abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    7.2. 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    7.2. 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    7.2. 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    6.2. 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    6.2. 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.2. 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 809 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Openmoko slibně pokračuje

    Na Openmoko.cz vyšel článek s krátkým rozhovorem s ředitelem společnosti Openmoko Inc. a náhledem na dvě nejoblíbenější distribuce pro Neo FreeRunner. Podle všeho se Openmoko Inc. docela daří díky prodejům WikiReaderu a má nadále v plánu pokračovat ve vývoji dalšího otevřeného mobilního telefonu. Chcete-li vývoj podpořit, zakupte si Neo FreeRunner nebo WikiReader u některého z distributorů.

    27.7.2010 07:58 | Martix. | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.7.2010 08:23 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Dokonca je to take uspesne, ze zanikla oficialna distribucia na FreeRunner. Sice to nie je velka skoda (bolo to uplne nepouzitelne), ale ostatne na tom omnoho lepsie nie su... Najmenej zle je at QtMoko - ale aj to je hrozne. Hram na tom parkrat za den QNetWalk a je to schopne sa 2x za den rozbit - bud zacne LCD blikat, alebo sa vlnit alebo rovno ostane biela obrazovka a cele to zamrzne.
    27.7.2010 09:27 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    No bilkajici display a bila obrazovka budou spis problem HW, protoze me to nic takovyho nedela. Jinak bych chtel upozornit na emulator ZX spectra a freecell - daji se doinstalovat pres package managera.

    Novej telefon od openmoko by byl super. S nicim jinym jsem zatim nestravil tolik casu a tolik si nepohral. 1000x vic zabavy nez treba Playstation ;-)

    27.7.2010 09:52 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Akurat ze to blikanie sa prejavuje len v QtMoko (bud je tam ine jadro alebo je to tym, ze to bezi cez framebuffer). A po uspati a zobudeni sa to opravi.
    27.7.2010 11:45 vanous
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    re: QtMoko

    všechny nové kernely jsou občas bohužel schopny vyvolat bílou obrazovku opravitelnou suspendem/resumem. Doufejme v brzké vyřešení. Škoda, že neumím pomoci prakticky, ale pouze hlášením chyb. Více vývojářů by pomohlo...

    27.7.2010 12:40 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    V tomto pripade je biela obrazovka konecna - cele to totalne zatuhne. Jedine vybrat bateriu...
    27.7.2010 11:42 vanous
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Historie je pěkná, ale důležitá je přítomnost. Zkuste SHR, je to jiné kafe. Rychlost se již nedá srovnat, telefonní aplikace sice tolik nepostoupily, ale vše je ve vývoji a postupuje se.

    Komunitní SHR je nyní dostupné pro Openmoko (Freerunner i Neo), n900 a G1, časem snad i PalmPre , čímž se rozšiřuje jak využití, tak vývojářská skupina a pokud hledáte alternativní FOSS pro váš telefon tak je to dobrý start.

    Vzpomeňme si na dobu kdy linuxový desktop byl v plenkách a jen postupně nahrazoval tehdejší zažité systémy a jak dlouho mu trvalo, něžli vznikla možnost jej instalovat babičkám a rodičům "pro domácí použití".

    Bez fanatismu, pomalu, ale jistě. Stačí-li vám Android nebo Meego, taky prima.

    27.7.2010 12:57 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    SHR je hrozny zlepenec vobec nesuvisiacich programov, Qtopia je niekde uplne inde...

    Ja nehladam alternativny FOSS ale nieco, co bude fungovat a na com sa budu dat vyvijat open-source aplikacie. Ale asi som to zle pochopil...FreeRunner je o tom, ze urobili takmer nejaky HW s polofunkcnymi drivermi a hodili to medzi ludi, aby im to dokoncili (bez dokumentacie).

    Linuxovy desktop bol v plienkach, ale teraz je v srackach, ako nikdy predtym (a bez plienok). KDE 4 nemozem nikomu odporucat, lebo som sam od neho utiekol (dvakrat). Obavam sa, ze GNOME sa teraz bude menit podobne. Ziadny dalsi linuxovy desktop neexistuje (vsetko ostatne je pre bezneho pouzivatela uplne nepouzitelne).
    27.7.2010 14:03 Martix. | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Mobilní aplikace spolu souviset nemusí, resp. propojení za ně mj. řeší FSO framework a konzistence SHR aplikací se stále zlepšuje.

