abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.1 linuxové distribuce Lakka (Wikipedie), jež umožňuje transformovat podporované počítače v herní konzole. Nejnovější Lakka přichází s RetroArchem 1.22.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:11 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 11.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vedle menších změn rozhraní jsou jako obvykle zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Nová verze

    Weston, referenční implementace kompozitoru pro Wayland, byl vydán ve verzi 15.0.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti Collabora. Vypíchnout lze Lua shell umožňující psát správu oken v jazyce Lua.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:11 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 29 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 18:22 | IT novinky

    Ústavní soud na svých webových stránkách i v databázi NALUS (NÁLezy a USnesení Ústavního soudu) představil novou verzi chatbota využívajícího umělou inteligenci. Jeho posláním je usnadnit veřejnosti orientaci v rozsáhlé judikatuře Ústavního soudu a pomoci jí s vyhledáváním informací i na webových stránkách soudu, a to i v jiných jazycích. Jde o první nasazení umělé inteligence v rámci webových stránek a databází judikatury českých soudů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 13:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.1 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnuta je podpora NanoPi Zero2 a balíček WhoDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Komunita

    Konference Otvorený softvér vo vzdelávaní, výskume a v IT riešeniach OSSConf 2026 proběhne od 1. do 3. července 2026 na Žilinské univerzita v Žilině: "Cieľom našej konferencie je poskytnúť priestor pre informovanie o novinkách vo vývoji otvoreného softvéru a otvorených technológií, o možnostiach využitia týchto nástrojov vo vede a vzdelávaní a taktiež poskytnúť priestor pre neformálne priateľské stretnutie užívateľov a priaznivcov

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Pozvánky

    Korespondenční seminář z programování (KSP) pražského Matfyzu pořádá i letos jarní soustředění pro začátečníky. Zváni jsou všichni středoškoláci a starší základoškoláci, kteří se chtějí naučit programovat, lépe uvažovat o informatických úlohách a poznat nové podobně smýšlející kamarády. Úplným začátečníkům bude určen kurz základů programování a kurz základních algoritmických dovedností, pokročilejším nabídneme různorodé

    … více »
    skywalqer | Komentářů: 1
    22.2. 04:11 | Komunita

    Fedora je od 10. února dostupná v Sýrii. Sýrie vypadla ze seznamu embargovaných zemí a Fedora Infrastructure Team mohl odblokovat syrské IP adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    22.2. 03:44 | Zajímavý projekt

    Ministerstvo zahraničí Spojených států amerických vyvíjí online portál Freedom.gov, který umožní nejenom uživatelům v Evropě přístup k obsahu blokovanému jejich vládami. Portál bude patrně obsahovat VPN funkci maskující uživatelský provoz tak, aby se jevil jako pocházející z USA. Projekt měl být původně představen již na letošní Mnichovské bezpečnostní konferenci, ale jeho spuštění bylo odloženo.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 29
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 947 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Rozhovor s panem Javou

    Tectonic přináší rozhovor s otcem jazyka Java, Jamesem Goslingem. Řeč je o jeho pozici v Sunu, vztahu firmy k open source či o C# a .NETu.

    13.4.2006 12:51 | Daniel Kvasnička ml. | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.4.2006 14:43 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Nechápu proč všichni pořád dokola předhazují to "otevření" Javy. Java byla a je open-source softwarem, člověk si může upravit JVM i knihovny a upravenou verzi i prodávat. Logicky ale musí splnit testy kompatibility, aby se z toho nestal kurník. A zachovat licenci, to je logické.

    Připadá mi to logické a že se to nelíbí Stallmanovi nebo že by někdo měl Javu rád v Debianu, kde jim není nic dostatečně svobodné, to už jaksi není problém Sunu nebo jejich licence. Postoj Sunu byl vždy otevřený a vstřícný, komunita je funkční, tak asi není nutné uvažovat nad změnou licence.

    Rozhovor je to však nenakažený, tazatel do této problematiky zabrousil jen lehce.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 13.4.2006 15:09 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Souhlas na cele care, Java je open source a to spravnym zpusobem.

    Stallman? Uprimne receno, spis bych se divil, kdyby byl zticha......... :-/
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    michich avatar 13.4.2006 17:48 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou

    Pojem "open source" má přesnou definici a licence Javy jí prostě neodpovídá.

    Jo a příště si víc rýpněte do Stallmana, to je děsně moderní.

    13.4.2006 19:02 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Neříkej, fakt?!

