abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:33 | Zajímavý projekt

    Na Kickstarteru běží kampaň na podporu modulárního otevřeného handheldu Mecha Comet s Linuxem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 14:00 | Humor

    V nedávno zveřejněné kolekci dokumentů souvisejících s kontroverzním finančníkem a kuplířem Jeffrey Epsteinem se překvapivě objevil i referenční manuál unixového shellu Bash, jedná se o verzi manuálu z roku 2005. Aktuální vydání si lze stáhnout ze stránek GNU.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    dnes 13:55 | Nová verze

    The Document Foundation oznámila vydání nové verze 26.2 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs). Vypíchnout lze podporu formátu Markdown.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Co se děje ve zprávách, ví asi každý - válka sem, clo tam, demonstrace na jednu i druhou stranu a bastlíř už má pocit, že se snad ani nic jiného neděje. To by však byl velký omyl a Virtuální Bastlírna je zde jako každý měsíc, aby vytáhla na světlo světa události ze světa vědy a techniky. Připojte se tedy nezávaznému povídání Strahovského MacGyvera! Co se tam bude probírat? PCBWay začalo dělat průhledné plošňáky, MARS končí s výrobou skříněk, FEL

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | IT novinky

    Guvernérka státu New York Kathy Hochul (Demokraté) plánuje novou legislativu, která by měla omezit výrobu 3D tištěných zbraní. Tento návrh zákona zavádí povinnost pro všechny 3D tiskárny prodávané ve státě New York obsahovat 'software' bránící ve výrobě zbraní. Návrh zákona rovněž zakazuje lidem sdílet 'digitální plány zbraní' (blueprinty) bez povolení. Existují důvodné obavy, že se tento nešťastný nápad může šířit do dalších zemí a ovlivnit celý 3D tisk jako takový. Ostatně, s podobnou regulací nedávno přišel i stát Washington.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 16
    dnes 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za prosinec 2025 a leden 2026 (YouTube). Zajímavé, že i v roce 2026 celou řadu problémů vyřeší falšování řetězce User-Agent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:11 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že Linux From Scratch (LFS) končí s podporou System V init. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů už budou pouze se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.1.0 "Like a Version" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu. Změněno bylo číslování verzí. Předchozí verze byla 2.9.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    včera 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 756 hlasů
     Komentářů: 25, poslední včera 19:50
    Rozcestník

    Okular získal podporu pro prostý text

    Ve vývojové verzi univerzálního prohlížeče dokumentů Okular se objevil nový backend pro zobrazování prostého textu. Může se hodit např. ke čtení knih v prostém textu.

    24.2.2013 18:18 | Saljack | Nová verze


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Josef Kufner avatar 24.2.2013 18:51 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Nemělo by tohle být v sekci "humor"?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    24.2.2013 19:12 citanus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    +1
    24.2.2013 19:50 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Je trapné, když se Okular cpe jako výchozí aplikace (skutečně se mi po instalaci nastavil jako výchozí aplikace u daných typů souborů) pro zobrazování obrázků, ba dokonce i RAW, ale co se textu, a sice především formátů populárních u e-knih, týče: proč ne? Osobně mě ta zprávička aspoň trochu potěšila.
    24.2.2013 19:57 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    no tak nejvtipnější bylo, když přidali podporu pro powerpoint, která stála za hovno, ale člověk kvůli tomu nemohl prezentačku otevřít v OOo bez nějakého harakiri s nastavením MIME typů ... :-/
    24.2.2013 20:08 Scarabeus IV | skóre: 20 | blog: blogisek_o_gentoo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Tenhle shit se stane jen kdyz mas nahodou nainstalovanou calligru, protoze nadsene tvrdi ze je nejlepsi provider pro to mime.
    24.2.2013 20:04 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Textu? Možná tomu špatně rozumím, ale to jako třeba www browser dostane MIME typ text/plain a bude na to spouštět Okular?
    24.2.2013 20:37 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    To je věc nastavení. Když bude výchozí nastavení (v downstreamu) dementní, bude to jako u obrázků.