    Pro Openmoko se samozřejmě vyvíjet dá a to např. v jazycích C/C++, Python a Vala s využitím toolkitu EFL, GTK+ nebo Qt a to jsou jen příklady se kterými jsem se setkal, není to omezené jen na ně. Nejsi vázán jen na jeden jazyk a toolkit, jak je tomu u jiných platforem. Samozřejmě kvůli konzistenci aplikací je rozumné pro Qt Moko vyvíjet s Qt a pro SHR s EFL toolkitem, ale není to povinné.

    Řekni mi, který další výrobce mobilních telefonů ti dá k dispozici kompletní schémata? Dokumentace je volně dostupná k většině chipů použitých v Neo FreeRunner http://wiki.openmoko.org/wiki/GTA02_Openness a http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner_Hardware. Ke Glamo je bohužel dokumentace dostupná jen pod NDA, protože ji S-Media narozdíl od ostatních výrobců nakonec neuvolnila, jak předtím slibovala. Pokud chceš vyvíjet ovladač pro Glamo, nic ti nebrání kontaktovat Openmoko Inc. a podepsat NDA. Pár lidí z komunity to už udělalo a podílí se teď na vývoji tohoto ovladače.
    27.7.2010 15:05 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Pokial viem, tak dva najvacsie prusery su wifi (bez dokumentacie a vraj je driver hrozny, kazdopadne mi to nikdy poriadne nefungovalo) a ta grafika (na tom to cele pada - "rychlost" vykreslovania a problemy). Zase nezvladnute riadenie (typicky problem "open source") - vydat "otvoreny" telefon bez toho, aby _dopredu_ boli dostupne datasheety.

    Vyvijat sa da - ale kedze sa to ako celok neda kvoli zavaznym chybam pouzivat, tak to nerobim. Predal by si ako firma niekomu riesenie s FreeRunnerom a vlastnou aplikaciou, keby sa to 3-krat za den rozbilo?
    27.7.2010 17:21 Martix. | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    U Wi-Fi je problém v přístupu Atherosu, který není ochotný opravit bugy ve svém firmware a vydat dokumentaci. Ovladač byl uzavřený předtím než ho Atheros uvolnil pod GPL, proto jeho kód vypadá tak mizerně, komunita za to nemůže, ale podařilo se jí v něm nakonec opravit bugy.

    Glamo se dá zrychlit, pozorně si to přečti, je to tam dobře vysvětlené. A to že S-Media nevydala dokumentaci ke Glamo je její vina, to je typický problém některých firem, něco slíbit, ale pak to neudělat.

    Neo FreeRunner je vytvořený pro úplně jinou skupinu lidí než si představuješ - geeky, vědce a výzkoumníky, ale přesto existují i firemní řešení. Musíš uznat, že jako GPS slouží Neo FreeRunner velmi dobře, dokonce se krátce po uvedení Neo FreeRunneru začala prodávat autonavigace Dash Express, založená na jeho HW návrhu.

    Neo FreeRunner má své chyby, ale většina z nich se dá vyřešit upgradem SW nebo HW reworkem. Svižnost GUI se stále zlepšuje, distribuční kernel bez debug voleb a vývoj Glamo ovladače to dokazuje.
    28.7.2010 14:19 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Takze mame "otvoreny" HW, s ktorym su uplne rovnake problemy ako s uzavretym - musi sa to hackovat bez dokumentacie. Akurat je to drahsie.

    Na riadenie nejakych robotov a podobne veci existuje milion podstatne vhodnejsich zariadeni.

    GPS mi nikdy nefungovalo. Za hodinu na okne sa to nechytilo. Mozno uplne vonku by to islo, ale pri kvalite toho SW som vobec nemal chut to skusat. Ked budem potrebovat navigaciu do auta, tak si kupim TomTom. Sice nie je otvoreny, ale bezi tiez na Linuxe a hlavne funguje.
    28.7.2010 22:53 Martix. | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Neo FreeRunner je otevřený daleko více než ostatní telefony a dokumentace je k němu dost, nevíš o čem píšeš.

