abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | Komunita

    Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Nová verze

    Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    10.10. 14:22 | IT novinky

    V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    10.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 15:33 | Komunita

    Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 12:44 | Nová verze

    Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 12:22 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 15:11 | Bezpečnostní upozornění

    V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    8.10. 14:00 | IT novinky

    Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (45%)
     (17%)
     (18%)
     (22%)
     (16%)
     (18%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 209 hlasů
     Komentářů: 13, poslední 8.10. 07:41
    Rozcestník

    Stav projektu Linux Driver Project

    Linux Driver Project je projekt, který nabízí firmám psaní ovladačů pro Linux. Greg Kroah-Hartman zveřejnil zprávu, kde informuje o stavu projektu, problémech, kterým čelí, nebo o tom, jaké ovladače jsou typicky připravovány. Největší brzdou je úsměvně nedostatek hardwaru, který ještě nemá ovladače pro Linux.

    8.4.2008 08:10 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.4.2008 11:24 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    to je sice moc hezké, to s tou OBECNĚ větší podporou out-of-the-box je pravda, ale jsou zde velice stinné stránky. Například skenery. GKH to zmiňuje, ale umývá si nad tím ruce s tím, že to není záležitost jádra a že se má starat SANE... njn, jenže tohle uživatele příliš nezajímá. Je špatné, že uživatel windows může jít do krámu, koupit jakýkoli skener a hned ho používat, zatímco uživatel Ubuntu má na výběr tak možná 1 kus a to kdoví jestli. Navíc stránka "SANE supported deviced" je extrémně legrační čtivo - podpora skenerů HP 2200c a 2300c je zde označena jako "complete" avšak 2200c trvá 3x dlouho než se nahřeje protože při tom bliká jak blázen (ano, tunil jsem to přes parametry a nepomohlo, bliká furt) a 2300c nerespektuje rychlost USB portu a opakovane se pri skenu zastavuje a rozjizdi. 2400c není podporován vůbec... a teď jaký skener koupit? ideálně s podporou tlačítek.
    8.4.2008 12:27 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Samozřejmě, že to není záležitost jádra. Narozdíl od Windows jsou totiž na Linuxu ovladače skenerů a tiskáren plně v uživatelském prostoru. A můj UMAX Astra 1220P funguje pod SANE mnohem líp než s dodanými ovladači pro Windows.
    8.4.2008 12:35 Peto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ja mám tiež rovnakú skúsenosť. Mám multifunkčné zariadenie canon mp160 a v line skenuje omnoho rýchlejšie pri rovnakých parametroch ako vo windowse.
    8.4.2008 13:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    To mne nepřekvapuje, u takhle starého modelu bych se spíš divil, kdyby pro současné verze Windows vůbec nějaké drivery byly. Na druhou stranu jsem ho nikdy nerozchodil v Linuxu, ale už je to nějaký pátek, co jsem to zkoušel naposledy.
    8.4.2008 13:27 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Podobne UMAX UC630 (SCSI, rok tak 1993-1994). Vo Windows sice funguje, ale pri scanovani sa neda nic ine robit a obcas to hodi BSOD. V Linuxe funguje tiez a pocas scanovania sa da robit (co je dost velka vyhoda, kedze farebny scan robi na tri prechody).

    Existuje kopa scannerov, pre ktore nie je v SANE podpora. Jeden taky mam - Optrox s vlastnou ISA kartou (je cez nu aj napajany, takze ziadne dalsie kable). Rozchodil som windowsacky driver vo Wine, takze postupne (ked mam chut a cas) to analyzujem. Uz viem rozsvietit/zhasnut lampu, hybat hlavou a citat/zapisovat SRAM na karte. Ak sa to podari, tak spravim podporu do SANE.
    8.4.2008 14:23 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Jo a můj UMAX Astra 4400 zas nefunguje vůbec a zřejmě nikdy nebude. Výběr scanneru který dobře funguje ve Win i Linuxu a přitom je stále k dostání na trhu je skoro neřešitelný úkol.
    9.4.2008 17:59 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    ano, neni to zalezitost jadra, to nikdo nezpochybnuje. jiste. to ze vas skener bezi lepe, jiste, neni problem verim tomu jak funguje sane vim take, netreba poucovat. problem je v tom, ze obecne je nutno bratr "DRIVERs" jako software, ktery umozni funkci onoho hardware. je jedno zda je v kernel-space ci user-space. Dulezite je aby byl. Proc tedy tento projekt poradne nepodpori SANE? to se user-space tolik stiti? jestli ano, je to smutne, protoze vysledek pro uzivatele je stejny: skener bud nejede, nebo jede spatne, nebo nejdou vsechny funkce.

