O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Na Anteru’s blog vyšel článek o zkušenostech vývojáře, který dosud pracoval s Windows, s přechodem na Linux (a především s přenosem veškerého vývoje na jinou platformu): Switching to Linux: A Windows developer’s view.
Tiskni
Sdílej:
to je cena za pevne API. MS bude muset emulovat a podporovat chyby Win32 AP za do konce sveta. Proto take nemuze zasadne predelat bezpecnost, uzivatelska prava apod. - starsi aplikace vyzaduji administratorska prava a Windows jim to MUSI tak ci onak umoznit, jinak uzivatele budou kricet (zdrojaky nikdo nema, opravit to nejde. argument "Predtim to fungovalo" vitezi).
A UNIX nema pevne API? To neni cena za _pevne_ API, ale za spatne navrzene API. Koneckoncu to UNIXove taky neni bez chyb (kdyz pominu vtipky o chybejicim e v nazvu creat(2), tak treba chybejici fbarrier(2) a tim nutnost vyuzivani fsync(2) vic nez je zdravo). Kazdopadne UNIXove API je daleko starsi nez Win32, a je taky pevne.
-Yenya
UNIX ma pevne minimalisticke API (POSIX) a Linux to API podporuje. Nicmene, Linux ani vetsina knihoven pevne API nemaji a neni to ani zapotrebi. Kdyz je v API nejaka nekonzistence nebo chyba, API se opravi a dotcene programy opravi a znovu prelozi. Jelikoz se jedna o open source, to lze. Pokud by v repozitari byl freeware, adware anebo sharewere, pak by to neslo.
Zrovna ted mam uplne obracenou zkusenost. Posledni mesic jsem stravil portaci svyho programu na wokna. Cela ta COFF architektura je uplne silena. Pro Linuxare je nepochopitelna prace s knihovnama (staticky/dynamicky), exportovani symbolu(i kdyz to uz je ted v gcc mozny taky), debug build ma jiny ABI nez release build. dumpbin je hodne chaba nahrada za nm a ldd. A minifest soubory? To je naprosta silenost. Chybovy hlasky MSVC jsou strohy a nekonkteretni - no proste neni to zadna sranda. Na druhou stranu bych chtel MS pochvalit za perfektni interagraci debugeru do Visual Studia, to se jim opravdu povedlo.
Trosku me zarazi, ze autor clanku nezminuje problemy s GDB.
RE: tak si stáhni gcc pro windows, stáhni si gnu-make pro windows, stáhni si pkg-config pro windows, cmake pro windows a jánevím co, nebo si to ručně zkompiluj, a můžeš se vyblbnout.
... linux kernel pre windows...
Jardíka pro Windows 
RE:Jardíka pro Windows
Toho vacsinou nespustis pod beznymi Windowsami - on je kompletne skompilovany dynamicky pre 64b a uz sa podla neoverenych sprav pracuje na 128b verzii Jardika...
U tebe jsem si celkem jist, že jsi pod Windows nikdy neprogramoval. Prosím piš o tom, o čem něco víš. Dík.
che cha cho cho, why so serious.
Linux sa moze chvastat x vecami ze ma lepsie ako windows (aj ked v mnohych je to sporne) ale v jednej urcite je na tom linux stale biedne - developerske nastroje.
Bez urazky ale firmy ako Borland, Sybase a ostatne to vzdaly a naozaj MS dev nastroje su na urovni a z linuxom sa to neda ani zrovnavat. Prve buildy Kdevelopu boli otrasne a ani
dnes to neni zrovna ziadne kakao.Linux ma roztriestene api (nemyslim teraz cisto kernel ale skor cely os ako taky), dokumentacia je tiez dost nejednotna o MSDNku mozem iba snivat.
Nehovoriac ze kazdy nainstalovany linux je jedinecny (co je brane ako velke plus pre uzivatelov a stale sa to vyzdvyhuje, ale pre developera je to peklo).
A k .NETu ,porovnavajme porovnatelne. Java vam tiez zavlecie do systemu kopec bordelu, nehovoriac z vas nikto nenuti robit v .nete. Osobne si myslim ze .NET neni najstastnejsia volba a hodi sa skor
na prototypovanie a testovanie pripadne na male a stredne aplikacie skor ako na vyvoj niecoho velkeho (netvrdim ale ze sa to neda).
kazdy kdo vyviji multiplatvormni aplikace v C/C++ a chce delat v IDE, dnes musi pozit Eclipse/CDT, protoze nic jineho (prakticky) neexistuje. Visual Studio je vysmech - funguje jen na Windows. V C/C++ se navic dnes vetsinou vyvijeji embedded aplikace (spise tedy potrebuji gcc, nez co jineho). Pro "obycejne" a podnikove aplikace se pouziva spise Python/Java/C# (ten posledni hlavne pro Windows-only) a tady je zase IDE (Eclipse/Netbeans) na Linuxu naprosto spickove. Takze: nevim o cem mluvis.