    S tou přidanou podporou jde hlavně o to, že v Okularu prostý text číst půjde. Hodí se to, když má člověk knížku v prostém textu a nechce ji číst ve webovém prohlížeči nebo textovém editoru (protože v obém hlavně není stránkování a příp. historie).
    24.2.2013 20:44 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    To je věc nastavení.
    V principu určitě, a kdo se bude snažit, tak si to nakonfiguruje. Ale uvážím-li, že tyhle věci většinou nejsou invariantní vůči pořadí instalace programů a teď se mi zrovna na cosi neočekávaně spustil notepad z Wine (anecdotal evidence), bude to v praxi spíš loterie...
    24.2.2013 20:51 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    To je věc nastavení. Když bude výchozí nastavení (v downstreamu) dementní, bude to jako u obrázků.
    he?
    24.2.2013 20:52 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    downstream == distribuce

    S tou samozřejmě Okular nic nenadělá.
    24.2.2013 21:47 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    downstream == distribuce
    to vím, nesouhlasím s
    S tou samozřejmě Okular nic nenadělá.
    no nadělá, nacpe jí tam nějaký default

    to má vážně každý distributor zvlášť patchovat půlku každého balíčku, protože upstream není schopen zvolit rozumný default, a chudáci uživatelé, kde na to distributor nějakým způsobem "zapomene" nebo nedejbože má politiku "co nejblíž k upstreamu"?

    prostě mi ta poznámka přijde neskutečně pitomá - výchozí nastavení určuje upstream, nikoli downstream!
    24.2.2013 23:05 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    AFAIK to není vyřešený problém ani na úrovni toho, jak se má program, kterým se to otevře, vlastně určit, viz např. http://www.freedesktop.org/wiki/Specifications/mime-actions-spec. Výsledek je potom často ten, že se to prostě otevře nějakým programem. Nejen upstream, ale ani downstream nad tím nemá moc velkou kontrolu a onen rozumně nastavený default funguje leda v rámci nějaké podmnožiny.

    Neprováděl jsem tedy žádné rozsáhlé cross-distro testy, takže je možné, že to je někde vyřešené konzistentně a předvídatelně, ale z pozorování mého vlastního a svých kolegů (různá distra, různá prostředí) bych řekl, že to rozhodně není samozřejmost.
    25.2.2013 10:50 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    jak to je nebo není vyřešené bych odkázal na kolegu, který říká "protoze nadsene tvrdi ze je nejlepsi provider pro to mime"

    mně šlo o to, že ten soubor, co tohle způsobí, je v balíčcích v upstreamu, to není věc, kterou by si tam přidávali při přebalování nějací pomatenci v jednotlivých distrech, takže mluvit o dementním nastavení v downstreamu je IMNSHO úplně mimo
    25.2.2013 11:52 mrv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    tak se vrat k windows kdyz si to neumis nastavit ;)
    25.2.2013 21:19 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    a ty jdi do prdele
    otula avatar 26.2.2013 15:25 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    tak se vrat k windows kdyz si to neumis nastavit ;)
    Tím by si snad nějak pomohl? Zrovna před pár dny potřeboval kolega nastavit asociace pro obrázky. Žádné standardní postupy nefungovaly, takže jsem ho musel dočasně přidat do domain admins, abych u něj mohl v možnostech složky -> typy souborů vytvořit asociace a přiřadit ikonky. Ve Windows si jaksi uživatel nastavit asociace nemůže, ani když ví, jak na to (přičemž ve svém okolí neznám nikoho, kdo by uvedený postup znal).
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    26.2.2013 16:39 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Kdyby to ještě někdy bylo potřeba, tak v XP stačí klepnout pravým myšítkem na soubor, otevřít vlastnosti, nahoře je řádek "Otevřít v programu" a vedle toho čudlík "Změnit". Ověřeno pod doménovým běžným userem, přes "Možnosti složky" to neudělá (což mi taky přijde podivné), takhle ano. V sedmičkách už to jde změnit přímo v ovládacích panelech, je to v "Ovládací panely->Programy->Výchozí programy->Přidružit typ souboru...", popřípadě je možné použít vyhledávací políčko.

