abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Komunita

    Na webu komunitního setkání CSNOG 2026 jsou dostupné prezentace v PDF, jejich videozáznamy a fotografie z lednové akce ve Zlíně. CSNOG 2026 se zúčastnilo téměř 300 zájemců o vystoupení věnovaných správě sítí, legislativním a regulačním tématům nebo projektům z akademické sféry. Letos byly prezentace rozdělené do dvou treků, ve kterých se představilo 35 přednášejících. Setkání komunity CSNOG organizují společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 0
    dnes 11:33 | IT novinky

    Americká vesmírná společnost SpaceX miliardáře Elona Muska koupila další Muskovu firmu xAI, která se zabývá vývojem umělé inteligence (AI). Informovala o tom na svém účtu na síti 𝕏. Musk tímto krokem propojí několik ze svých služeb, včetně chatbota s prvky umělé inteligence Grok, sociální sítě 𝕏 či satelitního internetového systému Starlink. Tržní hodnota společnosti SpaceX dosahuje jednoho bilionu dolarů (20,6 bilionu Kč), hodnota xAI pak činí 250 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 23:22 | Bezpečnostní upozornění

    Byl odhalen supply chain attack na Notepad++: útočníci kompromitovali hosting Notepad++ a vybrané dotazy na aktualizace přesměrovávali na servery pod jejich kontrolou. Doporučuje se stáhnout instalátor a přeinstalovat.

    a1bert | Komentářů: 6
    včera 13:22 | Zajímavý projekt

    Francouzská veřejná správa má v rámci vládní iniciativy LaSuite Numérique ('Digitální sada') v plánu od roku 2027 přestat používat Microsoft Teams a Zoom a přejít na videokonferenční platformu Visio, hostovanou na vlastním hardwaru. Konkrétně se jedná o instance iniciativou vyvíjeného open-source nástroje LaSuite Meet, jehož centrální komponentou je LiveKit. Visio nebude dostupné pro veřejnost, nicméně LaSuite Meet je k dispozici pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    včera 12:11 | IT novinky

    Eben Upton oznámil další zdražení počítačů Raspberry Pi: 2GB verze o 10 dolarů, 4GB verze o 15 dolarů, 8GB verze o 30 dolarů a 16GB verze o 60 dolarů. Kvůli růstu cen pamětí. Po dvou měsících od předchozího zdražení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    včera 05:11 | Zajímavý software

    Shellbeats je terminálový hudební přehrávač pro Linux a macOS, který umožňuje vyhledávat a streamovat hudbu z YouTube, stahovat odtud skladby a spravovat lokální playlisty. Pro stahování dat z YouTube využívá yt-dlp, pro práci s audiostreamy mpv. Je napsán v jazyce C a distribuován pod licencí GPL-3.0, rezpozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    včera 03:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 26.1.30 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. S podporou hardwarového dekódování videa. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:00 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl po deseti měsících od vydání verze 1.3 vydán ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 740 hlasů
     Komentářů: 24, poslední včera 21:31
    Rozcestník

    Linux Mint 20.1 Ulyssa

    Byl vydán Linux Mint 20.1 s kódovým jménem Ulyssa. Na blogu Linux Mintu jsou hned tři oznámení. První o vydání Linux Mintu s prostředím Cinnamon, druhé o vydání Linux Mintu s prostředím MATE a třetí o vydání Linux Mintu s prostředím Xfce. Stejným způsobem jsou rozděleny také poznámky k vydání (Cinnamon, MATE, Xfce) a přehled novinek s náhledy (Cinnamon, MATE, Xfce). Zmínit lze nový WebApp Manager nebo IPTV přehrávač Hypnotix. Linux Mint 20.1 bude podporován až do roku 2025.