    CDDL, SISSL, SPL.

    K tomu Stallmanovi -- on si začal.

    A za třetí -- když někomu nevoní licence Javy, ať s tím pořád neprudí a napíše si vlastní GNU GPL "Javu" (ono se již tak děje - Kaffe + Classpath, libgcj a jiné). Projekt se však pochopitelně nemůže z principu jmenovat Java (ale kompatibilní být může).
    14.4.2006 00:43 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Stallman definoval pojem free software a principy na kterych dnes stoji spousta open source / free software. (ono iniciativa free sw od R. Stallmana je trochu radikalnejsi a striktnejsi nez open source, ale to je rozhodnuti p. Stallmana. Treba ja si ho za jeho nazory vazim, protoze se vesmes shoduji s mojima.

    Ad. Java a SUN. Je pravda, ze ted je postoj SUNu vuci komunite vesmes dobry, ale nebylo tomu tak vzdy. A pokud si dobre pamatuju, tak vsechno co Sun "otevre" neni pod "obycejnou" GNU/GPL. Co se tyce Javy, moc se v teto oblasti nevyznam, ale myslim, ze SUN byl take trochu tlacen k otevreni Javy a to take diky vice mene schopnym/neschopnym free implementacim javy. Mohlo by mozna dojit ke znacnemu rozstepeni javy a Sun by takto ztratil svou pozici na trhu. Je to ale jen ma domenka.
    14.4.2006 00:50 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    A mimochodem uz mate take "tweaknuty" svuj grub?

    http://www.gnome-look.org/content/show.php?content=37205
    14.4.2006 12:20 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Jen malá poznámka - GNU hnutí a RMS si vážím stejně, nicméně jen mi někdy nevoní ten postoj "cokoli jiného není správně". Hlavní myšlenky sdílím, jen bych byl vcřícnější, ale možná je právě tohle ten důvod, proč je GNU tak úspěšné. Realizátoři musí být asi přísní...
    13.4.2006 19:13 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    JDK je vlastně pod SCSL, která ačkoli není OSI certifikovaná, tak umožňuje vše, co by mohl potřebovat jak vývojář, tak distributor. Trnem v oku je TCK a přísné podmínky redistribuce, nicméně podle mně je daleko důležitější, jak se firma chová - vstřícný přístup Sunu je evidentní.
    michich avatar 13.4.2006 20:24 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    [SCSL] umožňuje vše, co by mohl potřebovat jak vývojář, tak distributor.
    Evidentně ne. Vždyť omezuje vytváření odvozených děl, a to dokonce i tehdy, má-li být takové dílo nasazeno pro vnitrofiremní potřebu.
    Trnem v oku je TCK a přísné podmínky redistribuce, nicméně podle mně je daleko důležitější, jak se firma chová - vstřícný přístup Sunu je evidentní.
    Firma není člověk. Nemá morálku ani svědomí. Nic jí nebrání svůj přístup kdykoliv změnit. Viz Caldera.
    13.4.2006 20:43 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Ale k čemu potřebují tihle breptové Javu odvozovat?!? Mohou ji používat, ovlivnit její vývoj, studovat a upravovat zdrojové kódy a (komerčně) redistribuovat. To, že jsou v licenci nějaká omezení, je logické.

    Prostě se mi zdá, že se kolem toho dělá zbytečný humbuk.
    michich avatar 13.4.2006 21:00 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Ale k čemu potřebují tihle breptové Javu odvozovat?!?
    Není to jedno? Vždycky se najde někdo, kdo vymyslí, jak šikovně upravit software, aby dělal něco, s čím původní tvůrce nepočítal. Nutnou podmínkou, aby byl software open-source, je, že taková možnost existuje.
    13.4.2006 21:11 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Bavíme se ale o programovacím jazyku. Takhle úplně to u PJ nefunguje, málokdy se (mainstreamové) jazyky odvozují. Je tam potřeba to nějak udržet v mezích.
    michich avatar 13.4.2006 21:29 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Bavíme se ale o programovacím jazyku.
    Ne, já se o programovacím jazyku nebavím. Bavím se o tvoření odvozených děl, které můžou, ale nemusí, svým účelem připomínat původní software. Co když tím odvozeným dílem má být úplně něco jiného než programovací jazyk? Třeba jen nějaká osekaná specializovaná VM?
    Takhle úplně to u PJ nefunguje, málokdy se (mainstreamové) jazyky odvozují. Je tam potřeba to nějak udržet v mezích.