    Mimochodem doporuci mi nekdo skener ktery bezi pod Linuxem (SANE), stoji do 2K, ma podporu tlacitek a je stejne rychly nebo rychleji nez ve Windows XP/VISTA? Dekuji moc.
    8.4.2008 13:29 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Co nepodporuje SANE, zpravidla podporuje VueScan. Ne že bych chtěl tuto hnusnou proprietární binární flákotu propagovat, ale aspoň s filmovými scannery funguje velmi dobře.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    9.4.2008 18:03 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    dekuji, vim o nem. to ze je binarni by mi ani nevadilo, problem je v tom ze jeho podpora low-end zarizeni je nulova (nepodporuje ani nektere co podporuje SANE) a navic treba ja osobne potrebuji neco, co jde pouzit v embedded zarizenich ... coz zde nejde.
    8.4.2008 13:38 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Tiež sa z toho tak trocha vyzuli tým, že nerobia ovládače, ktoré už niekto niekde začal, ale nie sú plne funkčné. Napr. mám TV kartu, ktorá v Linuxe nemá podporu pre diaľkové ovládanie.
    8.4.2008 16:08 linear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    jelikoz jsem "spravoval" (a jeste to nedobrovolne delam) kamaradum pocitace s windows, muzu rict ze ovladace scanneru jsou katastrofalni zalezistost i ve win. Skenery vetsinou maji funkcni ovladac pro ten Win OS ktery je momentalne nejvic rozsireny (a k tomu vetsinou veskery SW, jako napr. OCR, je v anglictine) a na ostatni nezridka se*e. Spousta lidi mela skenery ve Win98 a automaticky pocitala ze je budou vyuzivat i v ve Win 2000, jezne vyrobci se starali hlavne o soucasne vyrobky, casto nezbyvalo nez koupit novy model skeneru prestoze stary byl perfektne funkcni. Situace se opakuje WinXP -> Vista. V Linuxu nemam zkusenosti protoze jsem skener nikdy nepotreboval/nevlastnil.
    8.4.2008 16:29 hafik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ja mam multifunkcne zariadenie HP PSC 1410 a kompletne bezi pod linuxom.
    8.4.2008 15:13 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Zběžně jsem to prošel, ale argumenty jako "Linux supports more different types of devices than any other operating system ever has in the history of computing." mě nenaplňují důvěrou v tento článek ani v to, že ten člověk je na správném místě. Tohle tvrzení mi přijde jako naprosto neužitečné. Zvlášť když to zkonfrontuju s tím, že mám doma nepodporovaný skener a údajně podporovanou tiskárnu, která mi ale v openSUSE prostě nefunguje. Z toho, že linux běhá na VAXech nebo kdovíčem, nic nemám. Jsem nesmírně obyčejný desktopový uživatel, chtěl bych takové věci jako třeba bezproblémovou hibernaci (jednou za čas se mi systém vyspinká do naprosto rozhozených Xek - asi problém nvidie). A taky jsem nesmírně špatný v řešení problémů s hardware. Někdy si nejsem jistý, jestli se hodím pro linux. Když všechno funguje, jak má, tak se mi s ním pracuje mnohem lépe než s windows nebo s čímkoli jiný. Ale jakmile něco nejede... Výběr hw je pro mě nejvíc stresující věc související s počítači :-(
    8.4.2008 15:22 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ale jakmile něco nejede...

    ...tak je obvykle řádově jednodušší najít příčinu v Linuxu než ve Windows.

    8.4.2008 15:34 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Jak pro koho, v tom to je. Navíc najít nestačí. Taky je potřeba vyřešit. A je otázka, kde k těm problémům dojde častěji.