    8.1.2021 14:22 | Ladislav Hagara | Nová verze


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.1.2021 23:57 Mentolka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Slyšel jsem že Mint je už za zenitem a pomalu umíra. Je to pravda? Z kdysi nejúspěšnejšího distra pro začátečníky na... já ani nevím co má současný Mint representovat, jaká je jeho vize, jakou má budoucnost.A není tam ani GNOME ani KDE které jsou mnohem uživatelsky přívětivejší pro začátečníky.
    9.1.2021 08:29 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Vsechny tyhle distra jsou plejtvanim lidksejch zdroju, meli by je zakazat a nechat jen debian, arch, fedora a gentoo pro ty co nemaj jiny konicky nez kompilace. Vsechno ostatni zakazat a bastlire dister poslat do fabriky!
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    k3dAR avatar 9.1.2021 13:37 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Neni to pravda. Ani to ze tam neni GNOME a KDE, oboji si muzes nainstalovat, akorat nemaji pro ne pripravene ISO, nevim jak u Gnome, ale u KDE je to (dle vyjadreni vyvojare/u? Mintu) tim ze proste jim nevyhovuje a tedy ho nevyladuji, jako to delaji z temi pro ktere pripravene ISO maji... ze by Mate (coz je fork puvodniho/klasickeho Gnome2 za kterym (tim forkem) stoji tvurci Mintu) nebo Cinnamon nebylo privetive pro zacatecniky si nemyslim (ackoliv sam pouizvam a doporucuju Xfce)...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    9.1.2021 15:55 Mentolka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Samozrejme ze jim GNOME nebo KDE nevyhovuje, protoze se vyviji a museli by delat mnohem vice prace. Radsi si vezmeme nejake polomrtve okrajove DE at se o to nemusime starat kdyz uz mame tak malo vyvojaru.
    9.1.2021 16:11 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Naprosta vetsina dister nema vyvojare ale maximalne kodery, skriptare a lidi co delal ikonky a dalsi vizualni veci. Vyvoj je v upstreamu, ono nainstalovat ubuntu, arch, debian, upravit ho podle sebe a z toho udelat distro neni vubec slozita vec, problem nastava kdyz se neco zmeni v upstreamu a je potreba zasah programatora, to je pak narku od distro bastliru jak je gnome naprd a jak jde proti distribucim.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    k3dAR avatar 9.1.2021 22:15 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    coz zrovna neplati u Mintu ;-) ten ma vyvojare Cinamonu (puvodne sem napsal blbost ze Mate) a minimalne u Xfce edice vim ze pridava sve mint-* programy a upravy pro Xfce...
    dale treba Xubuntu ma v teamu nekolik lidi co jsou zaroven core vyvojari Xfce...
    Cannonical pak mel vyvojare na Unity a kdyz presli z Unity na Gnome tak vyvojore na Gnome, kdy nektere veci prijimal i upstream...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    AsciiWolf avatar 10.1.2021 14:38 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Mint přidává své programy a další úpravy i pro MATE a Cinnamon verze. Viz například jejich GitHub. Krom toho vyvíji své XApps - forky původních "moderních" GNOME aplikací. ;-)
    Bedňa avatar 10.1.2021 15:56 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    XApps vyzerajú naozaj ľudsky, až na "pix", v tých medzerách môžu pristávať Boeingy.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.1.2021 18:18 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Tu větu moc nechápu, cinnamon je DE vyvíjené právě Linux Mint Teamem. Zda z polomrtvého DE (fork částí Gnome 3) již je věcí názoru. https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_(desktop_environment)
    k3dAR avatar 9.1.2021 22:09 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    diky za "opravu" spletl sem si to s Mate :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    9.1.2021 17:18 Mentolka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Btw záměrne si neodpovedel na moji otazku a venoval ses te nejmene dulezitejsi posledni vete. Tak dík za potvrdzeni že Mint jede do kopru.
    9.1.2021 18:18 ondro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Gnome a uzivatelsky privetive pre zaciatocnikov? To je praveze podla mna najhorsia volba pre zaciatocnikov. KDE netusim, uz roky som ho nepouzival.

    Praveze vsetky 3 podporovane graficke prostredia Mintu su privetive pre zaciatocnikov a tym ziskal Mint popularitu.

    Nevsimol som si, zeby Mint stracal popularitu.
    9.1.2021 18:37 Keson
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Nevím, že by šel Mint do kopru, v různých "top 10" se drží do 3. místa. Vize je jasně a stručně popsána v https://linuxmint.com/about.php.