    Pro udržení Javy v mezích by mělo úplně stačit, že Sun chrání ochrannou známku Java(R). Kdo by chtěl svou verzi Javy distribuovat a označovat ji tímto jménem, musel by získat certifikaci od Sunu, že odpovídá specifikacím.

    Pro uhlídání Javy v mezích ale není nutné, aby byla omezována tvorba odvozených děl, která si nebudou činit nárok na jméno "Java".

    Mikos avatar 13.4.2006 21:43 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Naprosto souhlasím, licence Javy prostě _není_ opensource (tedy spíš Opensource, prostě nesplňuje podmínky OSI). A dokud taková nebude, budu považovat Javu za zlo :-D Na udržení Javy "v mezích" je ochranná známka zcela dostatečná.

    A btw. to vychvalování Sunu co tu zaznělo se mi také nelíbí, Sun sice dal komunitě třeba OpenOffice.org, což je jistě záslužné, ale jinak se dost často chová jako pěkná sv*ně (hlavně vůči Linuxu). Viz. třeba jejich CDDL licence (úmyslně nekompatibilní s GPL) a vubec celkově OpenSolaris... nazval bych je "control freaks" :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    13.4.2006 22:04 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    ^^^^ a přesně o tohle mi jde... zlo, odmítání a spol. říkám tomu "Java blok"

    jestli je nebo není open source je věc pohledu. jaké vychvalování? :-)
    13.4.2006 22:48 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Nikdo, vubec nikdo, Vam nebrani v implementaci vlastniho JVM. Takze vlastni jazyk - Java - nutnym zlem asi tak moc neni, ne? ;-) CO se tyce udrzeni "v mezich", ochranna znamka zjevne moc dobra neni, kdyz si zjistite, jak je to s kompatibilitou jednotlivych JVM.

    Kydy o umyslne nekompatibilite s GPL si nechte od cesty, jsou zcestne a vubec netusite, o cem je rec :-)

    Ju, ano, FUD, FUD, FUD, o tom celem je vas prispevek ;-)
    13.4.2006 21:54 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Takhle by to ovšem nešlo. Vždyť již dnes se veškeré deriváty označují jako "implementace jazyka Java" (viz např. kaffe.org). Figuruje tam slovo Java. Jak by tedy měl Sun udržovat vývoj, když by mohly vznikat nekontrolované deriváty?

    Je jasné, že taková věc funguje. Mnoho jazyků je takto v sice vytvářeno, ale od jejich vzniku. A to je velký rozdíl.
    michich avatar 13.4.2006 22:11 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou

    Jo a taky na té stránce píšou tohle:

    Sun controls the Java trademark, and has never endorsed Kaffe, so technically, Kaffe is not Java.

    (Tu tučné zvýraznění tam mají taky)

    13.4.2006 22:28 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    Shrnu můj postoj. Firma Sun podporuje FOSS, zejména kolem Javy (spoustu programů a knihoven pod OSI certifikovanými licencemi - viz výše). Že se jazyk samotný snaží udržet pod svoji kontrolou chápu. Tohle musí zkrátka udělat nějakými podmínkami své SCSL licence.

    Vše kolem vývoje je dostatečně všem přístupné, Sun kolem Javy tvoří stejné (mnohdy i lepší) prostředí, jako jiné open-source projekty. Že se to nemusí někomu líbit už ale chápu méně a vůbec se mi nelíbí, když se to pořád dokola rozmazává.

    Kamkoli se Grosling hne, už se ho ptají na to, kdy bude Java open source. On pokaždé odpoví - Java to nepotřebuje. Prakticky už Java open source je.

    Dobrou noc
    Daniel Kvasnička ml. avatar 15.4.2006 11:55 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou
    No pokud se nedokazete odpoutat od papirove definice pojmu a odmitate videt kontext, vyznam a potreby toho projektu, tedy Javy, tak vas nelze nez litovat.

    A do Stallmana rypu a vim proc. Jestli to ma nekdo jako modu, tak at si to uzije.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    elviin avatar 13.4.2006 16:14 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor s panem Javou

    JNY: Do you see C# and .Net and its similarities to Java as them stealing your idea or as a compliment?
    JG: It's a bit of both.

    To je snad bezny, ze jazyky se doplnujou. Java taky prejala koncepty jinych jazyku a brat to jako kradez mi prijde jako uplnej nesmysl. Faktem je, ze soubojem mezi Javou a C# ztraci vsichni, ikdyz diverzita neni nikdy na skodu.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.