    Kde na okně, někde v centru města v prvním patře? Zkus to na volném prostranství. Jakou distribuci používáš a v jakém SW se snažíš získat GPS fix? GPS aplikací existuje dost, dokonce i kvalitních a některé umí i routovat, třeba modRana nebo MC Navi. Ale do auta si kup raděj ten TomTom, protože OpenStreetMap jako zdroj map asi nebude vhodný pro tvuj vkus.
    29.7.2010 08:38 vanous
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    > Linuxovy desktop bol v plienkach, ale teraz je v srackach, ako nikdy predtym (a bez plienok).

    Váš názor akceptuji, ale upřímně nechápu jaké tedy máte důvody ke sledování linuxových serverů a k negativnímu komentování v diskuzích, mimo trolování tedy...
    27.7.2010 15:11 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Zkuste SHR, je to jiné kafe. Rychlost se již nedá srovnat, ...
    jo, to je pravda ... něco tak úžasně pomalýho jsem naposledy viděl, když jsem startoval OpenOffice na Pentiu MMX 233 MHz se 128 MiB RAM ...
    telefonní aplikace sice tolik nepostoupily, ale vše je ve vývoji a postupuje se.
    jo, postupuje se tak, že z testingu jsem nedostal žádný update snad už půl roku

    v unstable se sice občas něco děje, ale já bych rád ten krám používal i jinak než jako těžítko a na procvičení přeflashovávání ... s tím souvisí ten příspěvek od uživatelů, když neumí programovat tak testujou, na jakýkoliv report se dostane odpověď ve smyslu "updatuj na unstable a pak hlaš", fakt úžasný, takže kvůli každý kravině si zneprovozním systém, a pak se budu srát s obnovou (která není triviální, doteď mi to neumí naimportovat vcf správně)

    tedy pokud se nějaké odpovědi dostane, většina bugů vypadá tak, že to tam rok hnije nepovšimnuto, a pak se objeví komentář ve smyslu "zavírám, je to moc staré, nahlašte bug proti nové verzi, jestli se ještě projevuje"
    29.7.2010 08:43 vanous
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Aktivních lidí je nedostatek všude a v SHR taky. Maintainer testingu byl přes prázdniny dlohodobě nepřítomný, proto je testing opravdu zastaralý.

    Pokud tedy chcete mít v testingu věci z unstablu budete muset přiložit ruku k díku. To nutně neznamená programovat, stačí vybírat věci z unstable a přepouštět je do testingu. A čím déle bude testing stagnovat, tím těžší bude do něj backportovat nové věci, takže pokud se toho brzy někdo nechytí, jediná možnost jak přejít bude přeflešovat...

    Přeji mnoho zdaru P.
    29.7.2010 10:44 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Pokud tedy chcete mít v testingu věci z unstablu budete muset přiložit ruku k díku. To nutně neznamená programovat, stačí vybírat věci z unstable a přepouštět je do testingu.
    ano, takže potřebuju provozovat unstable, abych mohl vybírat, čímž se dostáváme k tomu, že občas se to z unstable posere (a občas tak, že jediný způsob opravy je přeflashování), takže nemůžu ten telefon zároveň normálně používat, takže takovou funkci v projektu zastávat prostě nechci(*) ... takže, jak tedy přiložit ruku k dílu?

    (*) jednak momentálně nemám na to pořídit si druhý Freerunner, jednak by se mi nechtělo tahat s sebou dva telefony, a jednak nebudu dávat lidem dvě čísla s tím, že jedno je na telefon s unstable, na ten mi mají volat, abych zkoušel, jak funguje, ale když zrovna nefunguje a opravdu něco potřebují, tak že mají volat na ten druhý ... pak samozřejmě budou by default volat na ten druhý, oni nemaj potřebu ztrácet čas tím, že já chci testovat telefon, takže ten unstable mi zas bude na pikatchu, nic na něm neotestuju když s ním nebudu volat (a nenechám si na něj posílat sms, neb nestojím o to, aby se nenávratně ztratily, a nebudu z něj posílat sms, neb nemám žádnou kontrolu, zda se doručily - ano, po těch letech to furt neumí doručenky! - atd.)
    3.8.2010 10:47 vanous
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Dva freerunnery nejsou potřeba. Pokud opravdu chcete pomoci, zkuste to.

