abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:44 | IT novinky

    Vojenské zpravodajství (VZ) se v březnu zapojilo do mezinárodní operace proti aktivitám hackerské skupiny APT28, která je spojovaná s ruskou vojenskou zpravodajskou službou GRU a která přes slabě zabezpečené routery prováděla kybernetické útoky na státní a další organizace v ČR i zahraničí. Operaci vedl americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a jejím cílem bylo odebrat útočníkům přístup k napadeným zařízením a ty následně … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 16:44 | IT novinky

    Tvůrcem nejpopulárnější kryptoměny bitcoin, který se skrývá za pseudonymem Satoši Nakamoto (Satoshi Nakamoto), je britský kryptograf Adam Back. Na základě vlastní investigativní práce to tvrdí americký deník The New York Times (NYT). Několik indicií podle autorů jasně ukazuje na to, že Back a Nakamoto jsou stejný člověk. Jde mimo jiné o podobný odborný a osobnostní profil či totožné chyby a manýry v psaném projevu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 14:44 | Nová verze

    Google Chrome 147 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 147.0.7727.55 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. Přehled novinek v Chrome DevTools 145 až 147 také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Vývojáři z Laboratoří CZ.NIC vydali nové verze aplikací Datovka (Datovka 4.29.0, Mobilní Datovka 2.6.2). V případě desktopové verze přibyly možnosti projít všechny uložené zprávy, zkontrolovat časy expirací časových razítek a přerazítkovat datové zprávy, které lze v ISDS přerazítkovat. Novinkou je také možnost vytahovat myší ze seznamu ZFO soubory datových zpráv, tento úkon jde udělat i pomocí tlačítek Ctrl+C. Nová verze Mobilní Datovky přináší jen drobné úpravy.

    VSladek | Komentářů: 0
    7.4. 21:55 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.28.0. Z novinek lze vypíchnout novou třídu machine.CAN.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.4. 10:22 | Komunita

    Michael Meeks, CEO společnosti Collabora, na apríla oznámil, nebyl to ale apríl, že nadace The Document Foundation zastřešující vývoj kancelářského balíku LibreOffice vyloučila ze svých řad všechny zaměstnance a partnery společnosti Collabora, tj. více než třicet lidí, kteří po mnoho let přispívali do LibreOffice. Nadace The Document Foundation po několika dnech publikovala oficiální vyjádření. Přiznává pochybení při zakládání

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    6.4. 05:33 | Pozvánky

    Protože je už po aprílu, můžou strahováci opět zveřejnit program další Virtuální Bastlírny, aniž by připravená témata působila dojmem, že jde o žert. Vězte tedy, že v úterý 14. dubna (změna!!!) od 20:00 proběhne VB, kde se setkají bastlíři, technici, učitelé i nadšenci do techniky a kde i vy se můžete zapojit do družného hovoru, jako by všichni seděli u pomyslného piva. Co mají bastlíři tento měsíc na srdci? Pravděpodobně by nás musel zasáhnout

    … více »
    bkralik | Komentářů: 3
    5.4. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 26.1 aneb čtvrtletní aktualizace open source počítačového planetária Stellarium (Wikipedie, GitHub). Vyzkoušet lze webovou verzi Stellaria na Stellarium Web.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    5.4. 23:00 | Zajímavý projekt

    VOID (Video Object and Interaction Deletion) je nový open-source VLM model pro editaci videa, který dokáže z videí odstraňovat objekty včetně všech jejich fyzikálních interakcí v rámci scény (pády, kolize, stíny...) pomocí quadmaskingu (čtyřhodnotová maska, která člení pixely scény do čtyř kategorií: objekt určený k odstranění, překrývající se oblasti, objektem ovlivněné oblasti a pozadí scény) a dvoufázového inpaintingu. Za projektem stojí výzkumníci ze společnosti Netflix.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    5.4. 05:22 | Zajímavý software

    Design (GitHub) je 2D CAD pro GNOME. Instalovat lze i z Flathubu. Běží také ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (1%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1246 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Seriál o 30 vývojářích Linuxu

    LinuxOS.sk upozorňuje na zajímavý seriál s názvem „30 Linux Kernel Developers in 30 Weeks“ vycházející na webu Linux.com. Jak název napovídá, cílem seriálu je čtenáře během třiceti týdnů formou rozhovorů seznámit s třiceti vývojáři linuxového jádra. První díl se zabývá Linusem Torvaldsem, další dosud vydané díly se věnují Thomasi Gleixnerovi, Sarah Sharpové a Jeanu Delvareovi.

    7.7.2012 16:08 | Tomáš Heger (geckon) | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    7.7.2012 16:57 martina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    citace z odkazu:
    Name Sarah Sharp
    takze jdi s -ova k certu... :(
    Člověk z Horní Dolní avatar 7.7.2012 17:10 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    A "Torvaldsem" je taky spatne?
    7.7.2012 17:29 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Sklonovani a prechylovani jsou dve ruzne veci.
    Člověk z Horní Dolní avatar 7.7.2012 17:36 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Když ova v prvnim pade neni a v ostatnich ano, tak mi to zni dost divne a je to nelogicke.
    7.7.2012 17:49 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Kdyz neni v prvnim pade, neni ani v dalsich padech.
    Člověk z Horní Dolní avatar 7.7.2012 18:03 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    To by me pak zajimalo jak to chces sklonovat.
    pavlix avatar 7.7.2012 20:14 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Třeba takto?