Vyvijet v Eclipse se neda? Potom se svet se riti do zahuby! 
Jo a ten MSDN.... to je HODNE nepovedeny vtip. Porovnavat neprehlednou haldu smeti (kde stejne kazdy vyhledava radeji Googlem) kterou museli v Microsoftu nejake cvicene opice nacvakat s moznosti se na kazdou knihovnu a funkci zeptat primo vyvojare(u) knihovny, upozornit na chyby (kde se to dela v MS? Mel jsem tu potrebu a nenasel jsem) a podivat se do zdrojaku... neuveritelny !
a jak to budes distribuovat? Jo, vytvoris instalator (zbytecna prace navic) a ten setup.exe pak nekdo bude slozite hledat na webu (plus potrebujes domovskou stranku s nejakou propustnosti). Anebo to umistis "nekam" na internet a zadny uzivatel nebude vedet jestli to nahodou neni trojsky kun (bohuzel, vetsinou je). V Ubuntu Linuxu (ktery pouzivam) bys oznamil spravcum Ubuntu ze mas zajimavej programek o ktery je zajem, a pokud tvuj program neni shit o zadne dalsi veci by ses nemusel starat (knihovny, zavislosti, umisteni, instalace). Cili, jsou to 2 ruzne pristupy, kazdy ma svoje plusy, ale me prijde ze ten z Ubuntu ma MNOHEM vic plusu nez v pripade Windows, zejmena z hlediska bezpecnosti (coz se ve Windows pravidelne i projevuje - lide instaluji .exe z neduveryhodnych serveru protoze neni zadny overeny centralni repozitar).
rovna včera večer jsem instaloval TuxGuitar, pěkně stažený ze stránek vývojářů, zabalený v *.run s instalačním průvodcem ne nepodobným tomu na jaký se dá narazit v prostředí windows. Hromada her se takto distribuuje taky. Nevidím na tomto modelu nic špatného, přijde mi mnohem pružnější a logičtější a tak nějak svobodnější než centrální repozitáře.Ten model je hlavně mnohem náchylnější k chybám a k rozvrácení systému. Schválně, jak ten program asi odinstalujete? Jak ho budete aktualizovat?
Chybějící mazání prázdných adresářů není principiální vlastnost všech balíčkovačů, ale nějakého jednoho, na který jste náhodou narazil. A pořád lepší, když v systému zůstávají prázdné adresáře, než když tam zůstávají nevyužívané knihovny a další soubory.Minimálně rpm si je tam klidně nechává a vůbec ho to netrápí, přitom zabírají inody.
A pořád lepší, když v systému zůstávají prázdné adresáře, než když tam zůstávají nevyužívané knihovny a další soubory.Keci. Každý solidně napsaný program si po sobě všechno uklidí. Pokud ne, není to chyba systému, ale programu. A to, že vám zůstane na disku v uživatelské složce, popř. uživatelově části registru, nastavení je normální, v linuxu a ostatních systémech se to děje zrovna tak.
máte pak v systému akorát spoustu kopií téže knihovnyTohle není úplná pravda. Když máte ve Windows od každého programu určitého zaměření jeden (což je obvykle pravda), tak každý používá úplně jiné knihovny (a společně WinAPI) a knihovna tam je jednou, takže je přípustné, že ji má program u sebe.
Většina správců balíčků v linuxu samozřejmě závislosti řešíTohle nikdo nepopírá. Ale když si, jak jsem řekl, nainstalujete program jinak, než přes balíčkovač (balíček v repozitáři není (nebo být nemůže), daný typ balíčku není kompatibilní s vašim balíčkovačem) a zároveň nechcete kompilovat, instalovat tooly balíčkovače a psát skripty pro balíčkovač (což se běžným uživatelům fakt nechce), tak balíčkovač ví jouby, že to tam je, odebere někdy závislou knihovnu a program pak nejede.
Tohle není úplná pravda. Když máte ve Windows od každého programu určitého zaměření jeden (což je obvykle pravda), tak každý používá úplně jiné knihovny (a společně WinAPI) a knihovna tam je jednou, takže je přípustné, že ji má program u sebe.Třeba runtime knihovny programovacích jazyků, MFC a podobné věci, kompresi a dekompresi, JPEG – to všechno asi bude používat víc programů.
Má na mysli Windows 32bit/Windows 64bit - takovou nezávislost, žádnou jinou.
Připadá mi to spíš jako zápisek člověka, který nikdy nebyl zvyklý psát pro více OS, a najednou objevil cmake a Qt - řekněte Wow. Navíc ty problémy, co tam popisuje, jsou způsobené jen jeho návrhem aplikace, nemá to co dělat s Windows.
Sečteno a podtrženo, kachna jak prase :)
pokud jsi mu napsal ze v Linuxu potrebuje nejaky "3rd party knihovny", tak se nedivim ze takoveho pablba zcenzuroval 