    S doručenkám - FSO doručenky umí, jen se ta funkce nevyužívá, neboť někteří operátoři je zpoplatňují. Fňukat na fóru nestačí. Myslím, že ti co jsou s vývojáři v kontaktu jsou schopni.protlačit občas větší, občas menší fičuru - založeno na počtu požadavků.

    Zkuste přijít za námi na jabber konferu, můžeme zkusit vytvořit seznam toho co "českému uživateli opravdu nejvíce chybí" a to prezentovat dále. Šance že se věci posunou je značná, o to více, pokud za tím bude stát dost velké množství uživatelů.
    3.8.2010 11:43 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Dva freerunnery nejsou potřeba. Pokud opravdu chcete pomoci, zkuste to.
    hm ... nějak si nedovedu představit scénář, jak výše uvedenou věc, tzn. sypat věci z unstable do testingu, můžu zodpovědně dělat jen s jedním telefonem ... každou chvíli flashovat jedno nebo druhé?

    - rád se nechám poučit, jaký by měl být postup s jedním telefonem?
    S doručenkám - FSO doručenky umí,
    jenže FSO je framework, čehož "se nenajím" - mě zajímá konkrétní implementace na mojem telefonu

    takže SHR ...

    a SHR testing je fakt neumí - "jen se nevyužívá protože" je totální blábol, s prominutím, přece by nebyl problém je mít by default off a v meníčku položku na zapnutí, jenomže ta tam prostě NENÍ!

    v SHR unstable už se to z příkazové řádky (GUI ne-e) dá přes dbus vnutit tak, jak to FSO definuje, ale stejně mi nikdy žádná nepřišla ... možná v aktuální verzi to už funguje, ale nemám odvahu si zas rozbít relativně funkční systém

    a to vím, neb jsem na téma posílání sms z příkazové řádky nedávno zakládal bug, tedy trac ticket
    Fňukat na fóru nestačí.
    viz výše, ten ticket se nenapsal sám ...
    Myslím, že ti co jsou s vývojáři v kontaktu jsou schopni.protlačit občas větší, občas menší fičuru - založeno na počtu požadavků.
    hm, tak to je ale celkem smutné, ne? - chceš říct, že jako obyčejný uživatel, který si Freerunner pořídil především aby finančně podpořil zajímavý projekt, nemám nárok na to, aby se cokoliv vyřešilo, že k tomu musím mít čas celé dny vysedávat někde na netu na chatu a klábosit s vývojáři?
    Zkuste přijít za námi na jabber konferu, můžeme zkusit vytvořit seznam toho co "českému uživateli opravdu nejvíce chybí" a to prezentovat dále. Šance že se věci posunou je značná, o to více, pokud za tím bude stát dost velké množství uživatelů.
    mno, mě zaráží, že ty věci nechybí vývojářům samotným, na co nějaké seznamy "co českému uživateli chybí", to je samotné nesere, že se se svým telefonem nedovolají atd.? ... v tomto případě pochybuju, že by to byl stejný případ jako s Aaronem a KDE, kdy on něco uživatelům rozbije, ale ty nasrané davy ho neiritují, protože jemu samotnému to jede ok - protože jeho kód, ze kterého jede, se dost radikálně liší od toho, co běžnému uživateli přistane v distru, anebo je to otázka toho, že má jiný hw a verze knihoven než sám velký Aaron, který si to na svojem systému odladí, aby mu to jelo ...
    the.max avatar 27.7.2010 08:57 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Ne, dekuji, jedna nepovedena parodie na telefon mi stacila.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    mikirc avatar 27.7.2010 09:38 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Openmoko slibně pokračuje
    Kdyby to nebylo tak drahe, to si radsi priplatim za PDA od HTC s androidem
    Byl jednou jeden...

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.