    Já jsem k němu přes řadu distribucí doiteroval a mohu ho jen doporučit jako distro pro a) začátečníky (intuitivní, stabilní, fungující systém), nebo b) profíky, které už nebaví furt něco kompilovat a řešit, ale chtějí dobře odladěnou platformu, která "Prostě funguje ™ :-)
    k3dAR avatar 9.1.2021 22:11 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    tak jedine co se potvrdilo ze u tebe jde o (ne)cistej tro(t)ling ;-) na otazku sem ti navic odpovedel hned v zacatku me zpravy ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    10.1.2021 18:59 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Přijde mi, že vizí Mintu je být Windows zadarmo. Tak se prezentuje třeba svým UI, přijde mi, že i jeho uživatelé od něj mají taková očekávání. Pokud tedy někdo přechází z Widlí a chce si zachovat co nejbližší uživatelský zážitek, tak je pro něj Mint asi to nejlepší.
    AsciiWolf avatar 10.1.2021 20:56 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Spíše, než Windows zadarmo bych Mint nazval jako uživatelsky přívětivý operační systém, vhodný i pro běžné uživatele. Ale jinak souhlasím.
    JiK avatar 10.1.2021 19:11 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    to je zajimava hypoteza. Sam jsem to nikdy nevyzkousel ale vim, ze Mint byl trendy jak blazen tak v roce 2017 nebo 2018. Proc? Pry v tom vicemene vsecko fungovalo samo od sebe od uplneho zacatku, a zacatecnim nemusel patrat po pavucinama zarostlych koutech internetu, proc mu na jeho zcela bezne graficke karte nejde prehrat film nebo proc mu crashne notebook kdyz zavre dekl (davam jako priklad dva celkem bezne problemy linuxu na desktopu, kvuli kterym jsem nekdy v roce 2007 zacal pouzivat OS X a koupil prvni macbook)...

    ...ale jina debata, proc vlastne nektere distribuce jedou a stanou se modni a siroce rozsirene a pak zase zapadnou? Jednu dobu frcel redhat (tak 2000) pak mandrake, pak zacali vsichni chtit a mit ubuntu, pak asi ten mint, ted je asi in neco jineho...mezitim si stabilne funguje debian, ktery se historicky snazi hlavne nic neposrat, a byt stabilni a funkcni, nebo takovy to divny distro, kde se software neprovozuje ale zato furt neco kompilujes, a veris, ze mozna budes mit o 1% rychlejsi system na stejnem HW...

    Je to zvlastni debata, ale to, co nekterou distribuci katapultuje k masove popularite (v ramci hloucku uhrovatych uzivatelu linuxu, takze velmi malo masove, spis veganske) je neco tajemneho, modniho? Co to je? Ze by to, ze na tom out of the box funguji hry? Nebo min kurvitek a spyware? Proc ze slavy odchazi to ubuntu treba?
    9.1.2021 12:18 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Cinnamon má bohužel špatný kompozitor, obzlvásťe, pokud máte 2 monitory.

    Příklad můj monitor 3440x1440@100Hz a druhý 1920x1080@60Hz. Kompizor běží pouze na 60FPS na obou monitorech, měl by běhat 100 na jednom a 60 na druhém. Bohužel tohle nedokáže na linuxu žádný. Zřejmě chyba návrhu kompozitorů. Alespoň běží 100FPS, když druhý monitor vypnu, to takový kwin neudělá.

    Průšvih je teké rychlost kompozitoru. Při stejném dual monitor setupu, pokud zapnu glxgears, nechám defaultní velikost okna, vsync je tam na 60FPS, ale zkuste si pak táhnout takové okno za titulek. Z nějakého důvodu ten kompozitor přesne překreslovat všechno, dokud nepřestanete táhnout. Vykresluje se pouze kurzor myši. Pokud druhý monitor vypnu a nechám jen ten 3440x1440, tak teprve začne kompozitor překreslovat okna, ale pěkně se seká. Akcelerace opengl samozřejmě funguje, ten kompozitor ale asi dělá něco špatně (grafika je GF 2080 super s proprietárním ovladačem). Pokud se přepnu do gnome, tak tam s táhnutím okna není problém, vše se normálně překresluje. Jen je to teda trhané, protože neběží se 2 monitory na 100FPS, ale také jen na 60FPS.
    9.1.2021 13:53 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    No vidíte. A já jsem zrovna kvůli správě více monitorů odešel od KDE Plasma (jedno jestli Kubuntu nebo OpenSUSE), protože to prostě nefungovalo stabilně - nepamatovalo si to rozložení, rozbíjelo to rozlišení a grafiku, apod. (používám až tři monitory, jeden je natočen o 90 stupňů). Gnome mi nevyhovuje, zkusil jsem Cinnamon v Linux Mintu. Zatím to běží dle představ. Pravda, 4k ani jiné UHD displeje nemám...
    |🇵🇸 avatar 10.1.2021 16:09 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    kvůli správě více monitorů odešel od KDE Plasma … protože to prostě nefungovalo stabilně - nepamatovalo si to rozložení, rozbíjelo to rozlišení a grafiku, apod.
    To už je ale několik let, že? Neboli: vypovídací hodnota = nic moc.

