor nekomu da prava na sve dilo, je to jeho rozhodnuti. Pokud jsou prava dodrzovana, nikdo okradan neni.
Pokud herec dobrovolne v necem hraje, je to jeho rozhodnuti. Pokud autor nekomu da prava na sve dilo, je to jeho rozhodnuti. Pokud jsou prava dodrzovana, nikdo okradan neni.Tys ty odkazované články zjevně nečetl, viď. No, to mě u dementa, který neumí ani pořádně česky, opravdu nepřekvapuje. A ten stát, ten taky okrádán není, že, vždyť v Holywoodu umírají všichni producenti hlady, protože všechny filmy bez výjimky jsou ztrátové, i ty, které vydělaly půl miliardy nebo miliardy dolarů. A můžou za to ti zlí piráti, které je potřeba zavřít, až zčernají.
Kriminalizace spatneho jednani je bohuliba a rozhodne neni perverzni. Porusovat podminky sireni dila, ktere stanovil drzitel prav, je proste spatne. A plati pro film, dvd, hudbu, i program pod gnu gpl.Kdo a jak určuje co je špatné?
Bav se s volem o sobotě... Těm pitomcům ani nedojde to, že kriminalizace desítek procent populace je naprosto nereálná, protože to je technicky i ekonomicky nezvládnutelné a myšlenka jako taková je naprosto perverzní.Jedna věc jsou lidi, kterým to nedochází nebo to z ideologických důvodů nechtějí přijmout. Druhá věc jsou lidi, kterým to vyhovuje, protože kriminalizace velké části obyvatelstva znamená také jejich vydíratelnost ze strany těch, kteří mají možnost ovlivnit, na koho se právo uplatní a na koho ne. Když se společnost dostane do stavu, kdy je třeba 70% obyvatelstva viníky, tak má navíc problém i zbylých 30%, protože ani vykonstruované obvinění není v takovou chvíli podezřelé. Tím ovšem přestává existovat klasický právní systém s nějakými těmi omyly a přehmaty, a nastupuje nezvladatelná úroveň korupce. V takovém systému se daří především těm, kteří dokáží ostatní držet v šachu.
Pořád lepší, než co dělají rodiče svým dětem v Africe.
+1, viz #110
Jde o to, z jaké strany se k tomu postavit, chceme-li to změnit…
Produkty zábavního průmyslu (a z velké míry ani software) není nic nezbytného a nenahraditelného, takže za dobrý plán považuji vyhladovět ty firmy tím, že budeme striktně dodržovat jejich pravidla, resp. pokud jejich pravidla (typicky licence) a politika pro nás nejsou přijatelné (DRM, zásahy do našich práv, směr, kterým lobují politiky atd.), nebudeme jejich díla užívat vůbec – a tím jim nebudeme ani dělat reklamu a tlačit ostatní lidi skrze síťový efekt k užívání těchto děl.
ale ja som s nikym ziadnu zmluvu nepodpisal ani hypoteticku pri kupe lebo som si nic nekupil :)Prave to, ze jsi za dilo nezaplatil, je problem problem a poruseni te smlouvy. Drzitel prav ti nepovoluje uzit obsah bez zaplaceni.
O objemu výdajů, které stát vloží do ochrany a vymáhání práv lze diskutovat. Stejně tak je otázka, jestli by měl stát postavit do každého temného podchodu nebo uličky policajta placeného z našich daní, nebo jestli spíš lidem doporučí, aby se bránili sami nebo do takových míst nechodili. Zřejmě dojdeme k závěru, že mít na každém rohu policajta nedává smysl – ovšem to nic nemění na tom, že krádež (nebo ublížení na zdraví, vražda atd.) je špatná a když je někdo chycen, měl by být potrestán.
A ne že když je zloděj chycen, tak se stejně oběti vysmějeme, že si za to může sama, že tam neměla chodit nebo se měla bránit sama.
Pokud neexistuje, pak to dilo mit jednoduse nebudes.
Což by patřičně vytrestalo autory/distributory a naučilo je, jaké služby mají poskytovat, chtějí-li uspět na trhu. Kdyby všichni až švejkovsky přesně dodržovali autorské právo a četli všechny smlouvy a předpisy, tak by se mnohé změnilo k lepšímu – druhá strana by totiž zjistila, že takhle nic neprodá a je potřeba to dělat jinak. Před pár lety jsou o tom psal v Kopírování může nezabíjet.
Jenže když lidé autorské právo z velké míry nerespektují a na druhé straně to autoři/distributoři tolerují (někdy i vítají), dostáváme se to takové nepříjemné (potažmo nebezpečné) šedé zóny – skoro všichni se nějak provinili, mají „hřích“1 často to projde bez povšimnutí, ale když je potřeba, lze si prakticky na kohokoli došlápnout, že něco porušil. Síťový efekt tu působí na několika frontách a mj. tlačí i ty, kteří chtějí mít čistý štít, k tomu, aby se připojili k ostatním, kteří „hřích“ mají, protože když to neudělají, budou ve společnosti znevýhodněni.
[1] podobnost s hříchy definovanými svého času katolickou církví a používaných k manipulaci lidí není náhodná
Vazne mas pocit, ze je normalni, abych si zaplatil, a dostal 20 minut nepreskocitelnych reklam/upoutavek a ...!nadavek! ze sem pirat? Vazne mas pocit ze je normalni, abych !za penize! dostal neco, co se da prehrat jen za uplnku 31 unora?Nejsem si jisty, jestli je tohle mireno na mne, protoze ja jsem pro uplne zruseni copyrightu.