Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Plausible Analytics (zprávička), alternativa ke Google Analytics, mění licenci z MIT na AGPLv3: Změna nijak neovlivní uživatele naší cloudové služby, ani uživatele provozující vlastní instanci. Rozladěno může být několik korporací, které nám zkouší konkurovat naším vlastním softwarem bez toho, aby do něj připívali zpět.
Tiskni
Sdílej:
Zhrzeni pohrobkove se snazi nejak pomstit.vaše psychoanalýza je doopravdy úchvatná. Navštěvuje vás v ordinaci celý vývojářský tým Plausible Analytics? Máte svolení takhle publikovat důvěrné informace?
S GPL prijde zakonite stagnace a uzivatele z toho budou profitovat pouze tak ze pobezi za lepsim produktem.Bylo mi ctí se přečíst názor takového odborníka na produkt, obchodní strategii a licence.
V tom je proste MIT vyhodnejsi protoze odvozene dilo je mnohdy daleko lepsi nez original a vede k pokroku.A já blbec žil v představách, že to jaké je odvozené dílo nezávisí na licenci, ale na vývojářském týmu. Ještě jednou díky za tu neskonalou moudrost. Až se někdo po přečtení téhle odpovědi zamyslí, proč odpovídám na takovéhle shit-posty - je večer, ještě se mi nechce spát a asi bych mohl dělat něco užitečnějšího, ale taky se mi nechce.
Většinou to bývá tak, že konkurence nemá nic, vezme tvůj produkt pod ne-copyleftovou licencí, přidá k němu něco málo (někdy jen marketing) a prodává ho jako službu.
Proto je lepší vydávat vlastní software pod copyleftovou licencí, protože pak je zaručeno, že uživatelé (a tím zpravidla i ty) dostanou zdrojové kódy toho, co bylo k tvému produktu přidáno – a i kdyby nic přidáno nebylo, budou mít možnost stažení původních zdrojových kódů a lépe se dozví, kdo je původním autorem a komu vděčí za tento software (tobě).
Zatímco když použiješ ne-copyleftovou (permisivní) licenci, tak je tvůj software pro uživatele většinou neviditelný, je to jen nějaká knihovna kdesi uvnitř, o které uživatel ani neví – a to i když hraje klíčovou roli v dané aplikaci nebo službě.
Psal jsem o tom už před víc jak deseti lety, viz články: Kouzlo licencí svobodného softwaru nebo Softwarové licence – kterou si vybrat? – tak je fajn, že už na to přicházejí i ostatní.