    Předřečník s různou frekvencí monitorů je aspoň blíž současnému stavu – až na to, že v GNOME 3.38 už by měly být nějaké související patche, které tohle řeší (na Waylandu).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    10.1.2021 22:59 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Jak to myslíte několik let? Plasma 5.18 a tři monitory - nepoužitelné, nepamatuje si rozložení a nastavení monitorů. Novější Plasma? Hodně záleží na distribuci, ale třeba takové problémy jako že desktop je na jeden a půl monitoru a zbytek je černý a ani kurzor myši na tu čas nenajede. Jo, kdo používá max dva monitory a nesnaží se jeden z nich rotovat, tak to i funguje. Jak jsem psal výše, nepoužívám žádné high-end monitory. Dokonce ani různé monitory, abych musel řešit různé frekvence. Přesto nastavení monitorů v Plasmě považuji za jedno z nejméně povedených skrz různé desktopy.
    |🇵🇸 avatar 10.1.2021 23:21 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    To jsem si zažil, tak 2016/17 se třemi otočenými monitory. Pak byl přepsán KScreen.

    Obvykle se nakonec ukáže, že do toho kecá ovladač.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    11.1.2021 09:45 Love_Dali | skóre: 24
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Zkus poslední plasmu. Mě to jede tak jak má (Arch). Dell 7490, dockina, laptop +2 monitory
    11.1.2021 11:14 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    To je prave ta vyhoda upstream distra jede to jak ma :) Ale spousta lidi se boji instalace, protoze pepici vsude pisou jak je to hardcore pritom Arch wiki je uzasna. Staci si instalaci natrenovat ve virtualu pak to dvakrat podelat na zeleze a pak to dvakrat vyzkouset na vostro a pak uz na to neni treba sahat nikdy a kdyz je problemek clovek aspon vi jak to tak trochu funguje a co je s cim spojeny.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    k3dAR avatar 11.1.2021 11:21 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    nebojim se instalace Arch, prvne sem ho instaloval uz nevim 10-15let zpet, rovnou na zelezo a nic sem nepodelal ;-)
    ale jde o to ze ne vzdy je dobre mit vse hned aktualni, protoze se pak stane ze neco par hodin ci par dni nefunguje, nez se poresi nove "souvislosti", druha vec je ze obecne se o Arch musi clovek vice starat, resp. cist pri aktualizaci info od balicku ci komentare uzivatelu... pokud ti to nevadi, ok, Arch je ti prinosem, ale je nesmyslne generalizovat ze Arch je idealni pro kazdeho ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    11.1.2021 11:26 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Asi mas pravdu ja jedu na Arch jen neco pres rok, pul roku na MacBook Air a pak na raspi4, naucil jsem se aktualizovat jen v nedeli a nemel jsem problem :) zatim.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    11.1.2021 11:28 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Jeste bych dodal ze na Archu resim podstatne min malejch problemu, vlastne si ani nepamatuju co jsem mel za problem, nez jsem resil na Manajro ktery je brany jako Arch pro ty co nechtej instalovat a konfigurovat Arch.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    11.1.2021 14:46 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Před cca deseti lety jsem na Archu spustil upgrade a už jsem nenabootoval. Byla to nějaká chyba přímo v distribuci jako takové…
    11.1.2021 12:40 Love_Dali | skóre: 24
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Čoveče, tím bych si tak nebyl jistej. Jedu teda plasma dektop a za ta léta, co jsem to nainstaloval, tak se nic nerozbilo. Teda na předchozím železe snad jednou, ale udělal jsem rollback a za pár dní opraveno. Arch jedu tak hmm, 8+ let? :)
    10.1.2021 17:22 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Četl jsem na jiné stránce, že by nový kwin v Plasmě 5.21 měl tuto věc s frekvencemi měl řešit lépe. Ideálně to zkusit na OpenSuse Tumbleweed či KDE Neon.
    10.1.2021 08:17 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Mint 20.1 Ulyssa
    Podle Distrowatch je na třetím místě. Nicméně pro klasické použití nevidím problém. Cinnamon má i své klady.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.