    1. Sharp

    2. Sharp

    3. Sharp

    4. Sharp

    5. Sharp

    6. Sharp

    7. Sharp
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.7.2012 21:31 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    To si muze dovolit analyticky jazyk jako anglictina, ale ve flektivnim jazyku (jako cestina) by to znacne narusovalo vyjadrovaci schopnost.

    Na druhou stranu by snad mohlo jit zavest nejake rozumne sklonovani pro tyto pripady, kdyz uz to jde v opacnem pripade (napr. podstatne jmeno zenskeho rodu sklonovane podle vzoru 'zena' se pri pouziti jako muzske prijmeni sklonuje jako 'predseda').
    pavlix avatar 7.7.2012 21:44 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.7.2012 22:00 Plantážník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    :D :D
    8.7.2012 01:43 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Sharp bez Sharpě jako píseň bez písně? Nebo Sharp bez Sharpi jako kost bez kosti? A ono Sharp pak při skloňování vyslovovat "česky" Šarp nebo anglicky [ʃɑːp] s přídechem a skoro polknutým "p"?

    :-D
    GeoRW avatar 8.7.2012 08:31 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    naco to komplikovat, co takto rovno "Sára Vostrá"?
    "This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
    vikimaus avatar 9.7.2012 08:41 vikimaus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    chybi ti tam -OVÁ

    takže VOSTROVÁ (pro příště :-)
    puze uzivatel desktopu
    egg avatar 7.7.2012 19:05 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Sklonovani a prechylovani jsou dve ruzne veci.
    Takže na letišti přivítáme Baracka Obamu a Michelle Obama?
    8.7.2012 18:34 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Barracka a Michelle Obamovi?
    8.7.2012 19:46 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Co když nepřiletí s manželkou, ale s ministryní zahraničí? To pak přivítáme Baracka Obamu a Hillary Clintona? Nebo Hillary Clinton?
    pavlix avatar 8.7.2012 20:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    A co teprve, kdyby přiletěl s Monikou :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.7.2012 04:08 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Nebo Hillary Clinton?

    Ano.

    egg avatar 8.7.2012 22:01 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Neuhýbej, jistě si dokážeš najít podobné příklady. Podstata je, že přechylování patří k flektivnímu českému jazyku stejně jako skloňování, a je to vzájemně provázané.
    7.7.2012 21:22 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Hele, feministka. Kill it, kill it with fire!
    pavlix avatar 7.7.2012 21:25 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Nebuď zlý, vždyť jí stačí najít chlapa :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    otula avatar 7.7.2012 22:19 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    citace z odkazu:
    Name Sarah Sharp
    takze jdi s -ova k certu... :(
    Milá Martino, chápu, že amerikanizace dnešní mládeže je v pokročilém stádiu (možná budou naši potomci nenávidět všechno anglo-americké podobně, jako dnes mnoho lidí nesmyslně nenávidí vše ruské), ale možná by stálo za to se trochu zklidnit v diskuzi a raději si o cizích ženských jménech v jazyce českém něco přečíst.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    7.7.2012 22:41 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Správné jméno
    Tak tohle mě zaujalo. V našem prostředí (uživatelé českého jazyka) přijde některým ženám (jsou to hlavně ženy) moderní, když zruší u svého příjmení přechylování; ale není to nějak moc rozšířené, myslím (to už je častější, že si s pomocí spojovníku ponechají své dívčí jméno a k němu přidají jméno svého manžela).

    V zájmu rovnoprávnosti - snad jim z toho zvyku nevyplývalo, že by si s tím -ová měly připadat méněcenně. Z jejich pohledu by zachování toho -ová taky mohlo být při vědomí vážnosti jejich vlpastní řirozenosti výrazem sebevědomí.

    Takže, jak by to vypadalo, kdyby si muž, řekněme pan Zajíček, nechal po dohodě při svatbě změnit příjmení na Nováková, např. Vincenc Nováková. Šlo by to vůbec, totiž jestli tohle zákon umožňuje, nebo by jej, hned jak by to příslušný úřad zjistil, rovnou poslali na přezkum? Co by to okolí říkalo o jeho duševním rozpoložení. Nárok by na to přece mít, když by se měla respektovat jeho osobnost, mít mohl. A kdyby se mu to povedlo, to by zase mělo okolí řečí: "Neupsal jste se? Tak ještě jednou a psrávně.", nejen při vyplňování statistických dotazníků.
    7.7.2012 22:43 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Rychlá oprava překlepů: "vlastní přirozenosti" a "správně"
    xkucf03 avatar 7.7.2012 23:09 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Když už tak -ové: Novákova manželka → Nováková; Novákové manžel → Novákové, Vincenc Novákové.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    egg avatar 7.7.2012 23:16 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Proboha, přechylování není přivlastňování. -ová není -ova
    pavlix avatar 7.7.2012 23:39 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Proboha,
    Panenko marie.
    přechylování není přivlastňování. -ová není -ova
    Tvrdí někdo, že je? A tvrdíš ty, že není od přivlastňování odvozeno?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    egg avatar 7.7.2012 23:50 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Ano, tvrdím. Víš, že příkladem přechylování je třeba i řidič -> řidička? Vidíš v tom něco jako vlastnictví?
    pavlix avatar 7.7.2012 23:52 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Tvrdíš, že ten typ přechylování, který se běžně používá pro příjmení, není odvozen od přivlastňování?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.7.2012 10:18 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Etymologii koncovky -ová se mi ještě vyštrachat nepodařilo, ale její funkce je evidentně jiná než přivlastňovací: viz třeba doba ledová, skoba kovová, komunikace radiová.
    pavlix avatar 8.7.2012 11:54 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Tak dej vědět :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.7.2012 14:15 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    -ová v tom sice není, ale co si to hledání zpestřit přemýšlením o: pan Modrý, paní Modrá. :)