    Jinak souhlasím, že reakce "tak se vrať k Windows" je... no řekněme poněkud infantilní...
    otula avatar 26.2.2013 20:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    On je problém v tom, že to nefunguje vždy a u všeho. Vůbec systém asociací ve Windows nechápu. Některé vyžadují, aby asociaci nastavil admin, a projeví se to u všech uživatelů. Jiné se projeví jen u admina. Někdy u uživatele "otevřít v programu" zabere, jindy to vesele ignoruje. Extrém jsem zažil právě u obrázků, kdy se uživateli všechno po všech možných pokusech otevíralo v tom prohlížeči, co je součástí MS Office. Jako admin jsem tuto součást odinstaloval, vyházel z registru a odevšad, kde jsem našel zmínky o daném prohlížeči. Nastavil prohlížeč na XnView, přihlásil se na daného uživatele (domain user), poklikal na obrázek a... bez ohledu na omezená oprávnění se doinstaloval ten MS prohlížeč a otevřelo se to v něm…
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    26.2.2013 22:16 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Nemůže to mít nějakou souvislost s instalací toho softu přes GPO? Když už jsme teda úplně OT... :-)
    otula avatar 27.2.2013 13:36 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Group policy by vinna být neměla. Spíš si myslím (ale ověřovat se mi to nechce), že když je balík MSO nainstalován, tak asi umožňuje každému uživateli doinstalovat některé (možná všechny?) součásti, které byly při prvotní instalaci vynechány. A když už na to přijde, jsou v tomhle ve Windows i další zajímavé "okamžiky". Například nastavit si poštovní klient jako výchozí také nestačí, musí se to udělat "centrálně" u admina v odpovídající záložce toho okna správce nainstalovaného sw… To mne kdysi také potrápilo, než jsem to našel. A podobný opruz je powermanagement - například usínání. Pokud ho chceš jako user změnit, tak zjistíš, že k tomu nemáš oprávnění. Přihlásíš se tedy jako admin, tam to změníš, jenže to se projeví jen u admina, zatímco u tebe zůstane (a funguje) to původní… :-) Prostě vymakaný víceuživatelský systém ;)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    24.2.2013 20:47 jadd
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Trochu to přeháníš..je to jen podpora pro určitý program. Určitě ti nikdo nebude měnit výchozí volby. Když jsem používal KDE, Okular mi vytvořil spoustu duplicitních ikon v menu a začal hhed otevírat JPG, jako výchozí prohlížeč. Předpokládám, že už to změnili?
    24.2.2013 20:57 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    To byla otázka, nikoli kategorické tvrzení, tak nevím, co jsem přesně přehnal.

    Ale budiž. Deklaruje-li program X schopnost otevírat formát Y, je přinejmenším podle mých zkušeností pravděpodobnost, že se soubor Y v X otevře, okolo 1/N, kde N je celkový počet programů deklarujících schopnost otevírat Y. Pro text/plain je sice N velké číslo, ale ne tak velké, aby byla pravděpodobnost spuštění Okularu zanedbatelná...
    25.2.2013 00:28 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Zpracování formátu epub okulárem mne nedávno potěšilo. stahoval jsem nějaké texty do čtečky knih a podpora byla integrovaná. super.
    24.2.2013 19:33 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    one systemd okular to rule them all?
    24.2.2013 19:42 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Okular využíva na zobrazovanie/načítavanie/... podporovaných formátov kpart knižnice, prípadne poskytuje kpart knižnice pre iné aplikácie, prípadne podpora týchto formátov je robená zvlášť pre každú KDE aplikáciu?
    progdan avatar 24.2.2013 22:10 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text

    Okular ma vlastni KPart - OkularPart, ktera umi zobrazovat vsechno (s pomoci 3rd party knihoven samozrejme).

    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    24.2.2013 22:37 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Čiže pre pdf, ps, djvu, epub... kpart poskytuje len Okular a napr. Konqueror teda bez Okular tie formáty nevie zobraziť?
    Josef Kufner avatar 24.2.2013 22:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Možná budeš mít v systému i nějaký další kpart, které to zvládnou. Pokud ale ne, tak Konqueror si spustí kus Okularu a zobrazí to v sobě.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    25.2.2013 08:39 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    Těm, co se diví, proč na všechno v KDE má být Okular napovím, ať se podívají na Mac OS. Tam funguje podobně předinstalovaná aplikace Preview. Možná však s tím rozdílem, že v ní zobrazuje vše, jak má :-)
    25.2.2013 11:35 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    vše?
    25.2.2013 13:20 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    jo, těch pět a půl formátů. ten Preview je slušnej zmetek.
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    25.2.2013 16:03 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    No já nevím, veškeré obrázky, kancelářské formáty, fotošop, vektory, PDF, postscript, ... toho je docela dost, ne?
    26.2.2013 11:25 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Okular získal podporu pro prostý text
    já se s ním moc nezkamarádil, no. Kromě PDF to všechno tak nějak patlá.. ale proti gustu, žejo.
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.