    Já mluvím jen sám za sebe a o svých pocitech. A co je mi do toho, že ve Windows něco jde hůř nebo vůbec. To mě přece nezajímá. Dojem z toho článku mám, že si vlastně můžou dát nohy na stůl a užívat si, jak je všechno perfektní. Sám na sobě ale vidím, že to tak není :-)
    8.4.2008 16:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Dojem z toho článku mám, že si vlastně můžou dát nohy na stůl a užívat si, jak je všechno perfektní.

    Nic takového v tom článku ovšem není, takže problém vidím spíš v interpretaci…

    8.4.2008 16:53 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Problém vidím v tom, že on tam mluví o dodavatelích, kteří jsou sdruženi do Linux Foundation's Vendor Advisory Council. Píše:
    I then went and asked all of the individual companies that made up the Linux Foundation's Vendor Advisory board what they needed for Linux drivers.
    A zjišťuje, že členové nemají problém. A uzavírá to "So let's put this myth to rest once and for all please." (Už na začátku označuje tvrzení, že linux má problém s ovladači za mýtus).

    A pak se tam vypořádává se stížnostmi uživatelů tím způsobem, že tiskárny a skenery nejsou problém jádra.

    Já z toho prostě ten dojem mám, že si myslí, že v kernelu je vše růžové a ovladače mimo kernel ho nezajímají, takže jsou z jeho pohledu taky v pohodě.
    8.4.2008 16:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Nedobře se na to díváš. Já jsem to celý četl a Greg opravdu se zabýval všemi možnostmi.

    Smysl projektu byl nabídnout výrobcům hardwaru vedení při vývoji GPL ovladače nebo vývoj ovladače samotného armádou dobrovolníků s cílem dostat jej do hlavního stromu. Jenže se ukázalo, že výrobci nemají o to zájem.

    Tak se zjišťovalo, co je špatně. Ukázalo se, že chyba je v distribucích (mají stará jádra), v současných projektech (odmítají pomoc), mimo jádro (ovladače tiskáren, scannerů) nebo se jedná o starý hardware (nejsou specifikace ani vůle zabývat se neperspektivním ovladačem) nebo výrobci lhali ohledně přání podpory v Linuxu a imaginárních překážek.
    8.4.2008 17:04 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    On píše, že se ptal výrobců, kteří dodávají linuxová řešení (nebo dokonce jen těch, co jsou sdruženi ve VAC). A u nich zjistil, že nemají problém. V tom vidím ten háček. Oni se teda snaží o spokojenost dodavatelů, já jako uživatel bych chtěl, aby se snažili o spokojenost uživatelů. Protože podle jejich zaměření, když na něco není dodavatel, tak není ani problém :-)
    8.4.2008 20:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ano, jenže celá ta šaráda byla proto, že výrobci původně tvrdili, jak by rádi měli ovladače pro Linux, jenže nemůžou, protože Linuxu nerozumí, neumí pro něj vyvíjet, nemají na to odborníky, dokumentaci nemohou zveřejnit atd.

    A když se jim udělala školka pro písaře ovladačů včetně trojstranného obejití NDA, tak o ni zájem přesto nebyl.

    A jistě, že to Greg nedělal pro krásné oči dodavatelů. On jim pouze chtěl vyjít vstříc, aby se už nemusely psát ovladače metodou pokus omyl s půlročním spožděním. Takže by celá věc byla prospěšná i pro uživatele.

    Možná koncovému uživateli přijde tento projekt zaujatý nebo pro něj nezajímavý, jenže GPL ovladač je první předpoklad pro spokojeného uživatele. Bez hotových ovladačů je zařízení prostě nepodporováno a nemá smysl „pomáhat uživateli“.
    Grunt avatar 8.4.2008 17:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Tak se zjišťovalo, co je špatně. Ukázalo se, že chyba je v distribucích (mají stará jádra), v současných projektech (odmítají pomoc), mimo jádro (ovladače tiskáren, scannerů) nebo se jedná o starý hardware (nejsou specifikace ani vůle zabývat se neperspektivním ovladačem)
    A proto si myslím, že by se měl vývoj ovladačů oddělit od vývoje jádra a centralizovat se (třeba jako projekt).
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.