    Nebo, ať je v tom větší barevnost: pan Červený, paní Červená. Ne, příjmení nejsou fádní.
    26.7.2012 15:27 A_AM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Etymologii bych viděl takto:

    Podívejte se třeba na ruské tenistky (a teď nemyslím vzhledem k přechylování již přechýlených ruských příjmení): Kurnikov-ová, Šarapov-ová. V ruštině jsou ale Kurnik-ova a Šarap-ova. A jejich mužští rodinní příslušníci jsou Kurnik-ov a Šarap-ov. Jádro věci tuším tady. Nulová koncovka v mužském rodě: Aby se nemuselo zbytečně říkat teba Novákov (nebo snad Novákový? :-) ), Dvořákov, Zajíčkov, tak se to prostě vypustilo. Jinými slovy (když už jsme na tom počítačovém fóru), proč mít 1 a 2, když stačí 1 a 0, že. Čeština si tak konec konců poradila i jinde. Vezměte si třeba druhý pád ženského rodu: "mnoho žen" - ten kořen "žen" tam také žádnou koncovku nemá. Ale i to, že tam není, něco znamená. V jiných jazycích je to taky běžné, třeba v angličtině množné číslo -- to už jednodušší být nemůže.

    Já bych osobně klidně přechylování omezil. Vždyť máme spoustu příjmení, která už v ženském rodě jsou. Proč má být Alena Lišková bez Aleny Liškové, když by mohla být Alena Liška bez Aleny Lišky, k Aleně Lišce, s Alenou Liškou? Příhoda, Vondra, Vomáčka, to přece do jazykového systému zapadá přesně, přechýlené to taky není -- a všichni můžou být spokojení :-)
    8.7.2012 09:19 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno - Láska
    V tom -ová by se mělo vidět nejen nějaké vlastnictví -. Tento způsob chápání může být důvod, proč to některé dámy se.e. Stejně jako někteří absolutisté v tom vidí absolutismus v jeho podobě (ne)omezené (nad)vlády nad nimi někým, s kým si po čase v některých případech možná občas řeknou tak krátce Dobrý den. Vznešenější vysvětlení této věci, podle doby, kdy se ten výklad použije, by bylo, že tím, že si změní příjmení tak, aby znělo jako příjmení manžela, (a dají tam i tu koncovku), vyjádří prohlášení lásky ke svému miláčkovi (programátor by řekl, že jde o deklaraci :): "Jsem tvoje (a ty jsi můj)." - podobně on řekne: "Jsem tvůj.", ale nemění příjmení, a oba tím myslí toto: "Jsme jedno. Milujeme se.". Proto ta stejně/podobně (-ová) znějící příjmení (v jiných jazycích jsou často úplně stejná, ale oni zase nepoznali dobro/požehnání flexe slov :). Jednota je věcí duchovní.
    8.7.2012 10:45 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno

    Tak to -ová pro muže je tam jako výraz svobody v tom, jak se kdo chce jmenovat záměrně. Připadá vám to víc absurdní než legrační? Když dáma zahodí zakončení -ová, i když přijme jméno manžela, tak se taky svému okolí snaží něco říct. Co? Snad jen to, že se odstěhovala do jiných krajin.

    Je to hra s významy. Kdyby to byl Vivcenc Novákovic, tak "Kdo chce kam, pomozme mu tam." Je ale třeba mít na paměti, že při spojování manželů se dohromady dávají celé famílie. Utvářejí se vztahy. :)

    8.7.2012 10:46 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Rychlá oprava překlepu: Vincenc
    xkucf03 avatar 8.7.2012 10:48 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Správné jméno
    Však já proti tomu přechylování ženských jmen nic nemám. Ale jen mi přišlo absurdní, aby příjmení muže končilo na -ová, to nedává smysl.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    7.7.2012 21:23 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    Všimli jste si těch imbecilních komentářů pod některými články? "Jsem vývojář z Indie, chci přispívat do kernelu, napiš mi e-mail."
    9.7.2012 08:44 Honz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seriál o 30 vývojářích Linuxu
    30 případů vývojáře kernelu...

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.